Renault Laguna 1.6 16V Expression (2001)

Mode op straat

Renault Laguna 1.6 16V Expression
Sinds kort afficheert Renault zich als modehuis op autogebied: 'créateur d'automobiles'. Wat dat inhoudt, zou de gloednieuwe Laguna al moeten tonen. Wat je er eigenlijk aan hebt, zou deze test moeten uitwijzen.

De Renault Laguna is bepaald een aparte verschijning. Dat wil Renault graag, getuige de "créateur"-titel die ze zich aanmeten. Renaults moeten iets losmaken, modieus of liever nog trendbepalend zijn. Ongetwij-feld met het idee dat alle auto"s tegenwoordig heel goed, capabel en efficiënt zijn, zodat je je alleen kunt onderscheiden met iets extra"s. Geen confectie maar couture. Die Laguna wekt dus behoorlijk aandacht én bewondering. Hij oogt breed van voren, stoer met zijn hoge achterkant, langgerekt van opzij. En van binnen zowel elegant als wat futuristisch. Hij geeft een grote indruk. Dat komt deels door de vooruitstekende spitse neus, maar ook door de lange wielbasis. Het interieur doet daarnaast nog eens ruimtelijk aan door zachte kleurstellingen, en het uiterst opgeruimde dashboard. Waarin weer de "truuk met de klep" in de middenconsole, waarachter de radio en een bergvakje schuil gaan. Dat roept overigens verdeelde reacties op, want we hoorden dit dashboard ook "saai" noemen, zo zonder allerlei zichtbare knopjes en metertjes. Ook laat Renault een behoorlijke steek vallen, de stengels aan de stuurkolom gaan volledig schuil achter de stuurwielspaken; je zult uit het hoofd moeten leren hoe de functies van die stengels werken. Minder handig: miniatuur verklikkerlampjes in de klimaatregelknoppen.

Heerlijk zitten

Voorin zijn er ruime stoelen en is er redelijke opbergruimte voor klein spul. De stoelen hebben veel en handig te bedienen instelmogelijkheden. Het stuurwiel staat weliswaar zelfs in hoogste stand nog wat laag, maar het is ook in de diepte verstelbaar. Handig is een hendel voor aan de zitting om de stoelleuning mee te verstellen. Verder levert met name de zitting veel zijsteun. Achterin biedt hij maar matige hoofdruimte, maar de beenruimte is riant. De bagageruimte is heel behoorlijk en uit te breiden door (alleen) de leuning van de achterbank in delen om te klappen, er ontstaat dus geen volledig vlakke laadvloer. We gaan nog iets nader in op het zitten. De Laguna heeft een heel diep liggende achterbank, met uitstekende profilering. Om de matige hoofdruimte te compenseren kun je achterin lekker onderuitzakken; alleen vergt het in- en uitstappen bij zo"n haast sport-wagenachtig lage zit/ligpositie enige souplesse in het lijf. Voor deze test hebben we een Laguna met de kleinste motor, een 1,6-liter zestienklepper die het tot 110 pk schopt. We zeggen het meteen maar: neem een 1.8! Heb je zelden haast, dan wil die Laguna 1.6 ook nog wel, maar hij is mechanisch niet stil en laat zich door de goede geluiddemping heen flink horen als je prestaties vraagt. Op zich draaft de 1.6 heel lekker door naar hogere toeren, maar overtuigend trekken doet hij niet.
Bochtenwerk is niet direct de specialiteit van een Laguna. Het onderstel kan het prima aan, maar de bediening werkt niet mee. Snel schakelen levert een weerspannig gevoel in de pook op. Het rempedaal heeft een flinke dode slag voordat de remmen fors bekrachtigd beetpakken. Gevoelig doseren van de remmen is daardoor erg lastig. Ook het stuurwiel kent zo"n "dood" gebied rond de rechtuit-stand, al zal mede de afstemming van het onderstel zorgen dat de Laguna vertraagd reageert bij insturen van een bocht. Het sturen gaat ook vrij indirect.
Zacht veercomfort zou bij een Franse auto niet verbazen, maar daarin sluit de Laguna juist eerder aan bij de "Duitse school". Alle soorten oneffenheden worden goed verwerkt, maar met een stevig gevoel zoals we van de betere Duitse concurrenten kennen. Vandaar ook onze stelling dat het onderstel op zich snel bochtenwerk goed aankan. De Renault ligt heel stabiel, maar met het zeer afstandelijk stuurgevoel krijg je hem niet goed in je greep.
De Laguna zit vol minder gangbare aardigheidjes, waardoor je je verwend voelt. Neem het heldere, melkwitte display midden op het dashboard. Buitentemperatuur, tijd, eventueel de ingestelde radiozender zie je daar. Heel verstandig is er ook een meer direct in het oog vallend display in het meterpaneel voor de boordcomputer. En Renault doet er als nuttig extra nog een bandenspanningsmonitor bij middenop het dashboard. En je maakt natuurlijk helemaal de blits met de "contactkaart". Op zich doet die niets wat een sleutel ook niet zou kunnen. De praktijk leert dat auto"s heel vaak niet met het verstand worden gekozen, maar uiteindelijk met het hart. En daar speelt Renault op in: een hele goede auto met iets extra"s.

Signalement

Merk Renault
Model Laguna 1.6 16V Expression
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.295

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 79 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 148 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.579 mm / 1.749 mm / 1.429 mm
Wielbasis 2.743 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 650 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,6 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 11,9 s / 18,3 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 173 g/km