Test: Porsche 911 Targa (2001)

Hemelse 911

Porsche 911
AutoWeek 2001 week 49
AutoWeek 2001 week 49

Je leest het in AutoWeek 2001 week 49

Kort geleden kreeg de 911 een opfrisbeurt. Een goede aanleiding om de 911 Targa nieuw leven in te blazen. Niet alléén een goede aanleiding, ook een erg goed idee...

Langzaam trekt de mist rond de Wörthersee op en de zon kondigt een fraaie herfstdag aan. Porsche heeft een uitstekende keuze gemaakt door ons hier met de nieuwe 911 Targa kennis te laten maken. Met een growl komt de zescilinder boxer tot leven. Heerlijk, maar dat is nog niets als we de Oostenrijkse Alpenwegen gaan verkennen. Bij lage toeren gromt de boxer als een uit zijn winterslaap ontwakende grizzlybeer, die de 911 dan ook met berenkracht naar hogere snelheden duwt. In één ruk en zonder hapering toert de zespitter door naar 7.300 tpm en hoogst illigale snelheden. Rillingtrekkend boxergieren prikkelt daarbij de oren en de 3,6-liter 911 motor met 320 pk bewijst zijn oneindig elastische lenigheid.

Dat is niet alles: remmen voor de bocht is als een anker door het asfalt gooien. Wat een vertraging. Keer op keer. En in bochten: precies laat de 911 zich dirigeren met de directe besturing. Toch is de besturing net ontdaan van nervositeit. En dan de kleefkracht van het onderstel: er lijkt geen einde aan te komen. Mocht het zover zijn dan voel je met gas erop de eerste aanzet van de en achterkant en vervolgens corrigeert het Porsche Stability Management (PSM) perfect. Net als bij motor en besturing geldt dat Porsche een prachtige balans in het onderstel heeft gevonden tussen comfort en sportiviteit. Met de nadruk op het laatste vanzelfsprekend. De Tiptronic automatische bak is hierbij geen belemmering. Natuurlijk: cijfermatig is de handbak sneller, maar dat is slechts theorie. Automatisch schakelen gaat perfect, maar met de knopjes aan het stuur zelf schakelen geeft voldoende eigen inbreng. Even een trapje terug bij automatisch rijden? Kan, want later gaat de Tiptronic zelf weer over op zijn eigen programma. Helemaal zelf schakelen is ook mogelijk, maar wie in een kritieke situatie even alle aandacht voor de weg nodig heeft, weet zeker dat de bak zelf opschakelt bij maximum toerental. Waar hebben we deze rit toch aan verdiend? Oh ja, het dak!

Zonnenschijn en regendruppels

Deze 996 generatie van de 911 kende tot voor kort twee mogelijkheden: Carrera Coupé en Carrera Cabriolet. De Coupé met zijn prachtige en karakteristieke 911 daklijn en de Cabriolet met sensatie van het volledig open rijden. Porsche heeft in de historie vaak een derde dimensie gehad: de Targa. De Targa begon met een uitneembaar dakgedeelte boven de voorzitters en een dikke rolbeugel erachter. De laatste versie van de 911 Targa - de 993 vanaf 1995 - had vanaf de bovenste voorruitstijl tot en met de achterklep een glaspartij. Daarbij kon het voorste gedeelte onder de achterruit schuiven en zo ontstaat dan een enorm schuifdak. Dat is goed bevallen bij Porsche. Niet alleen is dit een zeer crashveilige constructie, het geeft de Targa-rijders ook comfort. Open en dicht rijden is immers geregeld met een druk op de knop en niet meer stoppen, uitstappen en dakje uitnemen en opbergen. Ander voordeel: de waanzinnig fraaie en karakteristieke 911 daklijn blijft behouden. De nieuwe 911 Targa heeft toch een aantal belangrijke verschillen. Zo is de achterruit nu opklapbaar als een klep, zodat de bagageruimte achter de stoelen makkelijker bereikbaar is. Maar vooral onderhuids is er een wezenlijk verschil: niet de Cabriolet is als basis genomen, maar de Coupé. In deze carrosserie zijn enkele bodemverstevigingen van de Cabriolet opgenomen, maar zeer belangrijk is het buizenstelsel dat ter versteviging wordt gemonteerd. Dit loopt links en rechts via de voorruitstijl, de dakstijl en de achterruitstijl. Maakt de Targa-carrosserie zeer stijf. De buigstijfheid is zelfs groter dan die van de Coupé en hoewel de torsiestijfheid iets minder is, blijft volgens Porsche het dak gewoon werken als je de auto met één wiel op de stoep parkeert.
Mooi, maar met een Porsche rijd je bij voorkeur over autosnelwegen en bergwegen met fraai asfalt. En daar bevalt het dak prima. Rammeltjes of kraakjes zijn in het geheel niet te horen. Met gesloten dak is het dak ook fluisterstil als een Coupé. Voor het rijden met open dak is er zeer veel zorg besteed aan de windgeleiding. Bij het openen van het dak komt er een slim vormgegeven spoilertje omhoog dat de tocht tot zo'n 150 km/h uit het interieur houdt. We hebben het spoilertje even naar beneden gedrukt en dan pas merk je het effect: bij 120 km/h buldert de wind naar binnen. Door de noodzaak de wind goed te geleiden is een echt cabriogevoel moeilijk te verkrijgen, want dan moeten de zijruiten open en die 'happen' zoveel wind dat het al snel onaangenaam wordt. Toch zorgt het grote open dak zeker voor een extra dimensie in het 911 rijden: je geniet van al het moois dat de hemel te bieden heeft. Het najaarszonnetje en de herfstgeuren dringen het interieur binnen, maar als we in de zomer hadden gereden hadden we ook niet geklaagd over een bruinende hoogtezon. Porsche verklaart dat Targa de mooiste manier is om regendruppels te zien. Kijk eens aan! Toch zien we onszelf meer op een buitenweg onder een heldere sterrenhemel rijden of door Parijs in de avonduren rond kersttijd. En al is het maar de eenvoudige reden dat er op de donkere winterdagen meer licht in het auto-interieur valt. Wie genoeg heeft van het licht, kan een elektrisch bediend rolgordijn onder het glasdak spannen. Geen nadelen? Toch wel. Met open dak schuift het glasdak onder de achterruit en dat dubbel glas belemmert het zicht in de binnenspiegel. Aan de andere kant: is een binnenspiegel belangrijk met 320 pk onder de rechter voet...

Targa of...

Ervaren van de hemelse geneugten in de 911 Targa kan bij achterlating van een kwart miljoen florijnen. Om precies te zijn f 252.898 (€ 114.760). Dat is 20 mille meer dan de Coupé en 9 mille minder dan de Cabriolet. Let wel, we hebben het over de achterwielaangedreven versies, want de Targa is er niet met vierwielaandrijving. Toch zal dit geen doorslaggevende reden zijn om voor de één of de ander te kiezen. De Targa is een andere manier om 911 rijden te beleven. Pon verwacht een verdeling in de orde van ruim 60% voor de Cabriolet, en de Targa en Coupé zouden ieder een kleine 20% voor hun rekening nemen. Tot juli komen er 40 Targa's beschikbaar voor Nederland. Voor veertig hemelse genieters.

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum