Peugeot 406 Coupé 3.0 V6 24V Pack (1999)
KL 406 is geland
Over iets als schoonheid mag dan te twisten zijn, niemand zal ons ongelijk geven als we zeggen dat dit de mooiste Peugeot aller tijden is. Zul je aan de buitenkant nergens zien dat de basis van de Coupé wordt gevormd door de gewone 406, van binnen is dat precies het omgekeerde. Hoewel inmiddels een iets ander dashboard de zaak enigszins heeft verbeterd hadden wij nog de originele "instrumentenplank" met Quasi-retro (geverfde!) "chroom"randjes. Daarnaast zijn andere stoelen en portieren, en een aluminium versnellingspook de enige afwijkingen ten opzichte van de sedan. Redt Peugeot het daarmee? Nou, wat ons betreft eigenlijk niet. De ogen van een Coupé-bezitter mogen ook best "n beetje extra verwend worden als hij/zij in zijn/haar auto zit. Nu we het toch over verwennerij hebben: je ziet het dan misschien niet direct, maar je bent wel degelijk aan precies het goede adres. De m/v"s van Sochaux hebben de Pack-versie, het pronkstuk van de reeks, tot aan de nok toe volgepackt met lekkers. Zalig zittende en op alle mogelijke manieren verstelbare leren stoelen die beleefd elektrisch naar voren schuiven als iemand achterin wil zitten, climate control, een automatisch dimmende binnenspiegel, regensensor - om kort te gaan: als je het kunt bedenken zit het erop. De vraag of je ook achterin een beetje kunt zitten kunnen we met een volmondig JA beantwoorden. Neem daarbij het feit dat je nog behoorlijk wat bagage mee kunt nemen ook, en je hebt een auto die sméékt om een meerpersoons-vakantie in Zuid-Frankrijk.
Eén groot feest
Het verhaal over de 3,0-liter V6-motor kunnen we bijna met drie woorden afdoen: één groot feest. Hij kan alles. Lekker relaxed schakellui rijden? Vindt-ie best. Constant doorjanken naar 7.000 toeren? Vindt-ie misschien nog wel lekkerder. Zo klinkt het in ieder geval wel: middels een schitterende snerp laat hij weten zich ook bij een pak rammel perfect op z"n gemak te voelen. Het laat zich raden dat het met deze auto oppassen geblazen is - je rijdt maar wat gauw te hard. Ja, ook als je erop let. De kilometerteller is namelijk niet in "80-100-120 km/h" verdeeld, maar in "90-110-130 km/h". Bij ons geldende limieten als 100 en 120 km/h staan dus niet op de teller. Iets om in de gaten te houden.
Het onderstel van de Coupé is fenomenaal. Het is niet gek als je na elke bocht wordt achtergelaten met een gevoelsmengeling van verbazing en teleurstelling. Verbazing over het gemak waarmee de Coupé de bocht "opat", en teleurstelling over het feit dat het eigenlijk toch nog harder had gekund. De lekkerste teleurstelling die er is, overigens. Misschien wat vreemd is de afstemming van vering en demping. De vering is redelijk soepel en comfortabel; in jakkerbochten wil de carrosserie best een - klein - beetje overhangen. De demping daarentegen is gewoon hard. Rij over van die vervelende kleine verkeerdrempeltjes en een nare "klonk" en een schop onder je k... zijn je deel.
Zo kom je op een wat vreemd compromis: geveerd als een pur sang reiswagen, gedempt als een sportwagen. Iets dergelijks gaat op voor de besturing: die is strak, precies en direct, als je stuurt. Rond de middenstand is-ie juist weer wat vaag. Let wel: dit zijn meer kanttekeningen dan echte minpunten. De Coupé stuurt en rijdt zonder meer bovengemiddeld, alleen had het, zeker voor dat geld, nét iets beter gekund. De versnellingsbak vereiste een stevige hand, maar dat bevordert de communicatie en daar houden we van. Het remsysteem van de drieliter Coupé is uitgerust met Brembo-klauwen en dat merk je. Remmen gaat vertrouwenwekkend vlot, goed doseerbaar en: het ABS grijpt niet te snel in. Prettig, want je hebt van die ABS-sen die "n keer hard remmen meteen als een noodstop beschouwen en dat werkt allesbehalve rustgevend.
En duur? Ja, zo"n 95 mille is natuurlijk een ontzettende schep geld. Een Engelse collega-autojournalist zei: "This is the kind of beauty you can"t attach a price tag to", ofwel "dit soort schoonheid is eigenlijk onbetaalbaar". En gelijk heeft-ie. We hebben dan ook na het terugbrengen van de auto het enige passende gedaan: een staatslot gekocht. We houden u op de hoogte...
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 406 Coupé Pack 3.0-24V V6 |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 42.973 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.946 cc |
Maximaal vermogen | 140 kW / 194 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 267 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.615 mm / 1.780 mm / 1.354 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.460 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd | 1.300 kg |
Banden | 215/55ZR16Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,4 s (fabrieksopgave: 7,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 260 g/km |