Mercedes-Benz C 300 e Estate AMG Line (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C 300 e Estate AMG Line |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 1.150 km |
Autoweek had gelijk
- 1.150 km
op 20 januari ben ik mijn allereerste Mercedes ooit gaan afhalen. Ik heb altijd BMW en Lexus gereden, maar owv fiscale redenen (bedrijfswagen) moest ik een plug-in hybride of een elektrische wagen kiezen. Ik twijfelde sterk tussen deze auto en een BMW 320e Touring. Heb met beide kort gereden. De BMW reed zeker beter, sportiever en zag er ook heel netjes uit. De Mercedes wist me vooral te imponeren met zijn interieur. Dat is persoonlijk, ik weet het, maar ik kan het echt wel smaken. Verder kan je met de Mercedes minstens 80 km elektrisch rijden en dat heeft bij mij de doorslag gegeven. Mij kennende zou ik de BMW, die bovendien traag oplaadt, nooit opladen en met de Mercedes kan ik perfect mijn woon-werkverkeer van in totaal 60 km, waarvan 40 km snelweg, perfect met1 laadbeurt afleggen. Een elekrische auto was niet aan de orde, want ik rij nog te graag wat door met mijn auto en heb weinig zin in laadstress.
Ik heb mijn wagen besteld eind maart en in december, kreeg ik het bericht dat hij geleverd werd bij de dealer zonder de digital light-koplampen. Wat een afknapper. Heb eerst geprobeerd de wagen te weigeren, maar mijn werkgever heeft me vriendelijk verplicht de wagen zo te nemen. Mercedes heeft op geen enkele manier medewerking willen verlenen om dit euvel in nalevering op te lossen. Echt zonde, want ik erger me enorm aan deze koplampen en ga dat de volgende 5 jaar ook zeker blijven doen. Triest om zo voor een voldongen feit te worden geplaatst.
De auto zelf. Ik had tests gezien op Autoweek en na het zien van de tests had ik toch wat spijt dat ik voor de Mercedes had gekozen. Was dus heel beniewd hoe de wagen in het echt zou rijden. De auto rijdt best wel comfortabel, is stil en heel luxueus. Hij ziet er ook goed uit. Geen twijfel daaromtrent. Ik kan momenteel 80 km afleggen bij relatief koude temperaturen. Dat zit echt wel goed. Echter het gewicht van de wagen sleur je constant mee en dat voel je. De auto kreunt letterlijk en figuurlijk onder zijn hoge gewicht. Als je een drempel neemt of door een put rijdt, voelt het echt aan alsof er 5 personen in je auto zitten. Dit is zo vervelend dat ik me er op betrap dat ik putdeksels en andere obstakels automatisch vermijd. De wagen kraakt ook achteraan bij het oprijden van een oprit en hier en daar hoor ik wel eens kraakjes en piepjes uit het dashboard komen. Ik reeds vorige week nog even met de Audi Q4 van mijn vrouw en was verrast om geen enkel krakend geluid te horen, niettegenstaande die auto veel harder is afgeveerd.
Het hybride-systeeem werkt redelijk ok. Niet zoals bij mijn vorige Lexus RC300h. Dat systeem was echt top en ik heb nooit een of andere hapering gemerkt. Bij deze Mercedes is de overgang van elektisch naar benzine ook ok, maar bij het vertrek (zeker als de batterij leeg is) of het remmen, heb ik al meermaals wat kleine haperingen gemerkt die je van een merk als Mercedes niet zou verwachten. Remmen met deze auto is trouwens vervelend omdat het rempedaal heel wollig aanvoelt en heel moeilijk te doseren is. Wat dan wel weer top is, is dat de auto zelf automatisch remt bij het naderen van een kruispunt of het naderen van een andere auto. Daardoor hoef gelukkig je niet al te vaak te remmen.
De auto zelf rijdt alleszins zeer vlot. Elektrisch kan hij perfect met het verkeer mee en ook op benzine rijdt hij heel prettig. Hij is best pittig en als je op het gas gaat staan, zit je binnen de kortste keren aan je gewenste snelheid. Dat is best aangenaam. De auto nodigt ook wel een beetje uit om snel te rijden, eens hij op benzine rijdt.
Het MBUX-systeem vind ik top, maar helaas hapert het af en toe wel eens. Soms valt het scherm plots uit of krijg ik een storing waardoor ik enkel nog sneeuw op het beeld heb of verspringt het beeld ongevraagd.
Het advanced muzieksysteem is best wel zuiver en ok. Het is geen Mark Levinson, zoals ik had in mijn Lexus, maar ik ben er tevreden van.
Dit alles is een indruk na 1150 km. Ik ben benieuwd hoe ik over deze auto denk binnen 10000 km. Tot nog toe ben ik eerder verdeeld en zeker niet laaiend enthousiast. Ik vermoed dat de niet-hybride versies van deze auto effectief een pak leuker rijden. Helaas is het autolandschap in België veranderd en worden we gedwongen om voor deze deze dure tussenoplossingen te kiezen.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse
Uitgelicht aanbod

Mercedes-Benz C-klasse 300 e AMG Line | Premium Plus pakket | Rijassistentiepakket Plus | Trekhaak | Burmester® 3D surround sound system | DIGITAL LIGHT met projectiefunctie |
- 2023
- 15 km

Mercedes-Benz C-klasse 180 Business Solution AMG | Panorama | Navigatie | Camera | DAB+ |
- 2021
- 33.728 km

Mercedes-Benz C-klasse Estate 180 AMG Line | Premium pakket | Trekhaak |
- 2023
- 15 km
Lees ook

AutoWeek Test - Mercedes-Benz C-klasse Estate

Mercedes C300e Estate - Afscheid duurtest

Mercedes-Benz C300e Estate – BMW 330e xDrive touring - Dubbeltest

Per C-klasse naar St. Moritz - Duurtestreportage

Mercedes C-klasse update: C180 eruit, C300e Estate erin
