Renault Avantime (2001) - Test
Bird? Plane? Avantime!
- Benny Hogeweg
- Eerste rijtest
Is het een coupé? Is het een MPV? Is het een cabrio? Ja en nee; de Avantime van Renault is niets van dit alles, maar eigenlijk combineert hij wel veel van deze drie concepten. Wij maakten de eerste kilometers ermee.
Renault heeft in de moderne tijd, onder de bezielende leiding van designchef Patrick Le Quément, vele aansprekende vernieuwende concepten op de wereld gezet. Denk alleen al aan de Twingo en Scénic. Past wel bij de Renault-traditie, want wie kent niet de vooruitstrevende Renault 16: de eerste hatchback in de klasse van - zeg maar - Laguna. En laten we vooral de Espace niet vergeten: wat een lef en wat een succes. Toch is het bij vergaande vernieuwing altijd even slikken. Kijk eens naar de Avantime. Een mengeling van een MPV, een coupé en een cabriolet. De kreten 'lelijk' en 'wat moet ik ermee?' zijn niet van de lucht. Over de eerste opmerking gaan we niet met u twisten, maar de eerste kennismaking is een buitengewoon spannende ontdekkingsreis...
Uitersten
Wildenthousiast of uiterst negatief: u mag het zelf zeggen. Toch raden we aan de Avantime eerst eens van alle kanten en in diverse kleuren te bekijken. Het blijkt een heel wonderlijk design te zijn: soms gestrekt en dan weer compact, de ene keer stoer en de andere keer elegant. Voorspelt veel goeds want dit is een belangrijke voorwaarde wil een ontwerp niet gaan vervelen - als een meesterwerk van een groots schilder. Laten we eens verder kijken. Twee gigantische portieren geven toegang tot het binnenwerk. Grote, perfect gevormde fauteuils met geïntegreerde rolgordels verwennen de inzittenden voorin. Achterin zitten twee volwassenen ook prima. Door de grote gaten in de carrosserie van de zijruiten, schuifdak en glazen dakpaneel en de afwezigheid van een middenstijl, zijn er hier en daar verstevigingen te zien of te vermoeden. Achter de voorwielen, op de plaats waar middenstijl zou moeten zitten en voor de achterbumper zitten van links naar rechts verstevigingsbalken. Deze moeten de carrosserie niet alleen stijver maken voor het rijden op slecht wegdek en in bochten, maar moeten ook helpen bij zijdelingse aanrijdingen. De kofferruimte is daardoor wel een beetje vreemd gevormd: een soort kuil met de achterbumper als drempel.
Beleving
Voor de eerste kennismaking reisden we af naar Berlijn. Een perfecte plaats om de kwaliteiten van de Avantime te ervaren. Even voor middernacht cruisen we per Avantime door het centrum. De zacht verlichte gloednieuwe hoogbouw kijkt als een ansichtkaart door de glazen daken. Samen met de hoge voorruit en zijruiten bén je echt in Berlijn; je rijdt er niet alleen doorheen. Het is een warme zomeravond dus met een druk op de knop zakken de vier zijruiten naar beneden en schuift het schuifdak naar achter. Verkoelende lucht wervelt op stadstempo door de haren. Nu heb je echt contact met de stad en is het zien en gezien worden. Niet patserig of irritant voor anderen, Avantime-inzittenden oogsten uitsluitend sympathie, zo merken we.
De volgende dag gaan we de Autobahn op en de Duitse wouden in. Ook op de buitenwegen is er dat cabrio-achtige gevoel: wind masseert het gezicht, dennennaaldengeur prikkelt de neus en de zon maakt rozig. Vanaf 80 km/h wordt de wind te sterk en gaan de ramen omhoog. Nu maakt het schuifdak meer lawaai en in het voor Nederland illegale snelheidsgebied wordt het wel erg sterk. Sluit het dak en het wordt weer rustig in de Avantime. Bij lage snelheden is 'ie door het dikke glas erg stil, bij hogere snelheden komen er wat bijgeluiden, vooral van de rijwind. Daarbij geeft de V6 bij presteren juist genoeg achtergrondroffel. Een prima passende motor die met een al net zo prima schakelende zesbak voor aangename voortstuwing zorgt. Hij is soepel, maar mag best 2500 tot 3000 tpm draaien. In 8,6 seconden naar de 100 en een top van 220 geven aan dat het een zeer snelle voiture is. Geen racer, maar dat kan eigenlijk ook niet want zo'n Avantime weegt een stevige 1741 kg. Dik 100 kilogram meer dan de Espace. Door het verlaagde onderstel en de stuggere rubbers van de ophanging, rijdt de Avantime echter toch als een sportieve Espace. Minder hellen, directer sturen en steviger geveerd. Over de stijfheid: die is uitstekend.
Superauto?
Is het een MPV? Is het een coupé? Of is het dan toch een superauto? De Avantime is niet in een hokje te plaatsen en gelukkig hoeft dat ook niet. Het is een auto met een extravagante vormgeving die zijn gelijke niet kent, heeft de hoge zit van een MPV en de exclusiviteit van een coupé. Of dat alléén voldoende is voor succes betwijfelen we, maar de Avantime biedt nog meer.
Door het grote raamoppervlak dat ook nog eens grotendeels te openen is, beleef je het rijden beter en is er inderdaad zelfs een vorm van cabrio-zomerplezier. Wie de Avantime gaat kopen? Geen idee, maar laten we hopen dat Renault voor het getoonde lef en de uiterst aantrekkelijke auto wordt beloond door de kopers. Dit jaar hopen ze er in Nederland vanaf september nog 200 te verkopen.