Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Mégane Scénic

Renault Mégane Scénic RT 1.6e (1997)

Verrassende midi-MPV

Renault Mégane Scénic RT 1.6e (1997)
  • Autotest
27 juni 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Na de grote Espace en de kleine Twingo heeft Renault nu ook een spacewagon in het middensegment. Dat is de Scénic, die op het platform van de Mégane veel ruimte, reiscomfort en ingenieuze vondsten biedt.

Renault had het bij de komst van de Twingo al aangekondigd: in de toekomst zou de klant over het hele modellenprogramma niet alleen een keus kunnen maken uit 'gewone' auto's, maar desgewenst ook voor een 'monospace' kunnen gaan. Daarmee werd dan een vervoermiddel bedoeld, dat niet meer het klassieke concept volgt van een duidelijk afgetekende motorruimte, een cabine voor de inzittenden en een aparte kofferbak, maar dat uitgaat van een alles-in-één-formule. Dat is in 't kort het signalement van de huidige 'ruimtewagens': uiteraard is er inwendig nog wel sprake van een functionele scheiding tussen de drie compartimenten, maar aan de buitenkant zie je daar niets van en het levert ten opzichte van een conventionele sedan of hatchback een hoop ruimtewinst op.
We waren dus gewaarschuwd, maar niettemin was de verschijning van de Scénic een spetterende verrassing. Voornaamste reden daarvoor was de ontnuchterende eenvoud van het recept voor het volstrekt nieuwe, originele ontwerp. Want Renaults midi-MPV, die zo keurig geprogrammeerd het gat tussen de opmerkelijke Twingo en de gelouterde Espace opvult, is in feite niets meer dan een vér doorgeschoten variatie op het thema Mégane. Dat is niet denigrerend bedoeld, want wat de ontwerpers binnen de beperkingen van dat uitgangspunt hebben verwezenlijkt, getuigt van een grote inventiviteit en zeker ook van smaak. De Mégane Scénic, zoals de auto te boek staat, is dan ook zeker geen gedrocht of anderszins een vreemde kruising, maar gewoon een volwassen, evenwichtig voertuig dat zelfbewust zijn eigen plaatsje onder de zon opeist.
Dat komt niet in de laatste plaats door de kwaliteiten die de Scénic letterlijk in ruime mate etaleert. Want het blijft opmerkelijk hoe goed er niet alleen over allerlei details, maar vooral over de hele auto is nagedacht. Oké. ook in een normale auto of een stationcar kan je vijf mensen vervoeren, dus in dat opzicht zijn de vijf stoelen van de Scénic niet zo bijzonder. Wél heel apart is echter de mogelijkheid om de middelste achterzetel naar voren te schuiven, waardoor een baby in een kinderzitje bijvoorbeeld heel knus in de buurt van pa en ma kan meereizen. En natuurlijk is er nergens in de Mégane-klasse een auto te vinden, die zo'n prettig-hoge zit- met-overzicht biedt en dan toch nog zo veel hoofd- en beenruimte verschaft.

Erg flexibel
Wie liever een vrachtje dan mensen vervoert, is met de Scénic ook goed af, want de achterstoelen kunnen er alle drie makkelijk uit. Dat maakt de Scénic erg flexibel: je kunt er met z'n vieren in op stap en tegelijk een overmaatse kerstboom of oma's staande schemerlamp vervoeren... Als typische auto voor 't hele gezin beschikt de Scénic over een overweldigende hoeveelheid bergvakken, kastjes, tassen, luikjes en tafeltjes. Je kunt geen probleem bedenken of de Scénic heeft er wel een oplossing voor. Neem nou de veiligheidsgordel midden-achter. Ongebruikt zit die met een magneetsluiting tegen het dak geplakt. Netjes en veilig, zo hoort dat.
Goed beschouwd, zit eigenlijk alles in de Scénic zoals het hoort. Veel vondsten en snufjes zijn behoorlijk uniek, maar nooit gezocht. Wél goed gevonden, zoals elastieken in de kaartenvakken, die ervoor zorgen dat de inhoud niet de straat opwaait zodra je een portier opendoet.
Over het rijden in de Scénic zijn we kort: de soepele 1.6 achtklepper presteert voldoende om lekker te kunnen opschieten, hij is bovendien mooi zuinig en maakt weinig lawaai, zodat het rijcomfort daar niet door wordt geschaad. Voor ons had dat comfort trouwens wel minder weelderig mogen zijn: de stoelen voelen erg sponzig aan en in snelle bochten helt de hoge koets verder over dan nodig zou zijn. Niet dat dit kwaad kan, want je kunt in de Scénic met gecontroleerd onderstuur onbehoorlijk hard over een klaverblad zeilen, maar noch voor de inzittenden, noch voor de andere weggebruikers is dat een geruststellende ervaring.
Als uitsmijter van dit lovende verhaal komen we op de prijs, die met ruim 41 mille heel reëel is. Overigens is de Scénic er al vanaf zo'n 36.000 gulden. Dát is natuurlijk heel aantrekkelijk, want het maakt hem ook financieel voor veel mensen een haalbare zaak.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Scénic RT 1.6e
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 18.920

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 137 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.134 mm / 1.719 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 645 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 193 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Mégane
Renault Renault Mégane

PRIVATE LEASE Renault Mégane

INFO
Renault
Renault
Renault Mégane Estate TCe 115 Zen (5D/6H)
€ 434
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Renault Mégane E-TECH EV40 130pk Boost Charge Equilibre (5D/CVT)
€ 619
Bekijk nu ⟩
Renault Mégane in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    Renault Mégane Cabrio 1.6e

    • 1999
    • 89.000 km

    € 2.999

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    Renault Mégane 1.6-16V RXI 2e Eigenaar! Trekhaak Airco NAP APK

    • 1999
    • 165.850 km

    prijs op aanvraag

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport

    • 1999
    • 111.501 km

    € 1.799

Meer Renault Mégane occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Renault Megane IV

    1714
    • 24 augustus 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Mégane specificaties
  • Renault Mégane occasions
  • Renault Mégane video's
Advies en informatie
  • Renault Mégane tests
  • Renault Mégane gebruikersreviews
  • Renault Mégane index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    Renault Mégane TCe 100 Zen (2017)

    1
    • 1 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose (2014)

    Renault Mégane Estate dCi 110 ECO2 Bose...

    4
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne (2012)

    Renault Mégane Coupé 1.6 16V 110 Parisiènne...

    4
    • 21 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    Renault Mégane Estate TCe 130 Bose (2018)

    • 14 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160 Business Edition One (2021)

    Renault Mégane Estate Plug-in Hybrid 160...

    1
    • 29 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane (2009)

    Renault Mégane (2009)

    5
    • 18 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    Renault Mégane Turbo 280 R.S. (2018)

    35
    • 22 november 2021
meer reviews
Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

105

De Renault Kadjar is korte tijd een heel populaire auto geweest. Nu zijn opvolger Austral er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Renault introduceert speciale uitvoering voor (plug-in) hybride modellen

    Renault introduceert speciale uitvoering...

    15
    • 1 juni 2022
  • Nieuws
    Renault Mégane II - Facelift Friday

    Renault Mégane II - Facelift Friday

    62
    • 1 april 2022
  • Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    Renault Mégane Coupé 2.0 - Op de rollenbank

    • 24 maart 2022
  • Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen ID3 - Dubbeltest

    Renault Megane E-Tech Electric vs Volkswagen...

    354
    • 18 februari 2022
  • Nieuws
    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    Dit kost de Renault Mégane E-Tech Electric

    157
    • 16 december 2021
  • Test: Renault Megane E-Tech Electric

    Test: Renault Megane E-Tech Electric

    • 9 november 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    41
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    105
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden