Praktijkervaring Mitsubishi Eclipse Cross: kleintje Outlander door ogen van gebruikers

'De auto heeft geen enkel probleem met de caravan'

Mitsubishi Eclipse Cross
Mitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse CrossMitsubishi Eclipse Cross Intense SMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross PHEVMitsubishi Eclipse Cross

Eens in de zoveel jaar zet Mitsubishi ons land op zijn kop. Kennen we de Carisma nog, de auto waarvoor iedereen en zijn moeder een grote rode poster achter het raam hing? Zo’n twee decennia later overspoelde de Outlander PHEV ons land. Daardoor zou je bijna vergeten dat die sinds 2017 een kleine broer heeft: de op z’n minst opvallende Eclipse Cross. Waarom men daarvoor kiest? De gebruikersreviews moeten het uitwijzen. 

Bij zijn introductie bood Mitsubishi klanten van zijn opvallend vormgegeven cross-over weinig keuze. De enige beschikbare motor was een 1,5-liter benzine met 163 pk, naar wens handgeschakeld of met een cvt-automaat en tevens te voorzien van vierwielaandrijving. De plug-in hybride, waarmee grote broer Outlander beroemd werd, ging aan de Eclipse voorbij. Tot 2021 tenminste, want vanaf het moment dat Mitsubishi het design gladstreek is deze plug-in zelfs de enige verkrijgbare variant. Welke aandrijflijn er ook wordt gekozen, aan de bak mag-ie. Opvallend is dat veel reviewschrijvers hem voor de caravan zetten. 

Praktische eigenschappen 

Ook als er geen sleurhut aan de haak hangt moet een auto iets te bieden hebben. Hoe dat zit bij de Eclipse Cross? “Binnenruimte is goed, zowel voor- als op de achterbank”, meldt de rijder van een PHEV uit 2022. “Kofferbak is voor ons wat aan de kleine kant, kan net.” En over het zitmeubilair: “Voor mij hadden de stoelen een iets langere zitting mogen hebben voor meer ondersteuning van de benen.” 

Ook andere gebruikers vinden de kofferruimte beperkt. “De ruimte in kofferbak wordt met de vakantie slimmer inpakken”, zegt een First Edition-rijder eufemistisch. “Kofferbak merkbaar kleiner als die van een Qashqai, en ‘hoedenplank’ (rolbaar dekje) is niet echt geweldig”, vult een tweede First Edition-rijder aan. De rijder van een jonge Eclipse Cross PHEV, bouwjaar 2023, heeft ook kritiek. “Wat echt niet meer kan bij een dergelijke auto is het gemis van een automatische achterklep. Dat moet er toch echt op zitten. Daarbij gaat de klep moeilijk open en moet je echt doorduwen.” 

Zitcomfort 

We lazen net al iets over het zitcomfort, tijd om dat iets verder uit te diepen. Andere rijders zijn namelijk best tevreden over de gemonteerde stoelen. “Ik had zelf graag wat dieper in de auto willen zitten en met een iets langere zitting”, schrijft de rijder van een First Edition, “maar na wat weken ben ik daar niet echt meer mee bezig.” De eigenaar van een Eclipse Cross PHEV Prestige uit 2022 gaat in op de zitpositie. “De stoelen zitten comfortabel en het is verder een genot om in deze auto te rijden. Het stuur heb ik in de maximale stand naar mij toe getrokken, deze gaat niet verder maar is voor mij, lengte is 1,75 meter, voldoende.” Dat het nog korter kan bewijst de eigenaar van een 1.5 DI-T Instyle uit 2018: “De stoelen en zitpositie zijn gewoon goed.” 

 

Bediening en infotainment 

Over de bediening van de Eclipse Cross lezen we weinig opvallends. De eigenaar van een PHEV Intense uit 2022 merkt het volgende op: “Prima, wel wat simpel en wat rare knoppen voor de stoelverwarming. Het infotainmentsysteem voldoet maar blinkt niet uit. Ik gebruik de navigatie via Android Auto, dus nog geen ervaring met de Tomtom-navigatie.” 

Het bellen via bluetooth heeft een vreemde eigenschap, vindt althans de eigenaar van een Eclipse Cross Instyle uit 2018. “Het geluid bij telefoneren komt alleen uit de box rechtsvoor en is slecht te verstaan”, schrijft hij. “Volgens de garage hoort dit zo, en het boekje vermeldt geen instellingsaanpassing.” De Eclipse compenseert het met een andere functie, die positief wordt gewaardeerd. “De head-up display, onze oogjes worden al wat ouder, en je hoeft minder te focussen om je snelheid te zien.” Die valt ook bij de rijder van het 2023-mode in goede aarde, die nog een positieve eigenschap in het zonnetje zet. “Het interieur van de Eclipse Cross ziet er degelijk uit, met een fijne head-up display en een radio met een volumeknop!” 

Iemand die de Eclipse Cross als voorloopauto rijdt is minder onder de indruk. “Het scherm en navigatiesysteem lijkt 10 jaar oud, is klein en ouderwets. Ondersteunt wel Android Auto en Apple CarPlay, zolang je dit gebruikt is het acceptabel.” Het blijkt niet de enige klacht. “Daarnaast is er het onderwerp van piepjes, deze zijn bij Aziatische auto's meer aanwezig, maar Mitsubishi is hiermee zeer royaal. Het is helaas alleen niet duidelijk waarvoor ze waarschuwen.” 

 

Zo rijdt de Eclipse Cross 

Over het weggedrag van zijn Eclipse meldt een 2022 PHEV First Edition-bestuurder: “Het is totaal geen sportieve auto, maar die zocht ik ook niet. Ik praktiseer ‘het nieuwe rijden’, ik ben blij en al helemaal vertrouwd met de regeneratie-flippers en ik denk dat ik ze zou missen als ze niet ook in mijn volgende auto zouden zitten.” Dat is ook wat de eigenaar van een vergelijkbare PHEV met hetzelfde bouwjaar ervaart. “De auto is niet gemaakt om door de bochten te smijten, daarvoor is hij te zwaar: bijna 2 ton! Stuurt verder lekker en direct. Wel ervaar ik veel windgeruis boven de 120/130 km/u, waarschijnlijk door de fors uitgevallen spiegels.”  

Het ontbreken van sportieve aspiraties heeft ook een voordeel, ervaart een derde PHEV-eigenaar. “Gisteren 1100 kilometer in één stuk, met 4 korte stops, terug naar huis gereden en door de rust en comfort in de auto stapten we nog fit uit de auto. Comfort zou ik 5 sterren voor geven!” De bestuurder van de voorloopauto ervaart hetzelfde, maar kan het niet laten om in één moeite een sneer uit te delen. “Het onderstel is duidelijk afgesteld op comfort en op dit vlak is de wagen geschikt voor langere ritten. Sportief door de bocht kan je absoluut vergeten en resulteert in angstige momenten.” 

Eclipse Cross met caravan 

Het rijden met aanhangers is een belangrijke reden waarvoor ‘onze’ rijders een Eclipse Cross aanschaffen. En trekken doet hij naar verluidt met verve. “De Eclipse Cross is een zware auto en de trekkracht is zeer goed”, ervaart de rijder van een PHEV Instyle uit 2023. “De auto heeft geen enkel probleem met de caravan en ook bij invoegen op de Autobahn, met een kortere invoegstrook, is er voldoende power om snel in te voegen.”  

Hij vestigt wel de aandacht op een interessante eigenschap. “Wat bijzonder is aan deze auto is het feit dat het toerental van de motor geen enkele relatie heeft met het vermogen. De motor is er alleen maar om de rijaccu op te laden en dat is even wennen. Dat betekent dat de motor soms flink aan het werk is terwijl je niet veel vermogen nodig hebt en soms, als je veel vermogen nodig hebt, doet de motor rustig aan omdat de accu dan al voldoende geladen is.” 

Deze eigenschap wordt herkend door een vouwwagenkampeerder, die het gedrag als minder aangenaam ervaart. “Wanneer de accu leeg is en de snelheid ligt onder de 80 km/u, dan genereert de benzinemotor stroom t.b.v. de elektromotor die dan voor de aandrijving zorgt van de wielen. Tot 50 km/u is dit prima, maar zeker met een volle vakantieauto met vouwwagen en bij een snelheid van 50-80 km/u maakt de motor wel heel veel toeren en geluid. Dit vond ik echt minder prettig.” Overigens wordt het ook zonder aanhanger op die manier ervaren. “Als de accu opgeladen is rijdt de Eclipse Cross soepel door het stadsverkeer”, volgens de voorlooprijder. “Als de accu echter leeg is gaat de benzinemotor aan welke niet direct de wielen aandrijft, maar stroom opwekt voor de elektromotoren. Dit geeft een zeer onnatuurlijk gevoel.” 

 

Een Eclipse Cross 1.5 DI-T 2wd-rijder raadt het gebruik van adaptieve cruisecontrol bij bergaf rijden af. “De auto gebruikte hier niet alleen de motor om af te remmen, maar ook de remmen. Dus in het vervolg heuvelaf zonder cruisecontrol.” Dit is niet het enige punt van kritiek op het systeem. “De ACC  gaat stuiteren als het snelheidsverschil tussen de ingestelde snelheid en de snelheid van je voorganger te groot is. Ingesteld op 95, met een voorganger die 80 rijdt, dan rijdt de auto er steeds naar toe, en gaat dan in de remmen. De ACC terugstellen naar 82 is dan de remedie.” Deze eigenschap bestaat nog steeds bij een jongere PHEV (2021), merkt de eigenaar daarvan tijdens een rit met de caravan. “Ik rijd zoveel mogelijk met de vrachtwagens mee, op veilige afstand maar zonder de adaptieve CC. Die kruipt telkens naar vrachtwagens toe en mindert dan weer vaart, neemt te veel afstand en gebruikt dan weer meer energie om er weer dichter naartoe te komen.” 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Goed nieuws: eigenaren van de Eclipse Cross melden geen structurele tekortkomingen. Wel zijn er klachten over de bijgeleverde app, die alleen werkt binnen een straal van 10 tot 15 meter rond de auto. “Daar schieten we dus niet veel mee op”, aldus de rijder van een PHEV Instyle uit 2023. Maar daar houdt de ergernis niet op. “Bij thuiskomst viel op dat de PHEV-info op het multimediascherm niets meer deed. Dealer gebeld en toen, in overleg met de dealer, alles gereset. Echter zonder resultaat en er is nu een nieuwe computer besteld die over 6 weken binnen moet komen en het euvel verhelpen.” Ook een andere rijder is er niet blij mee. “Die app werkte prima, al moet je er wel vlak bij de auto voor zijn, tot hij ermee ophield. Op aanraden van de dealer opnieuw geïnstalleerd en geconfigureerd waarna hij het weer een tijdje deed. Maar hij viel weer uit en inmiddels is er geen land meer mee te bezeilen. Onbegrijpelijk.” 

De eigenaar van een 1.5 DI-T ontdekte een groter probleem. “In december 500 ml olie bijgevuld, halverwege april moest er een lange rit gemaakt worden, weer gepeild, ver onder het minimum. Toen ging er bij mij een belletje af: dit kan niet!” Wat er aan de hand was? “De afwerking van de motor losgehaald, en ja hoor, 1 vette bende, was er 1 olieslang op de motor doorgeschuurd en deze lekte olie.” Wat dit probleem veroorzaakt heeft vermeldt het verhaal helaas niet, maar na oplossen hiervan blijft het olieniveau keurig op peil. 

De Mitsubishi Eclipse Cross wordt dus veel gekozen als caravantrekker en biedt daarbij kracht en stabiliteit. Toch komt daarbij, zeker in het geval van de PHEV, een karakteristieke eigenschap om de hoek kijken die niet iedereen kan waarderen. Ook de adaptieve cruisecontrol is volgens gebruikers voor verbetering vatbaar, net als de app. Qua praktische eigenschappen blijkt de auto ‘net aan’, met vooral veel opmerkingen over de relatief kleine kofferbak. Desondanks lijken eigenaren en gebruikers overwegend tevreden met het totaalpakket. 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum