Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line (2006)

Toerrijder

Renault Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line
Mensen zeggen wel eens dat wij zo zeuren over beker-houders. Welnu, hier biedt de Renault Laguna Grand Tour uitkomst. Want die heeft op dit gebied gewoon níks om over te zeuren, of het zou het ontbreken van bekerhouders moeten zijn.

Het interieur van de Grand Tour oogt fris en trendy. Lichte maar niet schreeuwerige kleuren voeren hier de boventoon. Ook de overzichtelijkheid werd niet uit het oog verloren. De 'knoppenbende' is redelijk beperkt gebleven, dankzij de iDrive-achtige joystick tussen de voorstoelen. Een handig systeem voor wie zich er even in verdiept, maar het is wel jammer dat die knop wat ver naar achteren is geplaatst. De radiobediening geschiedt door middel van een satelliet aan de stuurkolom. Het apparaat drukt zich tussen het stuurwiel en de ruitenwisserhendel in, wat qua bediening verre van ideaal is.


Moeilijk
De stoelen van de Laguna zitten beslist prettig. Niet meer zo zacht als we traditiegetrouw van Fransen gewend zijn, maar ook niet keihard. De zijdelingse steun is niet echt overdadig. Jammer is ook dat je in de Renault welhaast gedwongen wordt losse spullen op de bijrijdersstoel te leggen.
Zoals we inmiddels van Renault gewend zijn, is de auto voorzien van een sleutelkaart
en een startknop. Met de weten schap in het achterhoofd dat probleemloze
elektronica niet bepaald de sterkste kant is van Louis Renaults nazaten, zouden we juist in deze auto een ouderwetse sleutel toejuichen.
Eveneens in de categorie 'waarom gemakkelijk doen als het moeilijk kan?' is de elektronische handrem. De Renault zet wel vanzelf de handrem erop wanneer je de motor uitschakelt en ontgrendelt hem vervolgens wanneer je wegrijdt, maar we kunnen ons situaties voorstellen waarin je dat meedenken niet zo op prijs stelt. Bovendien geldt ook hier dat we op langere termijn het storingsduiveltje niet uitsluiten.


Gerieflijk
De Renault start na een druk op de knop probleemloos en de dieselroffel is slechts matig aanwezig. De 130 pk sterke dCi moet een klein dal overbruggen,
maar al bij 2.000 toeren is de volle 300 Nm trekkracht paraat en komt de Laguna lekker op gang. Schakelen gebeurt licht en trefzeker, maar de koppeling is te vaag, zeker van een pedaal dat zich vrij zwaar laat bedienen verwachten wij wat meer gevoel.
De Laguna maakt zijn herkomst meer dan waar en is bijzonder comfortabel geveerd en gedempt. Op lange snelwegritten erg prettig, maar op een minder goed wegdek is hij daardoor wat deinerig. Een plotselinge hobbel doet de Laguna bij hoge snelheid even de pootjes van de grond tillen. In een bocht kan dat tot gevaarlijke verrassingen leiden. Zoek je in bochten de grens op, dan blijkt dat de Laguna zich heel redelijk leent voor spelen met het gaspedaal. Maar ga je abrupt van het gas, dan glijdt de achterkant redelijk snel naar de buitenkant van de bocht.

Elegante verschijning
Dat laat onverlet dat de Laguna een heerlijke reisauto is. En ook uiterlijk kan de Laguna dankzij de bescheiden facelift van vorig jaar nog prima mee. We zijn niet enthousiast over de naar boven uit-lopende C-stijl, maar een positief gevolg hiervan is wel de flinke, praktisch vormgegeven kofferruimte. Minder geslaagd vinden we ook de GPS-antenne op het dak en de gaten in de achterbumper waarin de parkeersensoren zitten. Maar al met al is de Laguna Grand Tour een keurige, elegante verschijning.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Grand Tour 1.9 dCi 130 Tech Line
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 35.410

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.870 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 68 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.772 mm / 1.443 mm
Wielbasis 2.748 mm
Massa leeg 1.360 kg
Laadvermogen 655 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 650 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 10,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 6,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,0 s / 13,6 s
Brandstofverbruik 6,0 l/100km
CO2-uitstoot 159 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.