Praktijkervaring Peugeot 207: is-ie echt zo slecht?

De ‘dip’ tussen 206 en 208, beoordeeld door eigenaren

Peugeot 207 XS 1.4-16V

Over de Peugeot 207 wordt regelmatig wat laatdunkend gesproken. Het zou ’n enorme miskleun zijn na de frivole 206, die pas door de olijke 208 weer werd rechtgezet. Daarnaast zou de 207 te zwaar zijn en niet rijden zoals het een Peugeot betaamt. Komt deze mening overeen met mensen die zelf met het model hebben gereden? We slaan de reviews erop na.

Die reviews zijn talrijk: niet minder dan 103 207-rijders namen de moeite om hun ervaring met het model te delen. Om een goed beeld van de auto te geven kozen we voornamelijk auto’s met relatief hoge kilometerstanden uit. Daarvan waren er wel erg veel voorzien van een dieselmotor, die tegenwoordig wat minder relevant is. Om die reden selecteerden we nog een aantal auto’s met 1.4 en 1.6-liter benzinemotoren. En dat was erg interessant…

Dat veel eigenaren hun 207 reviewden is overigens vrij logisch: er was een 207 voor iedereen. Naast de drie- en vijfdeurs hatchbacks leverde Peugeot ook een 207 SW stationwagen en de 207 CC, een cabriolet met stalen vouwdak. Onder de naam ‘Outdoor’ was er zelfs een iets ruiger uitgevoerde stationcar, de geestelijk voorvader van wat later uit zou groeien tot Peugeot 2008. 

Ruimte en praktische bruikbaarheid

De meest praktische 207 is zonder twijfel de SW, de volgende eigenaar nut deze eigenschappen van zijn stationcar dan ook helemaal uit. “Wij hebben bewust een uitvoering zonder panoramadak gekozen, dat dak snoept toch de nodige hoofdruimte weg zowel voor als achter. Beide voorstoelen zijn in de X-line in hoogte verstelbaar en die hebben wij in de hoogste stand staan, wat een mooie hoge zit oplevert met toch nog genoeg hoofdruimte. Bijkomend voordeel is dat daardoor achterin een paar centimeter meer beenruimte beschikbaar is. Met mijn 1,86 meter kan ik zo prima achter mezelf zitten, ook op een ritje van een paar uur.”

Duidelijk verhaal, en de kofferbak dan? “De hoeveelheid bagage die meekan is verrassend groot. Een kampeeruitrusting voor 4 personen met 2 tenten, tafels, stoelen, self-inflating matrassen enzovoort past gewoon in de auto. Ook het laadgemak is groot, met achterstoelen die heel makkelijk en helemaal plat naar beneden klappen, een lage tildrempel en een handige opvouwbare hoedenplank.” 

Over dat panoramadak gesproken, de rijder van een driedeurs hatchback komt daarmee in de knel. “Wat een beetje tegenvalt is de hoofdruimte op de achterbank, de oorzaak hiervan is het panoramadak dat erg veel (dak)ruimte inneemt.” De driedeurs blijkt nog een nadeel te hebben, stipt een ander aan. “Als iemand achter instapt, moet de stoel daarna helemaal naar achteren om weer te kunnen vergrendelen. Eigenlijk past dat niet, tenzij er een kind of ander opvouwmensje achter je zit.”

Zitcomfort 207

Wat betreft zitcomfort zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Gebruikers die een 207 XS reden, of een andere uitvoering met sportstoelen, zijn behoorlijk over het meubilair te spreken. “Na een kleine 11 uurtjes zitten geen last van de rug in die superfijne sportstoelen”, schrijft een van de XS-rijders dan ook.

Over de standaardstoelen zijn gebruikers juist opvallend negatief. Meer dan eens melden gebruikers doorzakkende zittingen en het na verloop van tijd zachter worden van de stoelen. Eén van hen meldt: “Grootste punt van kritiek zijn toch wel de stoelen. De chauffeursstoel is wat doorgezeten en daardoor krijg ik wat last van mijn rug. Een leen-207 had sportstoelen, die zaten echt veel beter!

Weggedrag en geluidscomfort Peugeot 207

Het weggedrag blijkt één van de sterkere punten van de Peugeot 207. “Over de wegligging en motor kan ik kort maar krachtig zijn: ik kan er prima mee uit de voeten. Hij ligt strak op de weg, is comfortabel maar ook niet week. Een allemansvriend. Je kan er prima 170 mee rijden zonder een zweverige weg gedrag te krijgen”, aldus de bestuurder van een 207 XS Pack met HDi-dieselmotor. Ook de SW blijkt te voldoen: “De balans en het stuurgedrag vind ik echt goed”, schrijft de eigenaar van zo’n exemplaar. “De auto is redelijk stug met 16 inch velgen en is koersvast, zonder daarbij snel onderstuurd te zijn. Een erg fijne balans.” Dat ervaart ook de bestuurder van een driedeurs met de lichtste 1.4-motor. “Goede rijeigenschappen. Stuurt niet zo scherp als een Fiat Grande Punto of Opel Corsa, maar wel veel comfortabeler. Ik voel me niet onzeker wanneer ik een minirotonde met 40 km/h neem. Voor mij was deze auto in dit segment de goede mix tussen comfort en wegligging.”

“Na 2 jaar in auto gereden te hebben tovert de auto nog steeds elke keer een glimlach op mijn gezicht”, schrijft een hatchbackrijder vervolgens. “De wegligging in combinatie met de motor (veel koppel al onderin) is echt geweldig.” Verbaast het je echt het hier om een 207 RC met 175 pk gaat?

Het geluidscomfort van de 207 kan daarentegen maar weinig rijders overtuigen, zo weinig dat het opvalt. “De motor is best pittig, maar maakt helaas veel toeren. Bij 120-130 op de snelweg is hij duidelijk hoorbaar. Hier begin ik me steeds meer aan te storen”, aldus een 1.6 VTi-rijder. Ook de bestuurder van een driedeurs hatchback met dieselmotor doet een duit in het zakje. “Dit lijkt een stille auto, maar zoals in een aantal tests van de 207 al stond is dat niet waar. Er zijn alleen als storend ervaren frequenties uitgefilterd. Het is nog gewoon heel erg vermoeiend autorijden.”

Storingen en irritaties

Dieselrijders kregen in de beginjaren te maken met problemen rond de distributieriem, waardoor deze voortijdig – en onder garantie – werd vervangen. Een eigenaar die deze ervaring deelde kreeg eerder al te maken met een defecte computer waardoor de auto wel storingen vertoonde, maar deze niet opsloeg. Bij de garage vernam hij dat dit zo nu en dan schijnt voor te komen.

Dan de benzinemotoren: rijders van zowel de 1.4 VTi als 1.6 VTi melden een relatief hoog olieverbruik. “Het olieverbruik is ongeveer één liter op 4000 kilometer. Dat vind ik wel rijkelijk veel, maar volgens de garage is dat binnen de marges voor dit type auto met deze motor. Wel, ik zal ermee leren leven”, aldus de eigenaar van zo’n ongeblazen 1.6. Dat de 1.6 THP-turbomotoren gevoelig zijn voor diverse problemen is inmiddels genoegzaam bekend. Deze zijn alleen geleverd in de topversies van de 207 en daardoor relatief zeldzaam, al komen ze bij een 207 CC wat vaker voor.

Absoluut geen incident zijn defecte lampen, waar veel eigenaren melding van maken. “De auto vreet voorlampen (H7). Ik zit denk ik nu wel aan de achtste set...”, merkt een 1.6 HDi-rijder op. Ook een andere rijder versleet al zes lampen binnen 100.000 kilometer – en dit zijn niet de enige rijders die bovenmatig vaak lampen moeten vervangen. Eveneens minder bedreigend voor de betrouwbaarheid – en portemonnee – zijn de door veel gebruikers genoemde rammeltjes en kraakjes in het interieur.

Heb je het gevoel zojuist een redelijk vooroordeelbevestigend artikel te hebben gelezen? Daar heeft het waarschijnlijk wel alle schijn van. Hoewel de Peugeot 207 z’n eigenaren trakteert op aangename rij-eigenschappen en – zeker in het geval van de 207 SW – praktische eigenschappen staan daar best wat zwaktes tegenover. Zo blijken de standaard stoelen, anders dan de sportstoelen, van matige kwaliteit en ervaren rijders de bouwkwaliteit van het interieur maar zozo. Daarnaast moeten zeer regelmatig lampen worden vervangen en blijken de meeste benzinemotoren relatief dorstig naar olie. Op al deze punten scoort Peugeot met de nieuwe 208 toch een heel stuk beter.

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.