Lexus CT 200h Hybrid (2011) #4

Lexus CT 200h Hybrid (2011)

UitvoeringCT 200h Hybrid
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2020

Fantastische upgrade

De vorige auto, een Opel Astra diesel, was qua maandelijkse lasten echt niet meer rendabel dus was ik al een tijdje op zoek naar een nieuwe auto. Zeker gezien het aantal kilometers (met de auto) de komende tijd aanzienlijk minder zal worden.

Kijkend naar een opvolger waren we eigenlijk snel overtuigd van een Renault Zoe. De accuhuur stond me echter tegen als ik keek naar de lange termijn en de kosten van een Zoe met afgekocht accupakket waren dusdanig dat we hier toch van af hebben gezien. Ondertussen een proefrit gemaakt in een Yaris wat voor mij de eerste hybride ervaring was en we waren eigenlijk snel overtuigd. Alleen de afwerking stond ons een beetje tegen. Bij de Louwman in Noordwijk stond er nog een heel rijk aangeklede Toyota Auris en deze Lexus. De Auris reed lekker maar irriteerde me op meerdere punten, waaronder vooral alle geluidssignalen. Ook speelde mee dat ik met mijn 1,90 m en een relatief lang bovenlichaam maar net aan in de Auris kon zitten en constant gebukt onder de speigel door moest kijken.

Op deze Lexus waren zowel in als mijn vriendin echter meteen verliefd. Heerlijk rijdende auto, zeer luxe, comfortabele stoelen, fantastisch materiaalgebruik (ALLES voelt aangenaam zacht!), stuurt heerlijk direct, lekker vlot en het gemis van een scherm (jazeker, deze is zonder GPS) is eigenlijk de meest onverwachte verbetering die ik kon bedenken. Vooral 's nachts maakt dit rijden veel relaxter op de ogen. Proefzitten in een rijker aangeklede Lexus toonde aan dat ik de meeste opties absoluut niet zou missen. Stoelverwarming gebruikte ik in de Astra al nooit, alleen stuurverwarming zal ik misschien op de koudste dagen wel missen, alleen op het gemis van DAB+ zal ik iets moeten verzinnen. De auto had meer dan 190.000 km bij aankoop, maar getuige de hoge kilometerstanden die Priussen halen en de goede onderhoudshistorie die bij deze auto zit heb ik er vertrouwen in dat deze ook de 300.000 makkelijk moet kunnen halen.

Ik heb de auto nu een week en er zo'n 400 km opzitten en ben nog steeds dik te vreden. Bluetooth werkt zonder enig probleem met Spotify op mijn telefoon, elektrisch rijden doet de auto vreemd genoeg ook als ik stabiel tot rond de 70 rij (ik dacht dat die automatisch overging op de motor bij 45 km/u?) en alleen de kleinere laadruimte is nog even wennen. De auto is merkbaar harder afgesteld dan de Astra, maar het comfort binnenin de auto maakt dat ruimschoots goed. Mijn snel wagenzieke vriendin vindt het in de Lexus in elk geval al een stuk fijner.

Het eerste euveltje ook al gehad: een lege 12V accu. Mijn fout, bij het spelen met de instellingen vergeten de binnenverlichting uit te zetten...
Heerlijke auto verder, hopelijk goed voor nog vele kilometers!

22,500 km verder

Inmiddels heb ik de Lexus alweer een tijdje en heb ik de eerste grote reis (Duitsland - Zweden - Estland - Finland) ermee gehad. De Lexus bevalt nog steeds erg goed! Het blijft een erg fijne auto op de lange ritten, de bagageruimte is met ons tweeën meer dan genoeg. Kleding, tassen, opblaasbare kajaks (toch 2 flinke pakketten) en de lokale inkopen konden makkelijk mee met nog voldoende ruimte voor flinke souvenirs ook.

Met het verbruik ben ik ook erg tevreden. Met alle 100 kilometerwegen van tegenwoordig haal ik makkelijk de 1:20, gaat het daarentegen wat harder of zijn er veel heuvels dan

Ook het gedrag op grind- en onverharde wegen verrast me nog steeds zeer positief. Ik heb flinke afstanden zonder asfalt gemaakt met de Lexus; Het mag iets comfortabeler maar qua rijgedrag doet de Lexus het subliem. Zeer stabiel, zonder al te veel te slippen en correcties komen altijd mooi door. Dat is iets wat me met de sneeuw en ijzel begin dit jaar ook al opviel.
Grappig detail: vrijwel direct na het tanken heb ik er zo'n 40 km onverhard mee gereden. Het aangegeven verbruik was daarna 1:26,7. Zuinige offroader.

Qua betrouwbaarheid heb ik nog steeds het volste vertrouwen in de Lexus.
De enige manco's ik er tot nu toe mee heb gehad zijn een paar versleten koppelingen in de aircoslangen (opgemerkt door de dealer tijdens onderhoud, de airco blaast nu ook weer een stuk kouder), een setje versleten ruitenwissers en 2 keer een lege 12V accu (wat beide keren mijn eigen fout was).

Vooralsnog hou ik het onderhoud bij de Lexus dealer in Den Haag, de prijs is naar mijn idee redelijk (800 euro voor grote beurt, diagnose/reparatie/bijvullen airco, APK, inclusief leenauto; Dat kan veel erger) en de communicatie met zowel de receptie als de werkplaats vind ik echt top.

Al met al: Topauto! Lekker zuinig, ruim genoeg voor ons en nog lekker comfortabel ook.