Peugeot 807 (2002) - Test
Meer ruimte voor luxe
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
Bij Peugeot is de grote MPV voortaan een luxe paard; een wagen met een chique uitstraling, een complete uitrusting en veel van van alles; veel opbergvakken, veel opties en een uitgebreid motorenprogramma.
De groei is er nu wel een beetje uit, bij het segment van de grote MPV's. Maar in de eerste helft van de jaren negentig was dat anders. Toen zaten die MPV's nog in een deel van de markt dat snel in omvang toenam. Elke zichzelf respecterende automobielfabrikant wilde wel in dit nieuwe 'gat in de markt' duiken. Maar zonder al te veel risico te nemen, want het ontwikkelen van een nieuwe auto is een geldverslindende aangelegenheid en ondanks de gunstige vooruitzichten was toch wel duidelijk dat de markt ook weer niet zo groot zou worden, dat elke fabrikant de investeringen in een nieuwe grote MPV terug zou kunnen verdienen. Dus werden er samenwerkingsverbanden gesmeed. Ford en Volkswagen deden samen met een platform en ook PSA (Peugeot en Citroën) en Fiat Auto ontwikkelden samen een bodemgroep. Bij Peugeot vormde die de basis voor de 806, die in 1994 werd geïntroduceerd. Nu, in 2002, is het voor de grote MPV's van PSA en Fiat tijd voor vernieuwing. Op de salon van Genève werden de nieuwe modellen voorgesteld, En Peugeot heeft nu als eerste zijn versie – de 807 – rijklaar. Vier MPV's bouwen op dezelfde bodemgroep heeft z'n voordeel als het om de kosten gaat. Maar een nadeel is dat het lastiger wordt de modellen van de verschillende merken een eigen identiteit te geven. Bij Peugeot is dat in ieder geval goed gelukt. Het 807-front lijkt beslist op dat van de andere recente Peugeot-modellen. En het fors uitgevoerde leeuwenlogo neemt natuurlijk elke twijfel weg. Hoe dan ook, Peugeots grote MPV ziet er nu veel gestroomlijnder uit. Dat komt onder meer door de sterk hellende voorruit die zonder het kleinste knikje aansluit op de motorkap. Dat maakt van de 807 een echte 'monospace'; een wagen zonder van buiten zichtbare indeling in motorcompartiment, passagierscabine en bagageruimte.
Luxe MPV
Maar ook al heeft de 807 een totaal nieuwe koets, er bleef ook nog wel wat bij het oude. De wielbasis van de 806 is gelijk aan die van de 807. Ook zien we een paar bekende motoren terug: de 2,0 liter benzinemotor en de 2.0 HDi. Maar met de komst van de 807 heeft Peugeot het motorenaanbod voor z'n grote MPV flink uitgebreid. Er zijn twee benzinemotoren bijgekomen: een 2,2 liter viercilinder en een 3,0 liter V6. Dieselrijders kunnen nu ook kiezen voor een 2.2 liter HDi. Daarmee is voor de 807 nu hetzelfde motorengamma beschikbaar als voor Peugeots topmodel, de 607. Dat is natuurlijk geen toeval, net zo min als het toeval is dat het leeuwenmerk de 807 presenteert als: 'De nieuwe luxe MPV van Peugeot'.
Waar zit 'm die luxe dan wel in? Om te beginnen in de gedistingeerde uitstraling van de carrosserie, die geaccentueerd wordt door de forse in aluminiumlook uitgevoerde deurgrepen. In het interieur zien we eigentijdse vormgeving, gecombineerd met een hoog kwaliteitsniveau. Een 'hedendaags' trekje is de plaatsing van de instrumenten. Die zijn bovenaan de middenconsole gemonteerd. We zien daar de snelheidsmeter; de toerenteller en de gecombineerde meter voor brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur. Het kan ook anders; een instrumentenpaneel met een beeldscherm – met links en rechts daarvan ronde klokken - is als optie leverbaar. Recht voor zich – bovenop de stuurkolom – ziet de chauffeur ook een schermpje. Daar zijn de controlelampjes, verklikkerlichtjes en de kilometerteller ondergebracht. En dan zijn er ook nog displays voor de standaard airconditioning en voor de radio/cd speler en de boordcomputer (ook standaard). Niet standaard is een tegen het dak gemonteerd schermpje, bedoeld voor de achterpassagiers. Ze kunnen het niet alleen gebruiken om dvd's te bekijken, maar ook voor het spelen van computerspelletjes. Het is zelfs mogelijk er een camcorder of een laptop op aan te sluiten.
Verbouwing
Als echte grote MPV heeft de 807 natuurlijk ook de grote-MPV-kenmerken. Een daarvan is het multifunctionele interieur. Standaard krijgt de 807 twee voorstoelen en een tweede zitrij met drie stoelen mee. Daarachter blijft dan nog een grote bagageruimte over. Die ruimte kan ook worden gebruikt voor het plaatsen van nog eens twee stoelen. Dan kunnen er dus zeven personen aan boord. Komt er achterin een driezitsbankje – in plaats van twee losse stoelen – dan biedt de 807 zelfs plaats aan acht mensen. Maar voor bagage is er dan nauwelijks nog plek over. Natuurlijk kun je de zetels achterin verschuiven en verplaatsen. De leuningen zijn neerklapbaar en de stoelen laten zich in z'n geheel voorover klappen. Uitneembaar is het zitmeubilair van de achterpassagiers ook. Een heel interessante opstelling krijg je als je de voorstoelen omdraait, twee stoelen op de achterste zitrij zet en in het midden een tot tafeltje getransformeerde stoel monteert. Als 'extra' is er een speciale variant met drie rijen van twee captain chairs.
In een grote MPV vind je ook een groot aantal ruimten om allerlei spullen op te bergen. Dus krioelt het in de 807 van de vakken en vakjes, bakjes en laatjes. Vanzelfsprekend ontbreken ook de bekerhouders niet. Vliegtuigtafeltjes en een brillenvak kom je ook in de 807 tegen. Tussen de voorstoelen kun je zelfs een riem spannen die voorkomt dat een tas of koffertje tussen de zetels door naar achteren schuift.
Die grote MPV's zijn knap looiig. Minder dan 1.600 kilo brengt geen enkele 807 op de schaal. Toch kwamen de versies die wij reden – met 2,2 liter benzinemotor en 2,2 liter diesel – best vlot vooruit. Het lagere koppel van de benzinegestookte krachtbron wreekt zich wel als er geklommen moet worden. Dan moet de benzinemotor toch werken, terwijl de diesel 'fluitend' omhooggaat. Maar door welke motor de 807 ook wordt aangedreven; hij ligt heel solide op de weg en volgt vanzelfsprekend en nauwkeurig de bevelen die hij via het stuur krijgt. Met een wat sneller genomen bocht heeft hij geen probleem en de grote luxe MPV helt ondanks z'n toch comfortabele vering, niet hinderlijk over.
In september komt de 807 naar ons land. Wat hij dan zal gaan kosten is nog niet bekend. Maar we kunnen uit gaan van een prijsstijging van zo'n € 1.000 ten opzichte van vergelijkbare versies van de 806.