Porsche 911 Carrera 4 Targa – 1993  – >461.615 km - Klokje Rond

De tussenstand

74 reacties

Video
AutoWeek 50 2019
AutoWeek 50 2019

Je leest het in AutoWeek 50 2019

Bart Hondebrink kocht in 2017 een Porsche 911 in licht verwaarloosde toestand en met een (toen al) intergalactische kilometer- ehh, mijlenstand. Sinds die tijd is hij bezig zijn auto beter te maken. Aan Joep Schuurman de taak om eens te kijken hoe de tussenstand is. Is Bart op de goede weg of wordt zijn 911 een schip van bijleg?

Het meest opvallende als je weer eens oog in oog staat met een Porsche 911 van de 964-generatie is hoe klein die toch is. Dan valt pas op hoe enorm de 911 is gegroeid in de afgelopen jaren. Voor Bart is deze auto een jongensdroom. “Mijn vader en mijn oom reden altijd al met Porsches en voor mij was het iets magisch als ik een keer mee mocht rijden. Bij mijn zoon van vier heeft het dezelfde uitwerking.

Ik heb deze gekocht van iemand die hem uit Amerika heeft geïmporteerd. Er zit een sluitend Carfax-rapport bij met de onderhoudsgeschiedenis vanaf nieuw. Hij is nooit verwaarloosd, behalve dan dat de vorige Nederlandse eigenaar heeft geprobeerd hem op een koopje netjes te maken. Het spuitwerk is op sommige plekken slecht, er zitten bonnetjes bij van motorolie van de Lidl en clipjes van zes cent.” En dan lacht Bart: “Maar ik heb hem dan ook gekocht voor een schijtprijs.”

MOTORREVISIE

Een 964 is weliswaar Barts droomauto, maar hij had nog liever een Carrera 2 Targa gehad. “Maar die zijn veel zeldzamer en duurder bovendien.” Hij is realistisch: “Uiteindelijk is zo’n auto een hoop geld voor iets waar je eigenlijk niks aan hebt.” Daarom staat er voor dagelijks gebruik iets praktischers klaar voor de familie Hondebrink: een Cayenne diesel. Een V8 welteverstaan. Na aanschaf van zijn 964 startte Bart zijn project. “Eerst is de motor gereviseerd; die begon na aankoop steeds erger te lekken.

Dat is gedaan door Porsche Eindhoven. Die geven voor dit soort klussen een aantrekkelijke korting op het uurtarief. Daar kan geen specialist tegenop. De versnellingsbak is goed bevonden, daar hoefde niks aan te gebeuren. De mijlenteller deed niets meer, dus is er een nieuwe kilometerteller in geplaatst.” Bij toeval begon de 964 na de motorrevisie dus opnieuw te tellen. En zo is Bart langzaam maar zeker bezig zijn 911 te verbeteren. “Op het moment heb ik het idee dat er dingen niet kloppen aan de rubbers en de elektronica. Hij is een keer zodanig uitgevallen, dat ik zelfs de code van de radio opnieuw moest invoeren. En als hij koud is, slaat hij altijd af bij het verkeerslicht.”

Van dat uitvallen heeft Joep Schuurman weinig gemerkt tijdens zijn proefrit. Hooguit heeft hij wat kritiek op de afstemming van het onderstel en in het interieur piept en kraakt een heleboel. Vooraf hebben we hem niet verteld wat de werkelijke kilometerstand van de auto is. Maar zijn gok van 400.000 komt aardig in de buurt van de realiteit. “Ik merk dat er motorvibraties door de aandrijflijn gaan. Waarschijnlijk is de cardanas aan het verslijten. Het uitvallen van de elektronica kan komen doordat de kabelboom aan het vergaan is. Dan laat de coating los en daar krijg je rare storingen van.”

Als hij de motor bekijkt, is hij tevreden met wat hij ziet: “Dat is echt heel netjes gedaan. Goede slangklemmen, mooie nieuwe remleidingen – hier is echt aandacht aan besteed.” Maar als we de motor aan de onderkant bekijken, zien we toch echt een druppel hangen. “En dat mag echt niet bij een auto die nog maar zo kortgeleden is gereviseerd. Daar moet je echt mee terug.” Daags na de keuring hangt Bart al aan de app. De oorzaak van de lekkage is al gevonden en blijkt een gescheurde carterslang. Gelukkig is dat klein leed. “Verkeerde zuinigheid”, oordeelt Bart.

‘AANGENAAM RONDTUFFEN’

Terug naar de keuring: onder aan de auto onderzoekt Joep de ophanging. Want volgens hem is de auto aan de harde kant. Algauw ontdekt hij een set instelbare Bilstein-schokdempers. Bart licht toe: “Die staan op de stand ‘aangenaam rondtuffen’, dus niet op de circuitstand.” Maar naar de normen van Joep zijn ze evengoed niet goed afgesteld. “Het is een kwestie van smaak, maar eigenlijk zou je er nog eens naar moeten kijken”, vindt hij. Van roest is nog helemaal geen sprake en dat terwijl de auto het grootste deel van zijn leven in de staat New York heeft rondgereden, waar ze heus wel winters kennen. Als Joep bij de vooras een beschermplaatje losschroeft, komen er toch nog gebreken tevoorschijn: de aandrijfashoezen daar zijn volledig doorgescheurd. “Toch nog een defect”, roept hij triomfantelijk.

Weer aan de achterzijde wijst hij ons op de draagarmen: “Die zijn opnieuw ingesteld – ze zijn aan het tweaken gegaan. Wel het bewijs dat deze auto eigenaren heeft gehad die er serieus mee bezig zijn geweest. Op een speling op een buitenste stuurkogel na komt hij geen malheur tegen.

De keuring geeft Bart goede moed om verder te gaan met het verbeteren van zijn 964. Wat is het volgende dat op de planning staat? “Ik kan met mijn postuur maar moeilijk zitten in deze auto. Er staan dus 991-stoelen klaar om gemonteerd te worden. Verder ga ik ledverlichting inbouwen, want aan de gloeiende spijkers die er nu in zitten, heb je hoegenaamd niks. Ik begrijp dat het vloeken in de kerk is voor de puristen, maar het is míjn auto en dat zal hij blijven ook. Alle reden dus om hem aan te passen aan mijn persoonlijke wensen.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“De motor en versnellingsbak van de Porsche maken het een heel leuke auto om mee te rijden. Het onderstel doet er in mijn beleving helaas nogal afbreuk aan. De algehele staat is goed, op wat kleine gebreken na – zeker voor een auto van deze leeftijd en met deze kilometerstand.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Porsche
Model 911 Carrera 4 Targa
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 112.946

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 3.600 cc
Maximaal vermogen 184 kW / 250 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 310 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 77 l
Lengte / breedte / hoogte 4.250 mm / 1.652 mm / 1.310 mm
Wielbasis 2.272 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 340 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden voor205/55ZR16Prijzen
Banden achter225/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 260 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,9 s
Brandstofverbruik

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum