Porsche Boxster S (2000)
Meer, meer, méér!
Wij hebben Porsche ooit beticht van te weinig vermogen. De 200 paardenkrachten van de eerste Boxster waren gewoon niet toereikend om van deze Porsche de serieuze sportwagen te maken die we er eigenlijk bij in gedachten hadden. Inmiddels heeft Porsche dat gebrek aan vermogen op twee manieren rechtgezet. Ten eerste heeft de basis-Boxster nu een topvermogen van 220 pk (was 204) en ten tweede is er de Boxster S met 250 pk. De mogelijkheden om een S van een gewone Boxster te onderscheiden zijn minimaal. Veel verder dan rode remklauwen, titianiumkleurige typeaanduidingen en een dubbele uitlaat zijn we niet gekomen.
Dat neemt niet weg dat Porsche het een en ander versleuteld heeft om tot de S te komen. Vooral aan het onderstel. Dat is nogal wat strakker uitgevoerd dan dat van het basismateriaal. Ook de remmen zijn nog krachtiger. Al met al zouden we dus een aardig eind in de buurt moeten komen van een serieuze Porsche... Om maar met de deur in huis te vallen: dat is zonder meer het geval. Deze S klinkt bijvoorbeeld al zoals een Porsche hoort te klinken - een tikkie rauw, gretig, nerveus. Voor alle duidelijkheid: dit is het geluid bij stationair toerental. Wie enthousiast door de toeren heen fietst, bezorgt zichzelf én de omgeving een paar bijzondere geluidssensaties. In dat opzicht scoort deze S in ieder geval beduidend beter dan de gewone Boxster.
Een echte kwajongen
Maar niet alleen je oren genieten bijzondere sensaties. Zo is het ook een speciaal gevoel om in 5,9 seconden naar de 100 te sprinten. Porsche geeft 6,5 seconden op, maar wij doken daar met speels gemak onder. Ook lachen: tussensprints. Laten we het zo zeggen: deze Boxster is snel genoeg om áls er een gaatje is op de linkerbaan daarin te kunnen duiken. Zonder dat je je zorgen hoeft te maken over achteropkomend verkeer. In cijfers: de 80-120 in vier is in 8 seconden rond achter de rug. Het kan ook anders met deze Boxster, want wij hadden de versie met Tiptronic S-versnellingsbak. Daarmee is de auto naar keuze automatisch- of handgeschakeld. Voor ons hoeft die bak niet zo. Deze auto voelt in alle opzichten zó sportief aan dat die bak daar eigenlijk alleen afbreuk aan doet. En dus zou hij handgeschakeld moeten zijn. Een zesbak is standaard en daarmee zet je de auto naar ons idee toch wat directer en dus beter naar je hand.Basta.
Qua onderstel hadden we over de basis-Boxster al geen klachten en deze is nog beter. Het voelt strak en direct. Gelukkig is de traction control uitschakelbaar en da's voor maximale lol een voorwaarde. Met die griphulp zet de wagen zich oerbetrouwbaar in de bocht, zet je hem uit, kan het grote glijden beginnen. De Boxster is een uitstekende bondgenoot in dezen. Gemeen? Hangt van je durf af. Zelfs wie over een gezonde dosis lef en kunde beschikt, zal tot de ontdekking komen dat deze Porsche net meer kan dan jij een paar seconden daarvoor nog dacht. Da's aan de ene kant een prettige gedachte, maar aan de andere kant is het beangstigend. De Porsche is net zo'n kwajongen als jij -lekker samen de wereld onveilig maken... Maar pas op: roekeloosheid is in elke auto af te raden, maar in deze Porsche al helemaal. De remmen zijn fenomenaal. Dit is zo'n auto waarvan de vertraging zo mogelijk nog indrukwekkender is dan de toch al niet kinderachtige acceleratie.
Dus u wilde weten hoe het aan boord is? Luxueus. Goed, wij hadden een extra leerpakketje aan boord, maar basics als een airco, een stereo-installatie, allerhande elektrische bedieningen zitten er gewoon in. Ook de kap is afgezien van de laatste vergrendeling elektrisch neer- en opklapbaar. Die kap is tevens het bewijs dat niet alles snel gaat bij deze Porsche. Hij neemt de tijd voor verschijnen of verdwijnen. Is-ie eenmaal verdwenen, bewijst het windscherm achter de stoelen uitstekende diensten.
Open op vakantie is wat dat betreft geen probleem. En qua bagageruimte is het ook te doen. Tot onze verbazing verdween er al met al een complete kofferset in deze Porsche. Stop echter geen chocolade achterin, want door de motor en het uitlaatsysteem wil het in het achterste bagageruim behoorlijk warm worden. Dat je het als bestuurder zelfs met de kap naar beneden ook nog warm krijgt, is alleen maar een compliment voor deze Porsche die we in ons hart hebben gesloten. Hij behoort tot het lekkerste dat de Stuttgarters op dit moment in de aanbieding hebben.
Signalement
Merk | Porsche |
---|---|
Model | Boxster S |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 75.539 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 3.179 cc |
Maximaal vermogen | 185 kW / 252 pk bij 6.250 tpm |
Maximaal koppel | 305 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.315 mm / 1.780 mm / 1.290 mm |
Wielbasis | 2.415 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 320 kg |
Banden voor | 205/50ZR17Prijzen |
Banden achter | 255/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 255 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,3s |
Brandstofverbruik | 11,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 281 g/km |