Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Renault Talisman Estate

Stijlvol én ruim

36
Renault Talisman Estate
Renault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman EstateRenault Talisman Estate
  • Frank Jacobs
  • Eerste rijtest
19 juni 2016 om 09:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 21 2016
AutoWeek 21 2016

Je leest het in AutoWeek 21 2016

Met de Talisman heeft Renault een waardig opvolger voor de Laguna op de weg gezet. In dit segment is een combi onontbeerlijk en we reizen dan ook vol verwachting af naar de Jura om kennis te maken met de Estate.

Eind vorig jaar maakten we voor het eerst kennis met de opvolger van de Renault Laguna en inmiddels maakt die auto zelfs deel uit van onze duurtestgarage. De Estate echter was nog een gesloten boek voor ons, maar daar is vandaag een einde aan gekomen. Bij onze aankomst in de Franse Alpen stond een 130 pk sterke 1.6 dCi met handgeschakelde zesbak voor ons klaar.

Het is altijd even spannend wanneer een esthetisch geslaagd model moet worden omgeboetseerd tot een meer praktisch vervoermiddel, maar wanneer daarbij het oog ook wat mag blijven willen, spreken we tegenwoordig over een lifestyle combi. Onze veelgeroemde landgenoot Laurens van den Acker heeft dat trucje met succes toegepast op de Talisman. Met name door met de lijnen van de zijramen te spelen wist hij de Talisman Estate een dynamisch aangezicht te geven zonder te veel concessies te doen aan de afmetingen. De Estate, die in de rest van de wereld overigens als Grandtour door het leven gaat, is 16 mm langer dan de sedan en die extra lengte zit volledig in de achteroverhang. In de hoogte heeft hij er een bescheiden 2 mm bij gekregen, maar door de minder snel aflopende daklijn heeft de Estate niettemin 32 mm meer hoofdruimte op de achterbank en dat zijn serieuze maten. Behalve de hoofdruimte is ook de beenruimte dik in orde achterin de Estate.

De kofferruimte meet in normale configuratie 572 liter en wanneer je de rugleuning plat legt kun je 1.681 liter kwijt (voor de trouwe Renault-rijders: de laatste Laguna Estate heeft 508 en 1.593 liter) op een laadvloer die een dikke twee meter lang is, met een hoogte van 1,12 meter. Die laadvloer is niet helemaal vlak, doordat de neergeklapte rugleuningen een drempel vormen, maar de vloerplaat kun je op dat punt een stapje omhoog zetten, zodat je grote stukken toch weer moeiteloos naar binnen kunt schuiven. Het achterste deel van de bodem kun je ook verticaal zetten, zodat de laadruimte in twee ongelijke delen wordt gesplitst. De rugleuningen neerklappen gaat in twee ongelijke delen middels twee knoppen in de zijwanden van de kofferruimte. Revolutionair is het allemaal niet, maar het totaal biedt een lekker praktische, ruime stationcar.

Onlogisch

Voorin treffen we het - voor wie de sedan kent – bekende dashboard aan. Het is mooi ruim opgezet, fris en bijzonder vormgegeven en opgebouwd uit overwegend goede materialen. De duurdere uitvoeringen (wij rijden de Intens, één stapje onder de topper Initiale Paris) hebben een groot, staand kleurenscherm waar je alles op kunt instellen. De navigatiestructuur is vaak niet heel logisch en vereist daarom enige gewenning. De ene keer moet je iets op het scherm doen, dan weer zit een functie onder de multifunctionele knoppen tussen de stoelen. De centrale klok is digitaal en afhankelijk van de voertuiginstellingen ingedeeld. In sport is het een grote toerenteller met in het midden een digitale snelheidsmeter.

Wij kiezen de 130 pk diesel met handschakeling in de Intens-uitvoering omdat dit volgens de importeur de meestgekozen uitvoering wordt in ons land. Vanaf de Intens heeft de Talisman standaard het 4Control-systeem. Op hogere snelheden sturen de achterwielen maximaal 3,4 graden mee voor een vloeiender bochtgedrag, bij lagere snelheden sturen ze maximaal 1,9 graden tegen voor grotere wendbaarheid. Het omslagpunt ligt tussen de 60 en 80 km/h, afhankelijk van de instellingen van de rijkarakteristiek. Het is even wennen, maar als het eenmaal in je systeem zit, voelt het prima aan. De Talisman stuurt verrassend sportief voor een grote Franse auto. Erg prettig is ook deze 130 pk diesel. Het koppel komt er vroeg in en loopt mooi door het toerenbereik, waardoor hij erg soepel is. Wel wordt de motor bij vollast wat rumoerig. De handbak maakt vrij forse slagen.

Meerprijs

De Talisman Estate staat in juni in de Nederlandse showrooms en kost precies 1.200 euro meer dan de sedan. Er zijn drie diesels (110, 130 en 160 pk) en twee benzinemotoren (150 en 200 pk). De 110 en 130 pk diesels bieden keuze tussen handschakeling en EDC (automaat met dubbele koppeling), de overige motoriseringen zijn standaard automaat, waarbij de benzines zeventraps en de diesels zestraps.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Renault Talisman
Renault Renault Talisman

Uitgelicht aanbod

    Renault Talisman 1.6 TCE INTENS

    Renault Talisman 1.6 TCE INTENS

    • 2016
    • 98.147 km

    € 16.875

    Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens BOSE / HEAD-UPP / ADAP-CRUISE / MASSAGE

    Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens BOSE / HEAD-UPP / ADAP-CRUISE / MASSAGE

    • 2016
    • 149.650 km

    € 15.499

    Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens / Volledig dealer onderhouden!! / Automaat / R-link navi / Dode hoek sensor / Cruise / Climate / Elek. ramen V+A / Half lederen bekleding / Bose sound /

    Renault Talisman Estate 1.5 dCi Intens / Volledig dealer onderhouden!! / Automaat / R-link navi / Dode hoek sensor / Cruise / Climate / Elek. ramen V+A / Half lederen bekleding / Bose sound /

    • 2018
    • 58.631 km

    € 19.950

Meer Renault Talisman occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Talisman (Samsung SM6@pag 12)

    753
    • 24 december 2021

Lezersreacties (36) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Talisman specificaties
  • Renault Talisman occasions
  • Renault Talisman video's
Advies en informatie
  • Renault Talisman tests
  • Renault Talisman gebruikersreviews
  • Renault Talisman index
PREMIUM
Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

Vergeet het SUVirus wanneer je op zoek bent naar een ruime (gezins)auto en gun jezelf een gezonde...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Talisman (2022)

    Renault Talisman (2022)

    9
    • 26 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman TCe 160 Business Initiale Paris (2021)

    Renault Talisman TCe 160 Business Initiale...

    13
    • 3 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman (2021)

    Renault Talisman (2021)

    23
    • 4 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    20
    • 18 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale Paris (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 160 Initiale...

    1
    • 4 september 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman Estate TCe 200 Initiale Paris (2017)

    Renault Talisman Estate TCe 200 Initiale...

    4
    • 26 april 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens (2016)

    Renault Talisman Estate dCi 110 Intens...

    9
    • 8 april 2021
meer reviews
Kia Optima - Renault Talisman - Dubbeltest

Kia Optima - Renault Talisman - Dubbeltest

Naast de al maar populairder wordende SUV lijkt het bestaansrecht van de stationwagon meer...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault stopt eind maart met Talisman, Scénic en Espace volgen

    Renault stopt eind maart met Talisman,...

    168
    • 4 februari 2022
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    Opel Insignia vs. Renault Talisman - Occasiondubbeltest

    • 2 maart 2021
  • Nieuws
    Back to Basics: Renault Talisman

    Back to Basics: Renault Talisman

    54
    • 12 december 2020
  • Nieuws
    Nieuwe prijzen Renault Talisman bekend

    Nieuwe prijzen Renault Talisman bekend

    41
    • 4 november 2020
  • Nieuws
    Samsung SM6 onder het mes

    Samsung SM6 onder het mes

    11
    • 30 juli 2020
  • Nieuws
    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic en Espace’

    ‘Renault neemt afscheid van Talisman, Scénic...

    98
    • 14 mei 2020
  • Nieuws
    Renault Talisman subtiel vernieuwd

    Renault Talisman subtiel vernieuwd

    40
    • 26 februari 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    Renault Scénic Vision: klaar voor 2024

    107
    • 19 mei 2022
  • Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    Renault Scénic Vision – Eerste Kennismaking

    43
    • 19 mei 2022
  • Achtergrond
    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber Gezocht

    Renault Clio 'Williams' (1992) - Liefhebber...

    27
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische AvtoVaz

    Officieel: Renault verkoopt belang in Russische...

    51
    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Renault 21 - Facelift Friday

    Renault 21 - Facelift Friday

    69
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse tak aan Geely

    Renault verkoopt groot aandeel Zuid-Koreaanse...

    23
    • 10 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden