Porsche Boxster 2.5 – 1999 – 320.723 km - Klokje Rond

‘Niets is voor een paar honderd euro opgelost’

124 reacties

Video
AutoWeek 29 2022
AutoWeek 29 2022

Je leest het in AutoWeek 29 2022

De Porsche Boxster staat hoog op de verlanglijst bij menig autoliefhebber. Dat is niet zo verwonderlijk want hij is betaalbaar. Ze staan te koop voor minder dan tien mille. Anderhalf jaar geleden waagde Ellen Nijland de gok en parkeerde er voor € 8.000 eentje voor haar deur.

Wie winkelt voor een Porsche Boxster aan de onderkant van de markt moet genoegen nemen met een exemplaar met een flinke kilometerstand. Bij de aanschaf ging Ellen niet over een nacht ijs. “De complete onderhoudshistorie zat er bij. Tot 266.000 is het onderhoud uitgevoerd door de Porsche-dealer en is de auto bij de eerste eigenaar geweest. Daarna is hij gekocht door iemand die er niet zo veel mee reed en hem naar algemene garages bracht.” Dat pak met rekeningen is inderdaad indruk wekkend. Op de laatste factuur van de Porsche-dealer, bij kilometerstand 266.000, prijkt het bedrag van € 7.500. Het is tevens de laatste keer dat er flink in onderhoud is geïnvesteerd.

Dat is nu dus alweer bijna 60.000 kilometer geleden. In beheer van Ellen is een paar keer de olie ververst en is er werk aan de remleidingen en het schakel­mechanisme gedaan. Het meeste is gedaan door haar partner Geert. “Ik zocht een vervanger voor mijn Mini Cooper S en was niet bewust op zoek naar een Porsche. Ik was verbaasd dat ik voor dit geld zo’n auto kon kopen. We zijn gaan proefrijden en bij het starten van motor was ik eigenlijk al verkocht. Nu willen we weten wat er nodig is om hem weer helemaal oké te maken.”

Als keurmeester Joep Schuurman terugkeert van zijn proefrit, is hij niet onverdeeld enthousiast. “Er komen bijzondere rammels uit de achtertrein en het onderstel voelt te zacht. Hij schakelt heel zwaar, maar het opvallendste is dat hij heel slecht remt. Ik kan niet eens genoeg kracht zetten voor een ABS-ingreep.” Ellen en Geert wijten dat aan de leeftijd. “Hij is al dik twintig jaar oud en remt natuurlijk niet zoals een moderne auto.” Joep: “Ik denk dat je hem onderschat. Een Porsche kan echt wel beter remmen.”

HEEL NETJES

Voordat we bij de middenmotor zijn, moet er heel wat gebeuren. Het dak moet halverwege open en er moet een aantal onderdelen worden losgehaald. “Dat is een groot nadeel van de Boxster. Als er een flinke ingreep moet worden uitgevoerd, moet al snel de krachtbron er helemaal uit.”

Als er eenmaal zicht is op de zescilinder boxer hebben we ook wel wat. “De motor ziet er nog maagdelijk uit”, vindt Joep. “Er is óf heel netjes aan gesleuteld of er is nooit iets aan gedaan. Wel zie ik een groene waas rond de aircopomp. Die gilt het onderweg uit en is aan het kapotgaan.” Ellen en Geert hebben daarvoor al de oplossing. “Die kunnen we wel ontkoppelen. We rijden toch alleen in de zomer en op mooie dagen, dus kun je goed zonder.” Joep: “Als dat je keuze is, zou ik er niet te lang mee wachten. Nu wordt het systeem vanuit het kapotte onderdeel vol met gruis gepompt en raak je alleen maar verder van huis.”

Als de auto op de brug staat, ziet Joep een afgebroken bout bij het uitlaatspruitstuk. Daarvan blijkt Geert de schuldige. “Ik wilde een spaghettistuk monteren, maar die operatie hield op toen die bout afbrak.” Joep hoort het hoofdschuddend aan. “Volgens mij hebben jullie de verkeerde prioriteiten: je bent bezig met een spaghettistuk en die verschrikkelijke spacers, terwijl er belangrijkere zaken aan deze auto zijn.” Als onze techneut zoekt naar de oorzaak van alle bijgeluiden onderweg, blijken er namelijk een boel versleten onderdelen aan het onderstel te zitten. ”Ik zie speling op de spoorstangen en het schakel­mechanisme staat droog. Dat verklaart deels het slechte schakelen en volgens mij hebben jullie ook een short shifter gemonteerd. Dat is gewoon troep. Haal het er meteen af en zet het originele onderdeel terug.”

HELEMAAL DROOG

Toch is niet alles kommer en kwel aan de Porsche van Ellen. “Ik moet zeggen dat de motor nog helemaal droog is. Alleen bij de aftapplug is er wat vochtigheid te zien. Dat is wel een teken van kwaliteit. Er valt gemakkelijk nog flinke winst te behalen als je enkele juiste ingrepen doet, maar het is wel zaak daarmee vlug te beginnen. En je moet je realiseren dat je met deze Porsche niet kunt rijden voor de prijs van een Polo. Niets is voor een paar honderd euro opgelost.” Dat knoopt Ellen in haar oren.

“We moeten de zaken langzaam maar zeker aanpakken. Naar perfectie streven is niet meer zinvol. Uiteindelijk blijft het een auto met al heel veel kilometers op de teller.” Verder weten Ellen en Geert dat de motor van hun Boxster berucht is om het IMSlager. Als dat speling gaat geven, kan zonder vooraankondiging de motor in de soep lopen. Dat is bij deze Porsche nog nooit vervangen, weten de twee. “Het is dus een kwestie van tijd eer dat gebeurt.” Maar Joep is daar niet zo zeker van. “Dat probleem hebben ze echt niet allemaal. En als de auto al zo ver gekomen is, vraag ik me af of het zich ooit gaat voordoen.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Helaas is er weinig over van de originele rijeigenschappen. Afgelopen jaren is er vrijwel geen onderhoud gepleegd en dat blijft niet zonder gevolgen. Vooral de slechte remmen zijn opvallend. Als er niet gauw wordt geïnvesteerd, denk ik niet dat het nog wat wordt met de Porsche.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Porsche
Model Boxster
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.480 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.780 mm / 1.290 mm
Wielbasis 2.415 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 310 kg
Banden voor205/55ZR16Prijzen
Banden achter225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km

Lezersreacties (124) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.