Renault Clio 1.5 dCi 80pk Authentique Basis (2003)

autoreview

Renault Clio
Renault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault ClioRenault Clio - interieurRenault Clio - interieur

Signalement

UitvoeringClio 1.5 dCi 80pk Authentique Basis
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf82.599 km
KM-stand laatst134.977 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 134.977 km

Ik was op zoek naar een veel zuiniger wagen. Op deze site las ik enthousiaste verhalen over de Clio Diesel. Ik ben op zoek gegaan naar een dergelijke auto en trof er in Assen eentje aan bij de dealer.
Gevraagd of ik er een stukje in kon rijden. Ik reed voor het eerst in een auto met een verbruiksmeter. Als je dan 50 km/h rijdt en ziet dat je tussen de 2 en 2,5 liter brandstof per 100km verbruikt, dan kijk je wel even raar uit. Op de snelweg met 80 km/h nog steeds ver onder de 4 l/100km. Best bijzonder als je anders gemiddeld niet verder kwam dan 6 l/100km.
Nadien de auto gekocht en er bijna 3.000km mee gereden in een kleine maand. Gemiddeld verbruik volgens de teller in de auto rond de 1:25. De pomp vertelt iets anders, namelijk ongeveer 1:22,5. Ook niet slecht.

Met betrekking tot de waarderingen: daar kan ik nog niet voldoende over zeggen.

Nu, ruim 6.000km op stap met deze auto is de voorlopige conclusie een brandstofverbruik van ruim 1 : 22. En ik ga de winter tegemoet. Ik blijf commentaar houden op de verbruiksmeter. Deze wijkt circa 12% af (geeft te weinig aan). Ik zal vragen of ze dat bij kunnen stellen. Volgens mij moet dat kunnen.
Overigens: 1.000km op een tank vol is dus geen probleem met een tankinhoud van 50 liter.

Het is nu september 2007. De Clio heeft mij inmiddels ruim 27.000 km verder gebracht. Laatst reed ik naar huis en bijna thuis gekomen, hoorde ik in eens het geluid van een veer (ploing). Ik heb onder de auto gekeken en in de wielkasten en kon niets bijzonders ontdekken. De auto reed ook normaal.

Omdat het jaar er bijna op zat, heb ik de auto naar de garage gebracht voor APK en een grote beurt. Tijdens de keuring kreeg ik te horen dat de linker voorveer een stukje korter was geworden. Dat was het geluid wat ik circa 4 weken eerder had gehoord.

Verdere bijzonderheden heb ik in die ruim elf maanden niet gehad.

De auto is zuinig. Mijn gemiddelde ligt nu op 22,7 km per liter.

Het is nu eind januari 2008. De teller staat op ruim 121.000. Het verbruik is nog steeds ruim 1 op 22. Aanpassing van de boordcomputer (reëeler verbruiksbeeld) schijnt niet mogelijk te zijn.

De distributieriem heb ik laten vervangen. Dat heeft me een aardig bedrag gekost. Namelijk € 375,-. Maar dat hoeft dan de eerste 4 jaar ook niet weer. En als je dan dat bedrag omrekent over de kilometers, dan praat je over iets meer dan 3/10 cent per kilometer.

De auto heb ik laten voorzien van cruisecontrol (John Gold). Dat is prettig rijden. De investering zal zich niet terugverdienen door minder verbruik van brandstof. Wel is het veel ontspannener auto rijden.

Enige tijd later is de auto voorzien van nieuwe banden. € 280,-

September 2008.
APK en als opmerking: de stabilistatorstang heeft wat ruimte. Dat was me overigens al opgevallen. APK en kleine beurt kostte totaal € 115,-

De rubbers van de stabilisatorstang zijn vervangen. Kostenpost € 175,-

Op 6 november 2008 en 56000 kilometers verder sinds de aanschaf exact 25 maanden eerder, is de Clio ingeruild voor een Citroën Xsara.

Uiteindelijke conclusie over de Clio: zuinige diesel, lekker schakelende versnellingsbak en helemaal fijn omdat ik er cruise control heb laten bouwen

PROBLEMEN

  • 134.977 km

Problemen wil ik het niet noemen. Er zit een rammeltje in het dashboard, ergens aan de rechterkant kraakt nu en dan wat. Een paar ’draden’ van de achterruitverwarming doen het niet en het is net alsof er wat onbalans in de wielen zit (dat merk je tot snelheden van circa 70km/u [overigens geen trilling in het stuur]). Ik moet nog terug naar de garage. Eens kijken wat ze er aan kunnen doen. Er zit tenslotte een half jaar garantie op de auto.

De linker voorveer is gebroken. Er is een klein stukje vanaf. Problemen met het rijden zijn niet merkbaar. Kosten van de vervanging € 134,-

Oktober/november 2006
De motor hield op zeker moment in. Ik had er die dag al ongeveer 250 km op zitten. En wilde m’n reis vervolgen naar huis. Maar de trekkracht was weg tot ongeveer 2200n-1. Daarboven was er niets aan de hand.
Soms was het goed. Ik heb er een paar weken zo mee gereden, maar daar was geen lol aan. Einde van het liedje: De EGR-klep is vervangen. Zo ook de gloeibougies en de remlichtschakelaar. Kosten inclusief nog wat kleinigheden ruim € 514,-

Maart 2008
Opeens wilde de alarmlichtschakelaar (en daar mee de alarmlichten) niet meer werken. Een nieuwe gehaald en betaald (€ 42,- voor een klein beetje plastic met wat metaal) en het werkt weer.

September 2008
In de tussenliggende periode geen echte problemen. De rubbers van de stabilistatorstang zijn vervangen. Kostenpost € 175,-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Renault Clio

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.