Praktijkervaring Mercedes-Benz C-klasse: eigenaren en gebruikers over ‘de nieuwe’

'Wat is het interieur vernieuwend zeg!'

Mercedes C-klasse

De C-klasse is al sinds 1993 een vaste waarde in het Mercedes-gamma. Ooit was het de kleinste Benz, en als binnenkort de A-klasse van het toneel verdwijnt is het opnieuw een van de compactste modellen die de Duitse premiumfabrikant levert. Vandaag bekijken we de nieuwste C-klasse door de ogen van eigenaren en gebruikers. 

Premium is premium, en dat staat onder meer voor keuzevrijheid. Dat geldt ook voor de C-klasse, die verkrijgbaar is met een groot aantal motorvarianten. Het instapmodel, de C180, heeft 170 pk en het omstreden topmodel C63 S AMG E Performance doet het niet voor minder dan 476. Omstreden? Ja, deze razendsnelle AMG doet het met een viercilinder die wordt gesteund met een flinke portie elektriciteit. In dit artikel komt de topversie niet voor, maar leren we de gangbaardere modellen beter kennen. 

Rijders over het weggedrag 

Een goede premiumauto biedt meer dan spiegels en kraaltjes, zo’n ding rijdt vooral heel fijn. Hoe dat met deze Mercedes zit? “Na 4 jaar naar volle tevredenheid met een C180 te hebben gereden, is dit nieuwe model voor mij een openbaring”, schrijft een upgradende AMG Line-rijder. “De rijeigenschappen zijn een verademing. Het gemak waar deze C200 stuurt en accelereert is next level.” Hij maakt duidelijk wat hij daarmee bedoelt. “Mede vanwege de lage bouw voelt hij zeer stabiel aan. Tot aan een bovengemiddelde pittige rijstijl is hij ook muisstil. Hij wordt pas luidruchtiger wanneer je hem flink hoog in de toeren jaagt, maar mede dankzij de elektrische ondersteuning is dat vrijwel niet nodig.” 

Ook een andere C200-rijder maakt deze vergelijking. “Reed de vorige C-klasse fantastisch, wel dynamischer dan deze, maar als het gaat om comfortabel Mercedes rijden overtreft de nieuwe duidelijk de vorige. Er is meer deining in het rijden. Wil je dat het allemaal strakker gaat, dan is dat snel te regelen door naar de sportstand te gaan. De demping wordt dan straffer en ook het sturen gaat iets zwaarder. Je kunt het dan vergelijken met de vorige in de comfortstand.” 

De C200 vindt blijkbaar gretig aftrek, want ook een derde berijder deelt zijn ervaringen. “Dan het onderstel: hier merk je dat er keuzes zijn gemaakt richting comfort. Rechtuitstabiliteit is -ook bij hoge snelheid en de najaarsstorm van afgelopen weekend- echt heel goed.” Hoe zit het met de besturing? “Insturen is zeker niet zo scherp als de vorige auto (BMW 3-serie met M-onderstel), maar midcorner houdt de Merc zijn lijn heel precies, grip is goed en ook is de lijn bijna altijd nog krapper te kiezen doordat onderstuur zo lang uitblijft. Nóg beter dan bij de BMW is de directheid van het stuur: slechts twee omwentelingen van links naar rechts en dat voel je bijvoorbeeld goed in stadsverkeer of in krappe bochten zoals haarspeldbochten.”  

De parallel met BMW trekt een andere bestuurder eveneens. “Het comfort is indrukwekkend, ook de wegligging en besturing zijn super. Ik vind hem directer, wendbaarder aanvoelen dan de BMW 320 M-sport die ik hiervoor had. En flink comfortabeler. Toch knap!” 

Plug-in hybride is zwaarder 

De C200 heeft een mild hybride aandrijflijn, maar Mercedes levert ook een stekkerhybride. Een paar rijders van zo’n 313 pk sterke C300 e (een C400 e is er ook) delen hun ervaringen. “De auto rijdt best wel comfortabel, is stil en heel luxueus. Hij ziet er ook goed uit. Geen twijfel daaromtrent. Ik kan momenteel 80 km afleggen bij relatief lage temperaturen. Dat zit echt wel goed”, vindt een van de plug-inrijders. Hij ervaart ook een flink nadeel tijdens zijn eerste kilometers. “Het gewicht van de wagen sleur je constant mee en dat voel je. De auto kreunt letterlijk en figuurlijk onder zijn hoge gewicht. Als je een drempel neemt of door een put rijdt voelt het echt aan alsof er vijf personen in je auto zitten.” Een ervaring waarin de andere berijder zich niet kan vinden. “Zoals gezegd rijdt de auto heel zacht en comfortabel. Ik las dat hij erg zwaar zou aanvoelen, maar daar merk ik eigenlijk echt niets van.” 

Tot slot laten we ruimte voor een enthousiaste C200 d-rijder. “Wat een plezier!”, schrijft deze dieselaar. “Ik stap elke keer weer in met een enorme glimlach. Het comfort is uniek. Dit is de  comfortabelste wagen waarmee ik ooit heb gereden en ook de wegligging is zeer goed. De wagen stuurt precies, is stil, filtert alle oneffenheden weg op een onopvallende manier en kan behoorlijk sportief uit de hoek komen. Dit is de lichtste motor uit het gamma, maar in het dagelijkse verkeer lijk je al een sportwagen.” Dan nog een korte opmerking over de rijhulpsystemen. Waar die in deze rubriek regelmatig een stoorzender blijken ervaart men de assistenten van Mercedes-Benz juist als behoorlijk goed. 

Interieurbeleving 

Wat rijden betreft doet de C-klasse het goed, maar vanuit welke ambiance beleeft men dit rijplezier? “Wat is het interieur vernieuwend zeg!”, schrijft de berijder van een C200 Estate enthousiast. “Smaken verschillen, maar ik vind het gaaf. Bomvol met de nieuwste technieken en toch heel eenvoudig te bedienen, althans de meeste essentiële zaken.” Dat geldt ook voor een sedanrijder, die opnieuw een vergelijking maakt met zijn vorige auto. “Je blijft toch onwillekeurig vergelijken. Zo is het MBUX-systeem wel erg goed en is het enorme display heel gaaf. De BMW i-draaiknop heb ik nog niet echt gemist.” 

Tegenover deze lofzang staat een bestuurder die het systeem op eigen wijze doorzaagt. “Het digitale instrumentencluster is een prachtig display, leesbaar onder alle omstandigheden en makkelijk raadpleegbaar via de touchknoppen op het stuurwiel. Er is een aantal verschillende thema's beschikbaar, maar eigenlijk valt hier niet zoveel mee te doen. Alleen de ‘classic’ look lijkt me volledig uitgewerkt, alle andere thema's lijken me niet afgewerkt of bieden niet alle mogelijkheden. Zo kun je alleen in de classic-look het middelste venster kiezen, bij de andere thema’s niet …”   

Maar er is nóg een scherm. “Het display op de middenconsole is nog impressionanter”, schrijft deze berijder daarover. “Ook dit scherm is onder alle omstandigheden makkelijk leesbaar. Het MBUX-multimediasysteem is zeer gebruiksvriendelijk en behoorlijk snel, alles is gemakkelijk te vinden en vlot in te stellen. Alleen bekruipt me soms nog het gevoel dat het allemaal oude wijn in nieuwe zakken is. Van moderne smartphonetechnologie is eigenlijk weinig merkbaar. Alles is heel statisch ingericht met weinig mogelijkheden tot personalisatie.” 

Wat deze gebruiker wel voldoende aanpasbaar vindt zijn de stoelen. “De zetels zijn perfect in te stellen (manueel) en zitten zeer goed. Ik heb voldoende hoofd - en beenruimte en met de bestuurderszetel voor mezelf ingesteld is er nog ruim plaats voor de passagier achter me”, schrijft hij daarover. Ook de berijder van een C200 Luxury Line is tevreden. “Goede en fijne stoelen, de zittingverlengers geven een goede steun onder de bovenbenen, het geheugensysteem in de stoelverstelling is heel praktisch.” Je merkt trouwens dat deze auto niet gekocht wordt voor de ruimte – onze reviewers besteden hieraan simpelweg weinig tot geen aandacht. 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Deze generatie C-klasse is nog vrij jong, maar het lijkt er voorzichtig op dat er zich geen structurele problemen openbaren. Dat betekent niet dat er zich op individueel niveau geen problemen voordoen. “De chromen strips rondom de deuren zitten gewoon niet goed vast en er zit een kraak in de beide voorstoelen”, schrijft een C200 Estate-berijder. “Dat blijkt te komen door de hoogteverstelling en er is me aangeboden dat er onder garantie opgewaardeerde versies gemonteerd gaan worden.”  

Daarnaast lezen we zo nu en dan over storingen aan het MBUX-systeem. “Software: paar keer meegemaakt dat dingen het niet deden. Ineens geen radio meer, eigen profiel niet laden, en zo nog een paar dingen. Echter soms na één keer op slot, van slot open, deed alles het weer. Soms pas na een paar keer weer.” Eén rijder kreeg te maken met een auto die van het ene op het andere moment niet meer startte. “Uiteindelijk bleek het probleem een defecte startknop te zijn”, schrijft hij. “Komt zelden voor, werd mij verzekerd in de werkplaats. Geeft toch een deukje in het vertrouwen ...” Ook het vertrouwen van een C300 e-rijder werd zodanig beschadigd dat hij afstand van zijn Benz deed, maar wel weer een nieuwe bestelde. 

De nieuwe C-klasse lijkt dus een echte Mercedes. Ten opzichte van het vorige model melden gebruikers een flinke stap vooruit op het gebied van rijcomfort, terwijl dat niet ten koste gaat van de rijdynamiek. Daarnaast oogsten het infotainment en de rijassistenten veel lof. Daar staat tegenover dat niet elke auto helemaal vrij van storingen is, al kan het meeste wel naar tevredenheid worden opgelost.  

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum