Renault Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport (1999)
Smakelijk
Voor dit zonnige testrapport gingen we op stap met de Cabriolet, eigenlijk de leukste Mégane. Een door zijn hoog oplopende taille en "snel" gesneden dak sportief gelijnde blitskikker. De nieuwe neus is nog steeds niet onze favoriet; met name de grilletjes vallen erg uit de toon. Maar de strakke, stevige bilpartij met de racy bultjes op de afdekplaat van de kap maken veel goed. En die bultjes liggen zo bloot, want het openen van de kap met kunststof achterruit is echt een fluitje van een cent. De ene centrale hendel boven de voorruit losdraaien en de kap iets omhoog duwen, achterkant tegen de aanslag drukken waardoor de afdekplaat elektrisch wordt ontgrendeld, kap samenvouwen en de afdekplaat dichtdrukken. Met handbediening ga je in 20 tellen van helemaal open naar helemaal dicht. O ja, ook onze supergemene test op waterdichtheid doorstond de Mégane goed. Door die prettige en snelle bediening ga je trouwens automatisch meer open rijden, ook op korte stukjes. Je zit heel behoorlijk uit de wind en het trillen van de voorste gordels onder invloed van de rijwind valt heel erg mee. Het koetswerk scoort op het onderdeel stijfheid een dikke voldoende; pas op echt beroerd wegdek zie je de voorruitstijlen wat bewegen als er een hobbel wordt genomen. Renault heeft ook gedacht aan speciale cabriovoorzieningen: een afsluitbaar dashboardkastje, kofferbak op de centrale vergrendeling en in die bak een van daaruit afsluitbaar skiluik. Die kofferbak heeft fatsoenlijke afmetingen, al neemt de opbergbak voor de kap flink wat ruimte in. Overigens lijkt de Cabriolet een open versie van de Coupé, maar voor meer ruimte in de kofferbak en een betere balans in de lijn is de cabrio van achteren negen centimeter langer.
Geen volwaardige vierzitter
Die extra lengte heeft geen invloed op de zitruimte, een potentiële Cabriolet-koper moet zich serieus afvragen of «ie vier echte zitplaatsen nodig heeft. Achterin is de Mégane Cabriolet krap voor volwassenen; voor korte ritjes is het te doen, maar lange ritten zijn slecht voor de vriendschap. Voorin is er geen vuiltje aan de lucht: genoeg bewegingsvrijheid op prima zittende, kuipvormige voorstoelen.
Hoewel Renault de open Mégane alleen in Sport-versie levert, is daar weinig van te merken in het veercomfort. Gelukkig maar, want bij een hard geveerde cabrio moet de koets meer van de wegoneffenheden mee opvangen en gaat daardoor veel eerder klapperen en rammelen. De Mégane Cabriolet zoeft comfortabel over het asfalt en laat zich netjes in de juiste richting dirigeren. Ook hier geen sportieve gevoelens, maar gewoon voldoende nauwkeurig en direct.
In dit beeld past de nieuwe 1,4 liter metende zestienklepper perfect. Hij loopt soepeltjes, is aangenaam stil ondanks dat "ie behoorlijk toeren draait en ook nog eens opvallend zuinig. We hebben veel open gereden en dan rij je wel wat rustiger, maar een score van 1:13,7 vinden we toch heel mooi. Het motortje bouwt zijn trekkracht mooi geleidelijk op, maar heeft onderin toch wat moeite; dat zie je met name aan de 80-120 km/h in de vijfde versnelling. Desondanks valt er met deze 1.4 in de dakloze Mégane prima te leven. Ook omdat de eraan gekoppelde vijfbak een genot is om in te roeren.
Het remsysteem is standaard voorzien van ABS en hoge vertragingen zijn probleemloos mogelijk als je even gewend bent aan de manier van doseren bij een paniekstop. Onder normale omstandigheden werken de vier stoppers uit de kunst. Dan werpen we tot slot nog een blik op de commandocentrale die goed is af te lezen en in de Cabriolet standaard witte wijzerplaten heeft. De bestuurder vindt er ook veel knopjes voor elektrisch genot, waarmee de Mégane Cabriolet nu standaard is uitgerust - ook een boordcomputer hoort daarbij. Daarmee zijn we ook meteen bij één van de hele sterke punten van deze auto, de bijzonder complete uitrusting. Renault vraagt voor deze auto zo"n f 46.000 en dat is heel scherp. Als we daar dan ook nog eens helemaal verslingerd aan raken, dan moge duidelijk zijn dat dit een heel begeerlijke cabrio is. En wie die 1.4 toch te weinig vindt? Voor duizend piek meer heb je de 1.6 16V, maar deze 1.4 16V is volgens ons smakelijk genoeg.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Mégane Cabriolet 1.4 16V Sport |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 21.144 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 70 kW / 95 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 127 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.081 mm / 1.698 mm / 1.368 mm |
Wielbasis | 2.468 mm |
Massa leeg | 1.090 kg |
Laadvermogen | 460 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 595 kg |
Banden | 185/55HR15Prijzen |
Topsnelheid | 187 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,1 s (fabrieksopgave: 11,4 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 17,9 s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 156 g/km |