Audi A6 Avant 2.0 TFSI (2012)

autoreview

Audi A6 Avant 2.0 TFSI (2012)

Signalement

UitvoeringA6 Avant 2.0 TFSI
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi A6 2.0 TFSI

  • 30.000 km

Vanwege het feit dat de er geen review voor de A6 2.0 TSFI geschreven is, vond ik het leuk om mijn ervaringen op papier te zetten.

Allereerst even een verklaring voor mijn alias Volvo-passie, ik heb deze aangenomen toen ik Volvo rijder was.

De Audi A6 kocht ik nieuw midden 2012 nadat ik 1,5 jaar in een Volvo V70 had gereden.
Tussen 2005 en 2011 was ik de bezitter van een Audi A6 Avant 2.4 multitronic. Met deze auto heb ik met zeer veel plezier 150.000 zorgeloze kilometers gereden. Ik kon deze auto na 6 jaar particulier verkopen en moest toen een nieuwe keuze maken. Audi was net op de markt gekomen met de nieuwe A6, maar ik was nogal geschrokken van de nieuwprijs. Tevens was de Avant nog niet uitgebracht.
Op dat moment had Volvo een aanbieding van hun V70 R-design met 2.0 l turbo (Ford) motor.De prijs was scherp en ik besloot deze auto te kopen. Direct Rica-tuning op deze motor losgelaten (stage1) om wat meer pit te krijgen. Hoewel de motor in deze auto in combinatie met de automatische versnellingsbak (soort dsg) mij wel beviel vond ik het rijgedrag veel minder dan de A6. Vering was veel te hard, gigantische draaicirkel, zeer trage navigatie, hoog benzine gebruik, wegligging niet zo uptodate, sportstoelen? zonder zijdelingse steun, al met al begon ik mij te ergeren aan deze auto en dacht met weemoed terug aan de Audi A6.
Dacht nog even dat tuning naar stage2 door Rica mij meer voldoening in de auto zou opleveren, maar buiten het feit dat 270 pk en een koppel van 390 Nm deze Volvo bloed snel maakte, gaf het rijden mij met deze auto weinig voldoening.

Inmiddels had Audi de A6 Avant geïntroduceerd,
en ik begon op autsites te kijken naar prijzen van A6 2.0 TFSI Avant.
Wat bleek, de A6 business edition met 2.0 TSFI motor werd medio 2012 zeer scherp aangeboden en ik besloot om de Volvo in te ruilen voor de Audi.
De uitvoering is dus een Business edition uitgebreid met leren sportstoelen, sport onderstel en luxere aluminium dashboard bekleding.
Vanaf de eerste kilometers kreeg ik weer plezier in autorijden. De wegligging geeft de bestuurder erg veel vertrouwen, ondanks het sport onderstel zeer comfortabel, rechtuit stabiliteit voortreffelijk, sportstoelen zitten zoals sportstoelen zijn bedoeld, multitronic zorgt voor zeer lage toerentallen bij konstante snelheid wat benzineverbruik en geluid ten goede komt.(65km/1000rpm)
Natuurlijk waren de prestaties met 180 pk niet te vergelijken met de getunde Volvo, op dat moment had ik geen behoefte aan meer pk's.
Het benzineverbruik is tot op heden 1 op 11,5 waarbij de helft van de gereden kilometers in de stad is, de andere helft meer de langere ritten.
Als gadgit heb ik alle lampjes in het interieur vervangen door led-lampjes, wat een nog wat modernere uitstraling geeft.
Tevens heb ik de halogeen koplampen vervangen door Pilot Xenon lampjes, hierdoor is de lichtopbrengst er sterk op vooruitgegaan.
Deze conversie is sinds kort weer wettelijk toegestaan zonder dat er koplampsproeiers en automatisch hoogte regeling noodzakelijk is.

Wat betreft het motorvermogen begon het bij mij toch weer te kriebelen. De TFSI motor van VW stond er om bekend dat deze middels chiptuning goed was aan te passen, maar in combinatie met een multitronic versnellingsbak sterk werd afgeraden.
Na veel wikken en wegen en lezen contact opgenomen met JD-Engeneering te Lochem, omdat zij de enige in Nederland waren die chiptuning bij multitronic wel uitvoerden. Tevens is Jeroen Dik een van de meest prominente VW tuners van Nederland. Zij verzekerde mij dat de multitronic zonder problemen een koppel van 400Nm aan kan, die waarde is al standaard bij de zwaardere diesel uitvoeringen, dus besloot ik de beoogde tuning uit te laten voeren. (Km.stand 25.000)
Het vermogen steeg van 180 pk naar 260pk, terwijl het koppel toenam van 320Nm naar 400Nm. Wat merk ik in de praktijk?
Hoewel de multitronic een dempend effect heeft op het grotere vermogen, is de accelleratie wel sneller geworden, wanneer in de D-stand gereden wordt. Echter wanneer de multitronic in de M-stand, dus handmatig schakelen, staat, dan is echt de beer los. Bij 75 km/u in 2e versnelling vol gas geven leidt tot ingrijpen van ESP om doorslippen van de voorwielen te voorkomen.
Ook bij hoge toerentallen blijft de motor ongenadig hard doortrekken en vooral boven de 120 km/u is de versnelling enorm toegenomen.
Ook de topsnelheid ligt nu veel hoger, Stinger heeft al eens 250 echte km/u aangegeven. Accelleratie van nul naar honderd niet gemeten, maar ik schat nu rond 7 seconden. Niet gek voor een grote auto met een 2 liter motor.

Afsluitend na de eerste 30.000 km:

Auto is geld volledig waard

Nog geen enkel probleem opgetreden, een kleine
beurt met bescheiden bedrag

Benzineverbruik: 1 op 11,5 gemiddeld, maar zuiniger bij minder stadsverkeer is zeker mogelijk. Olieverbruik is nihiel. Bij vorige A6 juist zeer hoog met dure longlife olie

Interieurruimte is in vergelijking met vorige model toegenomen, zeker de beenruimte achterin. Tevens is middelste zitplaats veel comfortabeler geworden.

Chiptuning voor snellere rijder zeker te overwegen

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.