Praktijkervaring Kia e-Soul: elektrische underdog onder de aandacht

Gebruikers over niet meer leverbaar Niro-alternatief

Kia e-Soul

De elektrische Kia Niro is een behoorlijk bekende verschijning. Dat hij ook nog een broertje heeft, genaamd e-Soul, is veel minder bekend. Inmiddels is de auto niet meer nieuw te bestellen en alleen nog uit voorraad leverbaar, terwijl de nieuwe Niro EV al even op de weg te zien is. Hoe ervaren gebruikers het alternatief?

Kia gaf zelf geen ruchtbaarheid aan het verdwijnen van de Soul, maar het immer oplettende forumlid Rutger DC ontdekte dat het model van de website is gehaald. De huidige generatie deed zijn intrede in 2019 en is nu dus alweer verdwenen. In tegenstelling tot bij zijn voorganger kunnen we de namen Soul en e-Soul nu veilig door elkaar gebruiken. In andere markten was de tweede generatie er ook met verbrandingsmotoren, maar de Nederlandse importeur voerde enkel nog de elektrische variant. Een Nederlandse Soul van de tweede generatie is dus per definitie elektrisch. 

Praktisch gebruiksgemak Kia e-Soul 

Hoewel de Kia Soul gebruikmaakt van dezelfde EV-techniek als de vorige generatie Niro is het model 18 centimeter korter. De wielbasis is 10 centimeter kleiner, maar de koets is op zijn beurt wel weer 3,5 centimeter hoger dan die van zijn grote broer.  

Wat dit oplevert? “De auto is lekker ruim, heeft een redelijk hoge instap en de achterbank klapt gemakkelijk neer met een vlakke laadvloer, zonder hoofdsteunen te verwijderen en dergelijke. Hij is misschien minder ruim dan de Niro qua liters, maar wel ruim genoeg en erg praktisch”, meent de eigenaar van een e-Soul 64 kWh ExecutiveLine uit 2020

“De binnenruimte voor de bestuurder en passagiers is verrassend ruim, doordat het zo'n vierkant blokje is”, ervaart een andere rijder, die een vergelijkbare uitvoering heeft. “Achterin kun je echt ontzettend goed zitten, terwijl de auto toch maar 4,20 meter lang is.” Geen klachten dus? “De bagageruimte is niet geweldig groot en dat is wel even wennen, komende uit voornamelijk stationwagons met meer dan 500 en 600 liter kofferruimte.” Dat leed heeft deze rijder wel zelf kunnen verzachten. “In Oostenrijk heb ik een ‘frunk’ besteld van 55 liter. Veiligheidshesjes, laadkabels en nog wat meer spullen liggen nu dus onder de motorkap.” 

Ook de volgende rijder monteerde zelf zo’n bagagebak voorin. En al noemde hij de kofferbak eerder in zijn review nog beperkt, in de praktijk komt hij geen ruimte te kort. “Twee weekendtassen, een krat met eten, een schoenentas, vier paar laarzen, warme jassen et cetera, het paste er allemaal in met de hoedenplank op zijn plaats. Ik heb natuurlijk wel de kleine frunk waar de laadkabel in ligt, maar ik kan meer dan genoeg bagage meenemen voor een of twee weken in een huisje, inclusief vier personen.” 

Stoelen en zitcomfort 

Aan ruimte dus geen gebrek, vooral als het op passagiers aankomt. Maar zitten de stoelen ook nog een beetje? Deze rijder vindt van wel. “Dikke pluspunten voor de stoelen. Natuurlijk hadden ze een iets langere zitting mogen hebben en zijn ze niet zo geweldig als de AGR-stoelen van de Astra die ik een tijdje heb gereden, maar toch een ruime voldoende.” Een andere bestuurder vindt een kritiekpunt. “De hoofdsteunen vind ik wat te ver naar voren komen. Als ik nu over een drempel rijd, komt mijn hoofd regelmatig tegen de hoofdsteun aan, terwijl ik dat in andere auto’s niet heb.” Maar er is meer commentaar. De rijder van een Soul uit 2021 laat weten: “Jammer dat er geen geheugenstand aanwezig is op de elektrische voorstoelen. Ook zijn de zittingen iets aan de korte kant. Ook jammer dat dat niet naar wens is aan te passen.” 

Rijden met de e-Soul 

Over het weggedrag van hun Soul zijn gebruikers wel te spreken, al lijken meerdere rijders last te hebben van een soort luxeprobleem. “Met 204 pk heeft hij best een redelijk vermogen en het koppel van 395 Nm is natuurlijk prima, maar in combinatie met voorwielaandrijving kun je dat vermogen maar lastig op de weg krijgen. Je moet bijna met een fluwelen voet optrekken, want voor je het weet spinnen de voorwielen vrolijk door”, ervaart de rijder van een e-Soul in de 64 kWh-variant. Deze versie heeft het grote batterijpakket, dat altijd is gekoppeld aan de krachtigste elektromotor. De e-Soul was er ook met een 39 kWh-batterij. Die kreeg een met 136 pk aanzienlijk minder sterke motor mee. 

Ook de volgende rijder ervaart de motor als overdadig. “De altijd aanwezige kracht (395 Nm) vind ik persoonlijk te veel en daarom rijd ik hem altijd in de Eco-stand om zo comfortabel mogelijk te rijden. De Nexen-banden zijn meteen bij aflevering vervangen door allseasonbanden van Bridgestone, aangezien deze stiller zijn en veel meer tractie hebben.” Overigens nam ook de andere rijder die het vermogen lastig doseerbaar vindt afscheid van de standaard geleverde banden. 

Aandrijflijn en actieradius 

De belangrijkste vraag bij EV’s lijkt nog altijd hoe ver je ermee komt. Gelukkig houden ook rijders van de Soul bij hoe de auto op dat gebied presteert. “De actieradius in de zomer is echt geweldig, bijna 450 kilometer”, ervaart de rijder van een e-Soul met 64 kWh-batterij. “Gemiddeld rijd ik 7,0 kilometer per kWh – 14,2 kWh per 100 km – en dat is een score waar de meeste EV's niet aan komen.” 

Een andere rijder was nieuwsgierig naar het realiteitsgehalte van de actieradiusmeter en nam de proef op de som. “In twee of drie dagen heb ik 520 km gereden. Het display van de auto gaf toen nog 9 procent restlading aan en dat ik nog 46 km kon rijden.” Klinkt goed! Wat waren de omstandigheden? “Van die 520 kilometer was ruim 350 kilometer snelweg, circa 97 km/h, de rest 30, 50, 60 en 80 km-wegen.” 

Het spreekt haast voor zich dat deze waarden onder optimale omstandigheden worden gerealiseerd, want ook de e-Soul is niet ongevoelig voor lagere temperaturen. “Het verbruik ligt ‘s zomers rond de 15 kWh/100 km”, merkt een andere rijder van opnieuw een 64 kWh-Soul op. “Nu, in december, gaat het richting 17 tot 19 kWh bij gebruik in de Eco-stand, rijden op allerlei soorten wegen tot iets boven de geldende maximumsnelheid en gebruik verwarming.” Maar misschien wel de veelzeggendste toevoeging: “In het begin was ik erg bezig met de range, maar dat is voor de dagelijkse ritten helemaal verdwenen.” Wel is er een punt van aandacht: de e-Soul van vóór modeljaar 2021 kan bij het opladen maar één fase benutten. Dat zorgt voor een relatief lange laadtijd.

Storingen, defecten en onderhoud 

Hoewel de berijders over het algemeen tevreden zijn met de e-Soul blijkt niet elk exemplaar probleemloos. Meerdere gebruikers melden een leeggelopen 12V-accu, al zien we dit bij elektrische auto’s relatief vaak. Opvallender is het feit dat twee rijders een nieuwe motor hebben gekregen. “Er komt een nieuwe motor in de auto. Al langere tijd ergerde ik me aan bijgeluiden rond 100-106 km/h”, zegt een rijder die hinder ondervond van het oude exemplaar. Na vervanging behoort dit tot het verleden. “Dinsdag heb ik de eerste grotere rit gemaakt over de snelweg en de auto is nu weer heerlijk rustig. Het gesuis/gebrom rond 102-110 km/h is weg.” 

Dan zijn er de kosten voor regulier onderhoud, waarin één rijder inzicht geeft. “Volgens de Kia-app kost een grote beurt €125,-, maar tot mijn grote verbazing kreeg ik te horen dat het bedrag bijna twee keer zo hoog zou zijn. Dit omdat ook de remvloeistof moest worden vervangen (na 30.000 km of twee jaar) en een nieuw interieurfilter moest worden geplaatst. Zeer vervelend dat dit niet vermeld staat in de app.” Over de volgende grote beurt: “Bij de 60.000 km-beurt moet ook de koelvloeistof worden verwisseld, dus die beurt komt op zo’n €450,-.” Daar staat tegenover dat klein onderhoud voordelig is. “Vandaag naar de dealer voor een kleine beurt. Prijs: €81,06. Auto netjes gewassen retour. Fijn.” 

De Kia Soul mag dan een buitenbeentje zijn, de berijders zijn behoorlijk tevreden over zijn eigenschappen. Deze EV scoort met zijn ruimte voor passagiers. Wel zouden gebruikers liever een iets grotere kofferbak en een standaard aanwezige ‘frunk’ zien. Het weggedrag van de 64 kWh-Soul wordt gedomineerd door kracht, maar zoveel power is voor sommige gebruikers iets te veel van het goede. De kracht gaat gelukkig niet ten koste van het rijbereik, want met zo’n e-Soul kom je, als je een beetje oplet, lekker ver. 

 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum