Rij-impressie Audi A6 avant

Avant time

112 reacties

Video
AutoWeek 30/2011
AutoWeek 30/2011

Je leest het in AutoWeek 30/2011

De nieuwe A6 is inmiddels aardig ingeburgerd in het Nederlandse verkeer. De Avant komt het programma aanvullen. We reden 'm in de omgeving van Frankfurt en maakten meteen kennis met de nieuwe basismotor.

Een paar maanden geleden maakten we op het zonnige Sicilië kennis met de nieuwe A6 in sedan-uitvoering – Audi noemt 'm limousine – en dan is het logisch dat niet veel later de stationwagonvariant volgt. Nederland is dol op stationwagons - volgens de statistieken gaat zestig procent van de A6-rijders voor een Avant - waarschijnlijk omdat ze onbewust het veel-voor-weinig-gevoel aanwakkeren; voor een bescheiden meerprijs (voor zover je 3.000 euro in het geval van de A6 bescheiden kunt noemen) koop je een auto met veel meer bagageruimte en praktisch gebruiksgemak dan een hatchback of sedan. Vaak is het lijnenspel van een stationwagon nog mooier ook. Daarover gesproken: het design van de nieuwe Audi A6 Avant is geen verrassing, dat ligt helemaal in het verlengde van dat van de vorige; gewoon een nette, slank gelijnde stationwagon met licht aflopende daklijn – dat kleedt lekker af en zo zien we ze eigenlijk het liefste. Dat je daarmee liters laadruimte en wat praktisch gebruiksgemak inlevert, nemen Avant-kopers doorgaans graag op de koop toe. Wie daarvoor past en toch in een 'premium' merk wil rijden, is beter af met een Mercedes E-klasse Estate. Die verstouwt maximaal 1.950 liter, tegenover 1.680 voor de A6 Avant – wel 20 liter meer dan de vorige, trouwens, waarmee de Avant de andere grote concurrent, de BMW 5-serie Touring, met precies 10 liter overtreft. Toeval? Dat lijkt ons sterk... Deze getallen gelden uiteraard voor de situatie met een neergeklapte achterbank, wie achterpassagiers (die dankzij de toegenomen wielbasis meer beenruimte hebben) vervoert, heeft in de A6 nog 565 liter over achter de achterbank. Diezelfde achterbank kun je eenvoudig met een hendeltje in de achterbak neerklappen, helaas ontstaat er geen volledig vlakke laadvloer. In navolging van de Volkswagen Passat Variant en de BMW 5-serie Touring kun je de achterklep van de A6 ook openen door met je voet langs een sensor onder de achterbumper te bewegen. Handig als je met je handen vol boodschappen staat.

Basismotor

Tijdens onze testrit in de omgeving van Frankfurt konden we voor het eerst kennismaken met de basismotor van de A6: de direct ingespoten 2.0 TFSI viercilinder van 180 pk en 320 Nm. Een fijn, soepel blok dat al rond de 1.000 tpm lekker oppakt en waar de A6 in principe voldoende aan heeft, zeker in het Nederlandse verkeer. Tijdens stevig accelereren hoor je 'm goed werken maar op constant snelwegtempo houdt-ie zich netjes op de achtergrond; met de isolatie in de A6 zit het wel snor. Honderdtachtig pk is veel maar de A6 blijft – ondanks z'n afslankkuur waardoor het wagengewicht dankzij het gebruik van aluminium componenten tot 70 kg afnam – gewoon een zware auto. Wie regelmatig met het hele gezin op pad gaat, zal merken dat die 180 pk dan aan de magere kant is. Een van de zescilinders (de 2.8 FSI met 204 pk of de 3.0 TFSI met 300 pk) of een TDI (2.0 met 177 pk of een 3.0 met 204 of 245 pk) wellicht een betere optie is. Onze testauto was voorzien van een handgeschakelde zesbak, die een goede combinatie vormt met de 2.0 TFSI-motor. De meer op comfort gerichte bestuurder zal zich prettiger voelen bij de tegen meerprijs leverbare Multitronic. De 7-traps S-Tronic-bak met dubbele koppeling is niet leverbaar in combinatie met de 2.0 TFSI, die kun je alleen bestellen op de drieliter zescilinders. Qua rijden is de Avant identiek aan de sedan; minder scherp dan een 5-serie maar strakker dan een E-klasse. Oftewel: typisch Audi. Niets mis mee maar je gaat er ook niet van juichen. Quattro-vierwielaandrijving is uiteraard leverbaar, echter niet op de basisversies met 2.0 TFSI- of TDI-motor. Is dat erg? Nee hoor, voorwielaandrijving volstaat, al moeten tractiecontrole en ESP vaker aan de bak dan bij de Quattro's.

De loftrompet

Over het fraaie dashboard, de mooie materialen en de uitstekende afwerking van de A6 hadden we de loftrompet al gestoken na onze kennismaking met de sedan. Het is simpelweg een heerlijke werkplek. De lijst met aanvinkbare opties is gigantisch, soms lijkt het wel of je met een rijdend kantoor onderweg bent; onder de noemer Audi Connect kun je in de auto bijvoorbeeld eenvoudig het internet op dankzij de wifi-functie. Lekker met een iPadje op de achterbank. Verder is de A6 natuurlijk voorzien van de laatste snufjes op het gebied van veiligheid, waaronder een systeem dat de lichtopbrengst van de koplampen met behulp van de navigatiedata afstemt op de omgeving. Het motoren- en uitrustingsaanbod van de Avant is nagenoeg gelijk aan dat van de sedan. De A6 Avant staat in september in de Nederlandse showrooms voor een vanafprijs van 44.500 euro voor de 2.0 TFSI van 180 pk en E 49.980 euro voor de 2.0 TDI met 177 pk. De Pro Line- (met onder andere MMI-navigatie) en Pro Line Plus (die daar bijvoorbeeld nog leren bekleding bij op doet) -pakketten kosten respectievelijk E 4.250 en E 9.350. Vanaf oktober is de 3.0 TDI er ook als twinturbo-variant met 313 pk.

audi a6 avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 Avant

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (112) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum