Mercedes-Benz C 300 e Estate Luxury Line (2022)

autoreview

Mercedes-Benz C 300 e Estate Luxury Line (2022)

Signalement

UitvoeringC 300 e Estate Luxury Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De Aankoop

*** Alle scores staan op 3 omdat de wagen nog niet in het bezit is ***

SITUATIESCHETS:

Dag mede autoliefhebber,
Na lang overwegen en vele mogelijkheden vergeleken te hebben, heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en m’n nieuwe wagen besteld: De Mercedes-Benz C300e Estate.

Ik heb zelf van dit forum gebruik gemaakt om te lezen hoe andere mensen hun keuze gemaakt hebben en hoe het hen bevalt, dus bij deze, hier is mijn verhaal:

Mijn situatie kort uitgelegd:
* Standaard woon-werkverkeer: 40 km heen, 40 km terug = 80 km minstens per dag
* Maandelijks paar grote ritten: ±300 km heen, 300 km terug op 1 dag
* Jaarlijks 2 grotere reizen met de wagen
* Grote bagageruimte is wenselijk voor privé en werk
* Op het werk eigen laadpaal ter beschikking
* Privé woon ik in de stad en parkeer ik auto op straat met weinig laadmogelijkheden
* Budget: 60-70K (indien fiscaal voordelig!)

Met deze wensen in het achterhoofd ben ik dan beginnen zoeken:

WAAROM GEEN EV?

Héél graag had ik een 100% EV gekocht. Maar daarvoor is een goede range, en goede laadinfrastructuur voor mij erg belangrijk. Ik kwam al heel snel uit bij de Tesla Model 3 (TM3):
Voor 65K, een TM3 Long Range met 624 km WLTP rijbereik, én toegang tot Tesla’s Supercharger netwerk, voor een naadloze integratie op langere ritten.
Echter was voor mij ook de ADAS erg belangrijk: overkoepelende term voor Advanced Driver Aid Systems.
Tesla stoeft met z’n autopilot, maar als je de huidige stand van zaken opzoekt, met het verwijderen van de radar, met ongevallen met motorrijders tot gevolg, stel ik toch mijn vragen, doch stond ik er nog voor open.
Doorslaggevend was het recent verwijderen van de USS (Ultrasonic Sensors) door Tesla.
Mensen die nu een TM3 of Y hebben besteld, zullen dus geen parkeersensoren meer hebben.
Tesla zegt wel te werken aan een toekomstige SW update die de werking hiervan zal laten overnemen door de camera’s (Tesla Vision), maar we weten ondertussen al dat je moet opletten met Tesla en beloftes… Mensen die sinds 2019 7K of meer betaald hebben voor FSD (Full Self Drive) hebben die functionaliteit nog steeds niet…

EV alternatieven zijn er zeker: zoals de BMW i4, Hyundai Ioniq 5 (of 6 als je nog wat geduld hebt), Kia EV6, etc.
Maar die beschikken niet over het Tesla Supercharger netwerk, dus lees je dat mensen voor langere ritten vaak terugvallen op de smartphone met apps zoals (abetterrouteplanner), en daar heb ik eerlijk gezegd (nog) geen zin in. (Deel gerust uw ervaringen in de comments!).

Voor mij vielen onmiddellijk ook alle VAG modellen uit de boot: wat je daarover leest wat betreft SW bugs gaat me een brug te ver.

EEN PHEV DAN MAAR?

Als je begint te kijken voor een PHEV, kom je al snel bij de modellen van Mercedes-Benz uit, waaronder de C300e:
Een praktische break (stationwagon, estate, touring, hoe je het ook wilt noemen), met 100 elektrische WLTP kilometers.
Ideaal dus voor het woon-werkverkeer van 80 km per dag.

De BMW 330e komt met 60km voor mij niet ver genoeg op een volle batterij.
De Volvo V60 Recharge komt met 88 km wel aardig in de buurt van de Mercedes.

Aangezien in België de fiscale voordelen voor PHEV’s aangekocht vóór 01.01.2023 dezelfde zijn als voor EV’s, ben ik dan maar voor een PHEV gegaan.
En dan deze met de het grootste rijbereik: de MB C300e, waarmee ik hopelijk zo min mogelijk brandstof zal gaan verbruiken.

CONFIGURATIE:

Een Tesla Model 3 Long Range, met grijze/blauwe lak (dus niet in standaard wit) en trekhaak kost circa 65K.
Wetende dat Tesla geen kortingen geeft: what you see (on the website) is what you (and everybody else) get(s).
Bij “conventionele” automerken is dat natuurlijk anders. Daarom heb ik de C300e Estate online naar wens geconfigureerd, en hiermee een bezoekje gebracht aan de lokale dealer.

Mijn configuratie:

* C300e Estate

* Seleniet grijs met Stof/Artico binnenbekleding

* Standaard in Luxury Line uitvoering
optioneel kan je ook kiezen voor de AMG line, die ziet er iets strakker uit (smaken verschillen natuurlijk), maar ik steek de meerprijs liever in opties die daadwerkelijk iets toevoegen aan het dagelijks comfort:

* Premium Pack, dit voegt een aantal toffe zaken toe:
- Extra sfeerverlichting
- Zetelverwarming
- MBUX navigatie premium met augmented reality
- Elektrische zetels met memory
- Keyless Go
- Parkeerpakket met 360° camera

* Rijassistentiepakket plus:
- Mijn favoriete optie, hier ben ik heel benieuwd naar in de praktijk.
- Dit pakket omvat de typische rijstrookassistent (actieve stuurassistent) gecombineerd met adaptieve cruise control (met automatisch vertrekken in fille verkeer), aangevuld met de mogelijkheid de wagen autonoom van rijvak te laten wisselen door de richtingaanwijzer te activeren.
- Interessant bij de versie van Mercedes is dat het stuur aanraakgevoelig is. De wagen weet dus dat je een hand op het stuur hebt liggen, zonder dat je zoals bij andere merken om de zoveel tijd een rukje aan het stuur moet geven om je “aanwezigheid” te bevestigen.

* Digital Light zonder projectiefunctie
- Dit zou enkel de functionaliteit bevatten die het mogelijk maakt quasi altijd met grootlicht aan te rijden, waarbij de adaptieve koplamp de grootlichtbundel aanpast om geen tegenliggers te verblinden
- De projectiefunctie kost nog eens 500 euro meer, en is in België en Nederland nog niet geactiveerd bij levering omdat deze nog niet wettelijk is goedgekeurd. Dat heb ik dus achterwege gelaten.

* Burmester 3D sound
- Als immense muziekliefhebber kan ik tijdens m’n dagelijkse woon-werk ritten zo genieten van een streepje muziek. Daarbij merk ik telkens opnieuw dat de standaard muziekinstallaties van auto’s eigenlijk geen voldoende vermogen hebben om bij groter volume de bassen te kunnen blijven ondersteunen.
- Mijn huidige wagen (MB A180d) heeft nu het “Advanced Sound System” waar ik erg tevreden van ben, maar deze optie was niet meer te bestellen op de C300e. Gelukkig konden ze me nog het Burmester systeem aanbieden. Kost nog iets meer, maar zou met 15 speakers en 750 Watt wel iets te bieden hebben.

* Stuurverwarming (voor de echtgenote)

* Trekhaak (voor werk/privé)

* Openporig wortelnotenhout als binnenafwerking (persoonlijke smaak, ik vind dat gezellig, zeker in vergelijking met het standaard eerder glimmend kunststof)

BESTELPROCES:

Op de online configuratie die ik had samengesteld stond er bovenaan een configuratie code. De verkoper bij m’n locale dealer kon deze code simpelweg ingeven in zijn systeem, en voila, daar stond mijn configuratie - nog geen minuut nadat ik was binnengewandeld - op zijn scherm.

Ik had enkel nog een vraagje over het “advanced audio systeem”, online vond ik namelijk geen mogelijkheden terug. De dealer kon in zijn bestelsysteem wel het Burmester 3D systeem aanvinken, waarover ik niet moest twijfelen. Het kan dus zijn dat er opties online niet zichtbaar zijn die je wel kunt aanvinken bij de dealer, en vice versa!

Na nog even de opties kort overlopen te hebben, maakte hij van deze configuratie een officiële offerte.

KORTING:

De kortingen waren, midden december 2022:
* voor particulier: 4% korting op de basisprijs (alle opties dus aan volle prijs!) + 1K vaste korting.
* Zakelijk, indien je kon aantonen dat je zaak reeds 5 of meer personenwagens als bedrijfswagen heeft ingeschreven (te bewijzen via de inschrijvingsbewijzen), kreeg je 9% korting op de basisprijs (opties opnieuw aan volle prijs). Dan voldoe je namelijk aan de “MB Star policy” voor fleet klanten.

Ik zat gelukkig in dat laatste geval, dus ging de aankoopprijs van circa 70K naar 64.5K, net onder de prijs van het alternatief, de TM3 LR.

Tot slot maakte de dealer op basis van deze offerte de bestelbon, deze heb ik ondertekend en de wagen was besteld!

LEVERINGSPROBLEMEN?

De wagen werd officieel besteld op 16-12-2022, met een verwachte levering op 07-08-2023 (DD-MM-YYYY).

We zijn nu 1 week na het bestellen, dus hoe kan ik al spreken over leveringsproblemen?

Online las ik namelijk berichten van mensen die in 2021/2022 een C klasse besteld hebben met Digital Light en Burmester 3D, en de wagen geleverd gekregen hebben zonder deze opties, wegens chip tekorten.
Zonder dat ze hier op voorhand op de hoogte van werden gebracht.
Bij aflevering kregen ze wel de keuze:
Of je aanvaardt de auto en krijgt het geld van deze opties terugbetaald
Of je kan kosteloos de wagen annuleren (maar dan heb je ook geen nieuwe auto en mag je opnieuw achteraan in de lijn gaan staan)

Ik heb de dealer hierover aangesproken, en hij zei dat dat maar zelden voorkomt. Hij kon me dus niets garanderen… Dat heeft me wel wat stress nu.
Ik ben wel heel benieuwd of er mensen zijn op Autoweek die zoiets hebben meegemaakt?

VOLGENDE STAPPEN:

Nu volgen 8 maanden van blij afwachten.
De dealer raadde me aan in april/mei nog eens terug te bellen om te zien of de auto nog op schema is.
Updates volgen!

3,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens