Praktijkervaring Skoda Octavia (2017-2020): specifiek de facelift
'Nog nooit ruimte tekortgekomen'
Het is een unicum in het bestaan van deze rubriek: een artikel enkel gewijd aan de faceliftversie van een specifiek model. De vorige generatie Skoda Octavia, op de markt tussen 2013 en 2020, krijgt het met al zijn populariteit voor elkaar. In dit artikel lees je de gebruikerservaringen van de in 2017 opvallend gefacelifte Octavia.
Want populair was-ie! Niet alleen de verkoopcijfers van de gehele generatie spreken boekdelen, ook het totaal van maar liefst 126 gebruikersreviews is indrukwekkend. Waarom we in dit geval een ‘knip’ maken? Een fors deel van de pre-faceliftervaringen gaat over auto’s met destijds nog behoorlijk gangbare diesels. Auto’s die inmiddels een stuk minder interessant zijn. Het faceliftmodel laat een relevantere mix zien. En, eerlijk is eerlijk, de keuze voor de gefacelifte variant zorgt ervoor dat we niet telkens hoeven te benoemen of het om een ‘originele’ of geüpdatete auto gaat.
Ruimte-aanbod Octavia
We beginnen maar vast met een heel grote, wijde open deur. Om precies te zijn een vijfde deur, want welke Octavia je ook kiest, die heeft-ie. Desondanks verbaast het je vast niet dat veruit het grootste deel, 80 procent van ‘onze’ gebruikers, kiest voor de extra ruime Octavia Combi. En met een reden. “Aanhangers of verhuisbusjes huren? Dat is meestal niet nodig als je iets wilt transporteren. Tenminste, als je een Skoda Octavia station hebt”, schrijft de bestuurder van een exemplaar uit 2019 die er onder meer – met enig inschikken - een tafelblad van 2 bij 1 meter in schoof. “Ik heb er een bedbodem in vervoerd van 2 m lang. Ik kon bijna niet zitten, maar het ding paste!”, schrijft een andere enthousiaste rijder.
“Dan het sterke punt van de Octavia,” begint de rijder van een 1.6 TDI Greentech Edition, “de ruimte”, vervolgt hij. “Achterin zitten twee volwassenen prima. Ze hebben veel been- en hoofdruimte op een comfortabele bank. Ikzelf als bestuurder ben nogal lang en de stoel staat dus ver naar achteren maar dan nog hebben passagiers achter mij voldoende knieruimte zonder de voorstoel met de knie-en te raken. De kofferbak is helemaal gigantisch met een inhoud van 610 liter. Nog nooit ruimte tekortgekomen.”
We kunnen natuurlijk nog veel meer vergelijkbare quotes plaatsen, maar de strekking is telkens hetzelfde. Ook de hatchback zorgt voor tevredenheid. “De grote bagageruimte is erg praktisch. Zelfs in deze hatchback uitvoering is de ruimte enorm”, laat de rijder van een Octavia 1.5 TSI Greentech uit 2019 weten. “Die ruimte volledig benutten komt wel met een keerzijde: “Het enige punt(je) van kritiek is dat de auto bij belading snel achterover gaat hangen. Iets stevigere veren waren mooi geweest.”
Zitcomfort
Het ruimteaanbod blijkt dé attractie van een Octavia, aan het zitcomfort besteden rijders minder aandacht. Dat betekent niet dat deze Skoda op dat gebied slecht scoort. “Het comfort van de stoelen is voor mij prima”, schrijft een hatchbackrijder. “Ik ben 1,90 meter en kan een fijne zit vinden. Ondersteund door de lendensteun.” Ook een andere rijder is tevreden, al is het geen liefde op het eerste gezicht. “Het zitcomfort waar ik tijdens mijn vorige review nog niet helemaal tevreden over was is inmiddels ook naar mijn hand gezet. Gewenning en nog enkele keren met de stoel schuiven om hem te krijgen zoals ik wil en de kilometers vliegen onder mij door zonder dat ik er erg in heb.”
Een leaserijder die zijn Peugeot 308 inruilde voor een Octavia ervaart vrijwel hetzelfde. “Bij de proefrit viel me op dat t.o.v. de Peugeot de stoelen wel fijn groot waren maar minder goed ondersteunden. Een goede zit is echter zo gevonden en na een lange rit stap je zonder spierpijn uit.” Ook de achterbank pakt terloops een compliment mee: “De zit achterin is veel beter dan in de Peugeot, met diepere zittingen en veel meer beenruimte.”
Op pad met de Skoda Octavia
Tot nu toe zijn de meningen over de Octavia behoorlijk unaniem, maar als het op rijden aankomt verandert de zaak. Zo vindt de eigenaar van een Combi uit 2019 de auto zowel verbeterd als verslechterd ten opzichte van zijn vorige Octavia uit 2005. “De auto is stiller van binnen”, merkt hij op. “Anderzijds ben ik minder te spreken over de achtervering. Deze is niet stabiliserend genoeg. Mijn vorige deed dat veel beter.” Ten opzichte van de pre-facelift lijkt de ‘nieuwe’ auto wel beter te zijn, meldt althans een rijder die overstapte vanuit een Octavia met bouwjaar 2014. “De wegligging is wat je van een Skoda mag verwachten, en dus vooral gericht op comfort. De 17-inch velgen zorgen er voor dat e.e.a. nog iets stugger is, maar dat kan de Octavia naar mijn mening eigenlijk wel goed hebben. De vorige Octavia had 16 inch velgen en was verlaagd, maar de huidige ligt beter op de weg en is koersvaster, vooral bij zijwind.”
De bestuurder van een diesel-Octavia uit 2018 schrijft: “Qua comfort zit het bij de Octavia ook goed, wellicht zelfs té goed?! Iets meer dynamiek in het weggedrag heeft mijn voorkeur.” Ook een aantal andere rijders laat weten dat het onderstel best wat straffer mag. Zo meldt ook de rijder van een 1.5 TSI Greentech: “De achtervering en demping is niet helemaal naar m’n zin. Ik ben geen onderstelexpert, maar gevoelsmatig moet zowel de vering als de demping wat straffer worden afgesteld. De auto veert best ver door bij een verkeersdrempel, wat op zich geen ramp is, maar dit wordt niet adequaat gedempt. Zeker met een volbeladen auto zijn verkeersdrempels geen pretje.” De bestuurder van een gelijk gemotoriseerde Combi ervaart het volgende. “Het veercomfort zit met zijn 16 inch lichtmetaal aan de comfortabele kant, tegen het weke aan, maar dat past verder goed bij de rest van de auto.”
Daarnaast lezen we een behoorlijk aantal wisselende reacties over auto’s met een DSG-automaat. Eén rijder is in staat al deze reacties behoorlijk samen te vatten en doet dat als volgt: “De DSG-bak is bij normaal gebruik prima, maar bij flink gasgeven bij inhaalacties schakelt de bak, ook in D, te ver terug, waardoor je ineens met een loeiende motor over de weg gaat. Dit terugschakelen is helemaal niet nodig, want de motor heeft koppel genoeg. Afgezien daarvan is het gemakkelijk rijden met een automaat.” Ook klagen enkele rijders over het soms wel erg snel opschakelen van de transmissie, waardoor de motor brommerige tonen voortbrengt.
Onderhoud, storingen en irritaties
De meeste rijders hebben aan hun Octavia een fijne metgezel. De bestuurder van een 1.6 TDI meldt bijvoorbeeld het volgende na bijna 160.000 kilometer. “Fijne auto. Nooit problemen mee gehad. Alleen regulier onderhoud.” Ook een tweede rijder, fan van Samson en Gert, heeft geen verkeerd woord over voor zijn ‘Octaaf’. “Ongekend goede auto gebleken. Vanaf nieuw tot aan de kilometerstand bij inruil (176.000km) volkomen probleemloos geweest. Uniek voor mij. Is met geen enkele auto tot nu toe gelukt.”
Een andere 1.6 diesel-rijder trof het minder goed, nadat bij zo’n 90.000 kilometer een ratelend geluid uit het vooronder klonk. “Er bleek (erg) veel speling op de spanrol van de distributie te zitten waardoor de timing van de motor 2 'nokjes' versteld was. Daarnaast speling op de riem, waardoor deze nog maar voor 1/3 over de rollen liep.” Hoewel dit probleem ernstig had kunnen aflopen was men er op tijd bij en werden de defecte onderdelen onder garantie vervangen.
Niet in aanmerking voor garantie kwam de eigenaar van een Octavia 1.0 TSI. Deze merkte op dat het koelvloeistofpeil langzaam afnam. “De waterpomp moest vervangen worden”, vertelt hij. “Bekend kwaaltje van deze auto's helaas. 750 euro lichter...” En nog iets: “Ander bekend kwaaltje is gekraak op drempels. Dat is tijdelijk op te lossen door de draagarmrubbers in te vetten. Kan gewoon op straat en dan is het weer een paar maanden stil.” De volgende rijder heeft geen last gehad van een opspelende waterpomp bij zijn 1.0 TSI. “Problemen? Helemaal niets! Het is bijna slaapverwekkend”, concludeert hij na 50.000 kilometer. Nog eens 40.000 kilometer later is daaraan niets veranderd.
De Skoda Octavia lijkt een behoorlijk doorwrochte auto, al vinden rijders dat met name het onderstel en de DSG-automaat net wat meer verfijning kunnen gebruiken. Over de ruimte niets dan goeds, iets wat in grote mate ook voor de stoelen geldt, en ook op technisch vlak stelt de auto niet teleur. Ben je nu benieuwd naar wat eigenaren en gebruikers van de huidige generatie Octavia vinden? Lees dan ‘Praktijkervaring Skoda Octavia, 2020 tot heden.”
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI 150pk DSG Greentech Ambition Navigatie Carplay Clima Pdc Cruise DAB
- 2020
- 88.589 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Ambition
- 2020
- 128.012 km

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI Greentech Style Automaat | Trekhaak | Parkeersensoren | Stoelverwarming | Adaptive Cruise COntrol
- 2018
- 107.803 km
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.