Renault Clio 1.5 dCi 80pk Authentique Comfort (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Clio 1.5 dCi 80pk Authentique Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 133.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
na 2 maanden
- 140.000 km
2 maanden geleden mijn eerste auto gekocht, bekend met Renault en met problemen, maar toch voor Clio gekozen. Het betreft een Clio Community (maar deze is niet aan te vinken in de 80 pk versie) met airco, lm velgen, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen en radio cd-speler, oftewel de belangrijkste zaken voor mij op een auto.
In juli naar Frankrijk, comfortabel, ook na lange stukken stap je fris uit. Stoelen zitten lekker met goede zijdelingse steun! Verbruik tijdens vakantie 4.3 l/100 km, normaal 4.0 l/100 km, oftewel zeer zuinig!!
Problemen tot nu toe:
- Bij aanschaf deed een sleutel het niet, nieuwe wordt door de verkoper geleverd.
- trilling in rechter voorwiel boven de 125 km/h
- motor raambediening passagierszijde kapot
na 1 jaar
- 164.000 km
Algemeen
Ik heb de Clio inmiddels een jaar in bezit en heb er 30.000 km mee gereden. Auto rijdt nog steeds heel comfortabel, zuinig (4.2/100km) en snel.
In februari naar Oostenrijk afgereisd, met bagage, stevig doorrijden in Duitsland (150 met uitschieters) en toeren in de bergen, kwam ik op 5.0/100km, wat ik zeer zuinig vind. Het resultaat: Bij Salzburg tanken en het dure Duitsland overslaan!
onderhoud
Qua onderhoud gaat het nog steeds erg goed. Raammotor is helaas al half jaar stuk (bekend Renault probleem, in ieder geval heb ik het al vaak voorbij zien komen), maar het is het bijrijdersraam, dus laat ik het nog even lekker zo. Apk vormde geen probleem. Verder iedere 15.000 olie en filter verversen, is sneller dan Renault zegt, maar op advies van monteur doe ik het toch.
Verder na de winter nieuwe voorbanden gekocht. 2de hands conti's, kost minder dan de helft van nieuwe en ze hadden nog een goede 6mm profiel!
jammer...
Helaas onlangs een paaltje geknuffeld, gaat weer stevig geld kosten. Ik laat het toch maar repareren. Auto moet nog wel een paar jaar mee kunnen, dus dan is dat de investering nog wel waard.
conclusie: vrijwel probleemloze Clio waar ik nog lekker een aantal jaren mee door kan en wil rijden. Over een paar weken weer naar Oostenrijk, ik heb er zin in!
Nieuwe mijlpaal
- 250.000 km
Gisteren is de auto door de 250.000 km gegaan. Voor een kleine auto als een Clio een mooie score.
De afgelopen kleine 100.000 sinds mijn vorige update zijn vrijwel probleemloos gegaan. De auto is nog steeds comfortabel, zuinig maar toch ook snel.
De auto krijgt nog steeds zijn reguliere onderhoud, iedere 15.000 een kleine beurt, af en toe nieuwe of 2de hands banden en bij 225.000 is de distributieriem vervangen. Daarnaast nog wat kleine dingen binnen het reguliere onderhoud als de accu en lampjes. Onlangs is ook de unit van de mistlamp voor vervangen, deze had al wat barstjes, maar was nu helemaal uitgeklapt.
Het leuke aan Clio rijden, zijn de lage kosten. Ik heb de auto nu ruim 3,5 jaar en inmiddels is de afschrijving nihil. Het onderhoud en dus ook die kosten zijn laag, wegenbelasting voor een auto van 950 kilo valt erg mee en het brandstofverbruik ligt nog steeds rond de 4.3. Zelfs een snelle rit door Duitsland resulteert in 1 op 20. Omgerekend rij ik nu voor ongeveer 13 cent per km, alles inclusief.
Zijn er dan ook minpunten? Ja.
Ik heb het idee dat de stoelen inmiddels een klein beetje aan het doorzakken zijn, misschien eens kijken naar nieuwe uit een sloopauto. Een tijdje terug heb ik al een nieuwe hoofdsteun uit een Espace erin gezet, deze heeft namelijk een kantelfunctie!
Verder zit er een soort snerp in het dashboard. Bij sommige toerentallen in combinatie met snelheden komt er een hele scherpe snerp het interieur in. Waarschijnlijk zit er iets van metaal los wat dit veroorzaakt, maar ik heb het nog niet kunnen vinden. Als iemand een idee heeft...?
De 3 ton moet denk ik ook wel haalbaar zijn, zeker gezien de manier waarop de auto zich tot nu toe houdt. Zolang de kosten lekker laag blijven, mag de Clio blijven.
update zomer 2014
- 268.000 km
Reed ik de 250.000 onderweg naar Oostenrijk, inmiddels 18.000 km later is daar een retour Kroatië bijgekomen. Weer kunnen genieten van de trekkracht in de bergen, zelfs met zeer volle bepakking en een verbruik van 4.1 op een retour met af en toe goed doorrijden in Duitsland.
In Oostenrijk werd het geschraap tijdens het remmen toch wel steeds erger. Bleken de achter remmen te zijn en deze zijn in Kroatië bij een Renault-dealer vervangen. Kosten: ongeveer 200 euro, de helft van de dealer in Nederland.
Voor vertrek een simpele cruisecontrol ingebouwd op de gaskabel. Deze is vooral voor Nederland handig, zo gauw het een klein beetje heuvelt, zijn de snelheidsvariaties te groot doordat de cruisecontrol één gasstand vasthoudt.
Aangezien de auto nog steeds aan alle wensen voldoet en de kosten eerder lager dan hoger worden (de laatste apk leverde wederom geen afkeurpunten op), mag de auto voorlopig nog wel even blijven!
Rond de 3 ton meld ik mij weer, tenzij er eerder iets bijzonders gebeurt.
Clio met pre-pensioen
- 275.000 km
Sinds oktober 2014 is de Clio met pre-pensioen. Door verhuizing hebben we nu toch twee auto's nodig en daarom is er een Megane 1.5 diesel uit 2012 bij gekomen. De 3 ton uit de vorige update gaat dus nog wel even op zich laten wachten, aangezien de Clio nu ongeveer 10.000 per jaar gaat rijden.
Ik had nog even twijfel of een diesel als 2de auto wel zo handig was, maar gek genoeg zit ik zelfs met 10.000 rond het omslagpunt. Doordat de auto relatief zo licht is en daarbij zeer zuinig, is de hogere wegenbelasting toch nog zo terugverdient. En de auto inruilen voor iets vergelijkbaars op benzine levert toch snel een paar duizend euro bijbetalen op. Dus zo lang er geen grote gebreken ontstaan, blijft de Clio nog onder ons.
Het afgelopen winterseizoen heeft de Clio weer netjes op zijn wintersloffen gestaan, ondanks dat het weer niet de slechtste winter was. Ik blijf het toch een fijn idee vinden dat we de boerenweggetjes met sneeuwval niet op zomerbanden hoeven te doen. Dat de auto ondertussen wat vaker korte stukken rijdt, vertaald zich wel in een iets hoger brandstofverbruik; in de winter was dit ongeveer 4.7 per 100km.
Helaas werd ik onlangs wel slachtoffer van de drempelterreur in Nederland in de vorm van een gebroken voorvering. Dit bleek nog een aardig dure reparatie te zijn, maar de Clio mag toch nog wel blijven. Laatste kleine smet op de auto; er lekt iets koelvloeistof (ongeveer een halve liter iedere paar maanden of paar duizend kilometer). Zolang het in deze mate blijft lekken, ga ik het nog niet laten repareren, een extra bus vloeistof ligt standaard achterin.
Hopelijk kan ik nog een tijdje doorgaan met updaten, al zullen de kilometers dus nu minder hard toenemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Renault Clio

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Op de rollenbank - Renault Clio V6

Op de rollenbank - Renault Clio 2.0 Sport

Test: Opel Corsa – Peugeot 207 – Fiat Grande Punto – Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo

Test: Peugeot 207 - Renault Clio - Toyota Yaris - Suzuki Swift - Kia Rio

Renault Clio 1.5 dCi 100pk Dynamique Luxe (2004)
