Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021) #2

autoreview

Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)
Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 200 Estate Luxury Line (2021)

Signalement

UitvoeringC 200 Estate Luxury Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst22.000 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Update na 4,000 km

  • 4.000 km

Hoe bevalt het leven met de C200?
Er zijn heel veel goede zaken, dus ik kijk uit naar elke rit!
De auto is stil, de besturing is met 2 omwentelingen van links naar rechts zo direct als een Alfa Giulia, maar zonder diens nervositeit. De stoelen zitten heerlijk, ook om even naar een Duitse kerstmarkt op en neer te cruisen (dit was voor de Omicron-situatie...), op de Autobahn blijkt de auto
tot 200 km/u uitmuntend te cruisen - stabiel, rustig en stil- daarboven wordt het wat rumoerig. De topsnelheid wordt opgegeven voor 240 km/u, maar boven de 230 (op de GPS en met winterbanden) wordt het sprokkelen. Het is opvallend hoe strak de ruitenwissers bij 220 werken, zonder te "flapperen". De auto zit vol van dit soort kwaliteitsdetails. De LED verlichting is echt heel erg goed. Het is wel jammer dat de follow-home verlichting alleen functioneert wanneer de verlichting op "automatisch" staat. Misschien kan dat wel, maar moet ik beter zoeken in alle instelmogelijkheden. Het EQ Boost systeem is de mild-hybride elektro ondersteuning en dit systeem verzorgt ook meteen het stop-start. Echt prachtig hoe de motor niet meer aangeslingerd wordt, zoals dat met de conventionele startmotoren het geval was, maar zachtjes aangeduwd wordt. Vrijwel onmerkbaar! Het gemiddelde verbruik over deze 4.000 km is 1:12. Dat is niet heel slecht, maar ook niet denderend. Bijvoorbeeld braaf in NL cruisend is het verbruik realistisch gezien nooit beter dan 1:14 en dat deed de BMW 320i zonder down-size motor en mild-hybride techniek beduidend beter. Het onderstel is zacht, vooral aan de achterzijde. Volgens de specificaties heeft de Luxury Line ten opzichte van de basis uitvoering (die in NL niet geleverd wordt, maar wel in Duitsland) een Agility Control onderstel wat 15 mm verlaagd is. Het is niet slecht, maar ik zou het liever wat steviger zien. Bij afrijden van verkeersdrempels veert de achterkant dan minder ver in en bij wat harder hoeken zet de achterkant zich wat sneller. Iets wat niet specifiek is voor deze Merc, maar voor veel moderne auto's is de terreur van de veiligheidssystemen. Lane Assist drijft je tot waanzin met alle biepjes en ingrepen. Ook Forward Control is er zo een. En het ergste is dat je deze zaken na elke start opnieuw moet uitschakelen. Ik krijg de neiging om met de zijkniptang onder mijn dashboard te duiken :-) Dat zou niet de eerste schade zijn, want toen de winterbanden werden gemonteerd wist Kwik-Fit het linker voorwiel van een diepe kras over alle vijf de spaken te veroorzaken. En dan wordt dat "opgelost" door de velg op te schuren en te spuiten. Het is redelijk gedaan, maar niet onzichtbaar. Ik snap ook wel dat er grotere problemen bestaan, maar het is wel jammer.

Dan nog even over de winterbanden: Michelin Alpin 6 in de originele maat 225/50-17 en deze rijden echt goed, ook ten opzichte van de Pirelli zomerbanden (en dat is bij winterbanden vaak een stuk minder). Ze maken wel meer geluid. Wel gaaf overigens: in een van de 6 basis lay-outs van het dashboard kun je zowel bandenspanning als -temperatuur zien. En de olietemperatuur. Voor de techniekliefhebbers onder ons :-)

High-tech, luxe & krachtige cruiser

  • 4.000 km

*** Update(je) - 1.400 km
Even een toertje naar de Duitse Autobahn toont hoe eenvoudig de auto naar 230 (op de GPS) gaat. dat is zo’n 236 op de teller. De C200 loopt zeker op hogere snelheden beduidend beter door dan mijn eerdere BMW 320i. De ruimte ontbrak om te zien of de opgegeven top van 240 er in zit, maar dit lijkt aannemelijk. Op de terugweg heerlijk relaxt, op een inmiddels donkere en lege snelweg gecruist. Dan valt op dat de standaard DAB radio eigenlijk prima is, waar de standaard audio bij veel auto’s nogal matig is.

De bandenspanning is nu de maximaal aanbevolen spanning, voor wat extra stuurprecisie. Voor de vooras -dus het insturen- pakt dat heel goed uit. De achteras lijkt iets licht gedempt voor ambitieus hoeken.

*** Update na een weekend sturen, totaal bijna 1.000 km gereden***

Tijd voor een nieuwe auto!

Deze review is gebaseerd op een eerste indruk, nadat ik de auto 5 dagen geleden ophaalde.
Ik ga in op mijn overwegingen om deze auto te kiezen, de eerste rij-indrukken en daarnaast ik bespreek enkele zaken die me opvallen ten opzichte van een paar bevindingen van de pers.


Waarom de C200? Ik houd van een combinatie van high-tech, goede prestaties, niet al te groot (vanwege stuurgedrag) en toch ruim genoeg voor gezin en hobby's. Dus een trekhaak is een must (voor mtb, aanhanger voor motorfietsen en zo). En ik ben gek op achterwielaandrijving. Tja, dan vallen behoorlijk wat leuke/mooie/fijne/... auto's waar geen trekhaak gemonteerd kan worden of met voorwielaandrijving af, zoals bijvoorbeeld een Ford Focus ST (trekhaak onmogelijk vanwege centrale uitlaat). Bovendien vind ik het mooi als een voertuig ergens in uitblinkt, met andere woorden: als er duidelijke keuzes zijn gemaakt in het ontwerp. Daarnaast is de opvolger van mijn vorige auto, een BMW F31 3-serie schrikbarend duur geworden in een aantrekkelijke uitvoering en hopla, zo kwam de C-klasse in beeld.

Wat meehielp in de keuze is de introductie aanbieding. Mercedes heeft voor de C-klasse Estate een introductieaanbieding: omdat de C180 nog niet leverbaar is, wordt de C200 tijdelijk tegen de prijs van de C180 geleverd (grofweg). Dat zijn ook vrijwel dezelfde motoren, maar de C200 heeft 204 pk ipv 170. Beide hebben een mild-hybrid systeem een ondersteuning van 20 pk.

Woensdag de auto opgehaald.
Dit is voor het eerst dat ik een auto of motorfiets heb gekocht/besteld zonder erin proef te rijden en dat is eigenlijk tegen mijn principes. Maar goed, er waren in mei simpelweg nog geen auto's beschikbaar. Bovendien maakte een proefrit in een vorige Generatie (w205) C180 AMG uitvoering een zeer goede indruk. Dus knoop doorgehakt.

Bij de aflevering zag ik dat er gelukkig geen energy-saver-achtige banden gemonteerd zijn: Pirelli P7. Nu heb je als koper geen invloed op de bandenkeuze (wat eigenlijk best een kwalijke zaak is als je een beetje liefhebber bent). Opluchting in ieder geval. Meteen een ritje van 250 kilometer gemaakt en die stelt gerust: wat een heerlijke cruiser. Stil, ruim, intuïtief te bedienen en heerlijk krachtig. Om met dat laatste maar eens te beginnen: in een test werd genoemd dat het motorvermogen van de C200 "net voldoende" is. Wel, een sprint naar 100 in 7,5 seconde en een top van 240 km/u zijn wat mij betreft prima. Het is geen 911, maar voor een bijna-instapper zijn het uitstekende prestaties. De teller is behoorlijk nauwkeurig en de C200 zit zo op de 200. Helemaal prima. Wat met name opvalt is het turbo-gat geheel ontbreekt en dat de auto tussenacceleraties levert alsof er een veel groter motorblok is. Kracht geeft comfort. Vermoedelijk speelt de elektro-ondersteuning hierin een mooie rol. De 9-traps automaat schakelt subliem. In alle situaties t/m zo'n 80% gasgeven moet je op het dashboard kijken naar de indicator om te zien dat er geschakeld wordt. Echt leuk, zelfs de radio uitgezet om te zien of ik het dan wel merkte. Amper. Pas bij volgas geven zal de bak van -bijvoorbeeld- 9 naar 4 terugschakelen en haalt de motor door. Het geluid vind ik best te pruimen, tamelijk zwaar en gelukkig zonder kunstmatige geluidsondersteuning via de speakers (of ze hebben dat verrekte goed gedaan!).

Dan het onderstel: hier merk je dat er keuzes zijn gemaakt richting comfort. Rechtuitstabiliteit is -ook bij hoge snelheid en de najaarsstorm van afgelopen weekend- echt heel goed. Insturen is zeker niet zo scherp als de vorige auto (BMW 3-serie met M-onderstel), maar midcorner houdt de Merc zijn lijn heel precies, grip is goed en ook is de lijn bijna altijd nog krapper te kiezen doordat onderstuur zo lang uitblijft. Nóg beter dan bij de BMW is de directheid van het stuur: slechts 2 omwentelingen van links naar rechts en dat voel je bijvoorbeeld goed in stadsverkeer of in krappe bochten zoals hairpins. Het onderstel is prachtig stil, dus er worden heel weinig geluiden naar het interieur doorgegeven. Hiermee staat de C200 op eenzame hoogte in zijn klasse. Dat is ook het geval wat betreft het interieur, want wat is dat vernieuwend zeg! Smaken verschillen, maar ik vind het gaaf. Bomvol met de nieuwste technieken en toch heel eenvoudig te bedienen (althans de meeste essentiële zaken). En vooruit: de kids vinden de disco interieur verlichting, hun eigen airco, de i-pad houder in de middenarmsteun en de USB-C aansluitingen het gaafst aan deze auto :-)
Zaken waaraan je ziet dat veel aandacht aan comfort is besteed is bijvoorbeeld hoe stil de airco werkt en hoe weinig "tocht" je voelt zelfs als deze op een hoge stand staat.

Nog wat praktische notities: over de eerste tank is het verbruik 1:15, mix van snelweg en stadsverkeer, rustig gereden maar zeker geen zuinigheidsrit. Ook gewoon lekker 140 gecruised als het kon en enkele keren doorgehaald naar 200. De elektrisch inklapbare trekhaak is net effe minder mooi dan bij BMW: hier moet je zelf een laatste ruk eraan geven om 'm te vergrendelen. Wel weer handig is de stoffen "hoedenplank" welke omhoog gaat als de achterklep opengaat (dat had de BMW niet) en het is juist weer jammer dat de separaat te openen BMW-achterruit ontbreekt. Achter de elektrisch te bedienen achterklep bevindt zich een bagageruimte die mooi rechthoekig van vorm is, met nog een praktische ruimte eronder. Daar bevindt zich standaard een mooi stevig kratje en dat was meteen al handig voor de modderlaarzen. Qua bediening is het mooi dat de auto uit zijn voegen barst van nieuwe techniek en toch heel eenvoudig bedienbaar is. Het grote centrale scherm is prima te bedienen, waarschijnlijk dankzij die grootte , maar vooral ook door de goede positie. Je rechterarm leunt op de (heerlijk zacht gevoerde) middenarmsteun en je vingers reiken eenvoudig naar dat scherm. Laatste puntje: de knoppen op het stuur zijn van de "haptic" soort en ik las dat sommige journalisten daar wat moeite mee hebben. Ik had er nog nooit mee gewerkt, maar vind het prachtig werken.

Zojuist alvast de winterbanden besteld: Michelin Alpin 6.
Nu eerst maar eens kilometers maken.

Ik zal in de toekomst wat meer posten en mooiere foto's opladen.

Update 9,000 km

  • 9.000 km

Net terug van wintersport in Italië, de eerste vakantietrip, is het tijd voor een update.

De Merc is gemaakt voor dit soort reizen: stil, krachtig genoeg en het zitcomfort is net zo groot als de actieradius. De tankinhoud wordt opgegeven voor 66 liter, maar er blijkt (met wat geduld) ruim 70 liter in te gaan. Op de rit van 2500 km was het verbruik ongeveer 1:13 dus dat geeft 900 km bereik. Niet slecht! Vooral niet omdat we in Duitsland op de linkerbaan meereden en als het kon ook volgas gingen, althans tot zo'n 220.
De stoelen zijn heerlijk, niet enorm sterk geprofileerd of zo, maar eigenlijk op een onopvallende manier steengoed. Ook zo iets wat heel fijn is: de luchtstroom van de airco/verwarming is heel stil en het voelt niet als "blazen". Daar is beslist veel aandacht aan besteed!
Er komen steeds nieuwe zaken naar voren. Zo hebben de ruitenwissers een indicator die weergeeft wanneer de wisserbladen versleten zijn, door een stip op het wisserblad wat dan geel kleurt. De achteruitcamera heeft ook een breedbeeldstand (die daadwerkelijk om het hoekje kan kijken), het schakelen op "manual" zetten werkt in de bergen veel fijner, niet zozeer vanwege het afremmen op de motor maar meer om het vele op- en terugschakelen tegen te gaan. Want is zulke situaties -en ook op de snelweg als je flink wilt doorrijden- heeft de 9-bak eigenlijk een paar versnellingen te veel. Als je daarentegen soepel meeglijdt met het verkeer is de bak supersoepel en houdt het toerental echt laag. In 9 draait 'ie 2.000 toeren bij 160 km/u. Dat betekent ook dat de theoretisch top 480 km/u is...

Er zijn ook zaken die niet goed zijn: een chroomstrip van de linker achterportier laat los. Ik kon 'm terugdrukken, maar hier mag de dealer toch even naar kijken. De deurhendel van datzelfde portier bleef openstaan na een nachtje -18C. Absurd natuurlijk. De achterklepscharnieren kraken wanneer deze opengaat en ook de middenconsole kraakt wat als je er met je rechterbeen tegenaan drukt (bijvoorbeeld in scherpe bochten). Geen halszaken, maar dit past niet bij het prijskaatje. Sterker nog, een Kia Rio (die we ooit hadden) heeft dit soort grappen niet. Eens zien hoe de dealer dit oppakt, ik ga ze morgen bellen.

Blijft een genot om mee te rijden

  • 15.000 km

Ik werk vanuit huis dus daar maakt de auto amper km's. Intussen heb ik er wel zakelijke ritten naar onder andere UK, DK, België en Duitsland mee gemaakt.
De auto gaat me steeds beter bevallen! Vooral als je in het buitenland weer eens een huurauto meekrijgt (wat in mijn geval vaak een auto in de klasse basis golf of mondeo is) dan realiseer je je hoe fijn de C-klasse is, hoeveel aandachter aan details is besteed en hoe goed dat ding in elkaar steekt. Voorbeeldje: de voorruit is voorzien van 3 ruitensproeiers. De automatische LED verlichting is vooral 's nachts op een verlaten Autobahn heel goed en de spraakbesturing is dermate goed dat ik de knoppen amper nog gebruik. De MB kan op verzoek zelfs een mop vertellen (wel van matige kwaliteit.... Duitse humor he...!). Zo lekker hoe je 180-220 kruist. Zelfs de (tamelijk nauwkeurige) teller even op 250 gehad.

Het gemiddelde verbruik over de eerste 15k km is ongeveer 1:13 en dat is okay. Wat wel heel vreemd is, is dat de MB bij heel rustig rijden wel iets zuiniger is (1:15-16) maar bij echt planken relatief zuinig blijft (1:11 of zo). Met zijn downsize motor en mild-hybride techniek had ik juist het tegenovergestelde verwacht. Mijn vorige auto (BMW 320i F31) wat met zijn conventionelere techniek juist zuiniger als bij rustig gebruik en iets onzuiniger bij gassen). Ach, het totaal resultaat is niet echt verkeerd.

Op naar de 20.000 km!

1 jaar - 22,000km - 1e beurt

  • 22.000 km

Dit wordt een saaie update: de auto meldde dat het na 1 jaar tijd is voor de 1e beurt.
Een chroomlijst (van de zijraam omlijsting) die een paar mm los zat is vastgeklikt en verder niets.
Wensink leverde een schitterende C300e station met AMG pakket als leenauto. Wat voelt dat ding zwaar zeg! Kan de test uit Autoweek helemaal onderschrijven.
De auto kwam prachtig gewassen en schoon van binnen terug. Bij Wensink hebben ze wel een wasstraat die véél beter is dan de gemiddelde wasstraat...

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)
€ 809
 
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (4D/9A)
€ 851
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens