Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Land Rover
  • Range Rover Evoque

Test: Range Rover Evoque P300e

Weldadig en aantrekkelijk

12
Range Rover Evoque
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autotest
26 maart 2021 om 07:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 1 2021
AutoWeek 1 2021

Je leest het in AutoWeek 1 2021

Alsof de viercilinder in de plug-in hybride Range Rover nog niet schokkend genoeg was, monteert Jaguar Land Rover doodleuk een driecilinder in de plug-in-versies van de Discovery Sport en Range Rover Evoque.

Het blijft een beetje een apart ding, zo’n Range Rover Evoque. Niet alleen vanwege zijn markante koetswerk, dat er bij de generatiewissel van 2018 zeker niet minder bijzonder op werd, maar ook de positionering van het model is bijzonder. De Evoque is de kleinste auto van de Range Rover-reeks. Land Rover bewandelt de laatste tijd nadrukkelijk zijn eigen weg als het gaat om de aandrijflijn. De driecilinder is de laatste tijd aan een stevige opmars ­bezig, maar in een SUV van dit kaliber zijn we hem niet eerder tegengekomen. De 1,5-liter Ingenium-turbomotor in de Evoque is in feite een tweeliter viercilinder waar een cilinder vanaf is geknipt. De motor is ook te vinden in benzine-instapper P160, maar levert in de P300e wel 40 pk meer dan in het basismodel. Bovendien krijgt het blokje hier assistentie van een elektromotor, die de achteras van nog eens 109 pk voorziet. Het resultaat: 309 pk en 540 Nm. Zeer gezonde cijfers, zelfs voor een auto die met 2.157 kg nog eens 365 kg zwaarder is dan zijn conventioneel aangedreven broertje. De Evoque is in feite een voorwielaandrijver met een elektrisch aangedreven achteras.

Loodzwaar

Elektrisch rijden houdt de Range Rover bijna 40 kilometer vol. Hij laat zijn motor met een lege accu vrijwel continu draaien. Gelukkig is het geluid dat de driecilinder voortbrengt niet onprettig. Verwacht trouwens niet dat de Range Rover met zijn driecilinder een zuinigheidswonder is, want op louter benzine viel het testverbruik met nog geen 1:10 vrij hoog uit. Dat de Evoque P300e loodzwaar is, is onderweg goed merkbaar. Land Rover doet weinig moeite om de kilo’s onder tafel te vegen en geeft de Evoque een comfortabel onderstel mee. Alle kansen op lichtvoetigheid gaan daarmee resoluut overboord, maar dat is niet per definitie negatief. De Britse SUV voelt juist door dat gewicht groter, stoerder en onverzettelijker aan dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Het stuurwiel is groot en de besturing behoorlijk indirect, maar wel met voldoende gevoel. Op de snelweg glijdt de auto op weldadige wijze over oneffenheden heen. Op lagere snelheid eist de combinatie van een hoog zwaartepunt, een dito gewicht en een relatief korte wielbasis soms wel zijn tol en worden korte richels minder soepel weggewerkt. De Brit beschikt over een rijstrookhulp die zich eenvoudig met een knop op het stuur laat bedienen. In de Evoque zorgt het elektronische vangnet er helaas soms eerder voor dat je gaat slingeren, zodat het in de praktijk vaak uitgeschakeld blijft.

Modern en strak

Het dashboard van de Range Rover oogt nog steeds fris en modern. Strak, zonder overbodige tierelantijnen, maar daardoor is het wel een opgeruimd geheel. De testauto beschikt nog niet over het nieuwe PIVI-infotainment, zodat we helaas weinig kunnen zeggen over de werking daarvan. De optionele Touch Pro Duo-schermen zijn al wel present. Het bovenste scherm is dan kantelbaar – uiteraard elektrisch – en wordt aangevuld met een tweede exemplaar lager op de middenconsole. Dat dient primair voor de klimaatregeling, maar biedt bijvoorbeeld ook inzicht in de verschillende rij­modi. Het geheel is tamelijk gevoelig voor ­vingerafdrukken en stof, maar oogt wel erg modern en strak. Een volledig digitaal instrumentarium is beschikbaar, maar niet standaard. Wie het niet heeft, krijgt twee analoge klokken en een digitaal deel. De Evoque biedt overigens ruimte aan 472 liter bagage en dat is net zo veel als een conventioneel aangedreven model. De lage CO2-uitstoot maakt de Range Rover tot een aantrekkelijke aankoop. De P300e is er vanaf krap € 61.000 en is daarmee maar zo’n € 1.700 duurder dan een gelijk uitgeruste P160, die grofweg de helft van het vermogen heeft.

Oordeel

3 sterren

Zijn aandrijflijn deed aanvankelijk wat wenkbrauwen fronsen, maar blijkt in de praktijk goed bij de zware Evoque te passen. Bovendien komt hij best ver op stroom en is hij vrij rap weer vol. De aanschafprijs is bovendien zonder meer aantrekkelijk te noemen,

Signalement

Merk Land Rover
Model Range Rover Evoque P300e AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 54.790

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.497 cc
Maximaal vermogen 227 kW / 309 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 540 Nm bij 2.000 tpm
Accu capaciteit 15 kWh
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.371 mm / 1.895 mm / 1.649 mm
Wielbasis 2.681 mm
Massa leeg 2.157 kg
Laadvermogen 503 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 213 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,6 s (fabrieksopgave: 6,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,5s
Brandstofverbruik 10,2 l/100km (fabrieksopgave: 1,9 l/100km)
CO2-uitstoot (WLTP) 32 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Land Rover Range Rover Evoque
    Land Rover Land Rover Range Rover Evoque Nieuwe auto's

    Uitgelicht aanbod

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P250 AWD R-Dynamic HSE Panorama-Dak | Leer | 20" inch LMV

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P250 AWD R-Dynamic HSE Panorama-Dak | Leer | 20" inch LMV

      • 2019
      • 54.843 km

      € 58.900

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD R-Dynamic S

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD R-Dynamic S

      • 2020
      • 13.919 km

      € 78.900

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD R-Dynamic S

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 P300e AWD R-Dynamic S

      • 2020
      • 13.919 km

      € 78.900

    Meer Land Rover Range Rover Evoque occasions

    Gerelateerde forumtopics

    • Range Rover Evoque

      16
      • 22 juni 2021

    Lezersreacties (12) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Land Rover Range Rover Evoque specificaties
    • Land Rover Range Rover Evoque occasions
    • Land Rover Range Rover Evoque video's
    Advies en informatie
    • Land Rover Range Rover Evoque tests
    • Land Rover Range Rover Evoque gebruikersreviews
    • Land Rover Range Rover Evoque index
    PREMIUM
    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

    Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

    Bij de nieuwe NX heeft Lexus een voor ons land zo belangrijke plug-in hybride aandrijflijn...

    Lees meer

    Gerelateerde reviews

    • Gebruikersreview
      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150 4WD SE (2015)

      Land Rover Range Rover Evoque 2.0 TD4 150...

      • 2 december 2015
    • Gebruikersreview
      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi (2014)

      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD...

      13
      • 18 augustus 2014
    • Gebruikersreview
      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD Dynamic (2012)

      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 SD4 4WD...

      11
      • 19 juni 2013
    • Gebruikersreview
      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Pure (2012)

      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD...

      44
      • 15 januari 2012
    • Gebruikersreview
      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Prestige (2012)

      Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD...

      33
      • 29 oktober 2011
    meer reviews
    Test: Range Rover Evoque vs. BMW X3

    Test: Range Rover Evoque vs. BMW X3

    Waar de BMW X3 plug-in hybride een viercilinder 2-liter onder de kap heeft, doe de Range Rover...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • PREMIUM
      Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque - Dubbeltest

      Lexus NX 450h+ vs. Range Rover Evoque -...

      • 22 maart 2022
    • Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best leuk, zonde dat ze verdwijnen'

      Achteruitkijkspiegel - 'MPV's waren best...

      48
      • 5 maart 2022
    • Reportage
      Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

      Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

      18
      • 12 september 2021
    • PREMIUM
      4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

      4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento...

      • 24 augustus 2021
    • Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

      Range Rover Evoque TD4 180 - Op de Rollenbank

      • 12 augustus 2021
    • Nieuws
      Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

      Range Rover Evoque als LWB met lange wielbasis

      3
      • 19 juli 2021
    • Nieuws
      Range Rover Evoque als Evoque HST en Bronze Collection

      Range Rover Evoque als Evoque HST en Bronze...

      2
      • 12 mei 2021
    Merk
    Merk
    • Nieuws
      Land Rover Discovery – Back to Basics

      Land Rover Discovery – Back to Basics

      6
      • 21 mei 2022
    • Nieuws
      Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang en plek voor acht

      Land Rover Defender 130: 5,10 meter lang...

      25
      • 18 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8 én elektrisch!

      Nieuwe Range Rover Sport: plug-ins, V8...

      92
      • 10 mei 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Range Rover Sport gelekt

      Nieuwe Range Rover Sport gelekt

      13
      • 28 april 2022
    • Nieuws
      Land Rover werkt aan ruigere Defender

      Land Rover werkt aan ruigere Defender

      9
      • 27 april 2022
    • Nieuws
      Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor onthulling

      Nieuwe Range Rover Sport bijna klaar voor...

      6
      • 25 april 2022
    • Nieuws
      Land Rover Defender wordt omgetoverd tot cabriolet

      Land Rover Defender wordt omgetoverd tot...

      5
      • 19 april 2022

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden