Volvo XC90 D5 Summum (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 149.013 km |
KM-stand laatst | 202.918 km |
Aankoop
- 150.087 km
Eindverslag, auto is ingeruild.
Zoals u in de review van mijn XC60 kunt zien is er een overstap gemaakt naar een XC90. Weer een Volvo, weer een D5 met AWD en (soms verguisde) geartronic. Daar ga ik niet veel over schrijven, dat is al genoeg gedaan. Bij normaal gebruik waar dit soort auto's voor bedoeld zijn is het een prima automaat.
Voornaamste reden tot inruil was het trekken van een redelijk zware caravan. Tempo 100 goedkeuring voor Duitsland bleek met de XC60 niet mogelijk en met de XC90 wel.
Daarbij heb ik veel meer ruimte om zware grote dingen in de auto te gooien, waardoor ik mijn caravan binnen het maximale gewicht kan houden (ik schat dat het merendeel met een overbeladen caravan op vakantie gaat).
Ik heb nog even gedacht aan de Duitse en Japanse concurrenten, maar om diverse redenen ben ik daar snel van af gestapt.
Daarbij kon ik een goede deal maken bij een Volvo specialist.
Het is dus een XC90 Summum D5 AWD GT6 147 kW (200 pk) geworden. Als volgt uitgerust:
Ember Black pearl
Chestnut soft leather interieur (7 persoons)
Stoelverwarming voor
Kinderzit verhoging middelste zitting tweede zitrij
Parkeer verwarming
Bagagerek (staal)
Navigatie HDD
Xenon adaptief
Park distance control achter
Privacy glass
Automatische niveau regeling
Trekhaak afneembaar (gemonteerd na aankoop)
De eerste indruk na ongeveer 1000 km is louter positief.
De auto is gemaakt voor lange afstanden. Het comfort is daarbij subliem. Stoelen zijn nog fijner dan in de XC60 en daar stapte ik al zonder rugpijn uit na 1700 km aan een stuk rijden. Wat verder veel bijdraagt aan het comfort is de serene rust en stilte.
Ik heb de auto nog niet op hoge snelheid gereden, maar daar nodigt hij ook niet toe uit. Rustig aan (tot 135 op de teller) en rechtuit is de auto op haar best.
In de stad is zij duidelijk minder in haar element, zij is log en zwaar en door het formaat is het wat lastiger parkeren.
Ik overweeg dan ook nog een achteruitrijcamera.
Behave makkelijker parkeren is het daarmee ook veel makkelijker om de trekhaak van de auto precies onder de koppeling van de caravan te rijden. Zeker als je alleen bent.
Brandstof verbruik (spritmonitor) ligt maar een fractie hoger dan in de XC60, maar dat betreft tot nu toe vrijwel alleen maar snelweg kilometers.
Had ik het al gehad over de ruimte? Gigantisch en functioneel.
De tweede zitrij is in individueel verstelbaar. Hierdoor hebben passagiers op de derde zitrij wat meer ruimte of is je bagageruimte flexibel De middelste stoel met zitverhoging is erg ver naar voren te zetten zodat je kind met de voetjes bijna tussen de voorstoelen zit. Daarbij kan je de console met armsteun tussen de voorstoelen in zijn geheel in een handomdraai verwijderen zodat die voetjes niet klem komen te zitten. Erg handig.
Minder handig vind ik het stalen rek voor de bagageruimte.
Het is niet zoals bij een XC60 en V70 opklapbaar, maar moet in zijn geheel worden verwijderd indien nodig. Bijvoorbeeld als je de derde zitrij wil gebruiken. Ik heb nu het opvouwbare net daar gehangen. Dat zal ook moeten worden verwijderd, maar dat gaat veel handiger. Bijkomend voordeel dat de toch al grote kofferbak dan nog groter (bruikbaarder) wordt. Het onderste gedeelte van het stalen rek zit daar in de weg. Jammer eigenlijk, ik was een groot fan van de opklapbare stalen rekken in mijn vorige Volvo's.
Nu voorlopig maar km maken. Ik verwacht niet veel onderhoudskosten voorlopig, want bij de aflevering had ik een volledige beurt bedongen inclusief automaat flushen, airco afpompen en opnieuw vullen, nieuwe remschijven en -blokken achter, een complete distributie vervanging inclusief waterpomp, naviagatieupdate etc. We zullen zien, ik hou u op de hoogte.
Gebruik
- 194.276 km
163.238 km, 18-04-2016
Na ruim een half jaar gereden te hebben in deze XC90 is er maar een conclusie. Een goedmoedige maar zwaarlijvige lobbes.
Met dat in gedachten, een behouden rijstijl en geen scherp stuurgedrag verwachtend is het een heerlijke auto, waarvan de kosten nog gezien zijn grootte binnen de perken blijven.
Er is inmiddels ruim 14.000 km mee gereden. Iets minder dan gepland. Voornamelijk doordat door omstandigheden de wintersportvakantie niet is door gegaan.
Echte problemen zijn er niet geweest. Wel zijn er onder garantie voor nieuwe schijven geplaatst. De schijven die er onder zaten gaven een lichte trilling in het stuur. Zonder morren opgelost aan het eind van de garantieperiode door Hennes uit Nijmegen. Verder niets, behalve dat bij aflevering er geen zekeringen in gezet waren voor de nieuw gemonteerde trekhaak. Het schaamrood stond op de kaken van genoemd autobedrijf die mij keurig het bedrag van de rekening overmaakte. Ik had het laten onderzoeken en repareren bij een lokale Volvo service dealer. Ik had de trekhaak accuut nodig.
Het onderhoud laat ik doen door mijn vertrouwde BOVAG garage, Auto Service Wesepe. Daar krijgt de auto morgen een kleine beurt. Ik verwacht geen bijzonderheden.
Mocht dat anders zijn laat ik het weten.
De werkelijke test komt volgende week. Dan reizen we naar Spanje af met een caravan van 1900 kg er achter, 1700 km enkele reis.
De reden waarom deze auto is aangeschaft.
Het verbruik van de auto ligt nu totaal op 8,73 l/100km. Dat is normaal met meestal een behouden rijstijl, waarvan de meeste kilometers op de snelweg met 110 km/uur.
Genoeg tanks die ik onder de 8 l/100km rij zonder caravan en dat vind ik eigenlijk conform de verwachtingen bij een dergelijke auto. Af en toe om de motor schoon te houden wordt er echter ook goed gas gegeven. Een keer 's nachts op een lege A1met een licht mee windje haalde de auto ruim 210 km/u op mijn gps. Erg hard voor een dergelijk grote en zware auto. Echter voelde de auto nog steeds zeer stabiel aan.
Een klein van de kilometers die het totaalverbruik geven is ook met caravan/aanhanger waarmee dan ook die 110km/h wordt aangehouden. Niet duidelijk is dan hoeveel de auto dan verbruikt, maar ik denk ongeveer 12 l/100km. De boordcomputer geeft steevast zuiniger aan dan de werkelijkheid en ik heb nog nooit een tussen twee tankbeurten met alleen de caravan er achter gereden. Volgende week zullen we het zien.
We gaan het volgende week zien. Verbruik en kosten/bijzonderheden zijn ook via Spritmonitor te volgen.
Na de rit naar Spanje volgt weer een update hoe de auto met de caravan rijdt, met name in de heuvels/bergen in combinatie met de automaat.
Oh ja, vorige week OEM stijl running boards gemonteerd.
Nieuw gekocht via e-bay uit de UK. Inclusief verzending €404. Het goedkoopst dat ik ze via Volvo kon kopen is €1050.
Ze zien er werkelijk precies hetzelfde uit en laten zich precies zo monteren. Een groot prijsverschil voor volgens mij alleen een gemis aan een logo op de doos en wellicht een onderdeel nummer op de boards zelf.
168.982 km, 27-05-2016.
De auto heeft zich keurig gedragen heen en weer naar Spanje.
Met een 1900 kg zware en 2,40 m. brede caravan er achter is het brandstofverbruik vooral bij tegenwind aan de forse kant.
Een tank zelfs 17,74 l/100 km, maar dan woei het ook ruim 5BF pal op de neus en met een gangetje van ongeveer 110 km/h.
We hebben ruim 4500 km gereden in de vakantie en ondanks de zware belasting van de motor heb ik geen olieverbruik kunnen waarnemen.
In de vakantie is het afdek plaatje dat mee scharniert met de onderste helft van de kofferklep (tailgate) gedeeltelijk los van het scharnier gekomen. De plastic popnagels hadden het begeven. Een bekend euvel als je meerdere fora er op na leest. Zal voornamelijk te maken hebben met het naar binnen schuiven van zware lading.
Verder nieuwe foto's geplaatst met de running boards.
184.917 km, 21-03-2017.
Heb de auto maar laten tunen bij een gespecialiseerd bedrijf dat eigenlijk alleen Volvo's tuned. Op het Volvo-forum tegengekomen, Volvotune. De tuning is custum made, waarbij er voor ons een zgn eco, torque tuning is uitgevoerd.
De auto reageerd duidelijk vlotter op gaspedaal veranderingen. Of het meer brandstof gaat kosten dan wel besparen moet nog blijken. De reden van de tuning is vooral betere drivability, dat is al geslaagd zonder met de caravan er achter te hebben gereden. Met caravan moet het verschil alleen maar duidelijker worden. Over een maand weet ik het verschil tov vorig jaar.
De motor levert nu 225 pk /480 Nm (was 200 pk/420 Nm).
Kosten €332,75
194.276 km, 18-07-2017.
De tuning bevalt prima. De motor is duidelijk smeuïger geworden. Hierdoor ga je vanzelf wat harder rijden, wat weer invloed heeft op het brandstofverbruik. Dat is per saldo gelijk gebleven bij een prettiger rijdende auto.
Wel is vorige week een reparatie uitgevoerd. Cilinder 1 en 5 gaven een storing op de injectors. Dit was ook al zo toen ik de motor liet chippen. Destijds is een resetten uitgevoerd, in de hoop,dat het weg zou blijven. Helaas, alle vijf injectors laten verwijderen en laten testen. Daar kwam uit dat er vijf nieuwe (gereviseerde) injectors in moesten. Duur geintje, maar volgens mijn service bedrijf vrij normaal bij deze km-stand en een D5. De motor is verder inwendig gereinigd en ook de EGR Is schoon gemaakt. Daar zat een dikke zwarte laag op. Gebruikskosten naar beneden bijfgesteld. Ik hoop daar weer verandering in te kunnen brengen. Het is dat ik een zware auto nodig heb voor mijn caravan, want anders was hij ingeruild voor iets kleiners.
Onderhoud en reparaties
- 202.902 km
163.250 km, 19.04.2016.
Kleine beurt, olie + -filter, interieurfilter.
Geen bijzonderheden. Inclusief 1l extra olie €229,44.
168.972 km, 27.05.2016.
Afdek plaat tailgate inclusief scharnier. Onderdeel besteld via mijn garage en gisteravond gemonteerd. Dit was heel makkelijk zelf te doen in ongeveer een klein half uur. €168,18.
173.038 km, 16.08.2016
Jaarlijkse APK, geen bijzonderheden. €35.
178.917 km, 14.11.2016
Grote (180.000 km) beurt. Echter zonder vervanging van ATF en zonder nieuwe distributie set (Volvo standaard bij deze km stand). Het flushen van de automaat en distributie was bij aanschaf van de auto inbegrepen (km stand 149.013). Wel nieuwe remvloeistof, nieuwe olie, oliefilter, interieurfilter en diesel cleaner. €395,28.
179.494 km, 29.11.2016
De auto heeft me laten staan. Accu kapot na een paar nachten nachtvorst en stilstaan, terwijl wel elke dag gebruik werd gemaakt van de standverwarming. ANWB wegenwacht heeft de accu getest en kwam tot de conclusie dat de accu vervangen moest worden. Zo kan het gaan dus slechts twee weken na een grote beurt, waarbij ze de conditie van de accu ook testen. Echt een momentopname dus. De accu was dan ook bijna zes jaar oud en dat kan je dan dus een keer verwachten. Hierdoor geen afwaardering voor betrouwbaarheid, dit is normaal. Kosten voor de zwaarste accu die er maar in past: een Bosch S5 013 €247,02
193.576 km, 07.07.2017.
Kleine beurt met APK, intern (chemisch) reinigen van motor, EGR reinigen, 5 injectors vernieuwen na testen. €2.140,83.
199.809 km, 21.09.2017
Nieuwste Volvo software en inlezen van nieuwe verstuivers.
Auto was nog niet geheel klachtenvrij, wel veel beter, maar bij lage belasting nog steeds lichte schotjes voelbaar.
Na deze behandeling rijdt de auto als nooit te voren. €157,87
201.936 km, 27.10.2017
Afdekplaatje van de asbak achter was afgebroken.
Gebruikt asbak gekocht. €25
Verkocht
- 202.918 km
In verband met sterk oplopende onderhoudskosten heb ik besloten om te gaan kijken of ik de auto kan verkopen/inruilen. Laatste half jaar veel in de auto gestoken, en deze rijdt nu ook fantastisch, maar ik denk dat er voor komend jaar ook het nodige aan zit te komen, wat gedeeltelijk normaal onderhoud dan wel vervangen van slijtonderdeken is.
Enfin de keuze moest gemaakt worden tussen nog 4-5 jaar doorrijden of een andere auto.
Na een tijdje zoeken auto ingeruild op weer een Volvo.
Net als voor deze XC90 weer een XC60 D5 AWD GT6, nu dan een van maart 2016, full option. Na de nodige caravan ervaring met de XC90 denk ik ook dat dat met de XC60 makkelijk moet kunnen ondanks het stuk lagere eigen gewicht van de auto. Destijds de grootste reden tot aanschaf van de XC90.
Ik heb deze keer besloten wel voor een veel jonger exemplaar te gaan. Moet daarvoor even in de buidel tasten, maar ik denk dat daarmee de onderhoudskosten veel lager gaan liggen.
Ik denk dat ik de auto ongeveer 5 ga rijden, dan zal de km stand rond de 180.000 zijn. Daarboven, is mijn ervaring, lopen de onderhoudskosten snel op.
Dieselverbruik in Nederland licht normaal gesproken zussen de 8 en 9 l per 100 km. Ik kwam in totaal uit 10,13 l/100 km, maar dat is dan inclusief met een zware caravan er achter? Ongeveer 10k km van de totaal 54k km.
Ondanks de stijgende onderhoudskosten van de XC90 de laatste tijd heb ik toch een heel acceptabele kosten per km gehad met deze auto, namelijk €0,57 per km. Dit is dus inclusief alles: onderhoud, reparaties, afschrijving, MRB, verzekering en diesel. Bijgehouden op Spritmonitor. Nog steeds erg veel geld, maar veel lager dan diverse auto sites zeggen. Voor het kaliber XC90 een heel acceptabel bedrag mijns inziens.
Ik hoop dat de volgende eigenaar er een fijne auto aan gaat hebben. Van binnen en buiten ziet hij er nog zeer netjes uit en het blijft een soevereine schoonheid.
Motorisch denk ik vrijwel onverwoestbaar met het juiste onderhoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.