Renault Espace 2.0 Turbo Expression (2003)
Beste ruimtereiziger
Tegelijkertijd smoelt ie heel modern met z'n grote koplampen achter helder glas, het driehoekige ruitje tussen de voorruit en het voorportier, z'n licht uitgeklopte spatschermen en een achterzijde die en profil associaties oproept met extremer vormgegeven broers als de Avantime en de Mégane. Het design van de Espace weet zich wederom in positieve zin te onderscheiden van z'n concurrenten.
De Renault heeft vier portieren, maar het vereist nogal wat moeite om helemaal achterin te komen. Je moet eerst de stoel over z'n rails naar voren schuiven en de leuning voorover kantelen. De relatief beperkte opening die het achterportier laat is net voldoende om de achterste zitrij van de Espace te bereiken of te verlaten. De Fransman geeft zijn inzittenden echter een sterk gevoel van ruimte door het gigantische schuifdak. Het strekt zich over vrijwel de gehele lengte van de kap uit. De testauto op deze pagina is ermee uitgerust; het accessoire kost wel een lieve duit: 1.795 euro.
De stoelen zijn in de Espace natuurlijk in allerlei posities en configuraties te plaatsen; ze kunnen desgewenst ook verwijderd worden voor een enorme beenruimte of bagageruimte. Renault voegt echter enkele interessante opties toe. De afzonderlijke stoelen staan namelijk op lange rails, in plaats van op korte zoals bij andere ruimteauto's. Bovendien zijn die van de tweede rij dubbel uitgevoerd voor extra opstellingsvariaties. De achterste vier zijn – voor optimale veiligheid – voorzien van geïntegreerde driepunts veiligheidsgordels.
Sprong vooruit
Renault heeft in de nieuwe Espace weer gekozen voor een centraal geplaatst digitaal instrumentenpaneel. Het dashboard biedt tal van opbergmogelijkheden; overal zitten klepjes en kleppen die opbergruimte aan het zicht onttrekken. Het stuurwiel laat zich zowel verticaal als axiaal verstellen. Het is beter gemonteerd dan in de vorige Espace, waar het te vlak stond, waardoor je op langere ritten last van je rug kreeg. De Expression-versie heeft voorstoelen die ook omhoog kunnen. Die van de bestuurder heeft bovendien een instelbare lendensteun.
We kunnen de Espace betitelen als een van de beste ruimtereizigers van dit moment. De 2,0-liter turbomotor kwijt zich goed van z'n taak, zonder dat ie van de grote Renault direct een stoplichtsprinter maakt. De Espace laat zich redelijk lichtvoetig berijden en helt nauwelijks over in bochten. Die geringe neiging tot overhellen in de bocht is opmerkelijk, gezien het hoge zwaartepunt van het model. Het onderstel is tamelijk stug en dat merk je vooral als het korte oneffenheden in het wegdek moet verwerken. Op hogere snelheden laat de stuurinrichting wat punten liggen. Het stuurwiel voelt dan enigszins vaag aan. De zesversnellingsbak van de Espace is een sprong vooruit ten opzichte van z'n voorganger in de oude Espace. De koppeling vergt enige gewenning, maar al snel schakel je schokvrij over.
Renault verlangt voor een Espace 2.0 Turbo in Expression-trim € 34.700. Metaallak en het spectaculaire open dak doen dat bedrag met € 2.590 toenemen. Een automatische transmissie doet dat bedrag met € 1.805 stijgen. Willen we
captain seats, dan zijn we nog eens € 595 kwijt, en dan moeten we bovendien
uitwijken naar de Grand Espace-uitvoering.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Espace 2.0 Turbo 16V Expression |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 165 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 250 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 83 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.661 mm / 1.860 mm / 1.728 mm |
Wielbasis | 2.803 mm |
Massa leeg | 1.660 kg |
Laadvermogen | 815 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 9,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,9 s / 13,1 s |
Brandstofverbruik | 9,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.