Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)

autoreview

Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic (2020)

Signalement

UitvoeringYaris 1.5 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6.119 km
KM-stand laatst19.550 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grote speler in kleine wereld

  • 9.967 km

Beste lezers,

Welkom bij onze review van onze nieuwe Toyota Yaris Hybrid Dynamic uit 2020. In deze review zal ik proberen de komende jaren onze ervaringen met de auto bij te houden. Vragen zijn altijd welkom. Voor degenen die hier puur komen voor het verbruik, scroll naar beneden 😉, ik heb geprobeerd de review in onderdelen op te splitsen. Veel leesplezier en tot de volgende update!

Zoektocht en kopen.
De afgelopen decennia stond er een sloep voor de deur, een Toyota Camry stationwagen uit 1996 (2.2 4 cilinder aut. 136pk, zie andere review). Deze heeft ons van plus/min 80.000 tot 260.000 kilometer altijd veilig en betrouwbaar van A naar B gebracht. Naast de Camry staat er tot op heden nog een grote auto voor de deur (6-zitter). Door wat veranderingen in de reisafstanden van de familie zou er veel meer gereden gaan worden de komende jaren. Bovendien waren twee grote, onzuinige auto’s een beetje veel van het goede. Vandaar de zoektocht naar een nieuwere, kleinere en zuinigere auto. Natuurlijk direct bij Toyota gekeken gezien de ijzersterke ervaring met de Camry. Op dat moment was de nieuwe Yaris al een aantal maanden in Nederland, met zeer goede recensies van de autocritici. Proefrit gemaakt in een Yaris Hybrid bij de plaatselijke Toyota-dealer en gelijk verkocht. Nog een korte proefrit gemaakt in een Hyundai Kona Hybrid (140pk, nieuw model), maar dat viel in vergelijking met de Yaris toch tegen. De schakelmomenten in de Kona waren zeer nadrukkelijk aanwezig, in tegenstelling tot de soepelheid van de CVT van de Yaris, daarover later meer.

En zo begon de zoektocht naar een jong gebruikte Yaris van het nieuwste model, hybride en minimaal de Dynamic uitvoering. Een jong gebruikt model gevonden bij een dealer in het zuiden, deze door onze lokale garage laten ophalen en na de inruil van onze geliefde Camry kon het feest beginnen. In augustus 2021 stond onze nieuwe Toyota Yaris Hybrid Dynamic in Metallic Zwart met 6119 kilometer voor onze deur.

Eerste indrukken.
Hoe ga je objectief praten over een auto met de nieuwste technologie, veiligheidssystemen en rijprestaties als je referentiekader een comfortabele sloep uit 1996 is? Lastig. Gelukkig vaak genoeg in ook andere auto’s gezeten, waaronder een paar keer kort in een Yaris Hybride van het vorige model. Dus, eerste indrukken? Geweldig. Een ontzettend leuk, vlot en stabiel sturende auto. Dat belooft veel goeds.

Specificaties en uiterlijk.
Het gaat dus om een Yaris Hybrid Dynamic uit 2020. Het 3e uitrustingsniveau. O.a. met:
- Night Sky Black metallic
- Volledige LED voor- en achterlichten inclusief LED knipperlichten
- Digitaal instrumentarium
- Automatische airco
- ACC icm LTA/LKA
- Automatisch noodstopsysteem, achteruitkijkcamera
- Automatisch (groot)licht en regensensor
- Elektrische handrem/ramen rondom
- 7 inch touchscreen met AndroidAuto/Apple Carplay, DAB+
- 16 inch lichtmetalen velgen
En dat alles met de bekende maar geheel voor de Yaris nieuwe hybride motor, 1.5 3-cilinder met lithium-ion batterijpakket gekoppeld aan een CVT (116pk).
Wij vinden de auto erg mooi. Front oogt stoer, zelf een beetje agressief. De zwarte kleur staat de auto erg goed i.c.m. de volledige LED koplampen. Momenteel zitten er winterbanden onder met zwarte lichtmetalen velgen. Staat goed. Uiterlijk is natuurlijk een ontzettend subjectief onderwerp, dus daar ga ik niet lang over door, kijk zelf maar naar de foto’s. Wij vinden het een erg geslaagd ontwerp. Krijgen van vrienden en buren ook veel positieve reactief op het aanzicht van de kleine maar stoere Yaris. Schijnt een sportieve uitvoering te komen (GR-line), maar de Dynamic uitvoering oogt al erg sportief. Grappig detail: het achteruitrijlicht zit onderaan de auto, F1-stijl.

Rijden, prestaties en comfort.
Voor een auto in het B-segment rijdt de Yaris verbazingwekkend goed. Zie ook de vele lovende woorden over de rijeigenschappen in alle recensies van de autobladen. Het lage gewicht in combinatie met voldoende vermogen en de directe ‘push’ van de krachtige elektromotor zorgen voor een vlot sturende auto die niet bang is voor een bochtige weg of een lange doordraaier richting de snelweg.
Startend in de bebouwde kom rij je vrijwel altijd volledig elektrisch. Dit gaat vlot en ontzettend stil. Pas bij vlotte acceleratie of gebruik maken van veel verwarmingssystemen zal de motor aanslaan. Eenmaal aangekomen op een B-weg waar 80 de max is, zal de verbrandingsmotor bijspringen. Dit gaat helemaal á la Toyota: stil en zonder ook maar één schok door het interieur. De hybride techniek voor de massa hebben ze uitgevonden en geperfectioneerd. Bovendien, eenmaal op die 80 weg, zal je bij een blik op je digitale instrumentarium zelf zien dat je soms helemaal elektrisch aan het rijden bent! Zeker wanneer de cabine op temperatuur is en je voorligger 75-78 een goed tempo vindt, zal de brandstofmotor uit gaan. Hier merkt je natuurlijk weer niks van. En zo kan je kilometers op een B-weg op en af elektrisch rijden, lekker zuinig.
Eenmaal aangekomen bij de snelweg zal de brandstofmotor natuurlijk bijspringen. Meekomen op hogere snelheden is geen enkel probleem. Ook boven de 100 is een inhaalactie vlot gedaan, voordat je het weet tik je snelheden aan die alleen in de avond en nacht nog mogen. Laat je dan het gas weer los, slaat de brandstofmotor weer af.

Het accelereren gaat zeer vlot. Het is geen strepentrekker, maar het direct beschikbare koppel van de elektromotor zorgt voor geen enkele vertraging. Vlot met het verkeer meekomen lukt makkelijk, als eerste weg zijn bij verkeerslichten ook. Trap je het gaspedaal dan diep in, zal de brandstofmotor direct bijspringen voor de nodige ondersteuning. Op de achtergrond een prettige roffel van de 3-pitter zonder dat dit storend is. Ook is het duidelijk dat Toyota de traploze transmissie goed onder de knie heeft. Waar voorgaande generaties Toyota nog wel eens konden gaan loeien bij hard optrekken, merk je van de CVT in de Yaris weinig bij harde acceleratie. Ook het sturen gaat prettig, i.c.m. het lage gewicht van de auto kan je harder de bochten door dan je van te voren had verwacht. Remmen gaat soepel als het kan en hard als het nodig is.

Waar de nieuwe Yaris echt excelleert is het samenspel tussen de verbrandings- en elektromotor. Zoals eerder beschreven gaat dit zonder vibraties of schokken door het interieur. Het enige verschil is het geluid van de verbrandingsmotor wat je op de achtergrond zult horen. Echter, meestal moet je goed naar je digitale tellers kijken om te weten of je volledig elektrisch of gecombineerd aan het rijden bent. Bij gas los of remmen slaat de brandstofmotor direct uit om stroom terug te winnen voor de nieuwe lithium-ion batterij. Zo zeil je lekker honderden meters door op een klein pufje elektrokracht. Well done Toyota!

Is er dan niks storend aan het rijden van de Yaris? Het enige wat ons opvalt is de soms matige isolatie van buitengeluiden. Bandengeruis valt mee, ondanks het weinige isolatiemateriaal wat Toyota in de wielkasten heeft geplaats. Echter is er rond de linker B-stijl wel enig storend windgeruis te horen bij de hogere snelheden. Maar dan herinneren we ons aan het feit dat dit een B-segment auto is, en is de Yaris opeens weer heel stil…

Technologie.
Voor een auto in het B-segment zit deze bomvol met technologie, met name de bij Toyota welbekende veiligheidssystemen. Standaard op élke Yaris, Toyota Safety Sense 2. O.a. met addaptieve cruisecontrol, lane-keep-assist, automatisch noodremsysteem voor voetgangers en auto’s (ook in de nacht), achteruitkijkcamera, automatisch grootlicht, verkeersbordherkenning, noodoproep bij crash, legio aan airbags (waaronder tussen beide voorstoelen). Vast zaken vergeten. Volgens mij zitten er in bovenstaand lijstje meerdere zaken waarbij je bij menig fabrikant van dure Duitse wagens (1 van de 3) bij moet betalen. Laat staan dat sommige zaken bij B-segmenters van andere, duurdere merken ook opties zijn of zelf ontbreken. Ik ben van mening dat al deze veiligheidssystemen inderdaad standaard op élke auto moeten zitten. Zet dat in een regeerakkoord naast alle emissienormen…

Over die systemen dan: ze functioneren prima. Camera naar achter is prettig, ondanks prima zicht rondom. Noodremsysteem gelukkig nog niet nodig gehad. Adaptieve cruise werkt naar behoren, vooral prettig op 80-wegen zonder invoegend verkeer. Afstand tussen voorliggende auto kan in 3 standen worden ingesteld, middelste heeft mijn voorkeur. Adaptieve cruise op snelweg gebruik ik alleen bij rustig verkeer. Veel invoegend verkeer voor je zorgt voor steeds abrupt afremmen wat niet prettig is voor zowel de bestuurder als je achterliggers.

Voor je zit in vanaf de Dynamic uitvoering een digitale klokkenteller. Erg prettig leesbaar, veel informatie op te zien. Niet zo instelbaar als je verwacht bij een digitaal dashboard, maar dat hoeft van ons ook niet. Het 7 inch infotainment systeem doet zijn werk. Wij hebben niet geopteerd voor de door Toyota ingebouwde navigatie, omdat we toch gebruik maken van de (standaard!!!) Android Auto en Apple Carplay. Google Maps helpt ons naar bestemming terwijl we luisteren naar onze eigen Spotify. De 4 speakers doen hun werkt. Gelukkig zijn we geen audiofielen, maar het geluid is voldoende met stevige bassen.

Gebruiksgemak.
De auto is een perfecte forenswagen. Stoelen zitten comfortabel. Android Auto doet bij ons dienst als navigatie, Spotify en bellen. USB en 12V aansluiting voorin zijn voor ons genoeg oplaadpunten voor de telefoons. Kabeltje erin en de navigatie die je thuis was gestart gaat automatisch verder, evenals je nummers op Spotify die je nog aan het beluisteren was. Genoeg aflegruimte in het interieur.
De stoelen achterin zijn verbazingwekkend ruim. Twee volwassenen (>1.80m) kunnen achterin plaatsnemen zonder problemen met been- of hoofdruimte, ook op langere ritten. Verrassend genoeg hadden we tijdens de proefrit van de Kona minder leuke ervaringen met de hoofdruimte achterin. Ga je met z’n drieën achterin de Yaris zitten wordt het wel krap, maar dat doen we hooguit 5 keer per jaar.
De kofferbak meet 286 liter. Natuurlijk veel minder dan de oceaan aan ruimte in de vorige Camry, maar dat wisten we natuurlijk bij aankoop. Bovendien, de wekelijkse boodschappen passen in de auto, evenals de grote stootkussens voor de bokstrainingen. Voor ons genoeg ruimte.
Het enige gemis is wellicht de afwezigheid van ventilatieroosters achterin. Dit is gelijk niet zo’n groot probleem, gezien de kleinere interieurruimte waardoor ook de achterste passagiers snel opwarmen of koelen.

Verbruik.
Misschien wel de reden dat jij op deze review hebt gelikt? Vaak dé vraag in de comments bij andere reviews van alles wat Toyota en/of Hybride is. Op moment van schrijven 3800 kilometer met de Yaris gereden, met een verbruik van 1 op 25,1 in de nog iets warmere nazomermaanden naar nu 1 op 19,3 in de koude wintermaanden met winterbanden. Gemiddeld verbruik over 3800 kilometer in voornamelijk wintermaanden op voornamelijk B-wegen en de snelweg: 1 op 22,5. Altijd gemeten aan de pomp. Bij een nieuwe auto waarvan het eerder genoemde koppel en vlotte optrekken nog regelmatig van wordt gebruikt, is dit voor ons een prima verbruikt. Vooral omdat we dus ook weten dat de 1 op 24 en zelf 25 dus ook met gemak te halen is zodra de zomerbanden er weer onder zitten en de temperatuur weer gaat stijgen.

Voorlopige conclusie.
Pfoe, nooit gedacht dat de eerste review zo lang zou zijn. Hopelijk nog wel leesbaar genoeg. Gelukkig zullen volgende updates stukken korter zijn. Ik zal updaten bij kilometer-mijlpalen, onderhoud of spannende dingen. Ik denk alleen dat dat laatste niet zal gebeuren, de kwaliteit en betrouwbaarheid kennende. Dat brengt me bij de sterren.

Betrouwbaarheid. Ik durf zonder enige twijfel 5 sterren te geven voor Betrouwbaarheid. Ga daar ook niet lang over zijn. Toyota produceert gewoon top producten van hoge kwaliteit, bewezen door de decennia gereden te hebben in onze Camry.
Prestaties 4 sterren. Alles is relatief. Voor een auto in het B-segment zeer vlot, standaard automaat, goed weggedrag. Mocht er een verbeterpunt zijn, zou het denk ik altijd fijn zijn als de elektromotor nét iets meer puf zou hebben, om ook op 80-85 kilometer/uur nog elektrisch te kunnen rijden.
Comfort 4 sterren. Goed zittende, stille auto zónder schakelmomenten. Los van het windgeruis bij de B-stijl geen op of aanmerkingen.
Kosten 4 sterren. Particulier en eerstehands weet ik dat de Yaris een prijzige auto is, afhankelijk van je uitrustingniveau tot wel boven de 29k. Denk dat een zelfde aangeklede Polo je niet meer geld laat overhouden, maar toch, veel geld. Echter, tweedehands met weinig kilometer én wetende dat je uitstekende verbruikscijfers plus minimaal onderhoud gaat krijgen de komende jaren, zeker zijn 4 sterren waard. Tel daar een prima restwaarde bij op en je hebt een goed pakket.

Concluderend zijn we erg blij met de Yaris, zoals ook wel te lezen is in de review. Wij rijden zeker nog velen jaren door in onze nieuwe bolide. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze onderaan en ik zal proberen deze zo snel mogelijk te beantwoorden.

Update #1

  • 19.550 km

1e update (juli 2022).
KM: 19550.

Zo, tijd voor een update. De eerste review is alweer lang geleden, inmiddels staat de teller bijna op 20.000 kilometer en dus is het tijd voor een update. Ik zal proberen niet zo lang van stof te zijn als in het eerste bericht. (Ook excuses voor de soms dubbele reactie op een aantal van jullie comments, de website van Autoweek hielp mij hier niet bij.)

In het kort: de Yaris bevalt!

Rijden en comfort.
De Yaris rijdt gewoon goed. Voor een kleine auto in het B-segment, zijn de rijkwaliteiten super. Het onderstel is comfortabel op de lange ritten, waarbij onevenheden goed worden weggefilterd. Echter, wil je een keer hard de bocht door, kan dit met toch wel speels gemakt. Daarbij heeft de auto voldoende puf, 116 paardjes is meer dan voldoende in ons land. Het blijft toch ook wel stiekem leuk om lekker vlot weg te ‘zoeven’ bij verkeerslichten omdat je direct gebruik kan maken van de elektromotor.

In de afgelopen periode is er een mix van snelweg- en N-wegkilometers gereden. De Yaris komt het beste tot zijn recht op de N-wegen. Hier kan je met gemak de (adaptieve)cruise op 80-85 zetten en zeker de helft van de tijd volledig elektrisch rijden. Boven deze snelheden lukt dit niet, echter kan je met de cruise op 100 zeker nog hele stukken ‘zeilen’ op de elektromotor op bepaalde stukken. Dit vertaalt zich ook in het verbruik, maar daarover hieronder meer. Leuk om te zien in het display dat over een traject van 30 kilometer met 80% N-wegen je consequent >60% van de tijd elektrisch aan het rijden bent.

Inmiddels ook goed gebruik kunnen maken van zowel de ACC als de reguliere CC. Ik gebruik de ACC alleen op N-wegen óf in de file. Erg prettig het zelfstandig afstand houden. Het binnen de lijntjes blijven is opzich fijn, maar soms wel wat zoekende. Kan het niet stuiterend noemen, maar wel wat zwevend tussen links en rechts.
Op de snelweg gebruik ik de ACC niet. Gewoon niet prettig dat wanneer iemand voor jou invoegt, de Yaris hard gaat afremmen. Zelf zou je dan gewoon even het gas loslaten, wetende dat je voorganger nog vaart gaat maken. De reguliere CC is wel gewoon prettig op de snelweg, niks op aan te merken.

Uiterlijk, gadgets.
De auto smoelt (naar onze mening) nog steeds erg goed. Met name het front blijft toch wel erg stoer. Inmiddels zitten de zomerbanden er weer onder (met de 16’ velgen van de Dynamic uitvoering), staat de auto ook erg goed. Je gaat ze ook steeds meer zien in het straatbeeld, hopelijk kan deze nieuwe uitvoering het imago van de ´Bejaardis´ een beetje doen verwateren. Naar mijns inziens wel. Ik houd wel van het (voor EU drukke) lijnenspel. De ander kiest weer liever voor een kaarsrechte Polo. Ieder zijn ding. Stiekem vind ik het ook best wel leuk om naar de auto te kijken wanneer een familielid ermee wegrijdt. Bij het achteruitrijden zit het achteruitrijlicht, een super felle witte LED, namelijk midden onder de achterbumper (F1-remlicht stijl).
Alle functies werken naar behoren. Android Auto wordt veel (elke rit) gebruikt (Maps en Spotify), waarbij de spraakfunctie (spraakknop lang ingedrukt houden om spraakfunctie van AndroidAuto te activeren) goed werkt. Verdere zaken als automatische regensensor, achteruitkijkcamera, automatische wisselen DRL/dimlicht, A/C en DAB+ werken allemaal naar behoren.

Overigens zitten er ook een aantal (naar mijn idee) overbodige zaken op de auto.
Ten eerste de EV-only-mode. Bij een druk op deze knop zou de auto direct compleet elektrisch moeten rijden. In de praktijk nog nooit gebruikt. De auto rijdt toch al compleet elektrisch wanneer hij (of zij) dit kan, lees afhankelijk van: snelheid, temperatuur, accu-inhoud. Deze knop gebruiken wanneer de auto niet elektrisch rijdt heeft dus geen zin, hij kan de EV-stand dan niet activeren.
Ook de rijmodi-knop gebruiken we niet. Standaard staat de auto in normaal. Dan kan je nog in de ´Sport´ stand of in de ´Eco´ stand. Ik wissel nooit, rij altijd in normaal. Merk niet veel verschil in de Sportstand, en in de Eco-stand gaat je airco/temperatuurregeling uit, geen behoefte aan. Ook vraag ik me af of dit dan echt effect zou hebben op het verbruik.

Ik heb de automatisch grootlicht-functie nog niet getest, is in Nederland overbodig gezien de grote hoeveelheid lantaarnpalen. Ben wel benieuwd, met name naar het automatisch dimmen voor tegenliggers. Wellicht dat dit nog tijdens een vakantie naar het buitenland getest kan worden.

Verbruik.
Altijd een belangrijk punt als het gaat over ook maar íets met een elektromotor. Het gemiddeld verbruik, gemeten aan de pomp, zit op dit moment op 1: 22,6. Hieronder wat verdere tekst en uitleg.
De Yaris is in ons bezit gekomen eind zomer, begin herfst. Vanaf december 2021 tot april 2022 is er voornamelijk op de snelweg gereden (80%). Het gemiddeld verbruik over deze periode begon bij de 1:20 en is gestegen naar 1:22. Vanaf april worden er voornamelijk N-weg kilometers gemaakt, waarbij het verbruik significant daalt. Sterker nog, de laatste tankbeurt (700+ km op één tank) gaf een verbruik van 1 : 26,5. Inderdaad, minder dan 4L/100km! Dit is toch wel erg sterk weer van Toyota. Ook omdat er amper in stadse omgeving wordt gereden, een plek die nog zuiniger is voor de Yaris. Leuk feitje: het verbruik is nooit onder de 1 : 20 geweest.
Momenteel een mix van snelweg/N-wegen met wederom een respectabel verbruik van 1:25,5 gemeten over inmiddels ruim 2800km, met de airco op maximaal gezien de temperaturen.
Ik durf dus te concluderen dat het verbruik over een jaar gemeten, afhankelijk van je route (snelweg, N-weg, stad), weersomstandigheden en jaargetijde zal schommelen tussen de 1 : 20 en 1 : 25, waarbij uitschieters naar boven vaker zullen voorkomen dan naar beneden. Toch wel prettig voor de portemonnee in deze tijden…

Onderhoud.
Eerste beurt regulier onderhoud heeft plaatsgevonden bij 15.000 kilometer. Zoals verwacht geen gekke dingen. Erg fijn dat dit bij onze eigen plaatselijke garage kan, en niet bij de grotere Toyota-importeur vestigingen. Hier hebben we niet hele prettige ervaringen gehad bij een terugroepactie van de Yaris. Er zou een probleem geweest zijn met het SOS-call systeem. Auto afgeleverd, na aantal uur weer terug: sorry, we kunnen het niet oplossen, ONS internet werkt niet. Moest bijna lachen toen ik het hoorde. Lang verhaal kort, nieuwe afspraak gemaakt, tweede keer wel gelukt, maar wat duurt dat lang zeg voor een simpel software dingetje...

Zijn er dan nog verbeterpunten? Ja zeker, die zijn er altijd.
Ik denk dat het verbeterpunt voor de bestuurder/bijrijder met name te maken heeft met de isolatie van de koets. Onder de 80 km/uur is er niks aan de hand, sterker nog, de auto is vaak muisstil. Echter op de snelweg is er toch wel flink wat windgeruis (dus geen motorgeluid). Dit komt met name (voor mijn gevoel) van de B-stijl, dus direct links naast je oor. Een beetje vreemde plek voor windgeruis, mogelijk toch van de zijspiegel. Opzich niet storend, rij toch altijd met radio aan, maar ach, als íets beter mocht...
Over die radio gesproken, of eigenlijk, de speakers: het basis audiosysteem met 4 speakers is voldoende voor dit formaat auto. Wel moet op hogere snelheden het volume wel hoger gezet worden dan je wellicht had gehoopt, om dus door het windgeruis heen te zingen. Misschien is het JBL-audiosysteem op de duurdere uitvoeringen een oplossing, al haalt dat het windgeruis niet weg.

Een tweede verbeterpunt zijn de voorzieningen voor de achter passagiers. Hoewel niet vaak, zitten er toch regelmatig >2 personen in de auto. Dit is overigens voor volwassenen prima te doen achterin, dat moet ik dan wel zeggen. Het ontbreekt echter aan enige features achterin. Nou is een oplaadpunt voor de mobiele telefoon geen must, deze kan gewoon voorin ingeplugd worden. Wat wel fijn geweest zou zijn is om ook een ventilatierooster te hebben achterin, deze ontbreekt. De cabine is klein en koelt/warmt snel, maar een dedicated ventilatierooster voor de achterpassagiers had er toch wel in gemogen.

Verder zijn we nog geen storende zaken tegengekomen. De auto piept en kraakt niet, alles voelt nog solide aan.

Concluderend zijn we nog erg tevreden. Er wordt veel met de auto gereden, de kilometerstand stijgt gestaag door. We gaan nog jaren genieten van de Yaris. Volgende update bij iets noemenswaardig of een tijd/kilometer jubileum!

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Yaris

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens