Praktijkervaring Volvo XC90 (2003 – 2014)

'Op alle 3 de zitrijen zit iedereen heerlijk en comfortabel'

Volvo XC90 T6 Exclusive

Enig flirten met terreinwagens is Volvo niet vreemd, getuige de al in 1997 geïntroduceerde Volvo V70 XC. Ook van de opvolger verscheen een terreinvaardigere Cross Country-variant. In 2002 waagde het merk zich voor het eerst aan een echte SUV, de grote XC90. Een auto die, ondanks zijn flinke formaat en gewicht, nog steeds goed vertegenwoordigd is op het Nederlandse wegennet. Waarom dat zo is? Dat kunnen eigenaren het beste vertellen. 

Hoewel de Volvo XC90 er onverzettelijk uitziet deelt hij veel componenten met de toenmalige S80. Ook onder de motorkap is het een typische Volvo, al is de bekende vijfcilinder iets minder goed vertegenwoordigd dan in andere series van het merk. Een 2.5 met turbo vormt de basismotor, met net daarboven een ongeblazen 3,2-liter zes-in-lijn. In een poging om de XC90 te laten concurreren met meer Duitse concurrenten volgt in 2005 de XC90 V8, met een door Yamaha gebouwde 4,4-liter achtcilinder. Saillant detail: anno 2025 rijden er in ons land ruim twee keer zoveel eerste generatie XC90’s rond als er ooit nieuw zijn geleverd … 

 

Praktisch gebruiksgemak 

We beginnen met het onderwerp waarover niemand klaagt: de ruimte. “We zijn al een aantal keer met zes volwassen mensen op stap geweest met de XC90”, schrijft de eigenaar van een XC90 D5 uit 2007. “Ook de achterste twee stoelen in de XC90 hebben een prima zitcomfort en bieden plaats voor volwassen mensen, mits uiteraard niet 1,94 meter lang zoals ikzelf.” Ook voor de gezinsvakantie blijkt de Volvo-SUV geschikt. “Op alle drie de zitrijen zat iedereen heerlijk en comfortabel en kon er van het schitterende uitzicht worden genoten”, aldus een XC90 3.2-bestuurder. “Zelfs als de rit meerdere uren duurde hoorden we geen moppers over weinig ruimte of niet lekker zitten.” Om alle bagage mee te krijgen werd wel een dakkoffer gemonteerd. 

 

De volgende bestuurder is ook zonder dakkoffer tevreden met het aanbod. “Bagageruimte is ook met derde zitrij omhoog voldoende, met de 3e rij plat zelfs gigantisch!” Daarnaast stipt hij een bijzonderheid aan: “De achterklep is in twee delen, wat het uitvallen van spullen tegengaat.” Dat vindt een andere rijder niet per se een voordeel. “De hoogte van de laadkant van de kofferruimte is, ondanks de slimme tweedelige achterklep, behoorlijk ver van de grond.” 

“Had ik het al gehad over de ruimte?”, vraagt de eigenaar van een XC90 D5 Summum zich af. “Gigantisch en functioneel”, beslist hij. “De tweede zitrij is in individueel verstelbaar. Hierdoor hebben passagiers op de derde zitrij wat meer ruimte of is je bagageruimte flexibel.” Ook flexibel: “De middelste stoel met zitverhoging is erg ver naar voren te zetten, zodat je kind met de voetjes bijna tussen de voorstoelen zit. Daarbij kan je de console met armsteun tussen de voorstoelen in zijn geheel in een handomdraai verwijderen zodat die voetjes niet klem komen te zitten. Erg handig.”  

Een XC90 V8-rijder stipt zowel positieve als negatieve eigenschappen aan. “De Volvo is heerlijk ruim, de kinderen zitten als een vorst achterin, de geïntegreerde kinderzitjes zijn comfortabel en geven mij een verhoogd gevoel van veiligheid”, luiden de plussen. Ook: “Ondanks de ruime binnenmaten, is de 'snelle' opbergruimte beperkt. Relatief klein dashboardkastje en geen vakje voor de munten.” Dat valt de eigenaar van een 2014-exemplaar eveneens op. “Te weinig en te kleine opbergvakken en -vakjes voorin, geen asbak voorin (wel achterin ...), drie 12-volts aansluitpunten (één voor elke zitrij) maar geen enkele aansteker.” Dat laatste lijkt ons best een gezonde keuze. 

Ook echte Volvo-stoelen? 

Deze artikelen kunnen niet bestaan zonder gebruikers, dus geven we ze graag de regie. “Je kunt het niet over Volvo hebben en dan de stoelen overslaan”, schrijft een XC90 3.2 Momentum-rijder in zijn verhaal, om te vervolgen: “Daarom even ter bevestiging, ze zitten perfect!” Ook ten opzichte van een andere Volvo lijkt het meubilair van de SUV geslaagd. “De stoelen, wow, betere dan mijn XC70”, ervaart de eigenaar van een XC90 D5 Executive

Het enthousiasme wordt goeddeels bevestigd door andere XC90-chauffeurs. “De auto is gemaakt voor lange afstanden. Het comfort is daarbij subliem. Stoelen zijn nog fijner dan in de XC60 en daar stapte ik al zonder rugpijn uit na 1.700 km aan een stuk rijden”, bevestigt een XC90 D5 Summum-rijder. 

Er is daarnaast slechts milde kritiek. De volgende eigenaar stapte over vanuit een Audi A6. “De hoge zit bevalt me wel,” zegt hij daarover, “anders dan de A6-skelter. De stoel zit zachter dan in de Audi, de instelmogelijkheden zijn prima. De steviger zit in de Audi beviel me goed, maar dit kan me wel bekoren. Ik mis de uitschuifbare zitverlenger van de Audi, geeft net iets meer steun aan de onderbenen. De stoel is verder wat vlakker, waardoor je in bochten wat meer op je stoel schuift. Je moet dan overigens stevig de bochten door, anders is er niets aan de hand ...” 

Een andere XC90 D5-rijder deelt deze kritiek. “Stoelen zitten prima,” begint hij, “zeker voor lange ritten. Goede steun aan de zijkanten, echter de lederen stoelen zijn glad. Bij een noodstop glij je er wel vanaf.” Ook de in de achterbank geïntegreerde zittingverhoger bevalt niet op alle fronten. “Geïntrigeerd kinderzitje is prima, doch neergeklapt is deze zitting te smal en te hard voor volwassenen.” 

Rijden met de Volvo XC90 

En hoe zo’n Volvo-SUV rijdt? “Het rijdt een beetje wollig”, meent een XC90 3.2 Momentum-eigenaar. “Een Volvo van deze jaren is per definitie geen rijderswagen. Het is degelijk, vertrouwd, onverstoorbaar zelfs, maar voor spanning en sensatie kun je beter een deurtje verder kijken. De XC90 is gewoon een heel grote en hoge lap auto en zo rijdt het ook.” 

De eigenaar van een XC90 V8 beschikt over meer vermogen, hoe bevalt dat? “Het rijden is wel even wennen, het is alsof je met een hele snelle bestelbus op pad bent (door de hoge zit) maar dan wel eentje die zijn werk heel stil doet. De XC90 geeft je een echt King of the Road-gevoel, continue krachtreserve en ligt redelijk goed op de weg.” 

Een andere V8-rijder bevestigt dit beeld in, letterlijk, dezelfde bewoordingen. “Op de snelweg (100 km per uur) rijd ik altijd op lpg, Lekker hoog op de weg, je glijdt als het ware, heerlijk. In Duitsland kan je de XC wel flink op zijn staart trappen (als ik vermogen vraag altijd op benzine). Heerlijk geluid dat de V8 produceert, ondanks zijn gewicht komt die goed van zijn plek en inhalen gaat moeiteloos. Je voelt je echt King of the Road. Een bochtenridder is het natuurlijk niet, maar daar heb ik hem ook niet voor gekocht.” 

Een XC90 D5-rijder heeft weliswaar minder vermogen, de rijeigenschappen van zijn auto vallen in de smaak. “Het is natuurlijk geen bochtenridder, hoewel hij vlot te rijden is. Met de 185 pk/400 Nm is hij zeker niet traag. Ik moet zeggen dat hij zelfs beter(scherper) stuurt dan m'n V70, die ik te week vond. Deze XC90 is precies goed; stevig maar comfortabel.” 

Tijd om dit onderwerp af te sluiten, dat doen we met een knipoog van de volgende bestuurder. “Het nut van een stuur in de XC90 is niet bekend,” schrijft die, “omdat ze alleen maar rechtdoor willen gaan. Een probleem dat je eigenlijk bij elke Volvo tegenkomt. Maar mijn vrouw wil deze auto al jaren, dus komen zal hij er.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Tussen de XC90-rijders zijn flink wat eigenaren die de auto langer in bezit hebben, zoals de volgende V8-rijder. “Deze review begon maart 2017 en ruim 100.000 km verder blijkt de XC90 V8 een goede keuze met een uitstekende prijs/kwaliteit/kwantiteit-verhouding.” Het betekent niet dat de auto al die tijd probleemloos was, waarbij het grootste probleem een bonkende aandrijflijn was. De oplossing bleek het vervangen van een bus in de overbrenging tussen versnellingsbak en cardanas. “Het was een forse reparatie met ruim twee dagen sleutelwerk. Onder garantie uitgevoerd, zonder dat er discussie was over de noodzaak.” Ook een D5-rijder kreeg hiermee te maken. 

Andere berijders melden kleiner leed als lekkende schuifdaken door verstopte waterafvoer en dof wordende koplampen. Daarnaast kiezen veel gebruikers voor het preventief laten spoelen van de Geartronic-automaat. “Dat verschil is zeer zeker te merken”, schrijft een XC90 D5-rijder over die behandeling. Een late beslisser schafte zijn XC90 3.2 Momentum in 2024 aan. Als ervaren Volvorijder koopt hij hem met een reden, maar hij heeft ook een boodschap voor aspirant-eigenaren: “Ja, ze zijn betrouwbaar en kunnen lang mee, mits je (serieus) investeert in onderhoud en dat consequent blijft doen. Wat dat betreft is het geen goedkope auto om in te rijden.”

We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!

 

Lezersreacties (23) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum