Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)Mitsubishi Eclipse Cross PHEV First Edition (2021)

UitvoeringEclipse Cross PHEV First Edition
Bouwjaar2021

Een jaar ervaring

Maar weinig gebruikers ervaringen van de phev eclipse cross hier op autoweek maar ook op caravan trekker was dit model haast niet te vinden. Daar heb ik al wel wat gedeeld.
Dus nu ook op autoweek geregistreerd en hier dan mijn ervaring.
Nu een jaar geleden hebben we de first edition gekocht en de afspraak voor de 1e (20000 km) beurt is al gemaakt.
Vroeger veel busjes (en kleine campers) gereden, de laatste jaren grotere campers met kleine auto erbij. De laatste jaren zo veel (fiat ducato) ellende gekend met onze camper (2012) dat we deze ongeveer hebben weggegeven… maar oke, het geld wat we er nog voor kregen samen met de inruil van onze skoda fabia was genoeg om een nieuwe eclipse cross PHEV te kopen.
Waarom deze PHEV? Net als een andere revieuwer hier; iets voor het milieu, de portomonaie, en hij moet een redelijke caravan kunnen trekken. En de ford had toen problemen met de accu en de rav4 was gewoon te veel geld meer….
Afijn, auto gekocht, op zoek naar een leuke caravan (dat viel ook niet mee met al die corona klanten die er opeens ook een wilden) en onverwacht toch nog gevonden. Auto een paar weken oud, caravan erachter en op vakantie. Wel wennen. Natuurlijk veel te hard gereden waardoor 1:8 net gehaald werd, dat viel tegen.
Weer thuis, woon/werk haal ik net niet vol elektrisch maar als de brandstofmotor bijkomt merk je qua rijden niets van. (Nu in de zomer haal ik het wel af en toe en rijd ik dus voor ca €3 , 50 km op electriciteit.). Dertig cent per kw dus, de accu is van leeg naar vol 10 kw, de rest is reserve?
Toen even naar Frankrijk blazen voor wat wintersport, ook dat viel me tegen 1:13, maar dat wel bij >130 km/h continu….en nergens geladen.
De auto is stil en voldoende krachtig, een heerlijke hoge zit en leuke dingen om mee te spelen (flippers, knopjes en menu instellingen😁).
Afgelopen voorjaar weer met de caravan naar Frankrijk, nu iets normaler gereden en een aantal keer op campings de accu opgeladen. 3100 km en gemiddeld 1:9,5 dus zonder accu toch nog boven de 1:9 niet heel verkeerd voor zo een zware auto en 1300 a 1400 kg caravan er achter. Kracht genoeg zolang er wat prik in de accu zit. Regelmatig werden we ingehaald als we 90, 95 km/h reden, maar als we dan weer berg op gingen konden we die mensen weer voorbij….
Een ding waar wel rekening mee gehouden moet worden is als de accu echt leeg raakt; dan kan je vermogen teruggeschroefd worden. Dit wordt aangegeven met een melding en vier blokjes die in beeld komen. Er gaat dan telkens een blokje af en als ze op zijn dan…. Schildpadje. Voorkeuze “save” of “charge” aantikken als je met caravan grotere stukken door de bergen gaat rijden kan dit voorkomen of uitstellen (hangt ervanaf hoe snel je rijd).
Gelukkig (nog net) geen ervaring mee.
Geen stoplicht sprtinter maar toch ruim beter dan gemiddeld en voor velen echt onverwacht.
60 km/h drempels beter met 50 km/h nemen maar voor de rest een heerlijke reis auto.
Er zit heel veel luxe in en op, alleen de bediening via WIFI van laadtijden, voir erwarming/koeling enzo is echt een dikke onvoldoende (eigen wifi die alleen op 1 m afstand werkt), dus dan maar via de timers of helemaal niet….
Buiten de toenmalige accu problemen van de Ford, heb ik toch voor de eclipse gekozen vanwege het hogere elektrisch vermogen van de 2 electro motoren en de aandrijving (brandstofmotor is alleen generator of kan tussen de 60 en 160 km/h ook de voorwielen direct aandrijven).
Brandstofverbruik is lastig bepalen omdat ik de accu zoveel als mogelijk oplaad. Elektrisch zo 20 a 21 kw/100 km, brandstof zonder accu opladen 1:15 als je niet veel harder dan 105 km/h doet.

Najaar vakantie trip

We zitten nu in Frankrijk met de caravan en ben wat aan het experimenteren geweest.
Deze keer de blokjes (dat vermogen gereduceerd zal worden) niet in beeld gehad. Zodra ik ga rijden met de caravan zet ik de accu gelijk op charge. Zolang in op de adaptieve cruisecontrole rijd rond 100 km/h (met caravan) gebruik je dan nog meer van de accu dan dat hij bijlaadt en haal ik nog steeds de 1:10 niet. Maar met de vrachtwagens mee (wel de snelste😁) op veilige afstand maar zonder de adaptieve CC (die telkens naar vrachtwagen toekruipt en dan weer vaart mindert en te veel afstand neemt en dan weer meer energie gebruikt om er weer dichter naar toe te komen) ben ik dus zuiniger en blijft accu capaciteit gelijk of neemt zelfs toe!
Op de binnenwegen is benzineverbruik (volgens boordcomputer) nagenoeg gelijk of ik onderweg de accu nu oplaad of niet.
Ook de enkele solo ritjes hier; weg met lege accu en terug met volle, leverde een mooi verbruik van 1:16 ongeveer. Dan gebruik je bij optrekken en hellingen meer uit de accu dan generator kan leveren en zodra je rustig boven de 60 km/h rijd, drijft de motor de voorwielen aan en (lijkt) bijna voor hetzelfde verbruik de accu op te laden👍
Dit laatste natuurlijk geprobeerd omdat ik hier benzine kan tanken voor €1,34 / L en electriciteit minimaal 60 cent per kw kost…. Ik heb het nog niet precies uitgerekend maar dit is zeker iets wat aandacht nodig heeft.

Ik blijf nieuwsgierig naar andere PHEV’s en mogelijk volledig elektrische, maar ik wordt steeds tevredener met deze!

PRIVATE LEASE Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV Intense+ (5D/CVT)