Rij-impressie - Alfa Romeo Giulietta facelift
Op karakter?
106 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Al sinds de zomer van 2015 kijken we uit naar de komst van de nieuwe Alfa Romeo Giulia, maar vlak voordat die D-segmenter komt, staat er een opgefriste Giulietta klaar. Hoe bij de tijd is die auto nog? Hij kwam in 2010 op de markt maar moet nog minstens een paar jaar mee.
Er zijn fabrikanten die na zo'n periode een kersverse opvolger presenteren maar we weten allemaal dat Alfa Romeo zich de afgelopen jaren niet bepaald in een rooskleurige positie bevond. Een nieuw model ontwikkelen kost geld, heel veel geld. Dat is dan ook de reden dat de 159 die al in 2005 op de markt kwam pas dit jaar een opvolger krijgt in de vorm van de Giulia. Als je het zo bekijkt dan is die Giulietta met een levenscyclus die nu al 6 jaar duurt nog niet eens zo oud!
De subtiele wijzigingen komen nog het meest bij een Giulietta met een Veloce-pakket tot uiting. De bumpers komen nieuw van de tekentafel, en bij de Veloce is de grille zwart, zijn er zwarte accenten in de koplampen en zorgen streepjes vurig rode lippenstift in de voor- en achterbumper voor accenten. Op de achterklep prijkt de naam Giulietta in een typografie waarin ook de naam Giulia op de nieuwe D-segmenter komt te staan. Maar met deze beschrijving zijn we er nog niet, ook in het interieur gingen de ingenieurs aan de slag. Het nieuwe UConnect-multimediasysteem kreeg een touchscreen en dat werkt goed. Sneller dan sommige systemen in modernere auto's. Waar het scherm van het multimediasysteem ooit een plek had bovenop het dashboard zit nu een opbergvak, je vindt het nu in het midden van het dashboard. Qua materiaalgebruik is het interieur niet van het niveau van moderne concurrenten als de Seat Leon en de Volvo V40 maar er zit wel dat typische Alfa-sausje over. Mooie vormen, een donkere hemelbekleding, het geeft een apart sfeertje. Dat de tand des tijds invloed krijgt zie je bijvoorbeeld aan de manier waarop de cruise control inschakelbaar is, met een stengel aan de stuurkolom. Op het stuur vind je alleen knoppen voor de audio en de telefoonbediening.
Diesel met automaat
Dat Alfa Romeo de aandrijflijnen van de Giulietta tegen het licht gehouden heeft is het belangrijkste nieuws voor de Nederlandse zakelijke rijder. De 1.6 JTDm, een diesel dus, stoot in combinatie met de TCT-versnellingsbak, een automaat met dubbele koppeling, maar 99 gram CO2 per kilometer uit. Dat bezorgt de berijder bij zakelijk gebruik 21 procent bijtelling. Op dat vlak kan de auto zich meten met de concurrentie en dat geldt ook voor de prestaties van de motor. Die laat in koude toestand nadrukkelijk weten op welke brandstof hij loopt maar met 120 pk wil de Alfa prima vooruit. Een van de dingen die een Alfa Romeo karakter geven is de DNA-knop. Die grote schuif naast de keuzehendel van de automaat beïnvloedt zaken als de gasresponse en het schakelkarakter al kun je in deze diesel de stand Dynamic prima laten voor wat hij is. In de normale stand zorgt de bak dat er niet al te lage versnellingen worden ingeschakeld, en zo staat de wijzer van de toerenteller vaak tussen de 1.500 en 2.500 toeren. Dan rijdt de Alfa lekker op koppel en zijn de schakelmomenten het vloeiendst. In Dynamic jaagt de motor vaak door tot ver boven de 3.000 toeren en dan zijn vervolgens ook de schakelmomenten nadrukkelijk voelbaar zonder dat je onder deze omstandigheden nu echt het idee hebt dat de Giulietta heel veel sneller richting einder schiet. Toch levert hij in Dynamic zijn hoogste koppel van 320 Nm. Vlot zat, deze 1.6 JTDm, al kun je de auto ook met een 150 pk sterke 2.0 diesel krijgen, eveneens in combinatie met deze bak.
De Veloce staat op 17 inch wielen, deze testauto echter op 18 inch optionele wielen met zeer platte banden. Het onderstel geeft nadrukkelijk door wat er onder de auto door rolt, maar je krijgt er wel ontzettend veel dynamiek voor terug. Het fanatisme waarmee de neus de binnenkant van de bocht zoekt, en de manier waarop de auto zich vastbijt in het asfalt maken de auto samen met de zeer directe besturing nog altijd een echte entertainer. En niet alleen voor zakelijke rijders, want op het programma staan nog 2 versies van de 1.4 Turbo benzinemotor en de topper met het 240 pk sterke 1.750 cc turboblok.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo | Clima | Cruise | Metalic | Elektr. ramen | PDC | Bleutooth | 70kdm |
- 2017
- 70.006 km

Alfa Romeo Giulietta 1.750 Turbo Veloce | Clima | Cruise | Leder | PDC | Stoelverw. | Alfa Rosso | Zeer mooi! |
- 2017
- 95.231 km

Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo Super Aut. 170pk, pack Lusso | Navi
- 2018
- 97.340 km
Lezersreacties (106) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.