Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 205pk GT (2005)
Elegant, vlot, anoniem
We vinden de stationwagon verreweg de mooiste Laguna-variant. En dan de naam... Grand Tour, maar weinig typenamen ademen tegelijkertijd zo veel avontuur en elegantie. Dynamique' staat bij Renault symbool voor sportiviteit. Aan de buitenzijde komt deze s portiviteit vooral tot uitdrukking in de 17-inch lichtmetalen wielen met laagprofielbanden.
De Fransen hebben de comfortabele automobiel ongeveer uitgevonden. De autoproducenten uit het land van Marianne schrijven 'Comfort' nog altijd met een hoofdletter. Het weggedrag van de Laguna is goedmoedig. Soepeltjes beweegt 'ie over het asfalt. Maar pas op, de Fransman is beslist niet als slap te betitelen. Korte ribbels en andere oneffenheden in het wegdek geeft 'ie onverwacht hard aan het interieur door. Dit gedrag is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan de laagprofielbanden. De achterwielophanging kent een stuggere afstemming dan de ophanging aan de voorzijde. De vooras had, wat ons betreft, dan ook een wat steviger afstemming mogen hebben. Nu is de auto af en toe in onbalans en
komt dan enigszins nerveus over. Een bochtig parcours, daar houdt 'onze' Laguna niet zo van. De besturing werkt weliswaar heel direct, maar het stuurwiel is volledig gespeend van enig gevoel; je hebt werkelijk geen idee wat er onder de voorwielen gebeurt.
De Laguna 2.0 Turbo verbergt z'n sportieve karakter heel goed. De krachtbron draait rustig rond. Ook als hij in de toeren klimt, laat de krachtbron geen spectaculaire geluiden horen. De prestaties mogen er echter zijn.
Licht en iel
De Renault zet die in grote stilte neer, wat natuurlijk 't comfort ten goede komt. In de Fransman voelt alles enigszins licht en iel aan. Da's allemaal niet zo alarmerend, maar het doet toch afbreuk aan de kwaliteitsindruk van de Renault. Dat doet de afdekplaat van de audio-installatie in de middenconsole ook. Duw op de onderzijde van de plaat en hij kantelt naar boven. Tot zo ver niets aan de hand. Sluiten heeft meer voeten in de aarde. Het is de bedoeling dat je de plaat als het ware uit het dashboard trekt en vervolgens naar beneden duwt. Je moet echter redelijk wat weerstand overwinnen om de plaat weer te sluiten. Daarbij buigt en kraakt de kunststof vervaarlijk. Renault heeft het uiterlijk van de Laguna bijzonder smaakvol vormgegeven, de elegante lijnen geven het ontwerp rust. Die rust kenmerkt ook het interieur, vooral als de klep de audio-installatie afdekt. Onder dat luikje zitten de bedieningsknoppen van de automatische airco. De vormgeving van Renaults airco-bedieningspaneel is vooral geënt op functionaliteit. Toch is de ergonomie net niet helemaal in orde; de pook staat in de derde en in de vijfde versnelling hinderlijk dicht op de aircoknoppen.
De instelbaarheid van de stoelen is goed. De bestuurdersstoel zou wat ons betreft alleen een fractie dieper mogen zakken. De Renault-zetels zijn tamelijk zacht en verbloemen hun Franse herkomst niet. De hoofdruimte houdt in de Renault niet over. Da's inherent aan het ontwerp van de brede, nogal platte koets. Aan de andere kant verleent júist dat lage ontwerp de Laguna een vleugje sportiviteit. De achterpassagiers hebben meer dan voldoende beenruimte, maar ook hun hoofdruimte houdt niet over.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V 205pk GT |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 38.950 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 205 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 300 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.772 mm / 1.443 mm |
Wielbasis | 2.748 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 655 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 715 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 232 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 7,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,8 s / 5,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 8,6 s |
Brandstofverbruik | 8,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 203 g/km |
Lees ook
Renault Laguna Grand Tour 2.0 Turbo 16V (2006) – Op de Rollenbank
Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)
Test: Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Grand Tour - Toyota Avensis Wagon - Skoda Octavia Combi
Renault Laguna GT en 1.9 dCi 130 pk (2005) - Test
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.