Mercedes-Benz C 200 AMG Line (2022)

Mercedes-Benz C 200 AMG Line (2022)

UitvoeringC 200 AMG Line
Bouwjaar2022

Valse start

• 300 km

Begin oktober 2021 koos ik voor een nieuwe Mercedes C200 AMG launch edition, private lease bij Mercedes. Prachtige auto, seleniet grijs, panorama dak en 19 inch lichtmetaal maakte het plaatje helemaal compleet. Het was een auto die zo op de boot stond in Zuid-Afrika en ergens eind oktober 2021 in Duitsland zou arriveren om dan een week later geleverd te kunnen worden.
Het was de keuze tussen de Benz of een BMW 318i met MSport- pakket uit de showroom. Mijn vorige auto was een 320i M touring. Superauto, maar in augustus tenonder gegaan in een ongeluk... Toch de Benz maar, die zou er ook vlot zijn. Das Beste oder nichts!
25 oktober kwam de Benz inderdaad in Duitsland aan - voor 1 december zou ik zeker rijden. Helaas bleek de auto verscheept te zijn met een missend Steurgerat. Toch een gevalletje chip-tekort!
Na dik 4 maanden en geregeld bellen naar de dealer en toch uit frustratie ook maar naar de importeur - ik zag 'mijn' auto (zelfde configuratie) meerdere keren beschikbaar bij andere dealers - werd de Benz op 11 maart afgeleverd. Niet erg feestelijk, want de poetsers waren nog niet klaar. De gebruikelijke cerimonie met onthullende strikken of doeken werd overgeslagen. Maar dat hij daar eindelijk stond was al feestelijk genoeg, wat een mooie auto!

Toen ik de volgende dag met een kameraad autofreak de Benz voor een rondje wilde meenemen: acculampjes en niet starten. Het zal toch niet?! Na de Mercedes hulpdienst te hebben gebeld kwam er na een tijdje een sleepwagen bij mij thuis voorgereden. En toen startte de Benz weer... Vervolgens is de auto 3 dagen terug naar de dealer gegaan, voor verdere diagnose. Voor de tussentijd kreeg ik kostenloos een GLA mee - de komende jaren staat die nu op Google maps voor de deur.
Uiteindelijk bleek het probleem een defecte startknop te zijn. Komt zelden voor, werd mij verzekerde de werkplaats. Geeft toch een deukje in het vertrouwen...

Auto rijdt verder super. Comfortabel, ligt verrassend strak op de weg en stuurt zelfs fijner dan de Beamer die ik ervoor had.

meivakantie en fratsen

In de meivakantie extra km's gemaakt naar la France. Kofferbak is ruimer dan ik had ingeschat. Koffers, proviand en ander vakantiespul ging met gemak mee. En wat rijdt de auto heerlijk! Stoelen zijn super, panoramadak is prachtig net als de rest van het interieur.
Verbruik is ook ok, op lange stukken met gemak 1:15. Gemiddeld tot nog toe 7,8 l/100 km. Ik rijd minder dan voorzien. Thuis werken drukt het aantal km's. En voor kortere ritjes pakken we vaak fiets of de IQ.

Ondertussen valt op dat de het materiaalgebruik net wat minder premium is dan bij de BMW. Kleine dingen als materiaal onder de middenconsole, en bijvoorbeeld kofferbakbekleding zijn wat minder mooi.

3 juni 3500 km Van echt mindere kwaliteit bleek de motorkapontgrendeling. Ik ging ruitenwisservloeistof bijvullen, maar de motorkap wilde niet meer openen. De ontgrendelingskabel lag er los bij. Terug naar de dealer, waar ik kon wachten op de reparatie.
Na een uurtje bleek dat het ontgrendelingsmechanisme van de motorkap los had gezeten en dat daardoor de kabel los was gekomen.
Toch een beetje beschamend voor een premium brand met een slogan die kwalieit met hoofdletters suggereert, maar vooral irritant.
Verder blijft het verbruik hetzelfde en het rijden super. Hoewel ik dat laatste te weinig doe.

Ik kreeg ook zomaar een berichtje van Mercedes Me app gevolgd door een email met de melding 'Accuspanning kritiek'. Toch maar even de dealer gebeld met de vraag waar dat nou weer vandaan komt?! Uitleg was dat het zou kunnen komen dat er weinig km's gemaakt worden en dat er toch systemen constant stroom verbruiken...
Nou ja, ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen en conform instructie een ritje van 30 km gemaskt om bij te laden. Om nou een druppellader aan zo'n nieuwe auto te gaan hangen ging me te cer. Dat ik dat moet doen bij mijn 1963 Mercury is tot daaraan toe, maar bij zo'n moderne hightech auto...

Het rijden blijft overigens nog steeds een genot.
We gaan af en toe naar de Duitse grens om te tanken en boodschappen in te slaan. Steeds valt op hoe comfortabel de Benz is ondanks de 19 inchers en AMG verlaging. Wel hoor je bij elke drempel de voorkant vervaarlijk schuren. Dat blijken 2 soort van spatlapjes - niets om me zorgen over te maken.

Een vokgende keer eens een autobahn test uitvoeren

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Alphabet
Mercedes-Benz C 180 Estate Business Line (5D/9A)

Mercedes-Benz C 300 e Estate Business Line (5D/9A)

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Business Line (4D/9A)