Rij-impressie Audi RS4 Avant

Playstation 4

142 reacties

Video
AutoWeek 26 2012
AutoWeek 26 2012

Je leest het in AutoWeek 26 2012

We danken Audi op onze blote knieën voor het feit dat ze gewoon een dikke V8 in de nieuwe RS4 Avant hebben gepropt, want hiermee staat er een serieuse sportstation klaar. Toch? We nemen Audi's nieuwste speeltje mee voor een snelle wandeling door de Oostenrijkse heuvels. Feestje? Reken maar!

Het is alsof je de auto met één simpel knopje pas écht tot leven wekt. Druk op de standaard aanwezige Drive Select-toets op het dashboard van de nieuwe Audi RS4 Avant, net zo lang tot je het woordje 'Dynamic' in beeld ziet verschijnen, en je hoort zijn normaal gesproken keurig weggemoffelde uitlaatgeluid ogenblikkelijk donkerder worden. Even eerder draaide de machtige 4,2-liter V8 in de neus nog vrijwel onmerkbaar in de Comfort-stand en dan moet je je best doen om te horen dat je in de kakelverse topper van de Audi A4-reeks zit, maar in 'Dynamic' is er geen ontkomen meer aan. Het zachte zoeven verandert in regelrecht gebulder, alsof de auto aan zijn bestuurder wil laten weten dat hij er klaar voor is.

Hoewel het wat vreemd lijkt om het verhaal over de RS4 Avant te beginnen met die ene kleine knop, belichaamt juist dat minieme detail de grote kracht van Audi's nieuwe sportieve middenklasser. Het Drive Select systeem zorgt er namelijk voor dat je deze auto verregaand kan afstellen op je wensen van elk moment. Door de toets in te drukken pas je niet alleen het uitlaatgeluid aan, maar verandert ook de mate van stuurbekrachtiging, de karakteristiek van de dempers, het schakelgedrag van de eveneens altijd aanwezige S-Tronic automatische versnellingsbak en de reacties van de motor. In de praktijk betekent dit dat je een Audi RS4 desgewenst heel soepel kunt afstellen; in 'Comfort' werkt de besturing van de auto bijzonder licht (te licht naar onze zin, maar dit karakter kan wel fijn zijn in bijvoorbeeld druk stadsverkeer), schakelt de zeventraps automaat vroeg op zonder dat je de schakelmomenten voelt en – dit is heel opvallend – rolt de dikke stationcar verrassend soepel over oneffenheden in het wegdek. Ondanks de 19-inch wielen (optioneel zelfs te vergroten naar twintig inch!) weet de ophanging de gaten en ribbels in het asfalt effectief glad te strijken, waardoor je bijvoorbeeld op lange ritten een heel fijne reisauto hebt en niet wordt vermoeid met een constant stuiterende RS4. Je hebt weliswaar 450 pk aan boord, maar de auto herinnert je daar niet de hele tijd aan. En dat is een goede zaak.

Wil je echter juist wel een strak weggedrag en directe reacties? Dan is het mooi dat je kunt terugvallen op dat ene knopje links boven de aircobediening. 'Dynamic' verschijnt andermaal op het schermpje tussen de tellers en meteen beperkt het systeem de slag van de veren sterker, helt zijn koetswerk minder over en voel je de zwaarte in de besturing exponentieel toenemen. Het is indrukwekkend hoe snel het karakter van deze auto kan omslaan; ogenblikkelijk voelt de dikste Avant niet langer als een supersnelle reispartner, maar veel meer als een stoeimaatje voor bochtige binnenwegen. Wil je bijvoorbeeld wel zware besturing maar geen harde demping? Dan kun je in de stand 'Individual' zelfs de afzonderlijke onderdelen helemaal instellen zoals je zelf wilt.

Vrij ademhalen

Toen we enige tijd geleden kennis maakten met de RS5 Coupé, verklaarden we al de liefde aan de 4,2-liter V8 die Audi heeft ontwikkeld. Precies dezelfde direct ingespoten achtcilinder huist achter de grove grille van de RS4 Avant, en ook in deze stationcar zorgt hij voor een hele grote glimlach. Waar andere fabrikanten steeds meer kiezen voor kleinere motoren die hun kracht krijgen door turbo's of compressoren, kijk maar naar Mercedes AMG met de 5,5-liter V8 Biturbo, houdt Audi als een toegewijde minnaar vast aan een atmosferische krachtbron. Die vrije ademhaling zorgt er voor dat de achtcilinder in de RS4 als een bezetene in zijn toeren klimt en bij die hoge toeren optimaal presteert. Zijn maximum vermogen is zelfs pas beschikbaar bij 8.250 omwentelingen per minuut, maar hij draait die snelheden met een ontzagwekkend gemak. Omdat er bij lage toeren ook al een imposante koppelreserve is (je hebt 430 Nm bij 4.000 toeren), kun je ook heel gemakkelijk rustig rijden en mis je die turbo's nooit.

De manier waarop de 4.2 FSI samenwerkt met de S-Tronic, is bovendien magistraal. Ook hier heb je aan de ene kant een heel rustig karakter dat desgewenst verandert in een behoorlijk brute aandrijflijn. In 'Dynamic' schakelt de DSG-transmissie bliksemsnel en met de pook in 'S' houdt-ie de toeren extra lang vast, terwijl je bij het terugschakelen een lekker dotje tussengas op de koop toe krijgt. Het is alsof de techniek al weet wat je wilt; voor je het weet draait de boel al in de volgende (of vorige) versnelling. Uiteraard kan je ook schakelen met de flippers aan het stuurwiel en ook dan gehoorzaamt de aandrijflijn uitstekend. Wil je terugschakelen, dan schakelt de bak ook terug. Dat klinkt als vanzelfsprekend, maar dat is het (gezien de ervaringen met de concurrentie) zeker niet. Audi doet dit dus erg goed.

Zacht er in, hard er uit

Door de combinatie van de heerlijk dikke V8 en de alerte transmissie kun je een RS4 Avant binnen 4,7 seconden vanuit stilstand naar honderd kilometer per uur laten knallen. Zeker wanneer je de launch control gebruikt is dit kinderspel, niet in de laatste plaats met dank aan de quattro vierwielaandrijving. Ook hier speelt Audi leentjebuur bij de RS5, want de razendsnelle stationcar gebruikt hetzelfde systeem dat in normale omstandigheden zestig procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen stuurt. Door het centrale kroondifferentieel kan de auto die krachten overigens erg snel verdelen over de voor- en achteras, waarbij er maximaal 85 % naar de achterwielen kan zodra de omstandigheden er om vragen. De vierwielaandrijving bezorgt deze familie-RS zodoende een enorme mate van controle; vrijwel elke bestuurder kan zonder enige moeite enorm hard kunt rijden met deze machine. Desnoods kan je als een lompe boer op het gas gaan staan, zelfs te vroeg in een bocht; de auto leidt de plotselinge stroom aan kracht feilloos in goede banen, verdeelt het zelfs over de afzonderlijke wielen (torque vectoring) en knalt zo zeer beheerst van bocht naar bocht.

Alhoewel, we hebben wel één opmerking op het rijgedrag van de RS4. En wel dat de auto door zijn grote motorblok nog steeds te zwaar is in zijn neus voor het écht dynamische werk. Wie tijdens het rijden op de grens met veel enthousiasme een bocht induikt, kan te maken krijgen met een RS4 die door het verschuivende gewicht net niet zo lekker instuurt als je zou willen. Daar is de niet al te directe besturing overigens ook debet aan, al voel je – zeker voor een Audi – nog redelijk goed wat de voorwielen doen. Je merkt dat de zijdelingse krachten sterk aan de neus sleuren en dat de brede voorbanden, ondanks de 24 millimeter grotere spoorbreedte, hun best moeten doen om de ingezette koers vast te houden. Het devies voor goed genomen bochten met deze auto is dus: 'zacht erin, hard eruit!' Houd je daar aan, en hard rijden in deze topsporter is zelfs voor gemiddelde chauffeurs een eitje.

En juist daar schuilt de enorme kracht van de nieuwe Audi RS4 Avant. Hij is in staat tot grote prestaties, en steekt technisch zó slim in elkaar dat je moeiteloos van zijn capaciteiten kan profiteren. Sportiviteit op een presenteerblaadje, desgewenst uitstekend te gebruiken in het dagelijkse gezinsleven. Want naast die 450 paardenkrachten en 430 Newtonmeter biedt de RS4 (die trouwens niet als sedan leverbaar wordt) ook minimaal 490 liter aan bagageruimte, eventueel te vergroten tot 1.430 liter. Die veelzijdigheid in combinatie met de heerlijke aandrijflijn, solide weggedrag en een smakelijk spectaculair randje, maken van deze RS4 een bijzonder geslaagde 'speelstation'.

Audi RS4 Avant
Audi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 AvantAudi RS4 Avant

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (142) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum