Occasion Test: Porsche Boxster (1999)

Begeerlijk speelgoed

Porsche Boxster (1999)
AutoWeek 38 2005
AutoWeek 38 2005

Je leest het in AutoWeek 38 2005

De Porsche Boxster is al bijna tien jaar op de markt. De prijzen van een gebruikt exemplaar maken het rijden in een Porsche met een zescilinder boxermotor bereikbaarder dan ooit. We komen ze al tegen voor 25 mille. Onze testauto is fiks duurder, maar daar staat heel wat tegenover. Kan zo'n instap-Porsche tippen aan het 'echte' werk?

Van de Boxster wordt wel eens beweerd dat hij wordt gekocht door lieden die nét geen 911 kunnen betalen. Dus iemand met ’n Audi TT kan zich geen Boxster veroorloven? En als die TT te duur is, koop dan je een Golf Cabriolet? Onzin. De Boxster bevindt zich gewoon in een ander segment dan de 911. Hij neemt het op tegen roadsters als de SLK, Z4 en 350Z. Je moet ’m niet vergelijken met een 911, ook al zijn er overeenkomsten.

Voor Porsche was de Boxster in 1996 ook een strategische zet. De nieuweling maakte deel uit van het overlevingsplan, want de 911 alleen bracht niet genoeg geld in het laatje. Onder leiding van Harm Lagaay werd een volledig nieuwe, open sportwagen ontworpen. Een auto met het DNA van Porsche. Daar hoort een zescilinderboxer bij, die in dit geval vóór de achterwielen ligt. Een roadster met middenmotor dus, en dat belooft veel goeds voor wat betreft stuurgedrag en wegligging.

Prominente toerenteller

De neus van de Boxster lijkt één op één te zijn overgenomen van de 911. Van opzij oogt de auto goed geproportioneerd, met als leuk detail de luchtinlaten vlak voor de achterwielen. De achtersteven is vrij lang, om ruimte te bieden aan de motor en een bescheiden bagageruimte. Onder de voorste klep bevindt zich eveneens een bergvak voor een paar tassen.

De carrosserie is goed afgewerkt, met mooie gelijkmatige naden tussen de panelen. Dit verhoogt het kwaliteitsgevoel. Dat is maar goed ook, want het dashboard straalt in sommige opzichten niet echt de klasse uit die je van deze auto zou verwachten. De materiaalkeuze is overwegend goed, maar hier en daar is een goedkoop ogende kunststofsoort toegepast. Uiteraard zijn er de typische details, zoals het links geplaatste contactslot en de prominente toerenteller als middelpunt van het instrumentarium.

Deze Boxster is voorzien van een flink pakket extra’s, zoals automatische airconditioning, fraai leer, een hifipakket en de geweldige tiptronic vijfbak. Het zijn dit soort opties die de prijs van een gebruikte Boxster behoorlijk opdrijven.

Vanaf 4.500 toeren is het feest

Nadat de startmotor de platte zespitter tot leven heeft gewekt, weet je direct dat dit een echte Porsche is. De mooie, sonore grom van de stationair draaiende krachtbron vult het interieur en versterkt de lust tot rijden. De tiptronic kennen we als één
van de fijnste automaten. Met kleine knopjes links en rechts op het stuurwiel, is de bak bovendien handmatig te schakelen. In de automatische modus schakelt de bak snel door naar een hogere versnelling, daarmee het koppel optimaal benuttend.
Als we even later de ruimte hebben, nemen we het heft zelf in handen. Tik, tik, twee keer terugschakelen en vol gas! De 2,5-litermotor moet dan even op toeren komen, maar als de naald in de buurt van 4.000 komt, gaat de Boxster er lekker vlot
vandoor. Akoestisch is ’ie tussen 4.500 en 6.000 tpm op zijn best. De motor maakt met graagte toeren en klinkt en voelt alsof hij veel verder door wil.

De snelheidsmeter maakt grote stappen en staat voor je ’t weet op 200 km/h. Hij mag onderin dan wat lui aandoen, eenmaal op toeren is dit een gretige machine die fantastisch klinkt.

Volop dynamiek

Niet alleen de motor is een constante bron van plezier, ook de besturing en de wegligging zijn top. Het vierspaaks stuurwiel staat gevoelsmatig in direct contact met de voorwielen. De reacties op de stuurbewegingen zijn direct en gewillig. Snaarstrak
blijft de Porsche op koers, met een lichte neiging tot onderstuur als het erg hard gaat. Gewoon gas blijven geven, dan komt vanzelf de achterkant naar buiten. Heel beheersbaar. Het weggedrag van de Boxster is dynamisch en neutraal tegelijk.

Het klinkt misschien wat verwend, maar meer vermogen is uitermate welkom in deze auto. Zowel chassis als remmen kunnen dat met gemak aan. En daarom is er vanaf 1999 de Boxster S, met een 3,2-litermotor. Maar ook het vermogen en het aantal cc’s van de standaardmotor nam met de jaren toe. Vanaf 1999 bedraagt de inhoud 2,7 liter en het vermogen 220 pk. Vanaf 2002 heeft het blok 228 pk en haalt zelfs de instapversie een top van meer dan 250 km/h. De laatste Boxster S van deze generatie, die ook in
2002 verschijnt, heeft 260 pk. Daarmee haalt de handgeschakelde versie een top van 264 km/h.

De Boxster heeft in veel opzichten een streepje voor op zijn directe concurrenten, en dat maakt hem tot een begeerlijk stuk speelgoed.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Stuurt fantastisch
  • +Klinkt fantastisch
  • +Kwalitatief hoogwaardig product
  • -Iets te weinig vermogen
  • -Materiaalkeuze interieur
  • -Niet goedkoop

Signalement

Merk Porsche
Model Boxster
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.700

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.480 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 245 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 57 l
Lengte / breedte / hoogte 4.315 mm / 1.780 mm / 1.290 mm
Wielbasis 2.415 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 310 kg
Banden voor205/55ZR16Prijzen
Banden achter225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 9,7 l/100km
CO2-uitstoot 232 g/km