Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)

autoreview

Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)
Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (2021)

Signalement

UitvoeringC 180 Luxury Line
Versnellingen9, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf19 km
KM-stand laatst23.298 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Inleiding, keus, eerste indruk

  • 19 km

Inleiding, keus, aankoop en eerste indrukken

Hij is er eindelijk, na dik 8 maanden wachttijd !!
En daar ging dit aan vooraf:

We rijden sinds 2017 in een Mercedes. Een jongensdroom kwam uit !!
Eerst een CLA 180 Business Solution 2017-2019 (RG-126-G )
en daarna een C-160 Business Solution 2019-heden. (ZV-428-X ) (W205)

Zeg maar eind vorig jaar (2020) hoorde ik dat er in de zomer van 2021 een geheel nieuw C model zou komen. (De W206).
Dan zou de huidige C twee jaar zijn.
In de maanden tot april veel info verzameld op internet. Foto’s, autoweek, en bij MercBenzKing op Youtube. (Zoek eens op, leuk ! ) Ik werd alleen maar enthousiaster.
Zag er allemaal goed uit, heel goed. Dat zou misschien ons volgende juweeltje worden, mits de prijzen acceptabel waren en de inruil oké .

En zo stond op Goede vrijdag (2 april) ineens de configurator online op de Mercedes site met de prijzen en die prijzen stonden even later ook op autoweek.
In eerste instantie schrok ik, want in verhouding met de huidige c klasse is hij € 6000 duurder geworden.(als je de basis versies vergelijkt)

Daar krijg je ook wel meer voor in het standaardpakket, en een grotere motor.
Enfin toch maar een e-mail naar de verkoper bij van Mossel die ons ook de vorige twee had verkocht met de vraag wanneer leverbaar en wat de huidige aan inruil zou opleveren.

Daar kreeg ik de dag daarna , de zaterdag al antwoord op. Twee offertes zelfs, van de C180 business line en de C180 Luxery line.
De eerste is de “goedkoopste” en kost 48.280 euro.
De tweede kost 51.657 en met bijbetaling voor metallic lak en actieve distronic 52.837.
De tweede is dus fiks duurder, maar daar zat ook veel en veel meer op, vooral aan rij en hulpsystemen ( en dat was net wat ik wilde)
Verrassend was de inruil, meer dan gedacht, zeker omdat er pas in augustus of september gereden kon worden. (Was toen de gedachte)
Samen diezelfde dag de knoop doorgehakt en besloten te gaan voor de tweede offerte. Was op paaszaterdag en gelijk een mail wanneer we dan konden komen naar de dealer. Dat was de dinsdag na Pasen, 6 april, waar we de offerte nog doornamen en tekenden.

Ja, ik heb een auto van papier gekocht, behalve filmpjes en foto’s nog niet in het echt gezien, maar ach, ik ken Mercedes en weet dat ik er goed aan doe, en geen spijt van krijg. En ja, bijna 12.000 euro duurder dan de C160 !
Maar daar krijg ik een wagen voor die een motor heeft met 170 pk (en 20 pk electro ondersteuning) ipv 129, en alle rij-assistenten en systemen in de nieuwe.
En ja, het is en blijft een hele smak geld ! Ik heb het ervoor over, maar over smaak en geld valt niet te twisten !

Het is dus uiteindelijk geworden:
Mercedes C180 Luxury Line. De motor op benzine levert 170 pk en het mild-hybride systeem geeft een EQ boost bij wegrijden van 20 pk.

Zelf gekozen opties :

890 Metallic cavansietblauw - (€780,-)
301 Lederlook ARTICO/stof Norwich zwart
239 Actieve afstandsassistent DISTRONIC (€400,-)

En de volgende uitrusting : (bij een Luxery line) (en voor degene die deze versie misschien willen, ter info)

30P Opbergpakket (voor in de achterbak)
310 Cupholder voor, dubbel
58U Interieurhemel stof kristalgrijs
U12 Vloermatten velours
R69 zomerbanden 43,2 cm (17 inch) vijfspaaks LM-velgen
P44 Parkeerpakket met achteruitrijcamera
235 Parkeerassistent met PARKTRONIC
P49 Spiegelpakket
249 Buitenspiegel links en rechts verwarmd, elektrisch instelbaar en dimmen bij achteropkomend verkeer. Rechterspiegel kantelt als je achteruit rijd.
500 Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
587 Omgevingsverlichting met projectie van merklogo
P82 URBAN GUARD voertuigbescherming plus
551 Diefstal-/inbraakalarminstallatie (EDW) (SCM)
882 Interieurdetectie en hellingshoek sensor (SCM )
KIWA SCM alarm certificaat incl. keuring
891 Elektrisch te sluiten portieren (sluit-assistent)
365 Mercedes-Benz navigatie (eerste drie jaar gratis)
367 Voorbereiding voor Live Traffic Information
383 Communicatiemodule (LTE/4G) voor het gebruik van Mercedes me
connect-services
PYA Standaardpakket
00U Remote Services
14U Smartphone-integratie
897 Draadloos oplaadsysteem voor mobiele eindapparaten
20U Voorbereiding digitale voertuigsleuteloverdracht
218 Achteruitrijcamera
287 Achterbankleuning neerklapbaar
321 Vingerafdruksensor
355 MBUX uitgebreide functies (MBUX = Mercedes Benz User Experience)
Spraakbesturing (Hey Mercedes), schijnt te leren van je aanwijzingen en schijnt veel dingen te kunnen. Van zaken in de auto tot zaken thuis. (Doe het raam open, rij naar......zet de airco zachter, tot : schakel verwarming en lampen thuis in. )
580 THERMATIC automatische airconditioning twee zones
70B Gevarenvest voor de bestuurder
75B USB-pakket
868 Centraal display
916 Brandstoftank met grotere inhoud (66 liter, waarvan 7 liter reserve)
B51 Tirefit
L3E Multifunctioneel stuur in leder
U22 Viervoudig elektrisch verstelbare lendensteun
P14 AVANTGARDE interieur
P15 AVANTGARDE exterieur
PYM Advantage pakket
P65 Zitcomfortpakket
608 Adaptieve grootlichtassistent
234 Actieve dodehoekassistent
243 Actieve Spoorassistent
504 Snelheidslimietassistent (verkeersborden herkenner)
464 Bestuurdersdisplay
873 Stoelverwarming voor
PBG MBUX navigatie Premium
01B Handleiding in het Nederlands
01U Voorbereiding voor navigatiediensten
16U Apple CarPlay
17U Android Auto
325 Middelste airbag
351 Mercedes-Benz noodoproepsysteem
475 Bandenspanningscontrolesysteem (RDK)
537 Digitale radio (Dab+ en FM)
632 High-performance led-koplampen
79B Voorbereiding voor digitale radio
7U2 Comfortstoelen voor
802 Technische modificatie
927 Uitlaatgasreiniging Euro 6
964 Externe communicatie
968 COC-document Euro 6 zonder deel 2
H50 Sierdelen diamantpatroon zilvergrijs
L Linksgestuurd
R01 Zomerbanden
U01 Aanduiding voor niet-gedragen gordels in Combi-instrument
U10 Automatische uitschakeling voorpassagiersairbag
U60 Veiligheid: Voetgangerprotectiesysteem
- Ruitenwissers met regensensor
Luxe kentekenplaten
- 9G-TRONIC
- DYNAMIC SELECT (economic, comfort, sport, sport plus en individual)
- MBUX multimediasysteem
- AGILITY CONTROL-onderstel
- Interieurverlichtingspakket - 64 kleuren
KEYLESS-GO Start-Funktion
- EQ Boost start-alternator (20 pk)
-dempingssysteem, verlaagd
- Middenconsole hoogglanzend zwart

En wat zit er niet op / heb ik niet voor gekozen :

panoramadak (a 2142 €) , vind ik overbodig , heb liever een goede airco
Head-up display in voorruit (leuke optie maar die display kan je ook bij je instrumenten zien)
Getinte ramen achter (vind ik niet mooi)
Dashcam (ja, is een optie)
AMG -line exterieur (a 3.500 €), vind ik gewoon te duur, en na tweemaal een AMG line, ook wel in voor iets anders.
Meesturende achteras (a 2124 €)
Verwarmd stuurwiel en verwarmbare ruitensproeier (a 520 €) , daar heb ik wel over getwijfeld, maar nog nooit een bevroren ruitensproeier gehad en stuurverwarming ach…hoe vaak vriest het nu ?
Stoelventilatie ( ik vind de airco voldoende, ook als het heel heet is )
Asbak en sigaretten aansteker (ik rook niet, en stroom voor bv een Tomtom is niet nodig)
Trekhaak, ik heb geen caravan, geen paardentrailer en zeker geen fietsenrek achterop).


Mercedes heeft drie productielijnen, in Bremen-Duitsland, East Londen-Zuid-Afrika en in China. Voor de Nederlandse auto’s komen ze uit Zuid-Afrika.(klinkt onlogisch, Bremen is dichterbij)
Later bleek toch de auto uit Bremen te komen.(ook door de chip tekorten?)
Levering ergens in augustus of september. Ik was bij de dealer (van Mossel autostrada) de vierde klant die een C klasse bestelde.

Op zaterdag 19 juni bij de presentatie geweest bij de dealer.
In het echt zien wat we besteld hebben. Toevallig ook een demo met dezelfde motor, Luxury line en kleur.
Ziet er prachtig uit.( Inmiddels levering hopelijk) oktober, met name door het wereldwijde chip probleem.

Inmiddels voor de vorige C een onderhoudsbeurt in augustus gehad. Moet nu rekenen op december, wat in oktober werd bevestigd.

2 december mail contact met de dealer. Auto is compleet en onderweg naar Nederland. Fijn !
De winterbanden en LM velgen die ik heb voor de W205 passen niet op de W206.
Online nieuwe uitgezocht, 5-dubbelspaaks velgen, 17 inch met Goodyear banden voor €1.810,00
Word dus op winterbanden afgeleverd.
En diezelfde dag nog een bericht, of ze op 13 december kunnen afleveren ?
, Ja dus !!

Een week na aflevering (21 en 22 december) gaat de auto naar een poetsbedrijf hier in de buurt,waarbij hij word gewassen, gepolijst, in de wax word gezet en een glascoating krijgt. Ook ramen binnen/buiten, LM velgen, bekleding, etc word nagelopen.
Daarom aan de dealer (vraag van poetsbedrijf) om de auto niet te wassen en te poetsen. Dat word via mail bevestigd, geen gepoets of wassen .


Donderdag 9-12 kenteken bekend, incl meldcode.
Mercedes wil mij graag een auto verzekering verkopen. Kost afgerond €100
Bij Interpolis (met pakketkorting) betaal ik €54. Bijna de helft dus !

Maandag 13 december: opgehaald, zeer prettig ontvangst ! Uitgebreide uitleg over van alles en nog wat ! Betere foto’s na het poetsen.
Eerste indrukken : Heel erg Mercedes gevoel, alles op de juiste plek, alles nieuw en toch vertrouwd.
Wat is hij stil en wat trekt hij rustig op (mede door de EQ boost)
Lane assist werkt goed, , trilling in het stuur.
Heerlijk die dode hoek assistent (heel duidelijk in spiegel te zien).
En de adaptief disctronic : wat werkt dat goed, houd afstand, remt zelfs af tot stilstand, echt een aanwinst en aanbevelingswaardig om erbij te kopen.

We gaan kilometers maken ! Eerste indruk: wohhhh…..

Wassen, Polijsten, wax, glascoating en verdere ind

  • 902 km

Gewassen, gepoetst, gepolijst, in de wax en in de glascoating.
En verdere indrukken !

Iedere kilometer een dikke wohh !! Echt !! Vaak enthousiast over een nieuwe auto geweest, maar dit is echt wel 2.0 qua ervaring.

Ik ben inmiddels een kleine 900 km verder. Zoals gebruikelijk doe ik met iedere nieuwe auto een “rondje Nederland” .
Van Pijnacker via Almere, Lelystad en Drachten naar Groningen en vandaar door naar Assen, Hoogeveen, Zwolle, Utrecht, Zoetermeer, terug in Pijnacker.
510 kilometer. Verbruik 1 op 20 (bij 100 km per uur). De 9 tronic, schakelt zeker bij warme motor onhoorbaar. Wel blijft hij bij 100 in 8 staan. Maar je kan wel opschakelen manueel naar 9
Bij hogere snelheden schakelt hij wel naar de 9e (hoogste) versnelling.
Woon-werkverkeer 23 v.v. Verbruik van 1 op 14,2. Dat is buitenweg, snelweg, stadskilometers.

De auto is erg stil en zeer comfortabel. Echt weer een nieuwe klasse. Als je al Mercedes rijd, dan is dit de verbeterde versie van de vorige. Alles op zo’n beetje dezelfde plek, wel alles digitaal qua knoppen of swip.
Werkt prima, maar het geluid van de radio/media swippen gaat nog niet heerlijk. Had ik liever een knopje gehad.
Wel leuk is dat je verschillende schermen voor je kan swippen, van ingetogen, tot klassiek, tot je navigatie recht voor je. Grote scherm: alles digitaal, maar werkt heel snel. Bij starten even de vingerafdruk erop en de juiste gebruiker word geselecteerd. Kan ook met stembediening.
Hey Mercedes werkt erg goed, nog geen één keer gehad dat de dame de opdracht niet begreep.
Navigatie: je kan huis, werk of andere favorieten vastleggen. Dan is het HeyMercedes…..(stem : wat kan. Ik voor u doen): “navigeer naar huis”.
Pakt dan gelijk het huisadres.
Er is veel in te stellen in het grote scherm, van instellingen van de auto (hulpsystemen) tot navigatie, telefoon, media.
Leuk 284 kleuren verlichting in de auto, maar mijn ervaring is dat je dit al snel op één kleur laat staan. In mijn geval blauw, net als de auto.

De hulpsystemen:
dode hoekassistent, geeft een rood kruis als een auto of fietser in je dode hoek zit, ga je toch, dan krijg je een signaal en als je dan toch gaat een stuurcorrectie. ( je voelt dat er aan je stuur word getrokken)
Lane assist: zorgt dat je binnen de lijnen blijft, ga je op de lijn, voel je een trilling in het stuur/in de band die eroverheen gaat. Ik las dat op 60 km wegen hij wil dat je in het midden gaat rijden, maar mijn ervaring tot nu toe is dat hij zich rustig houd.
Vermoeidheids assistent: geeft aan dat je pauze moet gaan houden, omdat er een bepaalde tijd verstreken is, of omdat de auto signaleert dat je bijvoorbeeld licht aan het slingeren bent.
Grootlichtassistent: licht staat standaard op groot licht, maar werkt alleen als er geen lantarens zijn. Komt er een tegenligger, dan dempt hij de hoek waarin die tegenligger zich begeeft.
Adaptieve distronic : dat is cruisecontrol met afstandhouder. Je kan drie afstanden inschakelen. Verkoper adviseerde de kortste afstand , omdat anders andere weggebruikers er tussen duiken en de auto dan vol in de remmen gaat. Verkoper zei ook dat je moet leren de auto te vertrouwen. Eerste paar keren toch zelf geremd, omdat ik dacht dat de auto niet afremde. Maar ervaring leert dat hij zelf gas mindert of gas geeft, of remt als de voorgaande auto te dichtbij komt, juist uit loopt, of stevig remt. Werkt allemaal fantastisch !! Wel is het zo dat als je bijvoorbeeld een afrit neemt en 100 rijd, en aan het einde verkeerslichten zijn met stilstaande auto’s, de auto 100 blijft rijden en dan ineens heel stevig remt (en ik dacht: we klappen erop). Staat keurig op tijd stil, maar hart in je keel. In die gevallen rem ik toch zelf, om dat abrupte remmen te voorkomen en achterop komend verkeer het sein geef dat ik afrem. Echt een heel fantastisch systeem, aankruisen als je een auto besteld, ook de kosten vallen mee (€400,-)
Verkeersborden herkenning: in je display zie je welk verkeersbord je passeerde. (Bijvoorbeeld aanduiding snelheid, einde of begin snelweg etc).Handig om je snelheid aan te passen (voorkomt een snelheidsbon). Gelukkig ( vind ik) remt hij niet af of versnelt bij een km bord. Las berichten, dat hij bv 90 gaat rijden op een 130 weg bij regen.

Fijn is de (standaard) alarminstallatie. Geeft toch een veilig gevoel. Van de week werd er vlak bij de auto vuurwerk afgestoken. Gaf alarm van een lichte aanrijding….op de Mercedes Me app. Bleek vuurwerk te zijn. Geen schade, maar wel gevoelig ingesteld. De relatie met de buurman is even bekoeld. Zijn eigen (nieuwe) auto stond twee plaatsen verder, maar nee, bij mijn auto afsteken, ik was not amused en heb hem dat laten weten. En dan liegen…ik was het niet…..nou buurman, je stond vol op beeld !

Goede geluidsinstallatie, evenals de media. Wel zoals al gezegd had ik liever een volumeknop gehad.
Dab radio, dus via internet. Bij mijn rondje Nederland nergens storing gehad (omdat je van frequentie veranderd), gaat allemaal vanzelf.
Dus ook in buitenland Nederlandse radio (want DAB ? ) We gaan het meemaken.
Apple carplay draait op de achtergrond mee, Flitsmeister is dan actief.
Rijd eigenlijk nooit te hard, maar geeft ook een waarschuwing voor roodlichtcamera.
Ook berichten versturen via whatsapp (gesproken bericht) werkt fantastisch.
Ook Spotify werkt goed.

Als je in automodus rijd , krijg je van Interpolis 5% korting, toch meegenomen !!

Als je je display op sportief zet, zie je de olie temperatuurmeter. Lang geleden dat ik dat in een auto zag. Wel heel handig, weet je wanneer je kan gassen .

Achterraam is kleiner, wel goed zicht en doordat de achterruit meer rechtop staat, glijd condens/regen er makkelijker af.

Voorstoelen :
De rugleuning, , en knie/been ondersteuning en lendesteun in 4 standen, allemaal elektrisch, evenals na goed kijken in hoogte verstelbare voorstoelen. Stoel voor en achteruit met de hand.
Stuur is zowel in hoogte als diepte in te stellen.

Het start/stop systeem : (eigenlijk stop-start systeem) : werkt erg goed, voordat je stilstaat schakelt het systeem de motor al uit. Zet vaak de motor stil, behalve als motor koud is of je veel energiegebruikers aan hebt zoals achterruitverwarming, stoelverwarming, airco op volle kracht.

De motor: 170 pk en een boost van 20 pk. Trekt snel (en rustig) naar een hoge snelheid. Vind de motor bij optrekken prettig klinken.
Nog niet volledig potentieel gebruikt, minstens 1500 km op de teller en alleen bij warme motor.
Een Renault motor ? Neen, een motor die een echte Mercedes motor is.
Deze M264 is de opvolger van de vorige 1.6 liter motor, de M274. Ook deze motor is volledig door Mercedes ontworpen.

Het wassen, poetsen, polijsten, in de wax en glascoating :
Ervoor gekozen door een bedrijf in mijn buurt dit te laten doen.

https://www.dbexclusive.nl/

De auto is dus ongepoetst en ongewassen afgeleverd. (Was flink stoffig), maar scheelt heel veel krassen door poetsen en wassen (door de wasstraat) bij de dealer
Voordeel is dat ik er minstens twee jaar niet aan hoef te poetsen/in de was zetten) Kwestie van wassen en drogen. Heb een speciale washandschoen, twee emmers en een speciale droogdoek.
De kleur is canvasietblauw: dat is donkerblauw, maar in een bepaald licht met een paarse gloed. Erg mooi, al is dat erg persoonlijk.
Kosten: 907,50 inclusief btw..

Kortom: tot op heden erg tevreden, behalve dan de swipe volume knop.

Kilometers maken, in de februari vakantie naar Gelderland, de mei vakantie naar Tjechie en van de zomer naar Spanje. Afhankelijk wat het Corona virus doet….

Word vervolgd en dank voor het lezen en de reacties !!

Sterretje op de Ster

  • 1.161 km

Vandaag een mooie rit gemaakt, naar Wijk bij Duurstede-Amersfoort-Apeldoorn-Pijnacker.
Helaas op de A12 bij Gouda een steentje tegen de voorruit. Tik, een sterretje ! Gelijk doorgereden naar de Carglass in Zoetermeer. Kon gelijk verholpen worden, hars erin, drogen en klaar. Ondertussen een leuk gesprek met twee monteurs. Wat een prachtige wagen het is, en dat ze dagelijks veel auto’s zien, maar Mercedes toch wel hun voorkeur heeft. Ook dat je niks hoort als hij start als je er buiten staat. (Inderdaad).

Maand oud, poetsbeurt

  • 2.290 km

Inmiddels meer kilometers op de teller. Morgen één maand oud.
De MRB is binnen en bedraagt 231€ per kwartaal = 77€ per maand
Binnen zijn ook de milieu stickers voor Duitsland en Frankrijk.
Ik ben nog steeds zeer tevreden. Wat is deze in vergelijking stiller en comfortabeler dan de vorige de W205
Gemiddeld verbruik : bij 100 , 1 op 19. Woonwerkverkeer 1 op 16. En straks met de zomervelgen nog een tikkie zuiniger.

De digitale schermen wennen gauw, zijn ook erg snel.
Apple car play: auto verbind automatisch met mijn telefoon. Op de achtergrond draait Flitsmeister en die waarschuwt via de boxen. Werkt dus prima, evenals Spotify en andere media (zoals via bluetooth en usb stick).
Lane assist, adaptief cc, dodehoek assistent allemaal heel goed ! Adaptieve cc is echt een aanrader, aankruisen dus bij de configurator.
Ik las in een andere review dat mensen de nieuwe auto niet herkenden, want lijkt erg op de W205. Met dat laatste deels eens. Knap dat Mercedes een nieuwe auto presenteert, die echt heel anders is (zeker voor de liefhebbers) maar ook veel hetzelfde. De plekken waar de knoppen zaten, is nu digitaal. Het is als je al Mercedes reed een welkome thuiskomst in een nieuwe maar bekende omgeving.

Vandaag terug naar het poetsbedrijf. Wat zorgt die coating voor een glad oppervlak waar druppels vanaf glijden.
Vandaag terug voor een handwas, die inbegrepen was bij het poetsen na ongeveer een maand. Glimt nu weer volop. Nieuwe foto’s gemaakt en toegevoegd.

Kortom: zeer tevreden met alles.

Wissel wintervelgen en banden naar zomervelgen en

  • 6.776 km

Inmiddels ingereden. Op de Duitse Autobahn gereden en bij 160 draait hij zeer rustig met een toerental van 2100 .
De adaptieve cruisecontrol werkt tot 160, daarna is het zelf gas geven en afstand houden.
Over dat systeem ben ik zeer tevreden, draagt echt bij aan rustiger rijden , ook in stads en file verkeer. Wel moet je anticiperen. Als je achter een vrachtwagen zit (die 89 rijd), en je gaat naar de linkerbaan, duurt het even voordat de cc dit oppakt en versnelt. Je leert om eerder van baan te wisselen, zodat de auto niet remt en je snelheid verliest.
Auto is relatief zuinig , gemiddelde staat nu op 1 op 15,4. ( op winterbanden).
Op lange afstanden haal je met 106 op de klok makkelijk 1 op 16,6.
106? Ja, want…
Bij 100 blijft de versnelling in 8 staan, tegenstaande het antwoord van MercandMindy
Ik rij op een 100 weg tegenwoordig 106 op de teller, daar gaat 3 kilometercorrectie vanaf (=dus 103). Maar…je word pas bekeurd bij 104.
Bij 106 gaat de versnelling wel in 9

Comfort: stil, fijne vering, zit ook in de voorstoelen, je voelt de stoel echt inveren en uitveren waardoor je geen bonk ervaart.
Fijne kofferbak, laadvloer is vlak, vlakker dan in de w205, waar hij aan het einde opliep.

Hey Mercedes…. Wat kan ik voor u doen?
Heel veel in ieder geval….. radiozenders wisselen, volume veranderen, licht in de auto van kleur wisselen, stoelverwarming aan, airco hoger of lager, de weersverwachting. En nog veel meer…

Stop/start systeem: motor stopt al voordat je helemaal stilstaat. Blijft ook lang uit. Spaart allemaal ( dure) benzine.

Ik vroeg mij af of bij DAB , de radio ook blijft spelen in het buitenland. Neen dus, gaat storen en valt weg. Echter…als je het systeem op media zet, krijg je de radio via Apple Carplay. Via internet dus, in mijn geval via de Iphone.
De Iphone opladen lukte niet echt draadloos. Totdat ik het rubber matje wat daar ligt weg haalde, en nu laad hij iedere keer op.

Vlak voor de vakantie dacht ik : ik zal de olie eens peilen, dus motorkap open en op zoek naar de peilstok. Nergens te vinden, hoe ik ook zocht.
De digitale handleiding geraadpleegd. Olie peilen kan alleen digitaal. Als je op service drukt krijg je de bandenspanning, de motortemperatuur, de bandenspanning, hoeveel nog tot een onderhoudsbeurt EN het oliepeil.
Mooi systeem, maar persoonlijk zou ik liever een peilstok hebben, kan je ook de kwaliteit van de olie aan afzien.

De wintervelgen/banden laten wisselen voor zomervelgen/banden, zie foto
Volgende week naar de poetser om ook de zomervelgen te laten coaten. Kan remolie niet inbranden.

Velgen poetsen

  • 7.552 km

Inmiddels ook de zomer velgen laten coaten.
Ook de achterkant hebben ze gedaan, dus wielen eraf geweest. Ze glanzen prachtig en olie kan zo niet inbranden. Kosten inclusief een handwas € 278,-

Vakantie

  • 14.656 km

Vakantie en 14.656 km

Op vakantie naar Oostenrijk, mooie rit dus over de Duitse autobahn.
De achterbak is groter dan de vorige (deW205) en vlak, alles wat we wilden meenemen kon in de achterbak.
Op de achterbank de hond, in een speciale hondenmat die ervoor zorgt dat de bekleding schoon blijft. Ook is er iets meer ruimte voor hem.
Op de heenweg rustig aan gedaan. In Nederland 100 en in Duitsland 130. Kwam ook door het drukke verkeer. Daardoor wel een verbruik van 1 op 18.

Terugreis:
Stoelen zitten zeer goed, geen pijnlijk zitvlak na honderden kilometers.
Goede navigatie, die je ook om files heen leid. Vertrouw erop en daardoor mijd je files en kom je even verder weer op de autobahn/snelweg. Op de stukken waar het kon en mocht 160 gereden, de motor draait dan 2000 toeren. Verder mij netjes aan de snelheidslimieten gehouden.
Verbruik : 1 op 15,8.
Vind ik meer dan prima ! Gemiddeld verbruik over deze kilometers staat op 1 op 15,92, zuiniger dan mijn vorige C (de W205), die deed gemiddeld 1 op 13,8.
Die electro-motor die in de lage toeren bij springt, drukt dus duidelijk het verbruik.
Allemaal uitgerekend aan de pomp, al is de verbruiksmeter redelijk accuraat.

Comfort, pakt hobbels en gaten in de weg goed op, daarnaast heel stil, zeker bij 130, en bij 160 alleen wat windgeruis.
Media werkt prima, goed geluid ook.

Ik blijf ook enthousiast over de adaptieve cruise-control, draagt zeker bij aan ontspannen rijden, ook in de file.
De lane assistent doet het prima. Geen rare bewegingen door het stuur of vol op de rem gaan.
Ook de dodehoek sensoren werken prima. Je zou bijna afleren om achterom te kijken. Ook kleinere voorwerpen ziet hij, zoals een fietser of voetganger.
Airco koelt prima. Ik heb deze meestal op 22 graden staan. Word het niet te koud en krijg je geen klap van de warmte als je uitstapt. Airco is twee zones, maar in de praktijk staan die op hetzelfde aantal graden.

Is er niks te zeuren ? Ik blijf die swipknop voor het volume van de radio een onding. Slecht af te regelen, te hard of te zacht.

Een jaar oud en A- beurt

  • 21.100 km

Een jaar verder……21069…..A beurt

Tijdens de vakantie in juli was er een (grote) software update. Dat gaat tegenwoordig digitaal, dus geen bezoek aan de dealer noodzakelijk. Handig dus…zag gelijk dat de navigatie een update had gehad, want een niet meer bestaande rotonde was nu keurig netjes een weg met verkeerslichten. Ook weet de navigatie eindeIjk de weg naar mijn huis, mag ook wel nu ik er 5 jaar woon

Echter…..na een paar dagen een storing…navigatie weigert….motor uit, uitstappen…op slot…van slot, starten….alles werkt weer goed.
Week later: storing…waarschuwingen dat het e.e.a. niet werkt….motor uit, uitstappen…op slot…van slot, starten, alles werkt weer.
Dat gebeurd een paar dagen later weer en na afsluiten, openen en starten werkt alles weer.

Twee weken later: na een langere rit gestopt bij het winkelcentrum voor boodschappen. Bij terugkomst, gaan alle lampjes branden (blijven ook aan) en mededelingen dat veiligheidssystemen niet werken ,de abs is uitgevallen en noem maar op…..wil ook niet meer starten….ook niet na afsluiten, openen…..
Naar huis gelopen (dicht bij winkelcentrum) en na half uur terug….weg storingen en start gewoon weer.

De Me app: geeft de actuele rit correct weer, maar de “vanaf reset” werkt niet goed. Houd keurig het gemiddelde verbruik waar, maar het verreden aantal kilometers blijft weg.

Storing Apple Carplay, volgens systeem doet hij het, maar nadat flistmeister zich (niet verbind), valt steeds de radio uit, als flitsmeister een melding geeft.
En ook ineens weer weg !!

Net toen ik dacht na een paar weken : “ en nu ga ik naar de dealer”, kwam er een nieuwe software update.
En sindsdien geen storingen meer gehad.
Wel zijn er zaken toegevoegd. Zo knippert het verkeersborden herkenningssysteem ineens als je harder rijd dan toegestaan. Stopt wel snel.
Ook branden ineens de achterlichten als de dagrijverlichting brand. Was eerst niet, wel zo veilig !

Reacties van een paar mensen die meereden:
waar zit je versnellingspook ? (Aan het stuur)
Wat een mooie display’s
Dus hij houd zelf afstand en remt en geeft gas bij ? (ja,ja)
Vind je dat niet eng (alleen de eerste week, vertrouw op de systemen, maar altijd wel een oogje in het zeil)
Wat is die routeplanner snel
Zegt die navigatie “alstublieft”? (Ja ja)
Hey Mercedes…doe dit, doe dat, zet dit aan…werkt dat goed ? Nou en of !!
Oh wat handig die dodehoek sensors.
Dus als je moe bent, geeft hij aan dat je pauze moet houden (ja,ja)
Dus als je over een streep gaat, dan corrigeert hij ? (Ja,ja)
Dus jou telefoon is verbonden met de auto ? (Jazeker, via apple carplay, maar ook flitsmeister, whatsapp versturen etcetera
Kan je draadloos je telefoon opladen ? (Ja ja)
Gemiddeld 1 op 16, ? dat is niet verkeerd !
Oh wat leuk, al die kleurtjes in de auto,
Wat leuk, dat logo op de grond ( spiegel projecteert op straat)

De auto let op, ik opende het portier en ernaast zat een fietser. Gelijk alarm en de binnenverlichting ging rood knipperen, top !
Het telefoneren gaat handsfree en je kan ook handsfree whatsapp berichten beluisteren of opstellen.

Over de DAB radio : werkt inderdaad niet in het buitenland, maar….als je je telefoon verbind met de auto(hoef je slechts eenmalig te doen) , heb je internetradio in de auto. Kost je wel data van je telefoon.
De audio installatie voldoet. Mijn (slechthorende man) kan het allemaal volgen.
Inmiddels een digitale oplossing vanuit Mercedes. Voor 39 € per jaar heb je onbeperkt internet en dus internetradio. Kost het je niet data van je mobiel.

Op 15 december de eerste A beurt bij de dealer, en gelijk de zomerbanden/velgen laten wisselen voor winterbanden/velgen.
Ook een terugroepactie. Er word ergens iets toegevoegd in de kofferbak, zodat dit waterdicht is.
Leenauto mee, een Mercedes B-klasse. Dan merk je toch dat je gauw gewend raakt aan allerlei hulpsystemen. Want in deze B, geen adaptieve cc, dodehoek sensor etc.
Bij ophalen was de auto gestofzuigd, hele prettige service
Rekening word opgestuurd en bedraagt 480,01 euro.

Software

  • 22.953 km

Op 20 december een grote update, MBUX 2.2
Na parkeren het verzoek te bevestigen, de auto te verlaten en minstens een kwartier niet te starten.
Oke, volgende ochtend ziet het middenscherm er anders uit. Navigatie op het volledige scherm en kleinere opties voor radio, telefoon, navigatie en instellingen verwarming. Goede update wat mij betreft. En geen storingen. Want de laatste week als flitsmeister iets te melden had, was de radio weg.
Ook dus weer verdwenen.

Binnenkort naar de poetser voor een handwas en zn keramische wax, zodat garantie behouden blijft.

Eind februari naar Putten op de Veluwe voor vakantie.
In april/mei: naar Tjechie ( en dus de Autobahn)
En in juli naar Spanje.

Paar mooie ritten dus in het vooruitzicht !!

Gepoetst

  • 23.298 km

Vandaag terug naar het poetsbedrijf wat vorig jaar na levering van mijn auto, hem gewassen, gepolijst, gepoetst en in de keramische wax hebben gezet. Inmiddels zijn ze verhuisd naar een nieuw pand, in mijn geval ook nog eens dichterbij.
Voor behoud van garantie is het van belang om eens per jaar de auto te laten wassen en in te sprayen met wet waxcoating. Gaat hij weer prachtig van glimmen en extra bescherming.( zie laatste foto)

Kreeg complimenten dat hij er na een dik jaar nog zo prachtig uit ziet en dat er te zien is dat hij goed word onderhouden. Altijd leuk om te horen, en inderdaad gaat nooit door de wasstraat. Word met de hand gewassen of in zo’n afspuitbox, waarbij ik de bezem nooit gebruik (zo krijg je krassen).

Tevens werd de auto gestofzuigd, werd alles afgenomen en werden de ruiten binnen gereinigd. Mooi zonder strepen, krijg ik zelf nooit zo mooi voor elkaar.

Totaal : 72,60

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz C-klasse

Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C 180 Luxury Line (4D/9A)
€ 876
 

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens