
Praktijkervaring Lexus CT 200h: echt de beste Prius?
'Er is buiten regulier onderhoud werkelijk nooit iets mee geweest'
- Elco van der Meer
- Praktijkervaring
Lexus-liefhebbers horen het liever niet, maar ’t is wel waar: de Lexus CT 200h deelt zijn belangrijkste componenten met de Toyota Prius. Niks mis mee natuurlijk, maar echt sexy zijn deze genen ook weer niet. Wel zijn ze bewezen goed. Of de combinatie van toptechniek en een luxesausje de CT 200h tot een hoogvlieger maakt? Eigenaren en gebruikers delen hun ervaringen.
De zuinige Prius-aandrijflijn legde Lexus in ieder geval geen windeieren. Dankzij de lage theoretische CO2-uitstoot viel de CT 200h enige tijd in de gunstige 14 procent bijtelling-categorie, wat hem voor veel zakelijke rijders interessant maakte. Mede daardoor is deze CT ruimschoots de bestverkochte Lexus van Nederland. Gedurende zijn leven, dat begon in 2011, voerde Lexus twee keer een facelift door. Een keer in 2014 en nog eens in 2018. Welk bouwjaar of welke uitvoering je ook kiest: het uiterlijk mag verschillen, de aandrijflijn is altijd hetzelfde.
Zo rijdt de CT 200h volgens eigenaren
Nu we het P-woord toch al hebben genoemd kunnen we daar net zo goed mee doorgaan. “Het eerste dat opviel aan deze CT 200h is dat het weggedrag ten opzichte van de Prius echt veel beter is”, schrijft de rijder van een Business Line uit 2015. “Ik ben geen sportieve rijder meer en ik vind de mix tussen dynamiek en comfort prima. De auto gaat hard genoeg om de hoek maar is toch comfortabel.” Nog zo’n vergelijking, ditmaal door de bestuurder van een 2012-exemplaar. “Het eerste wat me opviel was de koersvastheid van de auto. Het rijdt een stuk zelfverzekerder en ligt strakker op de weg dan de Prius. Het is een stille auto, op een klein puntje na. Het viel op dat de auto iets meer bandengeruis produceerde dan de Prius.”
Ook het onderstel wordt door deze rijder geanalyseerd. “Met het veercomfort van de CT heb ik het gevoel dat er meer rust in zit dan bij de Prius, wel kunnen de korte oneffenheden wel voor wat discomfort zorgen.” Dat laatste onderschrijft de bestuurder van een Business Line Pro uit 2012. “De vering is wel aan de stevige kant, mocht duidelijk wat soepeler. Deze auto is absoluut geen vriendjes met de verkeersdrempels.” De rijder van een jonger exemplaar merkte met de tijd verbetering. “Het grootste ongemak is dat ik de auto nogal stoterig vond. Ik zeg 'vond', want merkte al dat hij steeds soepeler ging rijden. Nu, 10.000 km verder, is hij echt mijn vriend geworden. Het is gewoon een heerlijke reisauto.”
Een vijfde rijder erkent het stugge onderstel, maar ziet er ook de voordelen van in. “Ja, hij is vrij hard afgeveerd. Wat je er wel voor terugkrijgt is een ontzettend goede wegligging. Geregeld rij ik door bochten waar een adviessnelheid geldt van 50 km/h (knooppunt Ekkersrijt, Eindhoven), en met 100 km/h geeft de auto geen krimp. Hij ligt echt als een blok op de weg, en dat rijdt heerlijk.”
Wat opvalt tijdens het doorspitten van de reviews is dat de CT 200h het goed lijkt te doen op glad wegdek. Een eigenaar die deels in Zweden woont beschrijft het volgende. “De Lexus ligt op de smalle en gladde bergweggetjes als een dijk op de weg. Met name in de B-modus van de automaat komen wij ook bij extreme omstandigheden prima uit de voeten.” Tijd voor opnieuw een vergelijking? Ja! “Met de Prius III zijn wij een paar keer bijna de afgrond in gegleden.” Ook een eigenaar die vooral in Nederland rijdt merkt op hoe de auto zich onder minder goede omstandigheden gedraagt. “Het gedrag op grind- en onverharde wegen verrast me nog steeds zeer positief. Ik heb flinke afstanden zonder asfalt gemaakt met de Lexus; Het mag iets comfortabeler maar qua rijgedrag doet de Lexus het subliem. Zeer stabiel, zonder al te veel te slippen en correcties komen altijd mooi door. Dat is iets wat me met de sneeuw en ijzel begin dit jaar ook al opviel.”
En die aandrijflijn?
Het overnemen van Prius’ aandrijflijn betekent dat de CT 200h over een transmissie met cvt-karakter beschikt. Het betekent dat de motor bij stevige belasting zou kunnen gaan loeien, een veelgehoorde klacht bij dit type aandrijving. De rijder van een vroege CT 200h, uit 2011, zegt daarover het volgende. “In tests lees je altijd de verhalen over de ‘loeiende’ motor of versnellingsbak. Zwaar overdreven, alleen bij volgas hoor je de motor goed. Als je een beetje ervaring met de auto hebt leer je om bij stevig optrekken het gaspedaal een heel klein beetje op te laten komen. De wagen versnelt dan nog steeds, als het moet stevig, maar het toerental en dus ook het geluidsniveau neemt een stuk af.”
Lexus CT 200h
Een andere rijder beschrijft het als volgt. “De auto vereist wat gewenning, maar na een tijdje weet je precies hoever je het gaspedaal in kan trappen om toch nog heel vlot vooruit te komen zonder dat je de motor gaat horen. In de praktijk trap je het pedaal zo'n 90 procent in. Soms, die ene keer dat je even vlot weg wil bij het stoplicht of even snel wil inhalen op de provinciale/snelweg trap je 'm wel tot de bodem en ja, dan hoor je hem. Is het storend? Ik vind van niet.” Ook de eigenaar van een CT 200h Luxury Line is ook overwegend tevreden, al mist hij een stukje betrokkenheid. “De cvt-transmissie, of zeg maar afgeleide ervan, ontneemt een beetje communicatief autorijden en is met name gebrand op dat relaxed en zuinig cruisen. Af en toe mis ik gewoon het gevoel van controle door het ontbreken van een kickdown/schakelflippers et cetera.”
We sluiten af met een boodschap van Koning Nuance, die ook CT rijdt. “Over de automaat lopen de meningen uiteen, maar mij bevalt dit prima. Wel is het zo dat je moet wennen aan de dosering van het gaspedaal. Voor een evenwichtig oordeel moet je eerst een flinke proefrit maken om te bepalen of een cvt bij je past.”
Ruimte-aanbod CT 200h
Nu we weten hoe de Lexus CT 200h rijdt kunnen we ons wenden tot praktische zaken. Is-ie ook nog een beetje ruim? “Als je vaak met vier uit de kluiten gewassen volwassenen in de auto zit, dan is de binnenruimte eigenlijk net niet voldoende”, meent de eigenaar van een CT 200h Luxury Line uit 2011. “Maar dat geldt net zo goed voor de concurrenten BMW 1 en Audi A3. Voor de 3-serie en A4 eigenlijk ook. Zijn de kinderen nog niet zo heel groot, dan gaat het gemakkelijk. Voorin zit je sowieso als een vorst.” Dat ervaart ook de rijder van een exemplaar uit 2012. “De ruimte in de auto is voor deze klasse niet riant. Zelf ben ik 1,86 en zit ik net goed. Voor mensen boven de 1,90 denk ik dat de auto te klein is. Achterin is het voor volwassen personen aan de krappe kant en alleen geschikt voor korte stukjes.”
Het nadeel van kleine kinderen is dat ze doorgaans grote spullen vereisen, en daar wringt volgens meerdere rijders de schoen. “Na ruim 4 jaar en bijna 100.000 km nemen we binnenkort afscheid van de Lexus”, schrijft de bestuurder van een Business Line Pro. “Sinds 3 maanden hebben we een dochter en met de kinderwagen, reiswieg en alle spulletjes die je als verse ouders meesleept werd de Lexus wat klein.” De rijder van een vergelijkbaar uitgevoerde auto zegt ongeveer hetzelfde. “Minpunten: te klein voor een C-segment. Als gezinsauto prima voor erbij. Dit is ook de belangrijkste reden van inruil, het is allemaal net iets te krap met 2 kinderen.”
Als kinderen opgroeien neemt de ruimtebehoefte doorgaans weer wat af, met een flinke smartphone is de puberhand immers goed gevuld. Het nádeel van oudere kinderen is dat ze nog weleens snel willen groeien, en ook dan blijkt de CT niet ideaal. “Met twee volwassenen en twee pubers op vakantie is wat behelpen”, schrijft een derde Business Line Pro-rijder. “Vooral voor de achterpassagiers. Maar niet dramatisch (ik zat toch achter het stuur ;-). Bagageruimte houdt niet over. Dat is echt wel wat beperkt door de hoge laadvloer.”
Een rijder die goeddeels alleen in de auto zit besluit: “Kofferruimte is voor de zaken waar ik hem voor gebruik, de wekelijkse boodschappen, meer dan voldoende. Onder de bodem een handig opbergvak en banken omklappen levert in korte tijd een vlakke laadvloer op. Maar ook hier gaat het plaatsen van Bugaboo's etc. een uitdaging worden, gok ik zo.”
En de stoelen?
Een vrij lange rijder schrijft daarover: “De zithouding achter het stuur is goed, met mijn ruim 1.90 meter staat de stoel in achterste en laagste stand en doordat deze versie elektrische stoelen bevat kan het zitvlak iets schuin omhoog ter ondersteuning van de benen. Ook is een lendensteun present. Ik had denk ik geen centimeter langer moeten zijn, maar zit voor nu precies en net goed.” Ook een andere rijder, die zijn lengte niet vermeldt, past nét. “Eerst maar eens de zitpositie instellen. Dit gaat uitstekend, waarbij het hoofd wel bijna tegen het dak aanzit. De stoelen geven prima steun vooral doordat de voorkant omhoog is in te stellen (optie). De lendensteun is ook fijn (optie) en er is voldoende zijdelingse steun. Ook is er voldoende ruimte voor de voeten en benen”. De rijder van een CT uit 2014 is er kort over: “De stoelen voorin zitten heerlijk!”
Lexus biedt meerdere soorten stoelen aan, zo beschikt de CT 200h F Sport over iets sportiever gesneden meubilair. Dat blijkt iets anders dan krap. “De stoelen bevallen goed”, schrijft een rijder die voor zo’n sportief uitgevoerde auto koos. “Ik heb best een tijdje gedaan over het vinden van exact de juiste zitpositie, maar ik zit nu ook bij lange ritten erg comfortabel. Daarbij moet ik ook wel even opmerken dat ik een forse kerel ben (130 kg), maar dus ook voor iemand met mijn postuur geen probleem in de F-Sport stoelen.”
Onderhoud, storingen en irritaties
Tot slot nog een korte samenvatting van de betrouwbaarheid en kwaliteit: die blijkt uitstekend. Na vijf jaar rijden schrijft de rijder van een Luxury Line het volgende: “Intussen is de kilometerstand best indrukwekkend te noemen, zeker als je de relatief jonge leeftijd in acht neemt: 197.000! Nog steeds is de auto volkomen probleemloos, er is buiten regulier onderhoud werkelijk nooit iets mee geweest. Eigenlijk rijdt-ie nog als nieuw en zo ziet hij er ook uit. Top!” Een occasionrijder deelt zijn ervaringen bij een stand van 223.050 km: “Deze Lexus heeft wel het reguliere onderhoud nodig, heeft GEEN maar dan ook GEEN reparaties nodig gehad en dat vind ik heel bijzonder!”
Een andere occasionrijder kocht de auto met 104.000 kilometer en is inmiddels bijna 140.000 km verder. Dat ging goed, maar niet helemaal vlekkeloos. Het meest opvallende: “Storing gehad in de hybride accu, ontdekt bij de health check. Storing kon op dat moment niet gereset worden. Op advies van de dealer 500 km gereden en teruggekomen voor een nieuwe check, nu is het weer in orde. Schijnt vaker voor te komen, maar is volgens de dealer niet verontrustend.” Het bijgeluid uit de kachelmotor is wel potentieel duur. “Mijn kachelventilator piept in stand 1, daarboven is het weg. Er zit speling op de as van de ventilator en vervanging kost 1.000 euro. Advies van de dealer: blijf ermee rijden tot hij begint te ratelen, dan moet je hem echt vervangen.” Even later blijkt de motor toch al te zijn vervangen. “Weliswaar door een tweedehandse à 150 euro,” meldt de eigenaar, “doet het nu weer zonder bijgeluiden.” Tot slot nog een aandachtspunt dat we bij meerdere hybrides zien. “Een korte update, want zo veel bijzonders is er eigenlijk niet. Alleen de 12V accu is vervangen nadat die met de kou 2 keer leeg was na meerdere dagen stilstand”, meldt de eigenaar van een CT uit 2011. “De auto heeft me 1 keer laten staan met een defecte accu, de ANWB heeft ter plaatse een nieuwe erin gezet, kosten: 70 euro”, schrijft de tweede rijder die hiermee te maken kreeg. Let wel: het gaat hier om auto’s die de 200.000 kilometer al ver voorbij zijn.
Is zo’n Lexus CT 200h dan de beste Prius? Dat zou maar zo eens kunnen. Ook al is het onderstel volgens een aantal rijders aan de stevige kant, de wegligging wordt geprezen. Zelfs de op zuinigheid gerichte aandrijflijn weet de meeste rijders op zijn minst voldoende te overtuigen. Het grootste makke is de beperkte ruimte aan boord, waardoor de CT 200h niet voor elk gebruik en elke gebruiker even geschikt is. Maar wat bovenal beklijft is het aantal reviews van CT 200h’s met flink meer dan 200.000 kilometer die, naar verluidt, rijden als nieuw.
Had je deze auto's al gezien?

Lexus CT 200h 25th Edition CAMERA / STOELVERW / PDC / CLIMA / CRUISE / ELEK RAMEN / NL-AUTO
- 2015
- 132.505 km

Lexus CT 200h Sport Edition |perfect dealer onderhouden|black edition|climate control|navigatie|stoelverwarming|half leder met alcantara|
- 2017
- 74.000 km

Lexus CT 200h 25th Edition | Elektrisch glazen schuif-/kanteldak | Stoelverwarming | 17 inch LM velgen | Navigatie | Camera |
- 2015
- 123.382 km
Lees ook
Praktijkervaring Toyota Corolla: dit vinden eigenaren van hun auto
Praktijkervaring BMW 1-serie (F40): voldoet voorwielaandrijving?
Praktijkervaring Audi A3 (2012-2020): dit vinden eigenaren van hun auto
Deze Lexus CT 200h heeft nog veel meer gereden dan de LS in 'Klokje Rond'
Lexus CT 200h – 2011 – 445.245 km - Klokje rond
Lezersreacties (65) (gesloten)


De Auris en de Lexus 2,60.
Aandrijflijn is van de P3.




De aandrijflijn is tussen alle drie de modellen hetzelfde.




Welk succes?
Staat gewoon in het artikel: dit is "ruimschoots de bestverkochte Lexus van Nederland".



Tja, als er van de andere modellen nauwelijks verkocht werden (wat effectief zo is) en van deze CT ietsje meer; is het de bestverkochte Lexus van NL, maar kunnen we nou niet direct van een groot succes spreken, he....
Tja, als je in Amerika topverkopen doet dan zit je in principe niet te wachten op de Europeaan die maar stug volhoudt dat Duits zogenaamd beter is. Ik snap dat wel.

Amerikanen zijn ook fan van Trump, wij hier in Europa toch ook iets minder, dus doe mij maar de Europese gedachte


Als we in Europa allemaal eens 2% van ons BNP aan defensie uitgeven, zoals in de NAVO afgesproken, hebben we Trump niet meer nodig.. De Yanks hebben ons al eerder geholpen en Trump besteedt meer aandacht aan de USA zelf.. Voila de reden dat, imo, veel Amerikanen Trump zien zitten. Zijn boodschap is idd lomp maar hij heeft gewoon gelijk. (Offtopic maar WouterL begint er over 😉 )
Trump is idd een eersteklas lomperik, hij doet me sterk aan iemand denken hier, maar in dit geval heeft hij best een punt. Alleen zijn uitspraak dat Poetin dan maar zijn gang moet gaan sloeg nergens op. Hij zegt binnen een x aantal weken de oorlog in Oekraine te kunnen stoppen, waarschijnlijk komt het dan neer op het inlijven van het gejatte gebied bij Rusland, inclusief de Krim. Het is een lastige keuze voor je rechtvaardigheidsgevoel, maar de steden zijn al geheel kapot. Misschien is dat een oplossing, tegelijk moet Oekraine Rusland de rug toekeren en bij Europa komen.

Het ging toch over verkoopsucces in NL; niet?
Dat weet ik niet? Waar staat dat?


“ TopGear bewees jaren geleden al, het verbruik zit hem in de rechtervoet. Met een Prius, wat feitelijk dezelfde auto is, vol gas achter een BMW M3, die dan uiteraard nog behoorlijk over heeft, was de M3 gewoon zuiniger. Ondertussen rijd je met deze Lexus wel de hele tijd in een auto die het steeds op een joelen zet, als je ook maar een klein beetje sportieve aspiraties hebt. Leuke auto voor boekhouders en calculatoren, al zou ik dan de Prius nemen. Die is goedkoper en rijdt net zo slecht”

Ik denk dat een driecilinder Lupo 33 onder bepaalde omstandigheden onzuiniger rijdt dan een BMW M3, alleen.....DIE OMSTANDIGHEDEN ZIJN NIET REALISTISCH.
Natuurlijk kun je een auto altijd afzijken als het je keuze niet is. 'Vreemd genoeg' zijn er tal van mensen die veel plezier aan een CT beleven.
Recentelijk nog iemand gesproken die altijd BMW reed en ze nu tot meer tevredenheid een CT200h rijdt.
Daarmee degradeer ik niet het merk BMW, ik geef alleen aan dat er genoeg erg tevreden rijders zijn.

Zeer beroerd over verkeersdrempels

.
Maar draai het eens om, rij met de M3 eens achter de Prius aan tijdens een ritje door een drukke binnenstad. Eens kijken wat dan de uitslag is.
.
Ja, het verbruik ligt aan je rechter voet maar ook aan de omstandigheden waarin je hem gebruikt.

In 10,5h naar Milaan haalde ik bij benadering nog niet wat er werd beweerd dat een Prius zou gebruiken.


Lijkt het nu zo of is de Lexus CT200H massaal geëxporteerd. Je komt deze auto nog maar weinig tegen op de weg.







Zelfs net iets beter als mijn 2007 stinkdiesel Multitronic Audi A4 met 200.000 km na 17 jaar. De enige herstelling hier was een startmotor .. en uiteraard al een keer of 2/3 een nieuwe batterij.

Deze CT-200h is een prima luxe kleine auto. Ik geniet ook van de Mark Levinson hifi erin. Nog geen bijzondere storingen gehad, maar is wel vervelend, dat de resetlamp van een zomer/winterbanden wissel alleen door Lexus uitgezet kan worden.



Dit moet je overigens direct doen na het indrukken van "POWER".

En tenslotte het muzieksysteem van Mark Levinson, in een woord: subliem!



Strekking was: betaalbaar model, itt de Lexus SUV's.

Mijn bescheiden Chevrolet Cruze Diesel uit 2010 heeft meer dan 248.000km, en inderdaad, buiten gewoon onderhoud geen problemen. Ook proficiat!
Eerlijk is eerlijk, het knopje van de achterbak heeft gehaperd, een verse gekocht in Chinese webshop voor 1,50 euro en achter de rug.




Rijdt erg fijn, is stil en héél zuinig.
En het interieur: mooie materialen en prachtige afwerking.
Na 12 jaar en 165000 km nergens een spoor van slijtage. Buiten de banden is in die periode enkel de 12 volt accu (dit jaar) vervangen. Verder alleen regulier onderhoud. Er gaat niets kapot.
Wat ik wel jammer vind, is de beperkte kofferruimte.
Als er ooit een opvolger moet komen, dan graag weer dit merk.



Bij onze Totota al na 3 weken, een nieuwe dus.
En vele Toyota rijders m/v met mij.
Waarom lost Toyota dit niet op?
Kennelijk hebben ze het voorbeeld rondrijden..
Volgens de dealer zou hij, als het een kwestie van een zwaardere accu zou zijn, gewoon gelijk de accu vervangen.
Dan wilde hij helemaal dat gezeik niet van klanten die telkens met een auto stilstaan omdat de 12v accu leeg is.
Maar daar zit volgens hem niet de oplossing..
Waar dan wel?
Bij Lexus schijnen ze dit te weten...
Nou Toyota nog?




dat de CT 200h over een transmissie met cvt-karakter beschikt
Hé hé, eindelijk iemand die de transmissie goed omschrijft. Een echte cvt is het namelijk niet.
.
Mooie en fijne auto, heb er eens een paar dagen in gereden en reed beter dan de Auris die ik toen zelf had en dat was ook al een prima auto (lag beter op de weg dan de A4 die ik daarvoor had).




Als we in Europa allemaal eens 2% van ons BNP aan defensie uitgeven, zoals in de NAVO afgesproken, hebben we Trump niet meer nodig.. De Yanks hebben ons al eerder geholpen en Trump besteedt meer aandacht aan de USA zelf.. Voila de reden dat, imo, veel Amerikanen Trump zien zitten. Zijn boodschap is idd lomp maar hij heeft gewoon gelijk. (Offtopic maar WouterL begint er over 😉 )
Het alternatief is een oud en seniel mannetje die niet eens weet welke wereldleider bij welk land hoort.
Het is ook ongelooflijk dat van de 335 miljoen Amerikanen dit de kandidaten zijn.
Zou je het mij vragen, dan kies ik bij gebrek aan beter voor dat ouwe mannetje, met de hoop dat tie toch snel tussen zes plankjes terecht komt en de Kamela Harris predident wordt. Daar had ik veel meer van verwacht.
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.