AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Praktijkervaring Lexus CT 200h: echt de beste Prius?

'Er is buiten regulier onderhoud werkelijk nooit iets mee geweest'

Lexus CT 200h

Lexus-liefhebbers horen het liever niet, maar ’t is wel waar: de Lexus CT 200h deelt zijn belangrijkste componenten met de Toyota Prius. Niks mis mee natuurlijk, maar echt sexy zijn deze genen ook weer niet. Wel zijn ze bewezen goed. Of de combinatie van toptechniek en een luxesausje de CT 200h tot een hoogvlieger maakt? Eigenaren en gebruikers delen hun ervaringen. 

De zuinige Prius-aandrijflijn legde Lexus in ieder geval geen windeieren. Dankzij de lage theoretische CO2-uitstoot viel de CT 200h enige tijd in de gunstige 14 procent bijtelling-categorie, wat hem voor veel zakelijke rijders interessant maakte. Mede daardoor is deze CT ruimschoots de bestverkochte Lexus van Nederland. Gedurende zijn leven, dat begon in 2011, voerde Lexus twee keer een facelift door. Een keer in 2014 en nog eens in 2018. Welk bouwjaar of welke uitvoering je ook kiest: het uiterlijk mag verschillen, de aandrijflijn is altijd hetzelfde. 

Zo rijdt de CT 200h volgens eigenaren 

Nu we het P-woord toch al hebben genoemd kunnen we daar net zo goed mee doorgaan. “Het eerste dat opviel aan deze CT 200h is dat het weggedrag ten opzichte van de Prius echt veel beter is”, schrijft de rijder van een Business Line uit 2015. “Ik ben geen sportieve rijder meer en ik vind de mix tussen dynamiek en comfort prima. De auto gaat hard genoeg om de hoek maar is toch comfortabel.” Nog zo’n vergelijking, ditmaal door de bestuurder van een 2012-exemplaar. “Het eerste wat me opviel was de koersvastheid van de auto. Het rijdt een stuk zelfverzekerder en ligt strakker op de weg dan de Prius. Het is een stille auto, op een klein puntje na. Het viel op dat de auto iets meer bandengeruis produceerde dan de Prius.” 

Ook het onderstel wordt door deze rijder geanalyseerd. “Met het veercomfort van de CT heb ik het gevoel dat er meer rust in zit dan bij de Prius, wel kunnen de korte oneffenheden wel voor wat discomfort zorgen.” Dat laatste onderschrijft de bestuurder van een Business Line Pro uit 2012. “De vering is wel aan de stevige kant, mocht duidelijk wat soepeler. Deze auto is absoluut geen vriendjes met de verkeersdrempels.” De rijder van een jonger exemplaar merkte met de tijd verbetering. “Het grootste ongemak is dat ik de auto nogal stoterig vond. Ik zeg 'vond', want merkte al dat hij steeds soepeler ging rijden. Nu, 10.000 km verder, is hij echt mijn vriend geworden. Het is gewoon een heerlijke reisauto.” 

Een vijfde rijder erkent het stugge onderstel, maar ziet er ook de voordelen van in. “Ja, hij is vrij hard afgeveerd. Wat je er wel voor terugkrijgt is een ontzettend goede wegligging. Geregeld rij ik door bochten waar een adviessnelheid geldt van 50 km/h (knooppunt Ekkersrijt, Eindhoven), en met 100 km/h geeft de auto geen krimp. Hij ligt echt als een blok op de weg, en dat rijdt heerlijk.” 

Wat opvalt tijdens het doorspitten van de reviews is dat de CT 200h het goed lijkt te doen op glad wegdek. Een eigenaar die deels in Zweden woont beschrijft het volgende. “De Lexus ligt op de smalle en gladde bergweggetjes als een dijk op de weg. Met name in de B-modus van de automaat komen wij ook bij extreme omstandigheden prima uit de voeten.” Tijd voor opnieuw een vergelijking? Ja! “Met de Prius III zijn wij een paar keer bijna de afgrond in gegleden.” Ook een eigenaar die vooral in Nederland rijdt merkt op hoe de auto zich onder minder goede omstandigheden gedraagt. “Het gedrag op grind- en onverharde wegen verrast me nog steeds zeer positief. Ik heb flinke afstanden zonder asfalt gemaakt met de Lexus; Het mag iets comfortabeler maar qua rijgedrag doet de Lexus het subliem. Zeer stabiel, zonder al te veel te slippen en correcties komen altijd mooi door. Dat is iets wat me met de sneeuw en ijzel begin dit jaar ook al opviel.” 

En die aandrijflijn? 

Het overnemen van Prius’ aandrijflijn betekent dat de CT 200h over een transmissie met cvt-karakter beschikt. Het betekent dat de motor bij stevige belasting zou kunnen gaan loeien, een veelgehoorde klacht bij dit type aandrijving. De rijder van een vroege CT 200h, uit 2011, zegt daarover het volgende. “In tests lees je altijd de verhalen over de ‘loeiende’ motor of versnellingsbak. Zwaar overdreven, alleen bij volgas hoor je de motor goed. Als je een beetje ervaring met de auto hebt leer je om bij stevig optrekken het gaspedaal een heel klein beetje op te laten komen. De wagen versnelt dan nog steeds, als het moet stevig, maar het toerental en dus ook het geluidsniveau neemt een stuk af.” 

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h

Een andere rijder beschrijft het als volgt. “De auto vereist wat gewenning, maar na een tijdje weet je precies hoever je het gaspedaal in kan trappen om toch nog heel vlot vooruit te komen zonder dat je de motor gaat horen. In de praktijk trap je het pedaal zo'n 90 procent in. Soms, die ene keer dat je even vlot weg wil bij het stoplicht of even snel wil inhalen op de provinciale/snelweg trap je 'm wel tot de bodem en ja, dan hoor je hem. Is het storend? Ik vind van niet.” Ook de eigenaar van een CT 200h Luxury Line is ook overwegend tevreden, al mist hij een stukje betrokkenheid. “De cvt-transmissie, of zeg maar afgeleide ervan, ontneemt een beetje communicatief autorijden en is met name gebrand op dat relaxed en zuinig cruisen. Af en toe mis ik gewoon het gevoel van controle door het ontbreken van een kickdown/schakelflippers et cetera.” 

We sluiten af met een boodschap van Koning Nuance, die ook CT rijdt. “Over de automaat lopen de meningen uiteen, maar mij bevalt dit prima. Wel is het zo dat je moet wennen aan de dosering van het gaspedaal. Voor een evenwichtig oordeel moet je eerst een flinke proefrit maken om te bepalen of een cvt bij je past.” 

Ruimte-aanbod CT 200h 

Nu we weten hoe de Lexus CT 200h rijdt kunnen we ons wenden tot praktische zaken. Is-ie ook nog een beetje ruim? “Als je vaak met vier uit de kluiten gewassen volwassenen in de auto zit, dan is de binnenruimte eigenlijk net niet voldoende”, meent de eigenaar van een CT 200h Luxury Line uit 2011. “Maar dat geldt net zo goed voor de concurrenten BMW 1 en Audi A3. Voor de 3-serie en A4 eigenlijk ook. Zijn de kinderen nog niet zo heel groot, dan gaat het gemakkelijk. Voorin zit je sowieso als een vorst.” Dat ervaart ook de rijder van een exemplaar uit 2012. “De ruimte in de auto is voor deze klasse niet riant. Zelf ben ik 1,86 en zit ik net goed. Voor mensen boven de 1,90 denk ik dat de auto te klein is. Achterin is het voor volwassen personen aan de krappe kant en alleen geschikt voor korte stukjes.” 

Het nadeel van kleine kinderen is dat ze doorgaans grote spullen vereisen, en daar wringt volgens meerdere rijders de schoen. “Na ruim 4 jaar en bijna 100.000 km nemen we binnenkort afscheid van de Lexus”, schrijft de bestuurder van een Business Line Pro. “Sinds 3 maanden hebben we een dochter en met de kinderwagen, reiswieg en alle spulletjes die je als verse ouders meesleept werd de Lexus wat klein.” De rijder van een vergelijkbaar uitgevoerde auto zegt ongeveer hetzelfde. “Minpunten: te klein voor een C-segment. Als gezinsauto prima voor erbij. Dit is ook de belangrijkste reden van inruil, het is allemaal net iets te krap met 2 kinderen.” 

Als kinderen opgroeien neemt de ruimtebehoefte doorgaans weer wat af, met een flinke smartphone is de puberhand immers goed gevuld. Het nádeel van oudere kinderen is dat ze nog weleens snel willen groeien, en ook dan blijkt de CT niet ideaal. “Met twee volwassenen en twee pubers op vakantie is wat behelpen”, schrijft een derde Business Line Pro-rijder. “Vooral voor de achterpassagiers. Maar niet dramatisch (ik zat toch achter het stuur ;-). Bagageruimte houdt niet over. Dat is echt wel wat beperkt door de hoge laadvloer.” 

Een rijder die goeddeels alleen in de auto zit besluit: “Kofferruimte is voor de zaken waar ik hem voor gebruik, de wekelijkse boodschappen, meer dan voldoende. Onder de bodem een handig opbergvak en banken omklappen levert in korte tijd een vlakke laadvloer op. Maar ook hier gaat het plaatsen van Bugaboo's etc. een uitdaging worden, gok ik zo.” 

En de stoelen? 

Een vrij lange rijder schrijft daarover: “De zithouding achter het stuur is goed, met mijn ruim 1.90 meter staat de stoel in achterste en laagste stand en doordat deze versie elektrische stoelen bevat kan het zitvlak iets schuin omhoog ter ondersteuning van de benen. Ook is een lendensteun present. Ik had denk ik geen centimeter langer moeten zijn, maar zit voor nu precies en net goed.” Ook een andere rijder, die zijn lengte niet vermeldt, past nét. “Eerst maar eens de zitpositie instellen. Dit gaat uitstekend, waarbij het hoofd wel bijna tegen het dak aanzit. De stoelen geven prima steun vooral doordat de voorkant omhoog is in te stellen (optie). De lendensteun is ook fijn (optie) en er is voldoende zijdelingse steun. Ook is er voldoende ruimte voor de voeten en benen”. De rijder van een CT uit 2014 is er kort over: “De stoelen voorin zitten heerlijk!” 

Lexus biedt meerdere soorten stoelen aan, zo beschikt de CT 200h F Sport over iets sportiever gesneden meubilair. Dat blijkt iets anders dan krap. “De stoelen bevallen goed”, schrijft een rijder die voor zo’n sportief uitgevoerde auto koos. “Ik heb best een tijdje gedaan over het vinden van exact de juiste zitpositie, maar ik zit nu ook bij lange ritten erg comfortabel. Daarbij moet ik ook wel even opmerken dat ik een forse kerel ben (130 kg), maar dus ook voor iemand met mijn postuur geen probleem in de F-Sport stoelen.”  

 

Onderhoud, storingen en irritaties 

Tot slot nog een korte samenvatting van de betrouwbaarheid en kwaliteit: die blijkt uitstekend. Na vijf jaar rijden schrijft de rijder van een Luxury Line het volgende: “Intussen is de kilometerstand best indrukwekkend te noemen, zeker als je de relatief jonge leeftijd in acht neemt: 197.000! Nog steeds is de auto volkomen probleemloos, er is buiten regulier onderhoud werkelijk nooit iets mee geweest. Eigenlijk rijdt-ie nog als nieuw en zo ziet hij er ook uit. Top!” Een occasionrijder deelt zijn ervaringen bij een stand van 223.050 km: “Deze Lexus heeft wel het reguliere onderhoud nodig, heeft GEEN maar dan ook GEEN reparaties nodig gehad en dat vind ik heel bijzonder!” 

Een andere occasionrijder kocht de auto met 104.000 kilometer en is inmiddels bijna 140.000 km verder. Dat ging goed, maar niet helemaal vlekkeloos. Het meest opvallende: “Storing gehad in de hybride accu, ontdekt bij de health check. Storing kon op dat moment niet gereset worden. Op advies van de dealer 500 km gereden en teruggekomen voor een nieuwe check, nu is het weer in orde. Schijnt vaker voor te komen, maar is volgens de dealer niet verontrustend.” Het bijgeluid uit de kachelmotor is wel potentieel duur. “Mijn kachelventilator piept in stand 1, daarboven is het weg. Er zit speling op de as van de ventilator en vervanging kost 1.000 euro. Advies van de dealer: blijf ermee rijden tot hij begint te ratelen, dan moet je hem echt vervangen.” Even later blijkt de motor toch al te zijn vervangen. “Weliswaar door een tweedehandse à 150 euro,” meldt de eigenaar, “doet het nu weer zonder bijgeluiden.” Tot slot nog een aandachtspunt dat we bij meerdere hybrides zien. “Een korte update, want zo veel bijzonders is er eigenlijk niet. Alleen de 12V accu is vervangen nadat die met de kou 2 keer leeg was na meerdere dagen stilstand”, meldt de eigenaar van een CT uit 2011. “De auto heeft me 1 keer laten staan met een defecte accu, de ANWB heeft ter plaatse een nieuwe erin gezet, kosten: 70 euro”, schrijft de tweede rijder die hiermee te maken kreeg. Let wel: het gaat hier om auto’s die de 200.000 kilometer al ver voorbij zijn. 

Is zo’n Lexus CT 200h dan de beste Prius? Dat zou maar zo eens kunnen. Ook al is het onderstel volgens een aantal rijders aan de stevige kant, de wegligging wordt geprezen. Zelfs de op zuinigheid gerichte aandrijflijn weet de meeste rijders op zijn minst voldoende te overtuigen. Het grootste makke is de beperkte ruimte aan boord, waardoor de CT 200h niet voor elk gebruik en elke gebruiker even geschikt is. Maar wat bovenal beklijft is het aantal reviews van CT 200h’s met flink meer dan 200.000 kilometer die, naar verluidt, rijden als nieuw. 

Lezersreacties (65) (gesloten)

Sub-reacties inklappen
R Huisman
R Huisman
  • 0
Deze Lexus is niet afgeleid van de Prius, maar de Auris (2e type), die overigens zo goed als dezelfde afmetingen heeft. Afgezien van het andere in en exterieur is deze auto dus heel goed vergelijkbaar. De hybride aandrijflijn komt wel uit de Prius (2 of 3).
bigwade
bigwade
  • 1
Zou zomaar kunnen, de Prius heeft een wielbasis van 2,70.
De Auris en de Lexus 2,60.
Aandrijflijn is van de P3.
liefhebber van oud en nieuw
liefhebber van oud en nieuw
  • 0
Volgens mij lijkt het verschil in wegligging, stoelen en geluidsniveau op dat van de nieuwere zusjes Toyota CHR en Lexus UX. Ik ervaar het verschil bijna als dag en nacht. Net wat meer verfijning door andere lagers wellicht, veel meer geluiddempend materiaal. Japanse autobouwers die iets meer mogen uitgeven dan de Toyota-mensen wereldwijd.
MatthijsL
MatthijsL
  • 0
Zeker weten? Kan zijn hoor. Vond hem qua rijgedrag wel veel meer op de Prius lijken. De Auris voelde in alles wat lichter en minder stevig aan.
Bullpower
Bullpower
  • 1
Kan niet. De Auris 2 kwam in 2013 op de markt. De CT200h in 2011 al. Dus in feite kun je beter zeggen dat de Auris 2 op de CT 200h gebaseerd is. 😉
EWi e
EWi e
  • 1
Beide kloppen, deze lexus staat namelijk op het verbeterde MC platform waar ook de Prius 3 en de Auris 2 op staan. Echter zit het onderstel dichter bij de Auris dan bij de grotere Prius.
De aandrijflijn is tussen alle drie de modellen hetzelfde.
The Beast
The Beast
  • 13
Zuinige, luxueuze, zeer betrouwbare en prettige auto, en inderdaad je moet even aan de aandrijflijn wennen. Ik snap het succes wel.
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 4
Welk succes? Er was even een ‘succes’ dankzij 14% bijtelling met als piek 2012. Zodra de lage bijtelling verdween, verdwenen de CT200 kopers ook weer meteen..
louisz
louisz
  • 5
Welk succes?

Staat gewoon in het artikel: dit is "ruimschoots de bestverkochte Lexus van Nederland".
Bumperklevert
Bumperklevert
  • 1
ja, ‘omdat bijtelling’ en daarna was het succes weer foetsie, dat is alles wat ik zeg..
Wout2b
Wout2b
  • 0
Tja, als er van de andere modellen nauwelijks verkocht werden (wat effectief zo is) en van deze CT ietsje meer; is het de bestverkochte Lexus van NL, maar kunnen we nou niet direct van een groot succes spreken, he....
The Beast
The Beast
  • 2
Tja, als er van de andere modellen nauwelijks verkocht werden (wat effectief zo is) en van deze CT ietsje meer; is het de bestverkochte Lexus van NL, maar kunnen we nou niet direct van een groot succes spreken, he....

Tja, als je in Amerika topverkopen doet dan zit je in principe niet te wachten op de Europeaan die maar stug volhoudt dat Duits zogenaamd beter is. Ik snap dat wel.
Gewijzigd door auteur
Wout2b
Wout2b
  • 1
Het ging toch over verkoopsucces in NL; niet?
Amerikanen zijn ook fan van Trump, wij hier in Europa toch ook iets minder, dus doe mij maar de Europese gedachte
Ruttie85
Ruttie85
  • 3
Als we in Europa allemaal eens 2% van ons BNP aan defensie uitgeven, zoals in de NAVO afgesproken, hebben we Trump niet meer nodig.. De Yanks hebben ons al eerder geholpen en Trump besteedt meer aandacht aan de USA zelf.. Voila de reden dat, imo, veel Amerikanen Trump zien zitten. Zijn boodschap is idd lomp maar hij heeft gewoon gelijk. (Offtopic maar WouterL begint er over 😉 )
The Beast
The Beast
  • 0
Als we in Europa allemaal eens 2% van ons BNP aan defensie uitgeven, zoals in de NAVO afgesproken, hebben we Trump niet meer nodig.. De Yanks hebben ons al eerder geholpen en Trump besteedt meer aandacht aan de USA zelf.. Voila de reden dat, imo, veel Amerikanen Trump zien zitten. Zijn boodschap is idd lomp maar hij heeft gewoon gelijk. (Offtopic maar WouterL begint er over 😉 )

Trump is idd een eersteklas lomperik, hij doet me sterk aan iemand denken hier, maar in dit geval heeft hij best een punt. Alleen zijn uitspraak dat Poetin dan maar zijn gang moet gaan sloeg nergens op. Hij zegt binnen een x aantal weken de oorlog in Oekraine te kunnen stoppen, waarschijnlijk komt het dan neer op het inlijven van het gejatte gebied bij Rusland, inclusief de Krim. Het is een lastige keuze voor je rechtvaardigheidsgevoel, maar de steden zijn al geheel kapot. Misschien is dat een oplossing, tegelijk moet Oekraine Rusland de rug toekeren en bij Europa komen.
The Beast
The Beast
  • 0
Het ging toch over verkoopsucces in NL; niet?

Dat weet ik niet? Waar staat dat?
Winne
Winne
  • 1
Fraaie wagen, maar de stevige ophanging was minder aangenaam op onze slechte Belgische wegen.
Erik M
Erik M
  • 4
Haha moest direct denken aan deze reactie van een gewaardeerd AW bezoeker tijdje terug.
“ TopGear bewees jaren geleden al, het verbruik zit hem in de rechtervoet. Met een Prius, wat feitelijk dezelfde auto is, vol gas achter een BMW M3, die dan uiteraard nog behoorlijk over heeft, was de M3 gewoon zuiniger. Ondertussen rijd je met deze Lexus wel de hele tijd in een auto die het steeds op een joelen zet, als je ook maar een klein beetje sportieve aspiraties hebt. Leuke auto voor boekhouders en calculatoren, al zou ik dan de Prius nemen. Die is goedkoper en rijdt net zo slecht”
Gewijzigd door auteur
The Beast
The Beast
  • 13
Tja....de topgear test....komt tie nu alweer voorbij????
Ik denk dat een driecilinder Lupo 33 onder bepaalde omstandigheden onzuiniger rijdt dan een BMW M3, alleen.....DIE OMSTANDIGHEDEN ZIJN NIET REALISTISCH.
Natuurlijk kun je een auto altijd afzijken als het je keuze niet is. 'Vreemd genoeg' zijn er tal van mensen die veel plezier aan een CT beleven.
Recentelijk nog iemand gesproken die altijd BMW reed en ze nu tot meer tevredenheid een CT200h rijdt.
Daarmee degradeer ik niet het merk BMW, ik geef alleen aan dat er genoeg erg tevreden rijders zijn.
Gewijzigd door auteur
Tsaar
Tsaar
  • 5
En een Ferrari kwam ook heel erg slecht uit een test.
Zeer beroerd over verkeersdrempels
EWi e
EWi e
  • 3
Typisch Top-Gear, eenzijdige test.
.
Maar draai het eens om, rij met de M3 eens achter de Prius aan tijdens een ritje door een drukke binnenstad. Eens kijken wat dan de uitslag is.
.
Ja, het verbruik ligt aan je rechter voet maar ook aan de omstandigheden waarin je hem gebruikt.
Tsaar
Tsaar
  • 2
Ik heb dan geen CT maar een ES en hiervoor een GS, daar doet een BMW diesel aan onder als ik naar een ski oord ga of naar een vriend van mijn die in Milaan woont.
In 10,5h naar Milaan haalde ik bij benadering nog niet wat er werd beweerd dat een Prius zou gebruiken.
Carpe
Carpe
  • 5
Echt een kwaliteitsproduct.
ak2
ak2
  • 3
Goede auto, die ik zeker waardeer.
Lijkt het nu zo of is de Lexus CT200H massaal geëxporteerd. Je komt deze auto nog maar weinig tegen op de weg.
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
Net als met alle auto's waarvan er ineens veel geleased werden, zit de 2e hands markt niet op die aantallen te wachten. Dus ja er zullen er zeker veel geëxporteerd zijn, zeker in landen/steden met een stimulering voor hybrides was de belangstelling groot.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Onbegrijpelijk. Je koopt kwalitatief verreweg het beste wat er is en met een zeer goed afgewerkt interieur.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Leuke auto, alleen de bagageruimte nag die naam niet eens hebben vind ik. Door de batterij bleef er wel heel weinig over. 2 collega's hadden er 1, maar daar reed regelmatig een koerier achteraan met de spullen. Terwijl andere collega's die zelf meenamen in de stationwagons.
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
Als je de afdekplaat van de kofferbak eruit neemt, dan heb je een kofferruimte van 375 liter, precies evenveel als in een Golf 6. Onder die afdekplaat zit namelijk nog een flink bergvak. Zie ook de zesde foto hierboven.
Franky Boy
Franky Boy
  • 0
Ik kan er vast 375 pakken melk in kwijt, maar iets als een grote koffer of een server, of ... dat lukt niet. Ook in de Golf trouwens niet.
Fred Hache
Fred Hache
  • 0
Daar is het ook niet de auto voor. Maar dat geldt voor andere C-segmenters net zo, de Lexus doet het niet slechter dan de concurrentie.
Maxi Me
Maxi Me
  • 1
Kwaliteitsproduct !
Zelfs net iets beter als mijn 2007 stinkdiesel Multitronic Audi A4 met 200.000 km na 17 jaar. De enige herstelling hier was een startmotor .. en uiteraard al een keer of 2/3 een nieuwe batterij.
Lexus CT200h
Lexus CT200h
  • 4
2 Priussen en ook een BMW225e plugin gehad.
Deze CT-200h is een prima luxe kleine auto. Ik geniet ook van de Mark Levinson hifi erin. Nog geen bijzondere storingen gehad, maar is wel vervelend, dat de resetlamp van een zomer/winterbanden wissel alleen door Lexus uitgezet kan worden.
elpee1965
elpee1965
  • 0
Vreemd dat je de TPSM-waarschuwing niet zelf uit kunt zetten. Van onze 2015 Auris TS kan dat wel en die is behoorlijk verwant met de CT200. Na wisselen wielen auto op contact zetten, 5x knopje indrukken, 1 a 2 minuten wachten tot lampje uitgaat en dan nog 1x drukken. Ik zou het eens proberen...
Hooked2U
Hooked2U
  • 0
Ik was mee van de eerste toen de CT uitkwam en er een vakantie mee naar Zweden boekte. Het was een heerlijke reiswagen, spijtig moest ik hem met 60.000 op de teller van de hand doen. Alleen het nut van de E-mode knop heb ik nooit begrepen. Want als je op lage snelheid een garage inrijdt ging je automatisch op E-mode? Ook bij m'n huidige Yaris zit zo'n knop!
Bullpower
Bullpower
  • 0
Die knop is vooral voor situaties dat je de auto even kort wil verplaatsen. Bijvoorbeeld de auto van de oprit halen en even aan de straat zetten. Druk je de EV mode knop niet in, dan start de ICE (koude motor), en die zet je dan meteen weer uit. Ja met een benzine/dieselmotor gebeurt dit ook, maar met een hybride kun je dit mooi voorkomen voor die paar meter rijden.
Dit moet je overigens direct doen na het indrukken van "POWER".
Ken Tekens
Ken Tekens
  • 3
Ik heb toentertijd proefgereden in een Prius 3 en kan zeggen dat de Lexus CT een stuk beter rijdt, die heb ik toen dan ook 2e hands gekocht. Probleemloos 7 jaren mee gereden en ingeruild toen hij 10 jaar oud was. Mijn toenmalige auto was een Auris 2, en hoewel op hetzelfde onderstel, was de Lexus aanmerkelijk aangenamer om te rijden. Minpunt vond ik het veergedrag, heb ik opgelost door de orginele 17 inch velgen te vervangen door 16 inch velgen.
En tenslotte het muzieksysteem van Mark Levinson, in een woord: subliem!
MatthijsL
MatthijsL
  • 2
Fijne tijd gehad met onze CT. Reed fijn en makkelijk zuinig mee te rijden. Vooral op comfort gericht wat prima is voor dagelijks gebruik in Nederland. Voor sportief rijden is nauwelijks ruimte met alle drukte op de weg. Onderstel had misschien nog meer op comfort afgestemd mogen zijn, past wel bij de aandrijflijn. Uiteindelijk overgestapt op een GS450h. Niet zo zuinig, wel nog veel meer comfort en veel meer reserve als je vermogen nodig hebt.
Tsaar
Tsaar
  • 1
Goede keuze, zeker de GS
Patatboer
Patatboer
  • 0
(laat maar, mijn hele reactie is weggevallen bij verzenden). Geen zin om opnieuw te typen.
Strekking was: betaalbaar model, itt de Lexus SUV's.
Gewijzigd door auteur
chevyB
chevyB
  • 1
197.000 zonder problemen? Proficiat!
Mijn bescheiden Chevrolet Cruze Diesel uit 2010 heeft meer dan 248.000km, en inderdaad, buiten gewoon onderhoud geen problemen. Ook proficiat!
Eerlijk is eerlijk, het knopje van de achterbak heeft gehaperd, een verse gekocht in Chinese webshop voor 1,50 euro en achter de rug.
244 55
244 55
  • 2
We rijden er sinds een jaar en 30.000 km een, van 2016. Bevalt erg goed. Erg stil, stabiel, mooi en degelijk afgewerkt, zit en rijdt goed. Niks voor nerveuze mensen, het is echt een rustgevende auto die ook nog zuinig is: 1 op 20 over een jaar gemeten. Lijkt gebouwd voor een lang leven, is wel wat krap, vooral de kofferbak, en een paar ergonomische eigenaardigheden.
Half life
Half life
  • 3
Na een P3 met zeer hoge km stand een 2de hands CT aangeschaft en daar ongv. 140.000 km mee gereden. Kan het hele artikel onderschrijven. Achter had de lexus onafhankelijke wielophanging en was het chassis stijver. De Prius/Auris hadden starre achteras. Toen de koters groter werden weer voor een P3 gegaan. Met beiden typen wagens nooit een reparatie gehad. Wel 1 X 12V accu bij de laatste prius. Bleek de orginele te zijn en was ruim 7 jaar oud.
R Huisman
R Huisman
  • 0
Je hebt gedeeltelijk gelijk. De goedkopere uitvoeringen van de Auris 2 hadden een starre as. De duurdere (in ieder geval de facelift-versie van type 2) hadden ook een onafhankelijke wielophanging. Ik heb zelf dit type en heb de auto ook nog met kwaliteitsveren 2,5/3 cm laten verlagen. De auto ziet er op zijn 17 inch wielen een stuk beter uit en rijdt een stuk strakker en nog genoeg comfortabel.
zero E
zero E
  • 4
Bijzonder goede auto, echt een kwaliteitsproduct.
Rijdt erg fijn, is stil en héél zuinig.
En het interieur: mooie materialen en prachtige afwerking.
Na 12 jaar en 165000 km nergens een spoor van slijtage. Buiten de banden is in die periode enkel de 12 volt accu (dit jaar) vervangen. Verder alleen regulier onderhoud. Er gaat niets kapot.
Wat ik wel jammer vind, is de beperkte kofferruimte.
Als er ooit een opvolger moet komen, dan graag weer dit merk.
Autotjekind
Autotjekind
  • 6
Hier ook jaren eentje uit 2011 gehad. Gewoon waanzin hoe goed die autos zijn gebouwd. Onderhoud in, onderhoud uit en fluitend door de apks heen. Alleen toen de originele 12v accu vervangen maar dat mocht ook wel na 10,5 jaar. Voor de rest geen defecten en verbruik van gem. 4,6L over pak 'm beet 130.000km. Werd op een gegeven moment gewoon saai om zo maar zeggen...
Ruttie85
Ruttie85
  • 1
“De beste Prius”, nou redacteuren, als ik het slotstuk lees over de binnen/beenruimte ga ik niet mee in die conclusie. Hierin is de Prius VER in het voordeel als ik de bevindingen lees want met twee kinderen van 4 en 7 kun je op de vloer achterin ook tassen etc kwijt.. Ik ben 1,84 en kan goed ‘achter mezelf’ zitten. Bagageruimte 445 liter, de CT doet 375. Maar als iets ‘premium’ je ding is snap ik de keuze voor een CT wel, echter in mijn gezinsverband is ruimte ook heel belangrijk temeer we ermee op vakantie gaan. Maar opvolging lijkt technisch nog lang niet nodig 👍 Goed, de CT zal wss sportiever rijden maar de binnenruimte maakt alles weer goed.
Gewijzigd door auteur
gast 2196009
gast 2196009
  • 1
Gelukkig toch 1 bestuurder met een kapotte 12v accu, al was dit pas na 11 jaar..
Bij onze Totota al na 3 weken, een nieuwe dus.
En vele Toyota rijders m/v met mij.
Waarom lost Toyota dit niet op?
Kennelijk hebben ze het voorbeeld rondrijden..
Volgens de dealer zou hij, als het een kwestie van een zwaardere accu zou zijn, gewoon gelijk de accu vervangen.
Dan wilde hij helemaal dat gezeik niet van klanten die telkens met een auto stilstaan omdat de 12v accu leeg is.
Maar daar zit volgens hem niet de oplossing..
Waar dan wel?
Bij Lexus schijnen ze dit te weten...
Nou Toyota nog?
Fred Hache
Fred Hache
  • 8
Ha leuk, mijn eigen review komt verschillende keren voorbij. Heel fijne auto aan gehad. Zuinig, comfortabel en 100% probleemloos.
Marcos
Marcos
  • 1
Aanrader. Wel met onderhoudhistorie kopen natuurlijk.
rinimo
rinimo
  • 1
Jammer dat dit model niet als stationwagen gebouwd geweest is, zou beter verkocht hebben. Ik vind het nog altijd een moderne wagen. De opvolger de UX is binnenin nog compacter.
EWi e
EWi e
  • 2
dat de CT 200h over een transmissie met cvt-karakter beschikt

Hé hé, eindelijk iemand die de transmissie goed omschrijft. Een echte cvt is het namelijk niet.
.
Mooie en fijne auto, heb er eens een paar dagen in gereden en reed beter dan de Auris die ik toen zelf had en dat was ook al een prima auto (lag beter op de weg dan de A4 die ik daarvoor had).
Franky Boy
Franky Boy
  • 2
Moet wel goed op de weg hebben gelegen, 1 collega reed erin alsof ie in zijn MR2 zat, en hij klaagde niet. Dus moet wel goed zijn geweest.
Frank2B
Frank2B
  • 1
Fijne wagen, regelmatig in gereden (vervangende auto bij onderhoud ivm red carpet treatment). Zeker geen straf. Na 12 jaar Prius kan ik onderschrijven dat het rijgedrag van de CT veel beter is dan het rijgedrag van mijn Prius destijds. Maar dat was dan ook niet vreemd, want Toyota was gewoon vergeten om 'wegligging' als optie bij de Prius aan te bieden.....
The Beast
The Beast
  • 0
Tja, de CT200h is gewoon een Prius 2.0
Gewijzigd door auteur
The Beast
The Beast
  • 1
Als we in Europa allemaal eens 2% van ons BNP aan defensie uitgeven, zoals in de NAVO afgesproken, hebben we Trump niet meer nodig.. De Yanks hebben ons al eerder geholpen en Trump besteedt meer aandacht aan de USA zelf.. Voila de reden dat, imo, veel Amerikanen Trump zien zitten. Zijn boodschap is idd lomp maar hij heeft gewoon gelijk. (Offtopic maar WouterL begint er over 😉 )

Het alternatief is een oud en seniel mannetje die niet eens weet welke wereldleider bij welk land hoort.
Het is ook ongelooflijk dat van de 335 miljoen Amerikanen dit de kandidaten zijn.
Zou je het mij vragen, dan kies ik bij gebrek aan beter voor dat ouwe mannetje, met de hoop dat tie toch snel tussen zes plankjes terecht komt en de Kamela Harris predident wordt. Daar had ik veel meer van verwacht.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.