Renault Clio RS Trophy

Gemiste kans

Renault Clio RS Trophy
Renault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS TrophyRenault Clio RS Trophy
AutoWeek 28 2016
AutoWeek 28 2016

Je leest het in AutoWeek 28 2016

Renault geeft de Clio RS een vernieuwd uiterlijk, maar laat de kans liggen om er meteen de beste compacte hot hatch van te maken.

Het is al een aantal jaren gebruikelijk dat Renault Sport hun auto's pas na een facelift naar grote hoogten stuwt. Op een gegeven moment is dit patroon zo opvallend geworden, dat we de Fransen ervan verdenken bewust het een en ander achter te houden, zodat ze er na een model-update extra mee kunnen uitpakken. Hierdoor hadden we verwacht dat de Clio RS bij de facelift flink zou zijn aangepakt. Maar nee, Renault heeft het ditmaal enkel bij optische wijzigingen gelaten. Nieuw is dat je optioneel een heuse Akrapovic-uitlaat kunt laten aanbrengen. Die voegt zeker wat toe; het geluid was tot voor kort wel erg anoniem en zeker bij het opschakelen klinkt er nu een brutaal dreuntje. Al is het niet iets waarnaar de eigenaar van een getunede Honda Civic met brulpijp zal omkijken. De aandrijflijn en het onderstel blijven evenwel volledig gelijk. Er is keuze uit het standaard sportonderstel, de iets hardere cup-versie of het verlaagde onderstel van de Trophy-versie. Dat is de auto waarmee wij rijden. Het onderstel van de Clio RS is in deze klasse nog altijd ongeëvenaard; je kunt zo het circuit op met deze versie. Er is feitelijk niet één concurrent uit het B-segment die hem dat aantal ronden achter elkaar serieus kan nadoen. Nee, de pijn zit hem bij de RS in de aandrijflijn.

NIET HITSIG GENOEG

Wanneer we vragen waarom daaraan niets is veranderd, krijgen we een lange, Franse monoloog over de hoeveelheid pk's voor het geld en de snelle 0-tot-100-tijd. Daarover waren echter nooit klachten, maar wel over de 1.6 turbo­motor die gewoon niet hitsig genoeg is. En áls je dan besluit om je hot hatch een automaat te geven, dan moet die wel supersnel en agressief zijn. Maar de automaat van de RS haalt eerder lol weg dan dat hij dit toevoegt. De facelift was dé kans om daar iets aan te doen. Bovendien had Renault, desnoods optioneel, een fatsoenlijk mechanisch sperdifferentieel kunnen installeren, want dat mist de auto eveneens. We zijn niet teleurgesteld omdat de Clio RS slecht is; we zijn teleurgesteld omdat het waanzinnige onderstel ook een waanzinnige aandrijflijn verdient. Daarmee zou deze Clio RS met afstand de beste in z'n klasse zijn. Nu moet je daarvoor nog steeds shoppen bij Peugeot.

Video

PRIVATE LEASE Renault Clio

Arval
Renault Clio TCe 90 Evolution (5D/5H)
€ 365
 
Alphabet
Renault Clio TCe 90 Equilibre (5D/5H)
€ 419
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (51) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.