Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2012) #8
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid Business Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 180.000 km |
Terugblik met de CT
- 180.000 km
Beste lezer,
Voor dat ik mijn ervaring zal delen wil ik eerst even terugblikken naar het jaar dat ik de auto heb gekocht. Iets meer dan een jaar geleden (2020) was ik aan het kijken voor een nieuwe auto. Ik reed hiervoor een Toyota Prius 2 en was erg te spreken over de lage kosten en betrouwbaarheid. Maar ik vond naar mijn mening de rijeigenschappen van de Toyota Prius teleurstellend. Het was weliswaar een comfortabele auto, echter had ik een beetje het gevoel alsof ik met een soort shuttlebus op pad was. Na enige tijd ben ik gaan rondkijken voor een vervanger: Een Toyota Yaris Hybride, Toyota Prius 3 en de Lexus CT. De nieuwe Prius vond ik er erg saai uitzien van binnen (het moet maar net je smaak zijn) en de Yaris vond ik eigenlijk op papier een iets te trage auto. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de CT omdat de auto best zuinig, meer betrekt bij het rijden en er naar mijn mening veel beter uitziet dan een Prius.
De zoektocht
De CT200h, gekocht rond de 160.000km, een Business Line uitvoering was voor mij voldoende. De auto was van de 1e eigenaar afkomstig en werd netjes door de Lexus dealer onderhouden volgens het boekje. De auto had hier en daar wat krassen op de bumper, maar reed goed en was motorisch prima in orde.
Uiteindelijk heb ik met de auto proefgereden en wat gelijk opviel aan de CT was dat het toch meer als een normale auto aanviel. Wat anders was ten aanzien van de Prius waren de klokken achter het stuur, klimaatregeling apart te bedienen en de radio op een aparte plek. Eigenlijk zit alles precies waar je het wilt hebben. De navigatie was ook redelijk up-to-date en het bijhorende Lexus Premium 10-speaker audio systeem is prima geluidsinstallatie naar mijn mening.
Uiteindelijk de auto gekocht met APK en richting huis gereden.
Het begin (zomer) 2020 16300km
De eerste kilometers waren natuurlijk op de snelweg. Het eerste wat me opviel was de koersvastheid van de auto. Het rijdt een stuk zelfverzekerder en ligt strakker op de weg dan de Prius. Het is een stille auto, op een klein puntje na. Het viel op dat de auto iets meer bandengeruis produceerde dan de Prius. Dit is ook wel logisch gezien het verschil in bandenmaat. De Prius stond op smalle 15 inch velgen en de CT op 16 inch. Daarnaast was ook met de Prius meer windgeruis aan de orde. Het bandengeruis viel wel mee maar er zijn auto’s in het C segment die het toch net wat beter doen.
Kwa comfort zijn de stoelen erg fijn, ze bieden genoeg steun aan de rug en voor mij is de lengte van de zitting prima voor mijn 1,76m lichaam. Met het veercomfort van de CT heb ik het gevoel dat er meer rust in zit dan bij de Prius, wel kunnen de korte oneffenheden wel voor wat discomfort zorgen.
De auto heeft een systeemvermogen van 136pk. Aangezien dat de auto best wel wat weegt is het geen super snelle auto. Jammer, want het onderstel zou er prima voor geschikt zijn.
Verder viel het mij op dat het verbruik op de snelweg wel heel laag was. : ) Ik kreeg het voor elkaar om 3,8 liter op 100km te scoren! Dit was wel met een constante snelheid van 100km/h op de teller, daarnaast zat het weer zeker mee. In de stad haalde ik scores van tussen de 4,3 liter en de 5,4 liter op 100km.
Half jaar later (in de winter)…
Na een half jaar rijdt de auto nog steeds probleemloos. Ik heb bij de Lexus dealer het onderhoud volgens boekje laten uitvoeren. Hierbij heb ik dus gebruik kunnen maken van de door Lexus aangeboden Red Carpet Treatment. Bij het brengen van de auto kreeg ik een Lexus van de dealer te leen. Ook hebben ze na afloop de auto van binnen en buiten schoongemaakt. Kortom de auto is wel even in de watten gelegd. Verder heb ik nog wat krassen van de vorige eigenaar laten herstellen bij een spuiter en nu is dit keurig hersteld.
Ook heb ik inmiddels met de auto in de sneeuw kunnen rijden. Dit ging met behulp van de winterbanden prima zonder verrassingen. Het verbruik was wel gestegen naar zo’n 6,5 liter op 100km wat ook enigszins logisch is voor vrieskou.
Een jaar later (zomer) 2021
Inmiddels een jaar verder met de auto dus de APK laten uitvoeren. Niks geks aan de hand, enkel dat de zomerbanden (Yokohama’s) aan vervanging toe waren. Uiteindelijk heb ik 4 nieuwe Goodyear EfficientGrip banden laten monteren en de auto laten uitlijnen. Wat een verbetering! De auto was een stuk stiller en reed iets comfortabeler. Ik raad de Goodyears zeker aan!
Ik ben nog niet met de CT op vakantie geweest maar heb wel wat lange ritten gemaakt richting Duitsland. In Duitsland was het op sommige trajecten even mogelijk om de topsnelheid te bereiken (182km/h). Het was even leuk, maar de fijnste reissnelheid in Duitsland was toch rond de 150/160km/h.
Nu (heden) 2021 180500km
De auto is nog steeds in mijn bezit en ik rij er nog elke dag mee. Inmiddels heb ik de ruitenwissers vervangen en tegelijkertijd ook de halogeenlampjes. Voor de halogeenlampjes heb ik de Optiwhite van Toyota aangeschaft. Ze hebben een iets mindere levensduur dan de standaard halogeen maar geven wel beter licht en passen naar mijn mening beter bij de auto. Ook heb ik de ruiten achter de B-stijl laten blinderen met 20%.
Tot nu toe geen gekke dingen dus blijf ik lekker rondrijden met mijn CT. Binnenkort komt er weer een onderhoudsbeurt aan.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Lexus CT 200h Business Line NL-AUTO 1e EIGENAAR PARK-SENSOR NAVI KEYLESS
- 2012
- 145.747 km

Lexus CT 200h 136 PK | Hybride | Automaat | Cruise | Climate Control | Bluetooth | 2de eigenaar!
- 2014
- 180.652 km

Lexus CT 200h Luxury Line NL-AUTO LEDER STOELVERW EL-STOEL NAVI PARK-SENSOR MARK-LEVINSON
- 2012
- 173.313 km
Lees ook

Hoe zuinig is de Lexus CT 200h in de praktijk?

Te koop: 7 hybride occasions van 3 tot 23 mille

Lexus CT 200h Hybrid – Lexus UX 250h Hybrid - Oud & Nieuw

Occasion Test: Lexus CT 200h vs. Volkswagen Jetta Hybrid

Afscheid Duurtest: Lexus CT 200h
