Lexus CT 200h Hybrid (2012) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | CT 200h Hybrid |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 198.500 km |
KM-stand laatst | 280.150 km |
Betrouwbaar, zuinig, comfortabel
- 209.000 km
Na veel problemen te hebben gehad met mijn vorige auto, een Opel Astra uit 2011, werd de zoektocht naar mijn volgende auto een zoektocht naar een betrouwbare auto. Eigenlijk kom je dan al snel bij Toyota uit.
Persoonlijk vind ik Toyota's wat suffe auto's, vooral de Prius is totaal niet mijn ding. De Auris kwam wat dichter in de buurt bij wat ik zocht, maar dat was 'm nog steeds niet helemaal voor mij. Ik liep al wat langer met het idee om een Lexus CT200h te kopen maar ik wist niet dat ze nu ook daadwerkelijk binnen budget lagen. Online werd de auto vooral geprezen om zijn betrouwbaarheid, net wat ik zocht dus.
De eerste 2 proefritten in een CT200h vielen helaas wat tegen. De eerste was flink gebruikt (misbruikt). De auto had veel schades rondom en ook het interieur zag er nogal uitgeleefd uit. Daarnaast had de auto last van een rammelend geluid bij het wegrijden. Mijn enthousiasme voor de CT200h werd meteen getemperd.
De volgende proefrit was er een in een Luxury Line. Mooie auto in het donkerpaars, barstte van de opties en vooral de ML audio klonk ontzettend goed. Wel had deze auto 'al' 180000km op de klok staan. Na wat verder inspectiewerk kwam ik erachter dat ook deze auto heel veel schades had, sommigen waren geprobeerd te herstellen maar niet netjes, sommige schades waren nog steeds aanwezig. Deuken en krassen op de meest vreemde plekken, beschadigde velgen en een achterbumper die qua kleur afweek van de rest. En de onderhoudsboekjes waren niet ingevuld. Wederom een teleurstelling, zien alle CT200h's er zo uit?
Toen kwam ik deze mooie donkergrijze tegen. Veel kilometers op de klok, maar ook een erg zachte prijs. Toch maar gaan kijken... Wauw, nagenoeg geen schades, nauwelijks gebruikssporen, onderhoudsboekjes keurig ingevuld, maarja die kilometerstand. Bijna 2 ton!
Toch maar gedaan want ik had er een goed gevoel bij, en tot nu toe heb ik er echt geen spijt van.
Inmiddels ben ik een kleine 10000km verder met deze auto en die zijn uitstekend bevallen. Oke, de wagen stinkt van binnen (ex-rokersauto) en hij trekt een beetje naar rechts. Gelukkig went het ene en het ander is wel op te lossen.
Toen was daar ineens die rammel bij het wegrijden. Net zoals bij de eerste CT200h. Shit, begint het nu al? Een beetje speuren op internet, maar het schijnt vaker voor te komen dat het middelste hitteschild losraakt. Even op de brug dan maar, en inderdaad, het middelste hitteschild hing los. Gelukkig was dit vrij eenvoudig te herstellen met wat grotere afstandsringen. Kosten: €0,-
Over de CT200h wordt veel negatief geschreven, niet zozeer omdat het een slechte auto is maar omdat het voor een premium auto de verwachtingen niet waar zou maken. Vooral over de 'loeiende' CVT lees je veel.
Inderdaad, als je het gaspedaal flink intrapt gaat ie loeien. Maar is dat nodig? Je spreekt dan al het vermogen aan. Bij een handgeschakelde auto kun je ook al het vermogen aanspreken. Dan schakel je terug en trap je het pedaal tot de bodem. Dan hoor je ook de motor loeien. Gek genoeg lees je dat nooit in reviews van journalisten. :)
De auto vereist wat gewenning maar na een tijdje weet je precies hoever je het gaspedaal in kan trappen om toch nog heel vlot vooruit te komen, maar zonder dat je de motor gaat horen. In de praktijk trap je het pedaal zo'n 90% in. Soms, die ene keer dat je even vlot weg wil bij het stoplicht of even vlot in wil halen op de provinciale/snelweg trap je 'm wel tot de bodem en ja, dan hoor je hem. Is het storend? Ik vind van niet.
Dan nog het onderstel. Ja, deze is vrij hard afgeveerd. Wat je er wel voor terugkrijgt is een ontzettend goede wegligging. Geregeld rij ik door bochten waar een adviessnelheid geldt van 50kmh (knooppunt Ekkersrijt, Eindhoven), en met 100kmh geeft de auto geen krimp. Hij ligt echt als een blok op de weg, en dat rijdt heerlijk. Persoonlijk vind ik het dus wel fijn dat ie zo hard afgeveerd is.
Dan nog de prestaties. De motor is vlot, niet snel, maar snel genoeg voor de Nederlandse wegen. Het verbruik varieert en is (zoals eigenlijk bij elke auto) erg afhankelijk van je rijstijl. Ik doe er gemiddeld 1:17 mee. Als ik lekker kan doorrijden op de snelweg (dus 135km/h) doet ie zo'n 1:15 op de lange afstand, doe je wat rustiger (dus 100km/h) dan doet ie zo'n 1:19. Binnen de bebouwde kom is ie helemaal zuinig omdat de elektromotor dan veel werk verricht. Nu rij ik niet zoveel binnen de bebouwde kom dus wat ie daar gemiddeld doet weet ik niet, maar al met al is met een normale rijstijl overall dus 1:18 of 1:19 zeker mogelijk.
Verder is de wagen betrouwbaar gebleken tot nu toe. Op het kleine euvel met het hitteschild na heb ik tot dusver geen problemen met de auto. Hij trekt wat naar rechts maar dat ga ik laten verhelpen bij de volgende bandenwissel (die er helaas wel aan zit te komen voor de 2 achterbanden). De stank in de auto wil ik ook nog laten verwijderen door een goede poetsbehandeling uit te laten voeren bij een specialist, en verder hoop ik vooral zo door te kunnen rijden. Nog zo'n 5000km tot de volgende onderhoudsbeurt. Bij de vorige is een kleine beurt uitgevoerd wat (naast controle van de remmen) niet meer voorstelt dan een oliewissel en wat kleine checks. De volgende is een grote en dan gaat de hele auto goed nagekeken worden als het goed is. Ik verwacht niks geks, maar je weet maar nooit. Hij heeft immers dik 2 ton op de klok! ;)
edit:
Ik ben vergeten een stukje tekst erbij te typen, en dat stukje tekst wil ik graag de titel 'kleine irritatiepuntjes' noemen. Deze auto heeft er nogal wat namelijk!
- Richtingaanwijzer stengel niet doorduwen: bij andere auto's knippert de richtingaanwijzer 3 keer. Niet bij de CT200h! Wat voelt dat ouderwets zeg...
- Binnenspiegel zit vrij laag (al is de voorruit sowieso vrij laag). Als je wat hoger in de stoel zit net als ik ontneemt de binnenspiegel best veel van je zicht naar voren.
- Voor muziek streamen via bluetooth kunnen maar 2 telefoons gekoppeld worden. Wil je er een 3e bij, dan moet je eerst een andere verwijderen. Deze procedure is vrij ingewikkeld en daarom doe je het niet. Voor bluetooth bellen kun je wel 4 telefoons koppelen. Switchen tussen de gekoppelde telefoons werkt ook redelijk omslachtig. Ik zit meestal met 1 privételefoon en 1 werktelefoon in de auto en de auto kiest de telefoon die hij zelf het eerste ziet; hij onthoud de laatst gebruikte telefoon niet.
- Maar één 12V aansluiting in de hele auto en die zit prompt in het midden van de middenconsole.
- De dashboardverlichting dimmer is onverlicht. Juist wanneer je deze dimmer zoekt (als het donker is dus) kun je hem niet zien!
- Veel, heel veel groene lampjes in de tellerunit. (dimlicht, cruisecontrol, EV modus, nog een keer EV, eco/sportlampje en READY die soms allemaal tegelijk aanstaan)
- Geen toerenteller wanneer de cruisecontrol ingeschakeld is. Alleen bij uitgeschakelde cruisecontrol kun je de toerenteller zien
- De tijdsaanduiding gaat maar tot 12:59, daarna gaat ie verder bij 1:00. Dus geen 24-uurs aanduiding
- Multimediascherm is Nederlands, boordcomputer enkel in het Engels
- Veel onnodige menu's in boordcomputer waar je niet makkelijk doorheen kunt scrollen. Bij activeren EV modus verspringt deze steeds. Bij activeren cruisecontrol verdwijnt alle info van de boordcomputer en komt er enkel nog 'SET' te staan (zonder km/h aanduiding helaas).
Tjonge, dat lijkt een hele lijst. Gelukkig zijn het allemaal maar kleine puntjes en zo heeft elke auto wel iets natuurlijk.
Maar mocht iemand opzoek zijn naar een CT200h dan is het fijn dat je deze lijst even kunt lezen. Wellicht is een van de punten van zo'n groot belang voor je dat je de auto liever niet koopt. Ik had 'm er in ieder geval niet om laten staan als ik dit van tevoren geweten had. :)
Grote beurt +apk
- 217.000 km
Inmiddels heb ik de auto 9 maanden in bezit en bijna 20000km mee gereden.
Recent is er groot onderhoud uitgevoerd en een APK. Slechts 1 puntje, de koplampen waren wat dof/groen uitgeslagen. Die zijn (kosteloos) gepoleist door de dealer, verder standaard zaken zoals olie, remvloeistof, filters.
Ongekend, een auto met zoveel kilometers en eigenlijk geen defecten. Heerlijk! Een poos terug zijn er trouwens al 2 gloednieuwe voorbanden op gekomen (Conti PremiumContact 6). Deze zijn een stuk stiller dan de Vikings die er eerst op lagen.
Tijdens het onderhoud gretig gebruik gemaakt van de Lexus Red Carpet Treatment. Ik kreeg kosteloos een gloednieuwe Lexus UX250h mee, slechts 19km op de teller. Heerlijke auto, als je na een dagje daarin gereden te hebben weer terug instapt in je 'oude' CT200h dan voelt dat wel even als 3 stappen achteruit. Waar de UX ook op hoge snelheden nog elektrisch rijdt en als er toeren gemaakt worden dat eigenlijk in stilte gebeurt dan besef je wel hoeveel stappen de techniek gemaakt heeft.
In de CT200h blijf je toch de motor wel horen wanneer je het gas intrapt. Ja, je leert ermee rijden en het went maar toch hoor je het. Vooral passagiers die voor het eerst in zo'n soort auto meerijden maken er een opmerking over.
Nu we tegenwoordig nog maar 100km/h mogen op de snelweg (zelf rij ik meestal 110km/h) is het verbruik wel iets lager geworden. Gemiddeld 1:18 of 1:19 gaat goed zonder daarvoor als een slak op te trekken.
Minpunten? Ja, maar niet zozeer model/merk gerelateerd. De auto stinkt, ooit is er in gerookt en hij heeft een lange poos stil gestaan, die muffe lucht krijg ik er niet uit, al is het na een grondige poetsbeurt wel minder geworden. Misschien dat ik de auto eens grondig ga laten behandelen door een gespecialiseerd bedrijf. Oh, dat schreef ik bij de vorige review ook al. Nouja, komt wel :)
Is het nog steeds een aanrader? Ja, absoluut. Hou je van comfort, een soepele automaat, strakke wegligging, laag verbruik en betrouwbaarheid? Dan is dit de auto die je moet hebben. Wanneer moet je er niet aan beginnen? Nou, als je ruimte nodig hebt. De kofferbak is niet groot en zeker als je kinderen hebt is ie denk ik echt te klein. Achterin zitten als volwassene gaat trouwens wel prima. Verder blijft het multimediasysteem een rotding. Effe een telefoontje koppelen terwijl er al 2 geregistreerd staan? Nou, neem de tijd en zet je auto maar aan de kant hoor. Muziek bedienen via het systeem ipv via je telefoon? Knappe jongen als het je lukt. De kwaliteit van het geluid is nog steeds prima overigens, maar de Mark Levinson systemen klinken echt vele malen beter.
Bij mij zal deze auto dus blijven totdat we ooit aan kinderen gaan beginnen. Ik hoop stiekem deze auto nog tot over de 3 ton te tillen en dan ooit eens in 'Klokje rond' mee te doen. Maar voor het zover is zijn we wel een aantal jaar verder!
Eigenlijk niets spannends
- 230.000 km
Tsja, eigenlijk is er niets spannends te melden.
Vorige week een onderhoudsbeurt uit laten voeren, er was zowaar een defect aan de auto. Een kentekenlampje was defect....
Verder blijft deze auto maar doorgaan. Werkelijk fantastisch, zo'n betrouwbare auto is ongekend. Let op, er staat inmiddels al 230000 kilometer op de klok!
Verbruik blijft rond de 1:17/1:18 schommelen, de ergernissen rond het multimedia systeem blijven, maar verder rij ik nog met veel plezier in deze wagen!
Mocht er ooit iets defect gaan dan zal ik het hier melden..... :)
Richting de 2,5 ton
- 244.500 km
Zo langzaam gaat de auto richting de 250.000km. Gemiddeld rij ik er bijna 2000km per maand mee, dus het gaat wel snel zo!
2 maanden geleden moest de auto APK gekeurd worden. Voor de grote beurt was het toen nog iets te vroeg. Bij Louwman (waar de auto in onderhoud is) is een APK gratis als terugkerende klant dus uiteraard ging ie daar heen.
De achterbanden waren tegen afkeur aan. Omdat er een vakantie op de planning stond heb ik geen risico's gekomen dus er kwamen 2 nieuwe bandjes op. Eerder lagen voor de continentals erop en achter Yokohama's. Nu de achterbanden op waren zijn de nieuwe banden voor gelegd (opnieuw Yokohama's, type Bluearth) en zijn de continentals naar achter gegaan. Hier heb ik eerlijk gezegd wel spijt van. De Yokohama's maken vrij veel geluid, zeker op een wat slechter wegdek. Achter had ik hier niet zoveel last van, nu deze voor liggen dus wel. Yokohama is (volgens de garage) het huismerk van Lexus, maar eenieder die opzoek is naar nieuwe banden voor haar/zijn CT200h wil ik deze absoluut afraden. Zeker omdat de (wielkast)isolatie van de CT200h al behoorlijk slecht is. De Continentals (Premiumcontact 6) zijn wel aanraders overigens.
Tevens waren volgens de garage de remmen bijna versleten. Hiervoor ontving ik een niet misselijke offerte van bijna €500 (remschijven en remblokken voorzijde). Dit heb ik niet laten doen. Nu ben ik zelf redelijk technisch aangelegd en een vriend had ervaring met het vervangen van remschijven en blokken, dus dat hebben we samen gedaan en het heeft me de helft gekost.
Volgens de onderhoudshistorie van de auto die ik heb zijn dit pas de 2e set schijven. Schijven die 240.000km mee gaan vind ik best netjes! Weer een bewijs dat dit een voordelige auto is om te rijden. De blokken waren overigens nog lang niet versleten, maar als er nieuwe schijven gezet worden is het vervangen van de blokken een kleine moeite.
Sinds dit hele feest heb ik nog eens bijna 5000 kilometer gereden, waaronder een lange rit naar Kroatië. Voor mij was dit de eerste lange (vakantie)rit die ik heb gemaakt met deze auto. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van het verbruik. In Duitsland heb ik 'm uiteraard niet ontzien (met hele stukken 140/150 op de cruisecontrol) en ook door de bergen ging ie vlot de helling op. Gemiddeld verbruik 1:16!! Ook de stoelen en automaat zorgden voor een fijne reiservaring. Inclusief een paar korte tussenstops hebben we op 1 dag 1350km gereden (heenreis) en datzelfde ook weer op de terugreis. Leuke bijkomstigheid is dat je in Duitsland, Oostenrijk, Slovenië en Kroatië nauwelijks Lexussen tegenkomt. Sterker nog, ik heb geen enkele CT200h gezien, alleen wat oude GS, IS en LS modellen. In zekere zin rij je dus iets unieks daar!
En toen was het tijd voor de grote onderhoudsbeurt. Dit keer (verrassing!) weer geen bijzonderheden! Ongelofelijk dat de auto zo betrouwbaar is met zo'n kilometerstand. Hier had ik van te voren niet eens op durven hopen... De prijs van groot onderhoud is overigens prima bij Louwman; €434,00. In het verleden was ik bij Opel meer dan €600 kwijt.
Overigens merk ik wel dat de koplampen wederom dof uitslaan. Bij de vorige grote onderhoudsbeurt zijn deze gepolijst door de garage (iets meer als een jaar geleden), maar helaas was dat dus geen permanente oplossing. Dit komt eigenlijk bij veel merken voor en is niet eens de schuld van materiaalkwaliteit. Ik denk dat de enige echte goede oplossing het kopen van 2 nieuwe koplampunits is. Dit is dan weer wel een prijzige aangelegenheid dus voorlopig laat ik het even zo. Misschien dat ik ze nog eens ga laten polijsten.
Het interieur heb ik grondig schoongemaakt en de vreselijke stank is eruit gelukkig. Wel stinkt de ventilatielucht wanneer de airco uit staat (met airco aan ruikt het fris), hoe ik dit op ga lossen moet ik ook nog even bekijken.
Al met al zijn de enige kwalen aan deze auto kwalen die totaal niet merk/model gerelateerd zijn maar die bij elke auto wel voor kunnen komen.
De Red Carpet treatment van Lexus was dit jaar trouwens een minder groot feest als vorig jaar. Waar ik toen nog een gloednieuwe bomvolle Lexus UX mee kreeg kreeg ik nu een Toyota Aygo mee... Achja, ze zullen daar ook wel te lijden hebben onder de coronacrisis...
Op naar de 250.000km!
Weer een jaar verder
- 260.000 km
Ik ben inmiddels weer een jaar verder met de CT. Door veranderingen op het werk (positief) rij ik tegenwoordig een stuk minder kilometers. Ik denk dat ik nu de 15000 per jaar niet meer ga halen tegenwoordig. De vele kilometers met de CT waren nooit een straf natuurlijk, maar met de huidige hoge benzineprijzen is het wel fijn dat ik nu niet meer zoveel woon-werk kilometers hoef te maken. Ondanks dat het een zuinige hybride is, is autorijden een dure aangelegenheid vandaag de dag.
Wat het dan weer wel voordelig houdt is dat zo'n CT niet kapot te krijgen is. Een poosje terug is de APK uitgevoerd en recent een kleine onderhoudsbeurt. Geen bijzonderheden, alweer!
De dof uitgeslagen koplampen heb ik wederom laten polijsten en die staan er weer netjes bij nu. Een nieuwe (jong gebruikte) set koplampen kost ook nogal wat helaas, het is niet dat je daar nou zoveel plezier uit haalt, zonde van het geld eigenlijk.
De klokje-rond ambities kunnen wel de prullenbak in helaas, op dit tempo gaat het nog een dikke 3 jaar duren voordat ie in de buurt komt van de 3 ton, voor die tijd verwacht ik wel een andere auto gekocht te hebben. Niet omdat de CT zo slecht is, maar omdat de (kofferbak)ruimte te beperkt is voor in de toekomst.
De overige (min)punten en 'dingetjes' leer je mee leven en na zoveel kilometers stoor je je er niet eens meer aan. De CVT leer je echt mee rijden en inmiddels vind ik hem zowaar fijn...
Het vervelende multimediasysteem is niet zo vervelend zolang je 'm alleen gebruikt om te switchen tussen Bluetooth en FM, en dat gaat gelukkig wel eenvoudig. Alleen het gebrek aan ruimte is niet op te lossen. Nu hebben we daar alleen last van als we op vakantie gaan of als we naar de bouwmarkt of IKEA gaan, niet zo'n ramp dus.
Over vakanties gesproken, recent hebben we weer een lange trip naar Kroatië gereden (3000km in 2 weken tijd) en hij blijft fijn op zo'n lange trip. Keurig verbruik (1:17 gemiddeld inclusief de Autobahn), niet hoeven schakelen in de bergen en de stoelen die nooit vervelend worden maakt deze auto toch tot een fijne reisgenoot.
Heb ik al geschreven dat ie betrouwbaar is?
Zo goed dat het saai wordt
- 275.000 km
Ken je dat, dat een auto zo goed en betrouwbaar is dat het haast saai wordt om hem voor een beurt of APK weg te brengen?
Waarschijnlijk niet, maar ik wel.
De teller staat (bijna) op 275.000km en bij de laatste APK en groot onderhoud was gewoon weer alles goed...
Ik heb inmiddels wel besloten de wagen niet meer naar de Lexus/Toyota garage te brengen voor onderhoud maar nu gaat ie (voor een leuk tarief) naar een familielid. Grote beurt incl bougies was nog geen 300 euro, dat soort prijzen zijn leuker dan de 600+ die Lexus ervoor vraagt.
Helaas is de Lexus dealer echt duur aan het worden. Ik snap dat de kachel daar ook moet branden, maar de extra services (zoals gratis pechhulp) die Lexus biedt heb je eigenlijk gewoon niet nodig met zo'n auto... Ga met een CT gewoon naar een (goede) universele garage en ook dan komt alles heus wel goed.
1 klein puntje inmiddels, de achteruitrijcamera begint slecht te worden en het beeld dat deze doorgeeft is aan de donkere kant. 's Avonds en 's nachts is er niet veel meer op te zien. En bij het gebrek aan parkeersensoren wordt parkeren dan plots een (weliswaar kleine) uitdaging.
Deze auto heb ik nu alweer bijna 4 jaar in bezit en soms begint het te kriebelen om iets nieuws te kopen. Voorheen kon ik dat voor mezelf verantwoorden omdat er dan hoge kosten aan de auto kwamen of dat ie mankementen begon te vertonen maar 'helaas' is de CT zo goed dat daar helemaal geen sprake van is. Er is dus gewoon geen rationele reden om 'm weg te doen. Er zijn maar 2 zaken die ik echt mis (maar zonder is prima te leven) en dat is Android Auto en een grotere kofferbak.
Verder is het echt een hele fijne auto om mee te rijden.
P.S. recent kreeg ik een inruilvoorstel en die was maar 1000 euro lager dan de aanschafprijs 4 jaar geleden.... :)
En toen was ie stuk!
- 280.150 km
Inmiddels reed ik al niet zoveel kilometers meer met de CT. Sinds september (dus ruim 9 maanden verder) maar 6000km mee gereden.
En toen plots op een dag een rammelend geluid bij de start vanuit de motor. Goed, een keer kan gebeuren, misschien slechte benzine getankt of vocht op een plek waar het niet hoort. Maar helaas bleef het niet bij deze ene keer. Vrijwel elke koude start ging gepaard met een rammelend geluid en een flink schuddende motor. Na het raadplegen van monteur Google kwam ik er al snel achter dat het waarschijnlijk de koppakking is die de boosdoener is.
Helaas waren de (indicatieve) kosten zo rond de 3000 tot 4000 euro en motorschade is op voorhand niet uit te sluiten. In combinatie met aankomende gezinsuitbreiding (en de te kleine kofferbak) heb ik dus maar besloten de CT weg te doen.
Enerzijds eerder dan verwacht want ik had altijd het idee dat deze auto echt onverwoestbaar was. Anderzijds is 280.000km geheel probleemloos rijden echt een applaus waard. Want wat een goed product is de CT (en Lexus over het algemeen). Perfect was de auto zeker niet, dat heb ik met name in mijn eerste review wel geschreven, maar hij heeft me altijd comfortabel en relaxed van A naar B gebracht. Meer dan 80.000km heb ik ermee gereden, korte stukjes naar de supermarkt maar ook lange trips naar Spanje en Kroatië. Nooit gaf de auto een krimp, nooit had ik het idee dat ik mijn bestemming niet ging redden en nooit heb ik tijdens het rijden iets gemerkt van de hoge kilometerstand.
Helaas heeft Lexus geen model in haar gamma die een waardige opvolger zou zijn voor de CT (iets als de Corolla bijvoorbeeld). Een IS300h is leuk maar het blijft ook een oud(er) model zonder zaken als Android auto bijvoorbeeld.
De opvolger is een Renault Clio Initiale Paris geworden, om toch nog een beetje dat gevoel van luxe onderweg te mogen proeven. Een review zal tzt volgen wanneer er genoeg mee gereden is.
Maar het afscheid vandaag van mijn CT deed stiekem toch wel een beetje pijn!
Vaarwel trouwe CT!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.