Peugeot 407 Coupé Pack 3.0 V6 (2006)
Coupé royale
De Peugeot geeft je constant het gevoel met een grote auto op pad te zijn. Dat komt door de enorme voorruit, en als dan ook nog een keer de wissers op busjesachtige wijze vanaf de buitenkant naar het midden van de ruit wissen, krijg je niet het gevoel met een sportieve auto op pad te zijn. De grote ruiten versterken het ruimtelijk gevoel dat de Coupé geeft, hoewel dat ook een keerzijde heeft. Doordat de achterruit slecht ontwasemt, moet je vaak de achterruitverwarming aanzetten om het glas condensvrij te houden. De drie kieuwen in de bumper zitten er alleen voor de sier, ook de 407 2.2 en 2.7 V6 HDi hebben ze. U dacht dat het front van de Coupé identiek is aan dat van de Berline en de SW? Verkeerd beoordeeld. Bijna geen carrosseriedeel wordt gedeeld met de twee gewonere versies. Zo zijn de koplampen
net even anders, is de overhang voor en achter nog forser (1,08 en 1,01 m!) en heeft de 407 Coupé een grotere voorruit dan de sedan en de station-wagon. Hij is wel 4,4 centimeter lager dan de Berline.
De enorme overhang van de carrosserie zorgt in snelle, korte bochten voor een deinend karakter. In lange, snelle bochten, waarin je de 407 in een keer 'zet', om vervolgens niet meer van die koers af te wijken, komt het onderstel het best tot zijn recht. Dan merk je dat het vooral een Gran Tourismo is, waarmee je met een hoog comfort snel veel kilometers vreet. Op een bochtig bergweggetje zal de Coupé vooral onderstuurd zijn. Gas liften in de bochten levert weinig reacties met de achterkant op.
Uitdagen
Na het omdraaien van de contactsleutel doet de 3.0 V6 van de Peugeot nauwelijks van zich spreken. Wat een stilte! En dat blijft ook zo, zelfs als je de zespitter flink achter de broek aan zit en de toerenteller richting het getal 6 gaat, blijft het geluid op de achtergrond. De motor komt erg gezapig over. We halen dan ook bij lange na niet de tijd die de Peugeot belooft voor de sprint van 0-100 km/h. De fabriek zegt 8,4 seconden, wij deden 't in 9,3 tellen. Da's behoorlijk teleurstellend. Bedenk je dus twee keer eer je met een 407 Coupé 3.0 V6 door een andere automobilist wordt uitgedaagd.
De zitpositie in de 407 Coupé nodigt uit tot stuurpartijen waarbij je er even goed voor gaat zitten. Het stuur priemt ver het interieur binnen, en ook de stoel laat zich zeer uitgebreid verstellen. Peugeot heeft de Coupé met 2.7 V6 HDi of 3.0 V6 een continu variabele stuur-bekrachtiging meegegeven. Bij lage snelheden is de druk lichter en de wieluitslag minder direct. Op hogere snelheden komt het sportievere karakter naar boven, en wordt de bekrachtiging minder sterk. De 407 Coupé heeft trouwens een nogal grote draaicirkel, namelijk 11,7 meter.
De Peugeot 407 Coupé overdrijft enorm in uiterlijk vertoon, maar is ondanks zijn 3.0 V6 wat gezapig. Comfort is voor deze Grand Tourism belangrijker dan sportiviteit. Naar onze zin is de V6 benzinemotor te tam. De prestaties zijn ronduit teleurstellend. Iets wat we bij de kennismaking met de 407 Coupé al vaststelden,
blijkt nu we de 3.0 V6 uitgebreid getest hebben. De V6 HDi met standaard automaat is de lekkerdere 407 Coupé.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 407 Coupé Pack 3.0-24V |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 50.020 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 155 kW / 211 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 290 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.815 mm / 1.868 mm / 1.399 mm |
Wielbasis | 2.725 mm |
Massa leeg | 1.587 kg |
Laadvermogen | 433 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.490 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R18Prijzen |
Topsnelheid | 241 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s (fabrieksopgave: 8,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,8 s / 11,3 s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 242 g/km |