Range Rover Evoque - BMW X2 - Dubbeltest

Stadsgezichten

SUV Range Rover Evoque BMW X2
AutoWeek 25 2019
AutoWeek 25 2019

Je leest het in AutoWeek 25 2019

Ja, ze hebben vierwielaandrijving en staan hoger op de poten dan gemiddeld. Toch zul je de Range Rover Evoque en BMW X2 eerder in de hippe buurten van Amsterdam aantreffen dan op een modderig bospad. Dat neemt niet weg achter die modieuze façades behoorlijk serieuze karakters schuilen.

Toegegeven, het was even slikken toen het oer-Britse Land Rover in 2011 de modieuze Range Rover Evoque voorstelde. Snel bleek dat deze zijn afkomst gelukkig niet had verloochend; het model was niet alleen geschikt voor de P.C. Hooftstraat, maar ook om er na het winkelen mee door een bos te ploegen, op zoek naar een leuk plekje om de picknickmand tevoorschijn te halen en een fles rosé te ontkurken. Anno 2019 is het inmiddels niet zo vreemd meer. Cross-overs in allerlei uitbundige uitvoeringen hebben de wereld veroverd en daarin heeft de Evoque zijn plaats verworven.

De tweede generatie gaat verder waar de eerste is gebleven, al is vrijwel geen schroef hetzelfde. Het uiterlijk van de coupé-achtige SUV is meer evolutie dan revolutie, waarbij een flinke scheut Velar-saus is gebruikt. De Evoque maakt gebruik van het nieuwe platform PTA (Premium Transverse Architecture), dat in de toekomst breder gaat worden uitgerold bij Land Rover en Jaguar en alvast geschikt is voor hybrideaandrijving. Die komt pas over een jaar; voor de eerste test op Nederlandse bodem hebben we de beschikking over een D180, een 180 pk-sterke 2,0-liter diesel. Die is altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving, al is die semi-permanent; naar gelang de behoefte worden de achterwielen via een koppeling in meer of mindere mate bijgeschakeld. Dat is overigens geen belemmering voor de terreinvaardigheden, zo ondervonden we al eerder. Tijdens de intro- ductie van de Evoque konden we zonder problemen door de modder en over gladde rotspaden ploeteren. Dat staat voor deze test niet op het programma; de doorsnee Nederlandse gebruiker komt immers niet veel verder dan een oprijlaan met grind.

VERSCHILLENDE INSTEEK

Op zoek naar een geschikte tegenstrever kwamen we uit bij de BMW X2 xDrive20d. Met een dwarsgeplaatste viercilinder voorin en de meeste aandrijfkrachten op de voorwielen, heeft deze eenzelfde layout. Daarnaast is de X2 die vorig jaar in de markt is gezet voor ‘jonge stedelingen met een actieve levensstijl’, vergelijkbaar geprijsd. Met zijn strakke, lagere gestalte zet BMW ogenschijnlijk meer in op sportiviteit dan Land Rover. En we kunnen vast verklappen dat dat in de praktijk inderdaad zo blijkt te zijn. Het is zo’n cross-over die wel de uitstraling en de (iets) hogere instap heeft van een SUV, maar waaraan zo veel mogelijk is gedaan om de nadelen van het hogere zwaartepunt en gewicht weg te poetsen, om zo weinig mogelijk concessies te doen aan de dynamiek op asfalt.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forumtopics