Peugeot 807 3.0 V6 ST (2003)
Verrassende sixpack
Dat je bij het ontwerpen van een MPV aan een strak stramien vastzit, bewijst de 807 overduidelijk. De vorm is in sterke mate onderhevig aan de functie mdat er tóch ruimte moet zijn voor zeven personen en wat bagage. Toch geeft de oplopende taillelijn de Peugeot dynamiek. Daarnaast heeft de Fransoos een frisse neus en achterkant. Details als de fors uitgevallen, aluminiumkleurige deurgrepen en de zijknipperlichten onder de buitenspiegels zijn kenmerken van zijn jeugd. De Peugeot heeft een origineel dashboard, met handige opbergvakken en een centraal geplaatst instrumentarium. De versnellingspook ligt goed onder handbereik en alle controlelampjes bevinden zich irect achter het stuur. De afwerking is dik in orde, wat ook geldt voor het bedieningsgemak. Alleen zouden de klokken wel een paar graden naar de bestuurder gedraaid mogen worden, dat zou de afleesbaarheid zeker ten goede komen. In de Peugeot zit je bijna als in een personenauto, met het – ook axiaal te verstellen – stuur recht voor je. Rechts voorin kun je echter absoluut niet met je benen rechtuit zitten. De vloer loopt daar al vrij snel omhoog. Een minpuntje, vinden wij.
Zwaargewicht
Wie de specificaties van een fullsize-MPV onder de loep neemt, weet dat dit type auto een indrukwekkend gewicht op de schaal zet. In het geval van de 807 V6 gaat het om meer dan 1.700 kg. De motor komt aan een maximumvermogen van 204 pk; elke pk sleept dus 8,5 kg met zich mee. De drielitermotor doet het wat rustig aan, het is zeker geen tempobeul. Voor de tussenacceleraties heeft de 807 wat tijd nodig en ook de spurt vanuit stilstand naar 100 km/h verloopt niet echt snel. Maar vergeet niet dat er veel kilo's mee moeten. Bij Peugeot zit je met een V6 direct vast aan een automatische versnellingsbak. Dat is een gezapige bak met slechts vier overbrengingen. Hij schakelt onmerkbaar door naar de hoogste versnelling en schept vooral heel veel rust in de 807. Dwingt de verkeerssituatie of je gemoedstoestand tot actie, dan geeft de bak in eerste instantie geen antwoord. Het verlangen naar acceleratie dien je zeer nadrukkelijk kenbaar te maken door het gaspedaal ver in te trappen. Motor en bak vormen een span dat zich graag op de achtergrond houdt.
Verrassing in bochten
Heel verrassend blijft de Peugeot keurig in het gareel als het spannend wordt. Sterker, hij houdt zijn koers gewoon vast. Het comfortabel aanvoelende onderstel is goed in staat om een bakbeest als de 807 met een flink tempo van een afrit te jagen. Jammer dat de besturing nauwelijks informatie geeft over de stand van zaken op straat. Meer gevoel zou welkom zijn, maar wellicht zit de doorsnee-MPV-rijder daar niet op te wachten.
De Peugeot scoorde in de EuroNCAP-botsproeven de maximale score van vijf sterren en is daarmee de eerste MPV die dat haalt. De 807 beschikt standaard over hoofdairbags, parkeersensoren in de achterbumper en een remassistent (bouwt automatisch maximale remdruk op in geval van een noodstop). Voor extra zitplaatsen moet worden bijbetaald. Je kunt kiezen voor zes captain's seats of een achterbank voor drie personen en twee stoelen helemaal achterin. Er kan zelfs een tweede bank met drie zitplaatsen worden besteld. Dat er bij volle bezetting nauwelijks bagageruimte overblijft, zal duidelijk zijn. Dan rest er niets anders dan terug te vallen op een kar of dakkoffer.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 807 ST 3.0-24V |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 210 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.727 mm / 1.854 mm / 1.752 mm |
Wielbasis | 2.823 mm |
Massa leeg | 1.762 kg |
Laadvermogen | 778 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.900 kg / 650 kg |
Banden | 215/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,6s |
Brandstofverbruik | 11,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 275 g/km |