Praktijkervaring Toyota Yaris Hybrid: hoe goed is ‘de nieuwe’?

'Een compleet andere auto als het aankomt op rijbeleving'

Toyota Yaris Hybrid GR Sport

Heb je behoefte aan sprankeling en enthousiasme, dan denk je waarschijnlijk niet meteen aan een Toyota Yaris. In ieder geval niet tot 2020, toen het model eindelijk ten prooi viel aan Akio Toyoda’s inmiddels wat sleetse uitspraak ‘no more boring cars’. Het moet gezegd, niet zonder resultaat. Zo fris als de huidige generatie oogde een Yaris nog nooit. Maar er is meer dan het oog ontmoet. Hoe goed is de auto onder die scherp getekende koets? Daar slaan we de gebruikersreviews eens op na.  

Eerder keken we al naar gebruikerservaringen met de vorige generatie Toyota Yaris, die werd geleverd tussen 2011 en 2020. Gebruikers merkten de wat hoge zitpositie en het beperkt verstelbare stuur op, net als de zijwindgevoeligheid en het trage centrale scherm. Eens kijken of Toyota dat bij de nieuwe generatie heeft kunnen oplossen.  

Wat in ieder geval opvalt: waar we bij de ‘vorige’ nog reviews zagen van de 1,0-liter VVT-i en 1.3 VVT-i schrijft men nu nog uitsluitend over de 1.5 Hybrid met 116 pk systeemvermogen. Zo’n hybride is geen verplichte kost, want je kan nog altijd kiezen voor een gangbare 1.0 (72 pk) of 1.5 (121 pk). En voor de 261 pk sterke GR Yaris natuurlijk, als je er nog eentje weet te bemachtigen. 

Is-ie nog praktisch? 

Wie afgaat op het oog zou zeggen dat de Yaris niet de ruimste in zijn klasse is. Als we de volgende Hybrid-rijder mogen geloven is dat helemaal waar. “In andere reviews lees ik vaak dat de auto achterin te klein is. Dat is een terechte opmerking, maar ik beschouw het niet als een gezinsauto maar meer als een kleine stadsauto. Voor korte haal- en brengacties kan je nog een aantal achterpassagiers meenemen. Wil je regelmatig met achterpassagiers rijden, dan kan je beter kiezen voor de grotere Polo, Corsa of 208.” 

Een rijder van 1,80 meter heeft een andere ervaring. “De ruimte op de achterbank is meer dan voldoende, als ik met mijn 1.80 meter de voorstoel heb afgesteld kan ik achterin makkelijk zitten en houd ik nog ruimte over voor mijn knieën.” Een andere koper ervaart de ruimte als net voldoende. “Het is een heerlijk rijdende auto voor mijn vrouw en mij. Onze kleinkinderen kunnen in veilige autostoeltjes mee. De ruimte op de achterbank is beperkt. Maar dat wisten wij van tevoren.” Toch blijkt de ruimte op termijn wat te beperkt en wordt er binnen het gamma van Toyota een oplossing gevonden. “Na 2 jaar ruilen wij deze Yaris in voor de Yaris Cross Executive met meer luxe, maar ook praktischere gebruiksmogelijkheden.” 

Over de bagageruimte hebben rijders geen klachten. “De kofferbak meet 286 liter. Natuurlijk veel minder dan de oceaan aan ruimte in onze vorige auto, een Camry, maar dat wisten we natuurlijk bij aankoop. Bovendien, de wekelijkse boodschappen passen in de auto, evenals grote stootkussens voor bokstrainingen. Voor ons genoeg ruimte”, schrijft een op dit gebied tevreden rijder.  

Zitcomfort Yaris

Bij de vorige Yaris klonken geluiden over een matige zitpositie, waarmee de volgende rijder, die een Yaris First Edition koos, ervaring heeft. “De zithouding achter het stuur is veel beter, het stuur en de stoel zijn beter in te stellen. Stoelen bieden goede ondersteuning en zitten goed.” Hij geeft overigens ook aan dat-ie, ondanks zijn lengte van 1,84 meter, goed ‘achter zichzelf’ kan zitten. 

Wie in de markt is voor een Yaris doet er goed aan om proef te zitten in verschillende uitvoeringen, die ook verschillende stoelen hebben. “Ik heb speciaal gekozen voor de Executive vanwege de stoelen”, schrijft een rijder die zijn keuze op het zitcomfort baseerde. “In die tijd was deze uitvoering maar een paar tientjes per maand duurder (private lease). Alleen die stoelen zijn de meerprijs meer dan waard.” 

De rijder van een Yaris Active, het tweede uitrustingsniveau, heeft het heft in eigen handen genomen. “De rugleuning van de stoelen kun je voor klein bedrag aan laten passen bij een auto-aanpasbedrijf. Daarna zitten ze voortreffelijk.” Ook over de zitpositie is-ie positief. “Pedalen en stuur staan op goede afstand, wat bij vorige generatie Yaris voor mij niet het geval was.” 

Zo rijdt de Yaris 

De vorige Yaris Hybrid werd nog wel eens beticht van een stug karakter, de nieuwe lijkt meer een allemansvriend. “Meteen bij het wegrijden merk je dat de Yaris veel alerter reageert op het gaspedaal dan het voorgaande Hybrid-model. Tevens voelt de auto een stuk volwassener aan op de weg. Ik kan het ook niet omschrijven als een kleine verbetering ten opzichte van het voorgaande model, dit is gewoon een compleet andere auto als het aankomt op rijbeleving, rijcomfort en vooral veiligheid”, schrijft de overduidelijk tevreden eigenaar van een Yaris Hybrid uit 2021. 

Een ander gaat dieper in op de rijeigenschappen. “Voor een kleine auto in het B-segment zijn de rijkwaliteiten super. Het onderstel is comfortabel op de lange ritten, waarbij oneffenheden goed worden weggefilterd. Echter, wil je een keer hard de bocht door, kan dit met toch wel speels gemak.” 

De volgende rijder ervaart zelfs het tegendeel van een stug onderstel. “Dempers zijn na een kleine 5.000 kilometer wel wat soepeler geworden. Vooral op glooiingen en korte verhogingen (langzame slag uit) is demping een beetje te slap. Wagen is daardoor wat deinerig. Op korte oneffenheden is demping wel hetzelfde gebleven, dat is goed. Nog stugger zou de auto tot stuiterbak maken.” 

Vooral veel positiefs over het weggedrag, ook de zijwindgevoeligheid van het vorige model lijkt te zijn verdwenen. Toch klinkt er ook kritiek. Meerdere rijders zouden op snelwegtempo liever wat minder wind- en bandengeruis horen. 

Motor en hybride aandrijving 

Bij de vorige Yaris Hybrid merkten rijders nog weleens op dat de motor het bij invoegen en vlot accelereren uitschreeuwde. Het vervangen van de oude viercilinder door een nieuwe driepitter lijkt een gunstig effect te hebben op de beleving. Over de nieuwe schrijft een rijder: “Bij hard accelereren hoor je de motor een rauwe brul geven, maar soms is dat ook wel een fijn geluid. Hij schreeuwt het uit van genot, maar dan ga je ook wel als de spreekwoordelijke brandweer vooruit in de Power-stand.”  

Doe je zelf wat rustiger, dan gedraagt de hybride Yaris zich ook zo. “Waar de nieuwe Yaris echt excelleert is het samenspel tussen de verbrandings- en elektromotor”, schrijft de rijder van een 1.5 Hybrid Dynamic uit 2020. “Dit gaat zonder vibraties of schokken door het interieur. Het enige verschil is het geluid van de verbrandingsmotor wat je op de achtergrond zult horen. Echter, meestal moet je goed naar je digitale tellers kijken om te weten of je volledig elektrisch of gecombineerd aan het rijden bent.” Hoe zuinig de Yaris in de praktijk is zochten we al eerder uit, het artikel daarover lees je hier

Storingen en irritaties 

De vorige Yaris scoorde bij zijn eigenaren goed op betrouwbaarheid, maar helemaal probleemloos bleek-ie niet. Rijders klaagden onder meer over krakende bijgeluiden uit de voortrein, ook strandde er iemand met een lege 12 volt-accu. Over bijgeluiden, anders dan die van wind en banden, horen we rijders van ‘de nieuwe’ niet. Wel zijn er twee rijders gestrand met een lege 12V-accu. “Als hij het doet is het een fijne auto om mee te rijden. Maar juist omdat we weinig rijden en korte ritjes maken wordt de startaccu niet voldoende opgeladen en hebben we nu al 6 keer met startproblemen gestaan”, meldt een rijder die dit overkomen is. Dit blijft toch een punt van aandacht voor Toyota.  

In de categorie ‘minder groot leed’ is wel een andere ergernis aangepakt. “Praktisch alle schakelaars zijn nu in het donker verlicht, dit was in het vorige model niet zo. De schakelaars op het stuur waren bijvoorbeeld eerder niet verlicht en bij dit nieuwe model wel”, meldt een eigenaar blij. 

Minder tevreden zijn enkele particuliere rijders met de onderhoudsprijzen. “In maart 2022 kostte de standaard onderhoudsbeurt (inclusief pechhulp) me € 237,61”, schrijft een eigenaar. “Onlangs is de auto weer voor onderhoud naar de dealer geweest, maar de standaard onderhoudsbeurt ging richting de 400 euro. Dat werd me te gortig, dus ik heb de budgetversie genomen zonder pechhulp en ‘hybride zekerheid-controle’. Maar dat kostte toch ook nog 322,26 euro.” Een andere rijder vindt hetzelfde: “Kosten eerste beurt € 328,44 voor een klein uurtje werk. Vind het wel een stevige prijs.” Het onderhoudsinterval van de Yaris Hybrid is overigens 15.000 kilometer of een jaar. 

Geen klachten meer over traag infotainment

Tot slot lezen we geen klachten meer over traagheid van het infotainmentscherm. Het nieuwe systeem lijkt dus te zijn verbeterd, al lijkt het erop dat deze verbeteringen ook nieuwe problemen opleveren. “De koppeling met Android Auto is instabiel en valt regelmatig uit”, laat de rijder van een Yaris Hybrid uit 2022 weten. “De dealer heeft dit probleem erkend, maar kan de oorzaak niet vinden. Ze hebben inmiddels op hun kosten een telefoonhouder in de auto geplaatst, zodat we rechtstreeks op onze telefoons kunnen navigeren. Daarvoor kies je natuurlijk niet voor een auto met zo’n mooi multimediascherm.” 

Onder de streep lijkt de nieuwe Toyota Yaris opnieuw geslaagde. Hij blinkt niet uit in ruimte, maar wie daar meer van nodig heeft kan nu kiezen voor de praktischere Yaris Cross. Het weggedrag blijkt te zijn verfijnd en ook de hybride aandrijflijn, met continu variabele transmissie, lijkt rijders meer dan voorheen aan te spreken. Een probleem dat is geërfd van zijn voorganger is het leeglopen - of onvoldoende bijladen - van de 12V-accu, al hebben de meeste rijders hier in hun praktijk geen last van. Als je met de beperkte ruimte kunt leven lijkt de huidige Yaris ‘no more boring’, zonder dat je daarvoor concessies hoeft te doen. En anders is er nog de Yaris Cross. 

Signalement

Merk Toyota
Model Yaris 1.5 Hybrid Active
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.477

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.490 cc
Maximaal vermogen 85 kW / 116 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 3.800 tpm
Inhoud brandstoftank 33 l
Lengte / breedte / hoogte 3.940 mm / 1.745 mm / 1.500 mm
Wielbasis 2.560 mm
Massa leeg 1.060 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 450 kg / 450 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,7 s
Brandstofverbruik 3,8 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 87 g/km

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum