Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Peugeot 5008

Alleen maar stoere jongens

27
Peugeot 5008
Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008Peugeot 5008
  • Roy Kleijwegt
  • Eerste rijtest
7 april 2017 om 13:36
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 10 2017
AutoWeek 10 2017

Je leest het in AutoWeek 10 2017

Peugeot heeft de SUV-hype volledig omarmd en twee grote MPV's omgetoverd in SUV's. Blijft er nog wat MPV over van de nieuwe 5008?

Je kunt de gekozen koers risicovol noemen, maar vooralsnog lijkt het er niet op dat de keuze van Peugeot voor meer SUV een verkeerde was. Zo beleefde de nieuwe 3008 met 80.000 verkochte auto's in een half jaar het meest succesvolle debuut van een nieuwe Peugeot sinds de 206! Met de 5008 hoopt Peugeot die trend uiteraard door te zetten. De auto die hij opvolgt, had dan wel dezelfde naam, maar qua uiterlijk lijkt de 5008 in niets op zijn voorganger. De eerder ver-SUV'de 3008 verving een auto die al wat cross-overtrekjes had, maar de vorige 5008 was als MPV zo braaf als het maar kan. Dat maakt de stap naar het nieuwe model des te groter, want de nieuwe Peugeot knalt zichzelf de weg op. De drukke neus is verre van anoniem en de grote wielen en de bodemvrijheid maken het plaatje compleet. Peugeot weet dat het mensen in ruim 90 procent van de gevallen geen bal uitmaakt hoe de auto daadwerkelijk presteert in het terrein, daarom is de 5008 net als zijn kleinere broer alleen met voorwielaandrijving leverbaar.

De auto is trouwens heel letterlijk een grote broer van de 3008. Je moet de modellen niet vergelijken met bijvoorbeeld de 308 en de 508. Die laatste opereert een segment hoger dan de 308, maar de 5008 is eigenlijk een verlengde versie van de 3008. De auto is daardoor net als de 3008 eigenlijk een C-segmenter. Vergelijk het met de Citroën Picasso en Grand Picasso en de Renault Scénic en Grand Scénic; die Grand-versies zijn als zevenzitter leverbaar, net als de 5008. Peugeot mikt zelf vooral op andere zevenzits-SUV's, zoals de X-Trail (eigenlijk een Grand Qashqai) en de Skoda Kodiaq (een soort Grand VW Tiguan). Ook de genoemde MPV's van Renault en Citroën zullen in de praktijk concurreren met de Peugeot.


MEER EN MINDER

De 5008 is 11 centimeter langer dan zijn voorganger, wat al geen kleine auto was. De extra ruimte komt vooral ten goede aan de passagiers op de tweede zitrij. Tenminste, als deze hun stoelen op de achterste stand zetten. Zoals in dit segment inmiddels gebruikelijk, zijn de drie stoelen op de tweede rij afzonderlijk te verschuiven, zodat je de passagiers op de derde rij meer ruimte kunt gunnen. Als iedereen even inschikt, is het zelfs op de derde rij te doen voor (kleine) volwassenen en dat is voor die positie heel wat. De hoofdruimte is matig; het feit dat de bodem voor de stoere looks wat hoger is, helpt hierbij niet. Je merkt bovendien dat de afstand tussen zitvlak en bodem niet heel groot is, waardoor je knieën als je op de achterbank zit in een hoek omhoog komen te staan. Op lange afstanden is dat niet prettig. Kijken we puur naar harde centimeters, dan is de auto op alle drie de zitrijen ruimer dan zijn voorganger. De bagageruimte knalt er overheen met kampioenscijfers; met de derde zitrij plat heb je al 952 liter. Bestel je die derde rij niet, dan kom je zelfs tot 1.060 liter! Gooi je de tweede zitrij plat, dan kom je op 2.042 respectievelijk 2.150 liter! En dan kun je de voorstoel ook nog naar voren klappen, zodat je lange objecten van de bouwmarkt kwijt kunt. Bestel je de derde zitrij wel, dan kun je die stoelen eruit halen voor zo'n 40 liter extra bergruimte per stoel.


KLEIN IS DITMAAL FIJN

De 5008 is na de 3008 de tweede Peugeot die de nieuwe i-Cockpit heeft. Het betreft een evolutie van het systeem uit de 3008, en dat is een forse vooruitgang. Het touchscreen werkt beter dan voorheen en de tuimelschakelaars zorgen voor handige shortcuts. En wat heel opvallend is: nog niet eerder beviel het kleine stuurtje ons zo goed. Dit komt doordat we in bijvoorbeeld de 208 en 308 het stuur naar onze zin te laag moeten zetten om de klokken goed te kunnen zien. Omdat je in de 5008 hoger en meer rechtop zit, hebben we dat probleem echter niet, zodat de ergernis verdwijnt.

Qua rijden voelt de 5008 aan als een redelijk stevige auto, waarbij het wel uitmaakt welke wielen je neemt. Met 18 inch is het allemaal best te doen, maar de grotere GT wielen gaan ten koste van het comfort. De auto wordt in het algemeen nooit overdreven dynamisch, maar ligt wel fijn strak op de weg. Als je achter het stuur zit, lijkt de 5008 een stuk minder groot dan hij in werkelijkheid is. Dat is een goed teken. De stap die de Peugeot ten opzichte van zijn voorganger maakt, is levensgroot. Op geen enkele manier breng je nog langer offers op rijgebied om met zeven mensen op pad te kunnen.

De auto wordt leverbaar met twee benzine- en vier dieselmotoren van 100 tot 180 pk. Wij reden de 165 pk 1.6 e-THP-motor, een fijne krachtbron voor deze auto. Dat komt mede doordat deze motor merkbaar minder zwaar op de neus drukt dan de dieselmotoren. Voor Nederland wordt de 1,2-liter driecilinder met 130 pk heel belangrijk. We vermoeden dat het vermogen voor Nederlands gebruik afdoende is. Bovendien geldt hier nog meer dat een kleine motor veel goeds betekent voor de rijeigenschappen.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Peugeot 5008
Peugeot Peugeot 5008

PRIVATE LEASE Peugeot 5008

INFO
ANWB
ANWB
Peugeot 5008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 599
Stel samen ▸
Peugeot
Peugeot
Peugeot 5008 Active Pack Business 1.2 PureTech 130 (5D/6H)
€ 741
 
Peugeot 5008 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Peugeot 5008 1.6165pk Automaat! | VAKANTIEDEAL| panorama | navi

    Peugeot 5008 1.6165pk Automaat! | VAKANTIEDEAL| panorama | navi

    • 2015
    • 63.457 km

    € 14.900

    Peugeot 5008 1.2 PureTech GT 130 PK | Automaat | Pano / Schuif kanteldak | Focal | Handsfree achterklep | Camera

    Peugeot 5008 1.2 PureTech GT 130 PK | Automaat | Pano / Schuif kanteldak | Focal | Handsfree achterklep | Camera

    • 2022
    • 2 km

    € 51.940

    Peugeot 5008 1.2 PureTech 130PK EAT6 Allure l Pano l

    Peugeot 5008 1.2 PureTech 130PK EAT6 Allure l Pano l

    • 2018
    • 56.090 km

    € 30.940

Meer Peugeot 5008 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Peugeot 5008

    60
    • 31 januari 2022

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Peugeot 5008 specificaties
  • Peugeot 5008 occasions
  • Peugeot 5008 video's
Advies en informatie
  • Peugeot 5008 tests
  • Peugeot 5008 gebruikersreviews
  • Peugeot 5008 index
PREMIUM
Nissan X-Trail -  Peugeot 5008 - Volkswagen Tiguan Allspace

Nissan X-Trail - Peugeot 5008 - Volkswagen Tiguan Allspace

Enkele jaren geleden was het nog enigszins gênant om de voorwielen van een stoere SUV te zien...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Blue Lease Premium 1.5 BlueHDI 130 (2020)

    Peugeot 5008 Blue Lease Premium 1.5 BlueHDI...

    • 13 december 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Blue Lease GT-line 1.2 PureTech 130 (2020)

    Peugeot 5008 Blue Lease GT-line 1.2 PureTech...

    1
    • 10 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2018)

    Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2018)

    3
    • 29 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 (2019)

    Peugeot 5008 GT-line 1.6 PureTech 180 (2019)

    3
    • 20 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2019)

    Peugeot 5008 Allure 1.2 PureTech 130 (2019)

    • 29 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Active 2.0 HDi 5P (2012)

    Peugeot 5008 Active 2.0 HDi 5P (2012)

    3
    • 2 maart 2019
  • Gebruikersreview
    Peugeot 5008 Style 1.6 e-HDi 5P (2014)

    Peugeot 5008 Style 1.6 e-HDi 5P (2014)

    8
    • 22 november 2018
meer reviews
Peugeot 5008 - Rij-impressie

Peugeot 5008 - Rij-impressie

66

Peugeot heeft de SUV-hype volledig omarmd en zijn twee grote MPV’s omgetoverd in SUV’s....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Test: Peugeot 5008

    Test: Peugeot 5008

    12
    • 10 mei 2021
  • Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    Test: Peugeot 5008 vs. Seat Tarraco

    • 26 februari 2021
  • Nieuws
    Peugeot 5008 voor Franse politie

    Peugeot 5008 voor Franse politie

    34
    • 23 november 2020
  • Nieuws
    Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

    Prijzen nieuwe Peugeot 3008 en 5008 bekend

    29
    • 26 oktober 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Peugeot 3008/5008

    Facelift Friday: Peugeot 3008/5008

    44
    • 11 september 2020
  • Nieuws
    Ook Peugeot 5008 onder het mes

    Ook Peugeot 5008 onder het mes

    22
    • 3 september 2020
  • Nieuws
    Vernieuwde Peugeot 3008 en 5008 in beeld

    Vernieuwde Peugeot 3008 en 5008 in beeld

    23
    • 1 september 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine bestelauto

    Peugeot Partner Rapid is nieuwe kleine...

    25
    • 16 mei 2022
  • Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    Peugeot 308 SW - Welkom duurtest

    74
    • 11 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Achtergrond
    De Peugeot 305 Break als voorganger van de 308 SW belicht

    De Peugeot 305 Break als voorganger van...

    41
    • 1 mei 2022
  • Achtergrond
    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k, 15k en 25k

    Op zoek naar een GTI van Peugeot voor 5k,...

    44
    • 24 april 2022
  • Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant - Dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Volkswagen Golf Variant...

    229
    • 22 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden