Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Renault
  • Laguna Break

Renault Laguna Break RN 2.0 (1997)

Sierlijk werktuig

Renault Laguna Break RN 2.0 (1997)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Nu de automarkt steeds voller raakt, proberen veel merken de vaart erin te houden met aparte modellen. Daarbij staat de stationcar goed aangeschreven; voor Renault is dat bijvoorbeeld de Renault Laguna Break.

De huidige stationcar, estate, wagon, touring, avant, break, variant of zelfs sportswagon is een luxueus vervoermiddel, dat gevoelsmatig vaak een treedje hoger op de statusladder staat dan de doorsnee sedan of hatchback. Je ziet ze in de nieuwbouwwijken steeds vaker voor of naast de doorzonwoningen staan: welvaartssymbolen die hun eigenaars nét iets uittillen boven het eenvormige massa-assortiment dat de auto-industrie aan zijn produktietotalen helpt.
Vraag de gemiddelde stationcar-bezitter naar het waarom van zijn keuze en in de meeste gevallen zal hij iets onduidelijks mompelen als 'handig voor de boodschappen', 'de kinderfietsen'
of 'de honden achterin' om nog maar eens een welvaartsaspect te noemen. Maar het valt te betwijfelen of dat de ware reden is, want zó vaak zie je al die luxe-bestellers nu ook weer niet met neergeklapte achterbank rondrijden.
Als we het er over eens zijn dat het afwijkende uiterlijk voor de huidige stationwagen een belangrijke aankoop-impuls is, kunnen we de Renault Laguna Break best geslaagd noemen. Of hij ook mooi gevonden wordt, is een kwestie van smaak. Waar we in ieder geval wél enthousiast over zijn, is de edelmoedige bagageruimte die deze stationcar in de normale 4- persoonsbezetting aanbiedt. Twee complete AW-koffersets is gewoon erg veel voor een middenklasser, ook als dat een stationcar is.
De Laguna Break onderscheidt zich overigens nog in een ander opzicht van veel soortgenoten en dat is z'n laadvermogen. Daarbij bedoelen we niet het volume, want er zijn er in deze klasse wel meer die de 2 kuub benaderen, maar het aantal kilo's dat hij kan torsen. Met bijna 750 kilo overtreft hij de standaard tweeliter-Laguna aanzienlijk en dat ligt minder voor de hand dan het lijkt. Want het laadvermogen van de meeste stationwagons is zelden veel hoger dan dat van de 'normale' versie. Dat hangt samen met het voor een bepaald model vastgelegde comfort- en wegliggingsconcept en zoiets is niet in een handomdraai te wijzigen. Dat Renault die moeite wél heeft genomen, is een compliment voor de zorgvuldigheid waarmee deze opvolger van de Nevada op de markt wordt gezet.
Als stationcar is de Laguna dan ook uitstekend voor zijn taak berekend; in een aantal opzichten zelfs beter dan sommige van zijn concurrenten. Beoordeeld als alledaagse gebruiksauto is er trouwens ook weinig mis mee, want hij biedt een aangenaam Frans comfort, presteert prima en ondanks de grote, holle ruimte is het geluidsniveau tijdens het rijden mooi laag.

Lekker stil
De tweelitermotor gedraagt zich bij de geldende snelheidsmaxima zeer rustig, van rammeltjes en kraakjes is niets te horen en ook wind- en weggedruis blijven netjes buiten de deur. Dat doet heel weldadig aan, hoewel in de RN- uitvoering van materiële luxe verder nauwelijks sprake is. Met de op afstand bediende centrale vergrendeling is dat in feite wel bekeken. Voor ABS en elektrische zijruiten moet extra worden betaald, terwijl elektrisch bediende zijspiegels zelfs niet op de optielijst voorkomen.
Al rijdend kom je tot de ontdekking dat de lange-slagmotor niet echt het gezapige karakter bezit dat je zou verwachten. Hoewel de achtklepper zijn koppel over een breed toerengebied uitsmeert, geeft hij 'onderin' weinig tekenen van leven; hij loopt gewoon het lekkerst als je hem boven de 3000 toeren flink doortrekt in z'n lange versnellingen. Dat hij daarbij dan wat dieper gaat grommen, is hem vergeven; hij levert dan tenminste een pittige acceleratie af, die van 0-100 km/h op de stopwatch ook nog een halve seconde korter duurde dan de fabriek aangeeft. Aan de andere kant is de vrij conventionele vierpitter niet de allerzuinigste: als je er flink aan trekt, daalt het verbruik makkelijk onder de 1 op 10.
Aan z'n rij-eigenschappen merk je tenslotte nauwelijks dat de Break hoger is opgebouwd dan de sedan en bovendien een dikke decimeter langer is. In lange, doordraaiende bochten laat hij bij gas-minderen wat luier zijn achterkant uithangen, maar dat voelt heel betrouwbaar aan en is beslist niet van invloed op de stabiliteit. Ook hieruit blijkt dat zo'n moderne stationwagen zich in feite alleen uiterlijk onderscheidt van z'n confectiebroeders en dat je z'n speciale gebruiksgemakken er eigenlijk bij cadeau krijgt.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna Break RN 2.0
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 19.510

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 115 pk bij 5.400 tpm
Maximaal koppel 168 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.620 mm / 1.752 mm / 1.448 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.275 kg
Laadvermogen 745 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 685 kg
Banden195/65R14Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,7 s / 14,9 s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Renault Laguna
Renault Renault Laguna
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Renault Laguna specificaties
  • Renault Laguna occasions
  • Renault Laguna video's
Advies en informatie
  • Renault Laguna tests
  • Renault Laguna gebruikersreviews
  • Renault Laguna index
PREMIUM
Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

Renault Megane E-Tech Electric vs. Volkswagen ID3 - Dubbeltest

De nieuwe Renault Megane E-Tech is in alles een directe rivaal voor de Volkswagen ID.3, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    Renault Laguna RXT 3.0 V6-24V (1999)

    4
    • 2 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique (2012)

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi 150 Dynamique...

    4
    • 29 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale (2002)

    Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6 24V Initiale...

    3
    • 26 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    17
    • 24 december 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique (2011)

    Renault Laguna Estate 1.5 dCi 110 Dynamique...

    3
    • 8 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    Renault Laguna RT 1.8 (1997)

    12
    • 21 april 2021
  • Gebruikersreview
    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique (2009)

    Renault Laguna Estate 2.0 16V 140 Dynamique...

    13
    • 29 januari 2021
meer reviews
Op de rollenbank: Renault Laguna Break

Op de rollenbank: Renault Laguna Break

33

De eerste Fransman in onze serie Op de Rollenbank. Overdrijven onze Franse vrienden ook als...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    De Renault Laguna II herinneren we ons ook om de sleutelkaart

    De Renault Laguna II herinneren we ons...

    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit de Oude Doos

    Vooruitblik op de Renault Laguna - Uit...

    29
    • 9 maart 2022
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008 – 503.410 km - Klokje Rond

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT – 2008...

    • 10 januari 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber gezocht

    Renault Laguna V6 Baccara (1995) - Liefhebber...

    59
    • 6 december 2021
  • Achtergrond
    De pretentieloze middenklassers van 20 jaar geleden

    De pretentieloze middenklassers van 20...

    68
    • 28 juni 2021
  • Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de Rollenbank

    Renault Laguna Estate 2.0 dCi GT - Op de...

    • 15 april 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    Renault 5 Diamant: elektrisch verjaardagsfeest

    41
    • 4 juli 2022
  • Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    Renault Kadjar - Occasion aankoopadvies

    108
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Renault Laguna III - Facelift Friday

    Renault Laguna III - Facelift Friday

    48
    • 24 juni 2022
  • Achtergrond
    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken tweedehands markt

    Een refurbished Renault: fabrikanten ontdekken...

    95
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Kleine update voor Renault Zoe

    Kleine update voor Renault Zoe

    23
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech Electric bekend

    Prijzen elektrische Renault Master E-Tech...

    101
    • 14 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden