Renault Clio 2.0 16v 182 Renault Sport (2004) - Test

Clio's laatste kunstje

Renault Sport Clio 2,0 16V
AutoWeek 5 2004
AutoWeek 5 2004

Je leest het in AutoWeek 5 2004

Tien pk extra om de Peugeot 206 RC af te troeven, een verbeterd onderstel en een gewijzigd uiterlijk. Dat zijn genoeg redenen om opnieuw kennis te maken met de Clio 2.0 16v Renault Sport. We laten hem alle hoeken van het eiland Mallorca zien.

We hebben de juiste weg genomen. Het smalle bergweggetje waarop we rijden wordt op de wegenkaart van het populaire vakantie-eiland weergegeven met een roodwit geblokte, kronkelende slang. Dat belooft spektakel! En jawel hoor, de eerste hairpin, en wat is 'ie krap. Terug naar de eerste versnelling, insturen en op het gas. De bocht is zo scherp dat het binnenste achterwiel los komt, we trappen de 2,0-liter vol in. Verbeten als de kersverse wereldkampioen sprint Erben Wennemars zoekt de Clio naar grip. Het stuur slaat daarbij naar links en rechts en we moeten alle zeilen bijzetten om niet naast de weg te raken. Boven de 5.000 tpm krijgt de motor het pas echt naar de zin en verwent hij ons met een fraaie, fanatieke brul. Net voor de 7.000 tpm licht een groen 'versnellingspookje' op. Klang, naar twee en dan moeten we al weer vol in de ankers voor de volgende hairpin. We voelen ons net voormalig Renault-rallycoureur Jean Ragnotti die in actie is tijdens de Rally van Corsica.

Allerlaatste levensfase

Mocht het u nog niet duidelijk zijn, we zijn hier omdat Renault de huidige Clio na eerdere facelifts de aller-allerlaatste levensfase laat ingaan. Voor de spectaculaire Renault Sport-uitvoering betekent dat onder meer een stijging van het vermogen met 10 pk en dat brengt het totaal op een respectabele 182 paardenkrachten. Genoeg om de vorig jaar gepresenteerde Peugeot 206 RC voor te blijven. Pas ver in 2005 komt de opvolger van de huidige Clio en daarom zet Renault het model nog even op scherp.

We concentreren ons nog even op de RS. Hij katapulteert zijn bestuurder in 7,2 seconden van 0-100 km/h en de top ligt nu bij 222 in plaats van 220. Door een aangepaste wielophanging en bredere banden om nieuw 16-inchlichtmetaal belooft Renault een nog betere wegligging. Zo is de spoorbreedte aangepast en werd achter een dikkere antirolbar gemonteerd voor een extra stijve carrosserie. Het resultaat is duidelijk. In bochten heeft de Clio het opperbest naar de zin. Door de directe besturing laat hij zich zeer precies insturen, doe je dat met zeer hoge snelheid, dan komt de achterkant licht om. Da's precies wat we in een snelle voorwielaandrijver waarderen. Je hoeft geen coureur te zijn om hem simpel te corrigeren, ook niet als het ESP uitgeschakeld staat.

Handelsmerk

Wie al goed naar de foto's heeft gekeken, zal zien dat de voorbumper is veranderd De RS heeft daardoor een agressiever voorkomen. Onder de achterbumper priemen voortaan twee uitlaatpijpen die we kennen van de Clio V6. Da's voortaan het handelsmerk van de Renault Sport-versies en zal terugkeren op de Mégane Renault Sport die in het voorjaar debuteert. Ongetwijfeld zal het vele Clio-rijders inspireren eenzelfde soort uitlaat te monteren. Met het uiterlijke vertoon van de 2.0 16v zit het wel goed, maar wie iets extra's wil, kan terecht bij het programme personalisation. Dat bestaat uit dit felle geel met de naam Jaune Sirius of de kleur Vert Orion. Bovendien zijn de wielen dan antraciet en behoren een extra voorspoiler en hogere achterspoiler tot de mogelijkheden.

Uitzingen

Kan Renault het met de Clio Renault Sport nog even uitzingen tot 2005? Wat ons betreft wel, de auto kan nog uitstekend mee met de snelste hete hatchbacks en heeft een fantastische wegligging. Het onderstel biedt voor zo'n sportieveling zelfs nog enigszins comfort. Minpuntjes zijn er nog steeds, zoals de lange slag van de versnellingsbak. Graag wat meer gevoel en een exacter schakelgedrag. Het stuur is nog altijd niet goed verstelbaar en ligt te vlak voor een fijne rijpositie. De fantastische motor maakt echter veel goed, de bijgeluiden uit de aandrijflijnen neem je daarbij voor lief.

Renault 1.5 dCi 100 pk
Na de opwindende eerste dag op Mallorca stappen we in de Clio 1.5 dCi, de uitbreiding van het gamma. We zien het steeds vaker, een krachtige zelfontbrander in een compacte auto. En dat is een prettige combinatie. Bij 1.900 tpm heb je in de 1.5 dCi 200 Nm ter beschikking. Dat is net zo veel als de Renault Sport levert bij 5.250 tpm. Daardoor is de 1.5 dCi erg gretig, van 0-100 acceleren kan in 10,6 seconden en de topsnelheid bedraagt 185 km/h. Renault hanteert voortaan vier ambiances die net als bij de andere modellen de namen Authentique, Dynamique, Privilège en Initiale heten. Daarbinnen zijn nog eens acht uitrustingsniveaus te onderscheiden. De Dynamique, de Initiale en de 1.5 dCi 100 pk hebben altijd de voorbumper met grote luchtinlaten.

Signalement

Merk Renault
Model Clio Sport 2.0 16V
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 182 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 5.250 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.812 mm / 1.639 mm / 1.417 mm
Wielbasis 2.472 mm
Massa leeg 1.010 kg
Laadvermogen 480 kg
Banden205/45R16Prijzen
Topsnelheid 222 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,2 s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 194 g/km

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum