Test: Polestar 2 vs. Tesla Model 3

De nieuwe sterren van de autowereld

161 reacties

Video
AutoWeek 42 2020
AutoWeek 42 2020

Je leest het in AutoWeek 42 2020

Voor een nieuw merk geniet Polestar al enorm veel bekendheid in Nederland. Een hype die we niet zagen sinds Tesla, de grootste concurrent van het nieuwe merk. Nieuwkomer Polestar 2 neemt het op tegen pionier Tesla Model 3.

Het was wellicht een gok van Volvo om zijn elektrische label als een compleet nieuw merk te lanceren, omdat het daarmee niet de wereldwijd veelgeprezen Volvo-naam kon gebruiken om de producten aan de man te brengen. Maar als de reactie van de gemiddelde Nederlander ook maar een beetje overeenkomt met hoe Polestar wereldwijd wordt ontvangen, dan hoeft de fabrikant zich geen enkele zorgen te maken. Tijdens de paar dagen dat we met de Polestar 2 op pad zijn, wordt hij overal herkend, gefotografeerd en nagewezen. Op de snelweg gaan passerende auto’s (opvallend vaak Volvo’s) in de ankers voor een tweede blik, maar ook bestuurders van bestelbusjes hebben veel aandacht voor de nieuwe EV. Voetgangers weten eveneens precies wat voor auto het is. Polestar heeft op marketinggebied zijn zaken duidelijk goed voor elkaar. Knap van het voormalige racelabel dat door Volvo - of wellicht moeten we zeggen Geely - als zelfstandig merk is gelanceerd om de elektrificatie van de groep te belichamen. Hoewel de Polestar 1 een PHEV is en dus ook een verbrandingsmotor heeft, lanceert het merk vanaf nu alleen nog maar volledig elektrische auto’s. Niet exclusief binnen de Geely-groep, trouwens: Volvo krijgt naast Polestar ook gewoon eigen EV’s. Denk aan de XC40 Recharge P8 die nu te bestellen is.

HYPE

De hype in Nederland rondom Polestar zagen we voor het laatst bij, jawel, Tesla. Een merk dat zijn imago ook goed voor elkaar heeft, terwijl het nog geen euro heeft uitgegeven aan advertenties of influencers. Maar iedereen kent het merk, iedereen wil het proberen en de toch aanzienlijke groep Tesla-haters wordt ruimschoots gecompenseerd door trouwe Tesla-fans die een haast religieus fanatisme etaleren om ‘hun’ merk te verdedigen.

Deze twee ‘hypes’ zijn vandaag elkaars grootste concurrenten. Na de korte, eerste kennismaking hebben we de Polestar 2 nu langer ter beschikking, zodat we een eerste vergelijking kunnen maken. Hoewel de 2 een verhoogde hatchback lijkt die wellicht beter zou kunnen strijden tegen de in Europa nog niet leverbare Model Y, is het beslist geen echte SUV. Een Volvo S60 CC komt er gevoelsmatig nog het dichtst bij in de buurt, maar dat is een (hoge) sedan; de Polestar 2 heeft vijf deuren. Kijken we naar prijs, vermogen en accupakket dan is de Model 3 nu zonder meer de belangrijkste concurrent. Met zijn 408 pk zit de Polestar precies tussen de Model 3 Longe Range en Performance in. De vanafprijs van de nieuwe Zweed ligt weliswaar een stuk lager dan die van de Model 3 Performance, maar onze Polestar heeft het Performance Pack (de identieke namen zorgen voor wat verwarring) van € 6.000, wat de prijs gelijktrekt met die van de duurste Model 3. De Tesla heeft dus een vermogensvoorsprong met zijn 462 pk, maar het gat van 54 pk was groter geweest als we voor de Model 3 Long Range waren gegaan: die heeft 351 pk, een gat van 57 pk. Kijken we naar de accu- capaciteit, dan gaat het behoorlijk gelijk op: de Tesla heeft 75 kWh, de Polestar doet het met 78 kWh. Volgens de WLTP kan de Polestar 2 daarmee 470 km afleggen, de Tesla reikt tot 530 km. Allebei in principe meer dan genoeg voor gemiddeld gebruik in Nederland, al is de dagelijkse praktijk natuurlijk altijd weerbarstig.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (161) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.