en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Talisman Estate dCi 130 Intens |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 73.000 km |
KM-stand laatst | 103.500 km |
Door wisseling van werkgever heb ik bij mijn nieuwe werkgever nu een auto gekregen van een ex-werknemer, een Renault Talisman DCI 130 (96KW) EDC Estate.
Het betreft een Intens uitvoering met daarbij nog de volgende opties:
-Easy life pack
-LM wielen 19 inch Alizarine
-Pack safety
-Elec. bedienbaar panoramisch glazen schuif en kanteldak
-Pack winter
-Elec. wegklapbare trekhaak
-Metaallak blue cosmos
Na 6 maanden en zo’n 20.000 km wat ervaringen:
-Motor: 130 PK lijkt niet heel veel voor een dergelijk grote en zware auto, maar het valt mij heel erg mee. In de praktijk is het zeker tot 120 km/h een vlotte auto. Op tussensprints gaat het ook prima, tot grofweg 120 km/h, daarboven wordt het allemaal wat moeizamer.(maar nog steeds wel vlot genoeg). Daarnaast maakt de EDC bak goed gebruik van het hoge koppel.
-Verbruik: ik rij veel lange stukken in het Noorden (toen nog 130 km) en veel stadswerk. Gemiddeld kom ik uit op 1: 16,6-17. Vind ik best zuinig gezien mijn gebruik van de auto. Als je veel in de randstad rijdt zul je ongetwijfeld veel beter kunnen scoren. Als ik een beetje mijn best zou doen moet 1: 18 zeker haalbaar zijn.
-EDC versnellingsbak: hier is veel over geschreven. In de praktijk (als je toch niet een directe vergelijking hebt) werkt hij in 90% van de gevallen goed. Bij het optrekken bij een stoplicht grijpt hij wat langzaam aan (en soms wat abrupt), in de praktijk heb je er niet veel last van. Het trage/vertraagde aangrijpen is alleen vervelend als je op een rotonde je auto er snel op wil gooien en het een seconde lijkt of er niets gebeurt. Verder schakelt de bak zeer soepel (vrijwel onmerkbaar) op en terug en laat hij zich prima met het gaspedaal sturen. Bij koude motor (als ik niet mer dan 2000 toeren wil maken ) kan ik het gaspedaal kort liften en hij schakelt direct op en als ik snel genoeg het gas intrap schakelt hij ook terug. Bij wat trager het gaspedaal indrukken blijft hij mooi in zijn versnelling staan en gaat dan met zijn koppel aan de slag om de boel te versnellen. prima! Naast het wat traag aangrijpen vind ik eigenlijk met name de kruipfunctie bij parkeren (of langzaam in file verkeer rijden) lastig. Met een beetje de voet op de rem wil hij niet echt lekker kruipen (valt stil) en als je dan gas bijgeeft grijpt hij weer te traag aan en soms wat te abrupt. Even snel op de cm krasvrij inparkeren kan wel, maar is niet het makkelijkst met deze auto. Maar in het algemeen is het best een fijne bak, (zeker als je normaal en niet al te haastig rijdt) met wel wat aandachtspuntjes (zoals meer automatische bakken met dubbele koppeling hebben dat hebben), maar voor 90% prima. En in de praktijk is de EDC gewoon een hele grote comfortfacor.
-Comfort: Er ligt een heel fijn en zeer stil motortje in. Het motorgeluid wordt goed gedempt tot op hoge snelheid en je hebt eigenlijk niet het idee dat je in een diesel rijdt. Een zeer grote comfortfactor in deze auto. Verder kent de auto veel instelmogelijkheden voor sturing, vierwielsturing en dempers. Ik heb een paar persoonlijke modi gemaakt, maar in 99% van de gevallen rijdt ik mijn mijn eigen gemaakte comfort modus, deze bestaat uit: Besturing, instelling comfort: 4Control, instelling comfort: Demping, instelling neutral: Aandrijflijn, instelling neutral: motorgeluid, instelling comfort. Ik houd nogal van comfort en vind dit het lekkerst, maar als je hem anders ingesteld wilt hebben kan dat ook. In de praktijk denk ik niet dat je veel van rijmodi zult wisselen, ik in elk geval niet. Ik heb wel alle modi uitgeprobeerd en de praktijk van mijn instellingen leveren de volgende rij-ervaring op.
4 control. Leuke gimmick, zeker als je hem instelt op maximaal is de auto heel wendbaar en is het zwiepje in de kont heel grappig. Ik had alleen wel bij harde wind (jan/feb 2020) het gevoel dat hij er wat onrustiger van werd (mogelijk ook door de winterbanden veroorzaakt) dus heb de vierwielbesturing op comfort gezet en dat lijkt iets rustiger te rijden (kan ook verbeelding zijn, maar ik vind het nu prima zo)
-Besturing: Het stuurtje ligt lekker in de hand, en heb ik ingesteld op comfort. De ander standen zijn ook instelbaar, maar leveren mijns inziens niet veel meer stuurgevoel op, maar wel veel zwaarder sturen (waardoor je wel de indruk krijgt dat je meer stuurgevoel hebt).
Dempers: In de stand neutraal is hij mooi comfortabel. In comfort is hij mij wat te zacht en in hard iets te hard. Dus dit is een aardig compromis. Zeker in aanmerking genomen dat er 19 inch velgen onder zitten.
-Wegligging: Het weggedrag is okay, en (zeker met mijn instellingen) vooral afgestemd op comfort. Nadeel vind ik dat het stabilisatieprogramma (met name bij rijden op winterbanden) wel heel snel ingrijpt, even een beetje lekker een bochtje door of wat sneller een oprit uitaccelereren is uit den boze. Het valt bijvoorbeeld ook op als je de mooie knijpende bocht in de A9 naar A2 (van amstelveen naar amsterdam, bij het Fletcherhotel) neemt. Niets leuker dan deze bocht zo hard mogelijk uit te komen maar niet in de talisman, het ESC maakt overuren en grijpt continu bruusk in, terwijl er best nog wel wat speelruimte is. Vast wel veilig, (en als je normaal rijdt zul je het niet merken) maar zorgt dat je niet met heel veel snelheid een bocht uit kan (was in mijn vorige auto leuker). Ik heb nog geprobeerd in verschllende standen (sport/comfort/persoonlijk) maar dat maakt geen verschil
-Dan de bouwkwaliteit.Die is best wel okay. Er zijn mooie materialen gebruikt en het dashboard oogt zeer voornaam met de mooie stiksels en de led verlichting.Ook mooi zijn de hendels voor het neerklappen van de banken die automatisch naar voren zwiepen. Jammer is alleen dat ergens rechts bij de deurstijl een enkele keer een rammel te horen is (niet altijd, echt af en toe). Ik kan het niet precies lokaliseren, maar zal bij een volgende beurt (interval 30.000 km) naar laten kijken. Verder rammelt er overigens niet en maakt de auto een degelijke indruk.
-Bediening: omdat je alles na een middagje instellen meestal zo laat staan, is de bediening vrij eenvoudig. het touchscreen van de navigatie en radio etc is fijn en je kunt ook kiezen voor de draaiknop. Het schermpje van het touchscreen oogt wat goedkoop omdat hij van een wat dofachtig materiaal is gemaakt, maar een zeer groot voordeel is dat je nooit vette vingers erop ziet. In mijn vorige auto (Volkswagen Arteon) heb je het prachtige gladde en glimmende glaspaneel als touchscreen, maar daar zie je iedere vingerafdruk op. Radio:-Na het starten van de auto duurt het veelal wel tot het einde van de straat voor de DAB ontvangst er is. Is verder geen probleem, maar dat ken ik niet van mijn vorige auto’s. Verder heb ik overigens geen last dat de DAb wegvalt oid, dus ontvangst is verder prima. R-link. ik lees regelmatig kritiek van auto testers over de bediening hiervan, maar dat vind ik niet terecht (ik heb overigens de verbeterde software na begin 2017) De auto kent heel veel instellingen en daarvoor moet je soms wat dieper de menu’s in. In de parktijk kom je er zelden of nooit meer aan als je het eenmaal hebt ingesteld. Het is me dan ook niet duidelijk wat die autotesters dan onderweg nog allemaal willen instellen, want als ik apple carplay aan heb, werkt die prima en als ik de radio wil bedienen is dat volledig mogelijk met de stuurwielbediening achter het stuur. Dat blijft heel handig (had mijn renault laguna in 2001 ook al) en vind ik zelf lekkerder werken dan knoppen op het stuur. In je scherm zie je precies de zenders opdoemen en als je stopt keert het scherm weer terug in de apple carplay modus. Omdat ik altijd apple carply gebruik kan ik weinig zeggen over de navigatie van renault, maar wel dat apple CarPlay prima werkt in deze auto. Wat overigens (ook weer via het instellingsmenu) ook kan is het zelf indelen van het scherm(zie foto), bijvoorbeeld radio en navigatie naast elkaar. Het zou een mooie toevoeging van Apple CarPlay zijn als Apple CarPlay dat ook zou kunnen .
-Zitcomfort. De stoelen ogen wat ielig, maar ik zit er prima in. Omdat ik zelf niet al te groot ben (1,83) heb ik geen last van een kort zitvlak. Ze zijn wat aan de zachte kant, maar ik zit er wel heel fijn in. De massage functie werkt bij mij vaker niiet dan wel, dus gebruik ik in de praktijk niet, (overigens denk ik dat ik iets verkeerd heb ingesteld, maar is verder voor mij een leuke gimmick, en geen “ must”).
Klein nadeeltje van het soort ribfluweel dat op de zitting wordt gebruikt, is hoewel het wel mooi oogt, je er ook snel vuil op ziet (stof, haren, kruimels).
-Panorama dak. Leuke gimmick, zeker in de stad, bij 80 km of meer helemaal open vind ik hem al snel wat teveel herrie maken. Ik vind het wel een luxe uitstraling geven, veel licht en ruimtelijk gevoel en ook lekker om de auto na een dagje in de zon snel even te luchten. In de praktijk zou ik er zelf het geld niet voor over hebben.
-Ruimte achterin. Ik hoor geen klachten van de kinderen. Het is minder ruim dan bijvoorbeeld een volkswagen passat, maar ruim voldoende. Verder heb ik zelf nog niet lang achterin gezeten dus kan er verder nog niet veel over zeggen.
-Achterruitrijcamera: Handig omdat net als veel nieuwe auto's ook de talisman behoorlijke raamstijlen heeft. Ik gebruik hem veelvuldig. Bij nat weer vervuilt hij wel een beetje waardoor je iets minder helder zicht hebt, maar blijft handige accessoire.
Punten ter verbetering:
-Het klepje van de wegklapbare trekhaak is niet zo degelijk (doet in kwalitatief opzicht een beetje afbreuk aan de rest van de auto)
-Het erg snel ingrijpen van de stabiliteitscontrole in bochten (met name bij mijn winterbanden)
-De keyless entry werkt goed, maar ook wel heel snel. Dat zou net iets minder mogen, als ik bij tanken iets te ruim om de auto heenloop sluit hij af en zit gelijk het tankklepje op slot
-Kruipfunctie van de EDC bak. Hij grijpt wat langzam aan en vindt het niet lekker om rustig te kruipen met de voet op de rem
handig:
-Typisch renault, dat hebben ze al jaren, maar de tankafsluiting zonder tankdop, geen vieze handen geen extra handeling na openen tankklepje of een dop die tegen de auto aanhangt.
-Apple carplay, werkt goed
-De stuurwielbediening (net achter het stuur) van de radio
-Elec. achterklep, sluit en opent relatief snel
-Stuurwielverwarming, heerlijk!
Wellicht oogt bovenstaande heel kritisch, maar de praktijk is dat ik met erg veel plezier in deze Talisman stap. Het is zeker geen sportieve auto, maar wel een zeer comfortabele en zeer stille kilometervreter met voldoende vermogen, ik ben er erg blij mee.
Onlangs de winterbanden gewisseld naar zomerbanden. Hoewel ik niet heel veel heb gereden door de Corona-crisis, merk ik een belangrijke verandering. Het stabiliteitsprogramma grijpt nog maar nauwelijks in. Ik kan nu weer behoorlijk hard bochten uitkomen zonder ingrijpen, heel fijn. Ik snap alleen niet helemaal hoe het programma dan werkt. De winterbanden hebben wel veel meer rol (zacht rubber) in bochten, maar kan het programma daarop reageren? ik neem aan dat het met stastische parameters werkt als snelheid en stuuruitslag, maar niet dynamisch obv de rol van een band. Maar goed, ik ben er wel blij dat het niet meer zo nadrukkelijk aanwezig is.
Naar aanleiding van de reacties blijkt inderdaad de veiligheidsgordel het rammelen rechts te veroorzaken. Helaas is hier nog geen oplossing voor gevonden. Wat is er verder gebeurd. Geen spannende dingen, maar wel wat ongemakken. Eind mei een lekke band. Via de garage een plug erin laten slaan. Ik had de banden alvast op extra spanning gebracht voor de vakantie, maar na reparatie bleek de gerepareerde band een veel lagere spanning dan de andere banden te hebben. Ik vind zelf service nogal belangrijk (ook in mijn werk) dus noem mij een zeurpiet, maar ik vind het dan raar dat een monteur niet even langs alle banden loopt om de spanning op het zelfde niveau te brengen als de gerepareerd band. Zeker vanuit de wetenschap dat het gros van de mensen de bandenspanning nauwelijks checkt. Ik heb dit ook nog aangegeven bij de aftersales afdeling. Krap een maand later weer een lekke band (dezelfde) en deze moest helemaal worden vervangen, en wat denk je? Weer enkel diezelfde band op spanning gebracht en geen rondje om de auto om van alle banden de bandenspanning te checken. En dan ook afgelopen week weer een lekke band (dezelfde die al recent vervangen is). Deze band nogmaals vervangen en ook nu weer afwijking van deze band met de overige banden. Blijkbaar hoort het bij renault service er niet bij om na het repareren van een band even alle banden op spanning te checken. Jammer. Verder in het voorjaar nog een storing gehad aan de automaatbak. Op een warme nederlandse dag na een aantal keren optrekken bij stoplichten (met 4 personen in de auto) ineens een rode lamp met " storing automatische versnellingsbak' en geen aandrijving meer. Ook in de handschakelstand deed hij niets. Auto langs de weg geparkeerd en paar keer gestart maar storing bleef. Uiteindelijk gebeld naar garage. Toch bleek het uiteindelijk niet nodig de auto af te slepen want na een half uurtje wachten weer geprobeerd en alles deed het weer! Auto wel laten checken bij garage maar deze konden niets vinden. Zou het oververhitting van de automaat zijn? Volgens het boekje zou er dan echt een melding oververhitting versnellingsbak moeten zijn en dat was niet het geval. Niet helemaal gerust op vakantie gegaan naar Italië (waar het warmer was dan in Nederland) maar bak werkte probleemloos. Inmiddels is dus weer het vertrouwen terug. Tijdens de vakantie echter nog een probleempje. In zeer warm Duitsland komt er wat sputtergeluid uit de ventilatie openingen en luttele minuten later stopt de airco. En erger nog, helemaal geen luchtstroom meer uit de ventilatieroosters, terwijl je de ventilatiemotor wel kon horen...verstopping? Met ramen en dak open naar eerstvolgende parkeerplaats gereden en gebeld met garage thuis waar overal in de de auto luchtinlaten te vinden waren. Deze allemaal losgemaakt en gecheckt, maar filters zaten goed en nergens blokkades van luchtinlaten gevonden. Duitse garage gebeld en na korte lunch weer weggereden en.... airco blaast weer naar hartelust. Duitse garage afgebeld, maar half uurtje later....gesputter uit ventilatierooster en even later helemaal geen lucht meer. Gebeld naar Duitse garage en we konden wel even langskomen. Analyse Duitse garage (maar zij kenden dit alleen van kleinere renaults en hadden dat bij de talisman nog niet meegemaakt). Bij hoge luchtvochtigheid en airo ingesteld op " fast" (wat ik inderdaad altijd had ingesteld staan) kan de airco " ver icen" en dus helemaal dicht zitten. Remedie: niet meer op " fast" zetten en na een uurtje rijden een tweetal minuten de airco uit zodat eventuele ijsafzetting kan verdampen. En inderdaad de verdere vakantie geen probleem meer gehad. Op zich wel vreemd vind ik dat een auto uit Frankrijk notabene dit probleem heeft. Het laatste ongemak was vorige week, na openen van het schuifdak wilde deze niet helemaal meer dicht en blokkeerde. Uiteindelijk via de noodknop en veel duwen op de ruit hem met moeite dicht gekregen. In de garage heeft men de ruit gelicht en eea weer gangbaar gemaakt, met daarbij wel de opmerking dat als hij nogmaals niet doet, het hele schuifdak zal moeten worden vervangen. Afgezien van deze ongemakken rijdt de auto prima en vind ik het nog steeds prettig om er in te rijden. Zeker in de bergen was het rijden met deze auto erg prettig, en ook door de automaat zeer gemakkelijk. Wel is er af en toe de kleine ergernis van het late aangrijpen van de bak vanaf stilstand, maar als je eenmaal rolt is de bak erg fijn en het gemak groot. Ook handmatig op de motor even afremmen in de handmatige stand of terug- of opschakelen verloopt makkelijk en in de juiste richting (duwen is terugschakelen, trekken is opschakelen; In mijn volkswagen met dsg was dat net andersom en voor mijn gevoel erg onlogisch). Wat wel opvalt is dat bij grote putten in de weg (zoals je in buitenlanden wel vaker ziet) de vering/demping hier niet helemaal mee overweg kan en een grote dreun in de auto geeft (de 19 inch wielen spelen hierin denk ik ook mee). Maar verder (op de rammel van de rechtergordel na) rammelt er niets en maakt de auto nog steeds een degelijke indruk. Ik vind de Talisman eigenlijk in grote lijnen wel overeen komen met de Laguna Grantour die ik in de periode 2002-2005 heb gereden, maar ondanks de slechte reputatie van de Laguna grand tour, ik met de Talisman al vaker storingen heb gehad/bij de garage ben geweest dan bij de laguna grantour. Concluderend, een fijne, stevig gebouwde auto die lekker rijdt. De betrouwbaarheid gaat helaas niet omhoog en blijft op 4 sterren staan.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.